درمان درد زونا و دیگر دردهای سیستم عصبی در کلینیک های درمان درد

  سه شنبه، 10 خرداد 1401 ID  کد خبر 207713
درمان درد زونا و دیگر دردهای سیستم عصبی در کلینیک های درمان درد
ساعد نیوز :درمان درد زونا و دیگر دردهای سیستم عصبی در کلینیک های درمان درد.ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان می ­شود، دلیل ایجادزونا هم می ­باشد. این بیماری واریسلا زوستر نامیده می­ شود. این ویروس در اعصاب شما برای ده ها سال بعد از ابتلا به آبله مرغان باقی می­ماند و گاهی به شکل ناگهان فعال می ­شود.

ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان می ­شود، دلیل ایجادزونا هم می ­باشد. این بیماری واریسلا زوستر نامیده می­ شود. این ویروس در اعصاب شما برای ده ها سال بعد از ابتلا به آبله مرغان باقی می­ماند و گاهی به شکل ناگهان فعال می ­شود. علائم اصلی زونا جوش­های دردناکی است که بر روی یک طرف بدن یا صورت پدیدار می­شود. اگر چنین علائمی دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل عفونت، افزایش سرعت بهبودی، کاهش التهاب و درد تجویز کند. این داروها را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

داروهای ضد ویروس

این داروها ممکن است پیشرفت جوش ­های زونا را کندتر کند، به خصوص اگر در طول 72 ساعت اولیه پس از بروز علائم مصرف شود. این داروها حتی ممکن است احتمال بروز عوارض را کاهش دهد. پزشکتان ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • آکی کلاور (سیتاویگ، زوویراکس)
  • فامسی کلاور (فاموید)
  • والاسی کلاور (والترکس)

با پزشک یا دکتر داروساز در مورد عوارض جانبی داروها صحبت کنید تا بفهمید کدامیک از این داروها برایتان مناسب است.

مسکن­ ها

زونا باعث درد و التهاب می­ شود. پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه برای رهایی از درد شدید تجویز کند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

این داروها می ­توانند به دفع نوروالژی پس از تبخال کمک کند تا درد سوزاننده­ای که بعضی افراد بعد از ابتلا به جوش یا تاول پوستی ناشی از زونا تجربه می­کنند را کاهش دهد.

چه زمانی باید به کلینیک درد مراجعه کرد؟

تصویر

درد زونا و علائم دیگر ناشی از شروع ناگهانی آن معمولا بین 3 تا 5 هفته طول می­کشد. در اغلب افرادی که به زونا مبتلا می­شوند حس درد همراه با پایان دوره فعالیت ویروس از بین می رود ، ولی در مواردی نیز درد ادامه پیدا می­کند. در صورت بروز این حالت که به آن نورآلژی پست هرپتیک (Postherpetic neuralgia) نیز میگویند، پزشک معالج ممکن است شما را به متخصص درد ارجاع دهد. پروسه درمانی در کلینیک های درد به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها در مواجه با دردهای پست هرپتیک می پردازیم:

انسدادهای عصب ­های بین دنده ­ای

تصویر

عصب بین دنده ­ای، بین دنده­ها در قسمت فوقانی پشت یافت می­شوند. این اعصاب اغلب به دلیل زونا (هرپس زوستر) ممکن است دردناک یا ملتهب شوند، که منجر به نوروالژی پست هرپتیک می ­شوند. انسداد عصب، یک نوع تزریق بی­حسی یا استروئید است که به منظور رهایی از درد است. این تزریقات متناوبا برای درمان درد عصب سه قلو، دیسک مبتلا به فتق، پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی و بسیاری دیگر از اختلالات اعصاب محیطی استفاده می­ شود. اولین تزریق بلوک عصبی به عنوان تست و درمان درد انجام می­گیرد. اگر بلوک عصبی منجر به رهایی از درد شود، درمانگر می­ تواند دریابد که عصب بین دنده­ای نقشی در شرایط بیمار بازی می­کند یا خیر. اگر بعد از بلوک عصبی بین دنده­ای، درد از بین نرفت این مسئله بدین معنا است که موردی غیر از عصب بین­ دنده­ای باعث ایجاد درد می باشد.

در درمان بلوک عصبی با استفاده از فلوروسکوپ، وسیله­ای که با دوربینی بسیار کوچک تصاویر را به وسیله اشعه ایکس در زمان واقعی نمایش می­دهد، درمانگر تصمیم می­گیرد سوزن را دقیقا کجا فرو کند. هنگامی که سوزن وارد بدن شد، تزریق انجام می­شود. اگر نیاز باشد، تزریق ممکن است در قسمت­های مختلف در طول عصب انجام گیرد. نیاز است که بیماران بی­حرکت بمانند چرا که حرکت انجام تزریق را دشوار می­ سازد.

بدن بیمار ممکن است برای چند روز بعد از تزریق دردناک و کبود شود. قرار دادن یخ روی محل درد و استفاده از مسکن­های بدون نسخه می­تواند هرگونه درد و ناراحتی بعد از تزریق را بکاهد. برای چند ساعتی بعد از درمان، بیمار بهتر است استراحت کرده و فعالیتش را محدود کند. اما اگر می­تواند فعالیت منظم را به زودی از سر بگیرد مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد. اگر درد افزایش یابد یا بیمار تب، لرز یا خونریزی در محل درمان شده یا هرچیز غیرعادی دیگری داشته باشد، باید با پزشک معالج تماس بگیرد.

تزریقات اپیدورال

این روش مناسب برای رهایی از درد ناشی از اعصاب تحت فشار در ستون فقرات است. این عصب می­تواند به دلایل مختلف تحت فشار بوده یا مورد حمله عصبی واقع شود. سپس خود عصب یا ریشه آن به دلیل این شرایط ملتهب شده و درد در طول راه عصبی گسترش می­یابد و در نقاطی که انتهای عصب بدان منتهی می­ شود باعث ایجاد درد شود. تزریق اپیدورال در واقع تزریق استروئید ها (کورتون) و گاها بی حس کننده ها(لیدوکائین) به خود اعصاب و نواحی اطراف آنها میباشد تا برای مدتی نسبتا طولاتی اثر درد و التهاب از بین برود.

TENS(تحریک عصبی فراپوستی الکتریکی)

تصویر

این روش درمانی با ارسال پالس­های ریز الکتریکی به منظور رهایی از درد انجام میشود. یک سیستمTENS به اندازه یک گوشی هوشمند بوده که با پچ­های کوچکی که الکترود نامیده می­شوند به قسمت دردنام بدن بیمار متصل میگردد. این پچ­ها روی منطقه دردناک گذاشته شده و یونیت خاموش و روشن می­شود همانگونه که درد می­آید و می­رود.

پچ­ های لیدوکائین پوستی

پچ­های کوچک باندمانندی هستند که باعث رهایی درد موضعی توسط داروی لیدوکائین می­شوند. این پچ­ ها به اندازه لازم برای محل مورد نظر بریده می­شوند. شما این پچ­ها را با نسخه یا بدون نسخه با دوزهای کمی پایین­ تر مستقیما به ناحیه دردناک پوست برای رهایی موقت از درد متصل می ­کنید.

مسکن­ های آرامبخش

بعضی افراد ممکن است به داروهای قوی درد شامل ترامادول (آلترام، کانزیپ)، اکسی کدون (پرکاست، راکسی ست) یا مورفین نیاز داشته باشند. مخدرها باعث سرگیجه خفیف، خواب­آلودگی، گیجی یا یبوست می­ شوند. اخیرا اغلب پزشکان، بیماران را به انجام درمان­های بدون استفاده غیر مخدر برای هر دردی (به جز موارد مربوط به سرطان) ترغیب می­کنند. این مسئله به علت احتمال اعتیاد و مرگ در برخی افراد بر اثر مصرف داروهای مخدر است. در صورت تجویز داروهای مخدر، مهم ترین مسئله مصرف به موقع و متناسب با دوز اعلام شده از سوی پزشک میباشد همچنین در دوره مصرف داروهای مخدر بسیار مهم است که موارد مهمی نظیر رانندگی و انجام کارهایی که به دقت کامل نیاز دارند را انجام نداده یا با احتیاط بیشتری انجام دهید.

تا بدین جای مقاله به بررسی زونا و دردهای ناشی از آن که پس از بهبودی نیز ادامه می یابند و به آنها نورآلژی پست هرپتیک میگوییم اشاره کردیم و سپس به بررسی روشهای درمان این دردها در کلینیک های درد پرداختیم اما سوالی که باقی میماند این است که آیا اصلا میتوان از ابتلا به زونا پیشگیری کرد؟

دو نوع مختلف واکسن(LZV و RZV) برای پیشگیری از زونا موجود است. متخصصین واکسیناسیون را برای تمام بزرگسالان در سنین 50 سال و بالاتر توصیه می­کنند حتی اگر قبلا زونا گرفته­اند. با پزشک خود در بهترین زمان برای دریافت واکسن و اینکه کدام واکسن برای شما بهترین گزینه است، صحبت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403