دره عشق و آبشار آن

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
دره عشق و آبشار آن
آبشار دره عشق با سرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و با بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع، در لیست بلندترین آبشارهای ایران قرار دارد. در كنار این آبشار رود كارون به آرامی جاری است و در تركیب با انارستان‌ها و شالیزارهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت‌انگیزی را به‌وجود می‌‌آورد. این آبشار از جاذبه های گردشگری اردل به شمار می‌رود .

دره عشق در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از دیدنی های شهرکرد بام ایران محسوب می شود. برای رسیدن به دره عشق باید دل به جاده شهرکرد به ایذه بزنیم و وارد یکی از پرپیچ وخم ترین جاده های ایران شویم. فضای دره عشق بکر است و چشم نواز؛ پر از رودخانه ها، آبشارها و روستاهایی که در محدوده ای وسیع در کنار هم جای گرفته اند تا یک مقصد دلچسب برای طبیعت گردی بسازند. مشهورترین رود ایران رود کارون از میان این دره می گذرد و با جوش و خروشی که دارد فرصت یک رفتینگ هیجان انگیز را برای شما فراهم می آورد.

در گوشه گوشه دره، شالیزارها و درختان انار به چشم می خورد و آب وهوایی بسیار متنوع دارد؛ هم می توان آب وهوای گرم مرکز ایران را در آن تجربه کرد و هم می توان از آب وهوای سرد کوهستان در آن لذت برد. تنها کافی است کمی ماجراجو باشید، به نقاط مختلف دره سر بزنید و خود را محدود به یک بخش از دره نکنید. در ادامه همراه باشید تا با بخش های مختلف دره عشق آشنا شویم، به تماشای عکسهای دره عشق بنشینیم و درباره مسیر دسترسی و اقامت دره عشق بدانیم.

چرا به آن دره عشق می گویند؟

بر اساس آنچه مردم محلی درباره اینجا می گویند، به نظر می رسد در روزگارانی دور دو نفر در دو سمت دره عاشق هم می شوند و به هم دل می بازند؛ آن ها تصمیم می گیرند به هم بپیوندند اما به دلیل اینکه هنوز هیچ پلی وجود نداشته تا دو سمت این دره را به هم برساند، خود را داخل رود می اندازند و جان می بازند. به همین دلیل این روزها به اینجا دره عشق می گویند.از طرفی دیگر برخی نیز می گویند به دلیل زیبایی های بی حد وحصری که در گوشه وکنار دره دیده می شود و انسان را می تواند عاشق طبیعت اینجا کند، از اینجا به عنوان دره عشق نام می برند.

دره عشق

دیدنی های دره عشق چهارمحال بختیاری

دره عشق وسیع است و در این وسعت نشانه های زیادی از طبیعت زیبا را دل خود جای داده است، از رود و دشت و دمن گرفته تا کوه و آبشار و روستا.دیدنی های دره عشق فراوان است. در میان همه این دیدنی ها، روستاها و آبشارهایی خودنمایی می کنند که دیدنشان آرامش خاصی به انسان می بخشد. اجازه دهید برخی از این جاهای دیدنی را به صورت مختصر با هم بررسی کنیم.

آبشار دره عشق

افرادی که عاشق طبیعت هستند و ماجراجو، دیدن آبشار بیشتر از هر چیزی خوشحالشان می کند. زمانی که به دره عشق سفر می کنید، آبشارهای متعددی را خواهید دید. در میان کوه های این دره، آبشاری به ارتفاع بیش از 100 متر وجود دارد که با سرعت زیاد به سمت پایین روانه می شود.

رودخانه کارون

اگر جغرافی تان خوب باشد حتماً می دانید که طولانی ترین رودخانه ایران با طول 95 کیلومتر، رودخانه کارون است. این رودخانه در مسیر حرکت خود از دره عشق نیز می گذرد و همین امر زیبایی دره عشق مان را دوچندان می کند.

باغ و شالیزار

شاید یکی از دلایل زیبا و منحصر به فرد بودن دره عشق وجود باغ ها و شالیزارهایی باشد که روح و جان تازه ای به آن می بخشد. در کنار همه زیبایی هایی که در این ناحیه با گوشت و پوست تان لمس خواهید کرد، رقص درختان انار و گردش شالیزارهای سرسبز بیشتر از هر چیزی نظرتان را به خود جلب می کند.
دلیل این همه سرسبزی و طراوت، وجود رودخانه کارون و آبشارهایی است که در دل دره عشق جا خوش کرده اند. معروف ترین باغ های انار این ناحیه در روستایی به نام دورک واقع شده است و به خاطر همین نعمت هاست که عشایر چادرنشین، این منطقه را برای اتراق انتخاب می کنند.

منطقه حفاظت شده هلن

در دره عشق منطقه ای وجود دارد که سرتاسر آن را جنگل های بلوط سر به فلک کشیده پر کرده اند. به این منطقه، منطقه حفاظت شده هلن می گویند. منطقه حفاظت شده هلن وسعتی بیش از 40هزار هکتار دارد و می تواند تنوع گیاهی و گونه های جانوری آن برایتان جذاب باشد.

کمپینگ در دره عشق چهارمحال بختیاری

دره عشق در جنوب استان چهارمحال بختیاری واقع شده و به دلیل مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری متعددی که در خود دارد سالانه هزاران نفر را به سمت خود جلب می کند. اگر عاشق طبیعت هستید و به برپایی کمپینگ های متعدد در گوشه و کنار ایران عادت دارید، دره عشق می تواند بهترین گزینه برایتان باشد.
شاید بهترین زمان برای برپایی چادر در این ناحیه فصل بهار باشد که آبشارها خروشان تر از همیشه اند و آب و هوا نیز به قدر کافی مطلوب است. اگر تصمیم گرفته اید به این ناحیه سفر کنید و اولین باری است که به آن سر می زنید توصیه می کنیم حتماً از خدمات تور طبیعت گردی که به صورت دسته جمعی و با حضور راهنمای تور که به منطقه و شرایط آن آگاه است استفاده کنید. بعدها که با مسیر آشنا شدید و چم و خم کار دست تان آمد می توانید با یک سفر انفرادی خودتان را شگفت زده کنید.

دره عشق چهارمحال بختیاری

مسیر رسیدن به دره عشق

گفتیم که برای رسیدن به دره عشق باید خودمان را به جاده شهرکرد-ایذه برسانیم. زمانی که وارد جاده می شویم درختان بلوط یک به یک سر می رسند و تمام توجه مان را به خود جلب می کنند. قدری که در جاده پیش می رویم، به دامنه های کوه هزار دره و انشعابات رود کارون می رسیم و بعد از عبور از یک پل، روستای جوزستان و روستای پوراز پیش روی ما قرار می گیرند.

از آنجا باید راهی روستای دروک شویم که به انارهایش معروف است و باغ هایش هوش از سرمان می پراند. دره عشق دورک اناری جایی است که نباید در سفر به این منطقه بازدید از آن را فراموش کنید. در نهایت بعد از عبور از روستای دورک به مقصد نهایی مان یعنی دره عشق می رسیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان