درباره گالری ترتیاکوف مسکو (Tretyakov Gallery) چه می دانید؟

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
درباره گالری ترتیاکوف مسکو (Tretyakov Gallery) چه می دانید؟
مکان های دیدنی که در مسکو وجود دارند بی نظیر و منحصربفرد هستند . مسکو شهری است مملو از جاذبه های فرهنگی ، گالری ها و سالن های نمایش که هر کدام با ویژگی های مخصوص به خود می توانند جذاب باشند. یکی از این مکان های دیدنی گالری ترتیاکوف مسکو، کلکسیونی از شاهکارهای هنری است که با آثار متنوع توانسته خود را به علاقه مندان بشناساند .

این گالری هنری زیبا توسط میخایلوویچ پدید آمد. وی یک تاجر بود و علاقه زیادی به جمع آوری آثار هنری داشت. بنای این گالری توسط خانواده ترتیاکوف خریداری شد و سپس توسط این تاجر با ذوق به گالری تبدیل شد.
گالری ترتیاکوف مسکو توسط یکی از تجار متمول روسی به نام پاول ترتیاکوف در سال ۱۸۵۶ تاسیس شد. او که به جمع آوری آثار هنری هنرمندان روس علاقه داشت و بخش زیادی از سرمایه خود را به این کار اختصاص داده بود، در طول ۴ دهه توانست بیش از ۲۰۰۰ اثر برجسته هنری را در منزل خود گردآوری کند و کلکسیون بسیار بزرگی را از آثار برجسته هنرمندان روسی بوجود آورد. ترتیاکوف در سال ۱۹۸۲ گالری گرانبهای خود را در حرکتی بشردوستانه به شهر مسکو هدیه کرد و چهار سال بعد به عنوان شهروند افتخاری مسکو برگزیده شد.
با وجود اینکه ترتیاکوف از شخصیت های شناخته شده و برجسته مسکو در آن زمان بود، اما برخلاف بسیاری از اشراف زادگان متکبر هم دوره خویش، فردی فرهیخته و فروتن بود و زمانی که الکساندر سوم قصد داشت جایزه نوبل را به پاس زحماتی که برای مسکو کشیده بود، به او اهدا کند، ترتیاکوف از پذیرفتن آن امتناع ورزید و خود را مستحق دریافت آن ندانست. امروز به لطف زحمات پاول ترتیاکوف، نگارخانه ارزشمند ترتیاکوف مسکو که به قول ولادمیر لنین «گنجینه ملی روسیه محسوب می شود» بیش از ۱۹۰ هزار اثر هنری از مشهورترین و محبوب ترین هنرمندان قرن یازدهم تا ۲۱ ام روسیه را در خود جای داده است.

در کنار موزه های بزرگ و معروف تعداد زیادی گالری های کوچک هم وجود دارد که آثار هنرمندانی خاص در آن ها به نمایش درآمده است. گالری تریتیاکوف یکی از بزرگ ترین موزه های مسکو است موزه ای که بر روی معروف ترین آثار هنرمندان روسی تاکید دارد و از بزرگ ترین موزه های هنری شهر است.

 گالری ترتیاکوف مسکو

گالری ترتیاکوف مسکو از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

این گالری هنری از دو ساختمان مجزا تشکیل شده است: ساختمان گالری اصلی ترتیاکوف و ساختمان گالری جدید ترتیاکوف. کلکسیون اصلی گالری ترتیاکوف مسکو که کلیه آثار هنری روسیه از قرن ۱۱ میلادی تا ۲۰ میلادی را شامل می شود، در ساختمان اصلی گالری ترتیاکوف جای دارد. اما ساختمان گالری جدید ترتیاکوف که مجموعه جامعی از هنر معاصر هنرمندان روس را در خود جای داده، به نمایش آثار خلق شده از قرن ۲۰ میلادی تا عصر حاضر اختصاص داده شده است.

 گالری ترتیاکوف مسکو

ساختمان گالری اصلی ترتیاکوف مسکو

ساختمان گالری اصلی ترتیاکوف مسکو، خود از چهار بخش مجزایی با عناوین: آثار هنری کهن، آثار هنری قرن هجدهم، آثار هنری قرن نوزدهم و آثار هنری قرن بیستم که براساس ترتیب و تسلسل زمانی دسته بندی شده اند، تشکیل شده است. در بخش آثار هنری کهن روس شاهد مجموعه کاملی از تندیس ها، نقاشی ها و موزائیک های دوران پیش از مغول و دیگر آثار هنری برجسته ترین هنرمندان روس نظیر آندری روبلف و سیمون اوشاکوف در هفت تالار مجزا و باشکوه خواهید بود. در بخش آثار قرن هجدهم تماشاگر برخی از آثار هنرمندانی چون آنتون لوسنکو، فئودور روکوتوف، دیمیتری لویتسکی، ولادمیر بوروویکوفسکی و فئودور آلکسیف خواهید بود و در بخش آثار قرن نوزدهم که به ۲۷ تالار مجزا تقسیم شده، طیف وسیعی از آثار برجسته دوره رمانتیک و رئالیست را نظاره خواهید کرد. در آخرین بخش که به آثار هنری قرن بیستم میلادی اختصاص یافته، از مجموعه آثار ناب و مشهوری که از تغییرات سیاسی و فرهنگی روسیه در قرن بیستم نشات گرفته اند، بازدید خواهید کرد.

 گالری ترتیاکوف مسکو

ساختمان گالری جدید ترتیاکوف

زیباترین آثار هنری قرن بیستم میلادی تا به امروز را در این گالری خواهید یافت. این گالری خود به سه بخش مجزای: آثار هنری به جامانده از سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ ، آثار هنری به جامانده از سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ و آثار رسمی تائید نشده سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ تقسیم شده است. هرکدام از بخش های ذکر شده از تالارهای متعددی تشکیل شده اند و زیباترین، محبوب ترین و مشهورترین آثار هنری هنرمندان معاصر روسیه را در خود جای داده اند.

اطلاعاتی در مورد گالری ترتیاکوف در مسکو

گالری ترتیاکوف مسکو، کلکسیونی از شاهکارهای هنری روسی است و بازدید از آن در تور روسیه توصیه می گردد . ساختمان این موزه در سال 1902 تا 1904 میلادی در قسمت جنوبی کاخ کرملین ساخته شده و نمای آن توسط نقاشی به نام ویکتور واسنتسوف به سبک افسانه های روسی آراسته شد . رفته رفته بر تعداد آثار موجود در گالری افزوده شد و در قرن 20 میلادی چند ساختمان مجاور گالری نیز به عنوان مکانی برای نگهداری آثار در نظر گرفته شدند . در این موزه مجموعه وسیعی از آثار هنری هنرمندان از قرن ۱۰ تا قرن ۱۹ و همچنین پرتره های برخی از چهره های درخشان تاریخ روسیه مثل تولستوی ، داستایوسکی و تورگنیف وجود دارد کارهای نقاشانی چون ونتسیانف ، تراپینین ، فدوتف و بسیاری آثار دیگر که از بهترین آثار هنر واقع گرایانه در جهان به شمار می روند در 62 تالار این مجموعه نگهداری می شوند .

 گالری ترتیاکوف مسکو

هزینه و زمان بازدید از گالری ترتیاکوف مسکو چقدر است؟

از آنجایی که گالری ترتیاکوف مسکو از بخش های مجزا و مختلف بسیاری تشکیل شده است، برای مشاهده آثار هنری موجود در تمامی بخش های این گالری باید زمانی حدود دو ساعت از وقت خود را به بازدید از آن اختصاص دهید. در ضمن، بازدید از این مکان مستلزم پرداخت هزینه ورودی است.
گالری ترتیاکوف مسکو مکانی سرپوشیده است و بازدید از آن در هرزمانی از سال امکان پذیر است. ناگفته نماند که این گالری به سیستم تهویه مطبوع مناسبی مجهز شده است و از این بابت نیز جای هیچ نگرانی نیست.
گالری ترتیاکوف مسکو در خیابان لوروشینکسی پرولوک قرار دارد و از طریق ایستگاه متروی ترتیاکوفسکایا (در فاصله ۲۲۰ متری) به راحتی و در اندک زمانی در دسترس است. گفتنی است که دو ایستگاه متروی دیگری به نام های ایستگاه نووکوزنتسکایا و ایستگاه پولیانکا در شعاع ۷۰۰ متری این گالری قرار گرفته اند


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان