دستکاری شدن کیلومترشمار خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟

  سه شنبه، 19 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
دستکاری شدن کیلومترشمار خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟
با پیشرفت فناوری، کیلومترشمارهای خودرو از مدل مکانیکی و الکتریکی، به دیجیتالی تبدیل شده‌اند. بعضی از فروشندگان، کیلومترشمار خودرو را دستکاری می‌کنند تا بتوانند خودرو را با قیمت بیشتری به شما بفروشند. دستکاری کیلومتر ماشین یکی از رایج‌ترین کلاه‌برداری‌هاست؛ بنابراین اگر می‌خواهید خودرو دست دوم بخرید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

هر خودرو به طور میانگین سالانه بین 15 تا 20 هزار کیلومتر کار می کند. اگر میزان کارکرد خودرو مورد نظر بیش از این مقدار باشد، به عنوان خودرویی پرکار و اگر کمتر باشد خودرویی کم کار شناخته می شود ( نسبته به سال تولید خود ) اما از آنجایی که در هنگام خرید خودرو دست دوم، کارکرد خودرو در قیمت خودرو فاکتور مهم و تاثیر گذاری است برخی اقدام به دستکاری کارکرد خودرو و کم کردن کارکرد خودرو می کنند. با کاهش کارکرد خودرو نه تنها مشتری خودرو را گران تر می خرد بلکه هزینه های نگهداری بیشتری به گردن خریدار خواهد افتاد.

کم کردن کارکرد خودرو حتی ممکن است بسیار خطرناک باشد . به عنوان مثال فردی خودرو دست دومی را خریداری می کند که کارکرد واقعی آن 50 هزار کیلومتر است که پس از طی 10 هزار کیلومتر دیگر باید تسمه تایم خودرو را تعویض نماید. ولی فروشنده کارکرد خودرو را از 50 به 20 کاهش می دهد. خریدار هم با تصور اینکه هنوز زمان برای تعویض تسمه تایم دارد اقدامی برای این کار انجام نمی دهد که این مسئله ممکن است ضررهای مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد.جالب است بدانید که این پدیده تنها در ایران رواج ندارد بلکه 30 درصد خودرو های شهر مونیخ کشور آلمان کیلومتر خودرو هایشان دستکاری شده و در کشور بلژیک نیز این اتفاق قابل مشاهده است. این کار یک کار غیر مجاز و خطا بوده و جرم محسوب می شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است ولی به دلیل پیگیر نبودن قانون گذاران به وضوح این عمل قابل مشاهده است و افرادی بسیاری هستند که کیلومتر خودرو خود را دستکاری می کنند.

کیلومتر شمار چیست و چگونه کار می کند؟

کیلومترشمار یا اودومتر، وسیله ای است که مقدار مسافت طی شده خودرو را نشان می دهد. این وسیله در گذشته کاملا مکانیکی بود اما امروزه همانطور که حتما تابحال مشاهده کرده اید؛ دیجیتالی است. لغت اودومتر یک لغت یونانی به معنای «اندازه گرفتن» راه است.کیلومترشمارهای دیجیتالی موجود از یک سنسور و یک مدار الکتریکی تشکیل شده اند.الگوریتم های طراحی شده در کیلومترشمارها، از گذشته تا کنون به قطر تایرها وابسته است. به همین دلیل نصب تایر و رینگ نامناسب و غیراستاندارد، باعث تغییر در تعداد چرخش تایر شده و در ادامه، مسافت غیرواقعی توسط کیلومترشمار ثبت می شود. بنابراین همیشه باید از نصب تایر و رینگ مناسب اطمینان حاصل کنیم.

کیلومتر شمار خودرو

نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

گاهی اوقات ممکن است که عددکیلومتر شمار توسط افرادی دستکاری شود و نتواند اطلاعات دقیق و درستی را در اختیار ما قرار دهد . تا قبل از دیجیتالی شدن کیلومترشمار ها نگرانی های زیادی در این مورد وجود داشت.در زمان های قبل تر، یک جعبه دنده پلاستیکی کوچک داخل کیلومترشمار وجود داشت که به راحتی جدا می شد و پوزیشن آن قابل تغییر بود که از طریق این ویژگی می توانستند عدد کیلومترشمار را تغییر دهند و از طرفی می توانستند اتصال سرعت سنج را قطع کنند و یا عدد را کاملا برعکس کنند و سپس کارخانه داران این مشکل را با طراحی کیلومترشمارهای دیجیتالی حل کردند.

در این نوع کیلومترشمار ها قابلیت تغییر عدد وجود ندارد ، مگر این که افرادی عدد آن را کاملا برعکس کنند و جهت را عوض کنند . به همین دلیل در این قسمت از دانستنی های خودرو تصمیم داریم تا راه های تشخیص دستکاری کیلومترشمار خودرو را به شما آموزش دهیم.

روش اول :آنالیز کارکرد خودرو

مرحله 1:به سال تولید ماشین و کیلومترشمار خودرو دقت کنید.

  • یک خودرو به طور متوسط تقریبا 19.312 کیلومتر را در سال طی می کند.
  • اگر عدد روی خودرو کمتر از 19.312 در سال است ، حتما دستکاری اتفاق افتاده است.

مرحله 2 :به عادت شخصیتی فروشنده توجه کنید.

  • اگر این ماشین برای شغل و کار فرد فروشنده استفاده می شده ، پس نباید کیلومترشمار آن به طور غیر طبیعی عدد پایینی را نشان دهد.
  • اگر تعداد اعضای خانواده فروشنده زیاد هستند ، پس قطعا کیلومترشمار آن عدد کمی را نشان نمی دهد.

روش دوم :بررسی وضعیت ماشین

نمی توان گفت که هر ماشینی با کیلومترشمار پایین مورد دستکاری قرار گرفته است . گاهی اوقات ممکن است که اجزای داخلی ماشین نادیده گرفته شود اما ممکن است که علت های دیگری نیز وجود داشته باشد.

مرحله 1:هرگونه سایش غیر طبیعی را در پدال گاز و روکش بررسی کنید.

  • بیشترین نیرو به پدال ترمز وارد می شود . اگر کیلومترشمار خودرو پایین بود و عدد کمتر از 96560 کیلومتر را نشان می داد ، ممکن است که به عنوان مثال پدال ترمز به طور کامل خراب شده باشد.
  • اگر فروشنده ماشین بیشتر اوقات در ترافیک رانندگی می کرده ، نمی توان به این روش اطمینان کرد.

مرحله 2 : کفی و روکش صندلی ها را برای ساییدگی غیر معمول بررسی کنید.

  • این دو مورد نامبرده شده باید سال های زیادی از عمرشان بگذرد تا پوسیده شوند ، مگر این که زیاد از آن ها استفاده شده باشد.
  • اگر جای پای راننده روی کفی ماشین مانده اما کیلومترشمار همچنان عدد پایینی را نشان می دهد ، احتمال دستکاری شدن کیلومترشمار وجود دارد.

مرحله 3: بررسی بدنه خودرو

اگر بدنه ماشین با ساییده شدن رنگ و یا خرابی روبرو شده است و کیلومترشمار عدد پایینی را نشان می دهد ، احتمال دستکاری شدن کیلومترشمار وجود دارد.

روش سوم :بررسی مدارک

مرحله 1:اسناد مربوط به کارخانه را بررسی کنید :

  • از فروشنده در مورد ثبت اسناد سوال کنید . حتما باید تاریخ را با کیلومترشمار چک کنید.
  • استفاده فروشنده از سرویس های خودرو را بررسی کنید.
  • هرگونه تاریخ غیر منطقی را بررسی کنید و از فروشنده سوال کنید.

مرحله 2: به دنبال استیکرهای جابجایی کیلومترشمار بگردید.

  • اگر کیلومترشمار مشکل داشته باشد و مورد جابجایی قرار گرفته باشد، قطعا در جایی از کیلومترشمار خود را نشان می دهد.
  • در این مواقع برچسب روی کیلومترشمار نیز دچار جابجایی می شود.
  • برچسب های کیلومترشمار بعد از نصب دوباره و یا برطرف کردن مشکلات آن ، دوباره نصب نمی شوند.

روش چهارم :نشان دادن خودرو به یک فرد متخصص مکانیک

با تمام تفاسیر و در نظر گرفتن نکات ، باز هم تشخیص دستکاری خودرو کار سختی است.گاهی اوقات بر خلاف پیدا نکردن هیچ شواهد و مدارک خاصی ، حس می کنید که یک جای کار اشکال دارد. در این موارد حتما باید به یک مرکز مکانیکی معتبر برای بررسی شرایط دقیق خودروی خود مراجعه کنید.اگر فروشنده از نشان دادن ماشین به یک فرد متخصص اجتناب کرد ، پس مطمئن شوید که یک جای کار ایراد دارد و باید این معامله را فسخ کنید.

همانطور که میدانید در برخی از خودروها کیلومتر اصلی خودرو در کامپیوتر مرکزی آن ثبت شده است بر همین اساس می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را چک کرده و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است.

اگر کیلومترشمار دستکاری شده بود، چه باید بکنیم؟

بعد از اینکه مطمئن شدید کیلومترشمار دستکاری شده و مدرک معتبری برای ادعای خود داشتید؛ باید قانونی عمل کنید. یعنی می توانید با مراجعه به یک وکیل، شکایتی علیه فروشنده تنظیم کنید. اما باتوجه به مراحل طولانی و دردسرهای پس از آن، بهتر است از چنین اتفاقی که هم ضرر مالی به شما می رساند و هم ضرر جانی، پیشگیری کنید. یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه می توانید انجام دهید، استفاده از سرویس کارشناسی خودرو است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (392 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (345 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (300 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (258 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (228 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (202 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (203 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (195 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (110 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (90 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (81 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (72 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (67 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصویر متفاوت ایران از زبان گردشگران خارجی‌ در «سندباد»
نماینده رهبر انقلاب به ملاقات داغدیدگان حادثه معدن طبس رفت
عارف عازم ایروان شد/ پیشنهاد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا
اسرائیل بعد از 18 سال به صورت زمینی به لبنان حمله کرد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ فقط افرادی با IQ بالای 100 میتوانند زیر 9 ثانیه این بازی فکری رو حل کنند/ کدوم گزینه نمای کناری چتر است؟
سفر زمان/ تصویری از کتاب فارسی چهارم دبستان 60 سال قبل!/ بنظرتون این کتابارو از کجا تهیه میکردن؟
(ویدیو) برای اولین بار در برنامه شب آهنگی/ حامد آهنگی نتونست کبری خانوم رو کنترل کنه شب آهنگی رفت رو هوا/ فقط اونجایی که آهنگی میگه وای نکن🤣
علت‌ و درمان گودی زیر چشم بدون جراحی و تزریق ژل
(ویدیو) میز عزای تزیین شده با شمع و غذاهای شاهانه نسرین مقانلو برای سالگرد ارشیا+ متن جگرسوز و تلخ
فواید معجزه آسای ماسک خاک رس برای صورت + معرفی بهترین ماسک خاک رس
بازسازی خیره‌کننده چهره آمنهوتپ اول 3500 سال بعد از مرگش! + تصاویر
راهنمای انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای انواع پوست و مو
روستایی دورافتاده و حیرت انگیز در ایران با معماری روس ها! در گره‌بان از ریختن زباله بپرهیزید+ تصاویر
(ویدئو) روایت وحشتناک و باورنکردنی سینا مهراد از مشکل مادرزادی‌اش/ قراربود نابینا شوم!
سلفی دونفره‌ی سحر دولت‌شاهی، همسر همایون شجریان، در کنار برادرش و شباهت بسیارشان/ + عکس‌های خانواده‌ی قجری سحر دولت‌شاهی
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور