دستور پخت دوپیازه میگو لذیذ

  یکشنبه، 23 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دستور پخت دوپیازه میگو لذیذ
دو پیازه میگو یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به بوشهر می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با مجله آنلاین ساعد نیوز همراه باشید.

دوپیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه جنوبی می باشد که اصالت این غذا برای بوشهر است. این غذا طرز تهیه آسان و سریعی دارد و به راحتی تهیه می شود این غذای خوشمزه در کنار برنج سرو می شود. در دوپیازه میگو می توانید به دلخواه سیب زمینی سرخ شده بریزید و یا حذف کنید. همیشه پخت میگو به دلیل بوی زهم و لاستیکی شدن آن کار سختی بوده ولی مهم ترین نکته زمان پخت حداقل ۵ الی ۷ دقیقه برای میگو می باشد تا میگوی نرمی داشته باشید شما می توانید به دلخواه برای تهیه دوپیازه میگو از هر سایز میگویی استفاده کنید تا در کنار این غذای خوشمزه از خواص خوبش بهرمند شوید.

دوپیازه چیست؟

دوپیازه یا دو پیازا، به یک دسته بزرگ از غذاهای رایج در بخش هایی از ایران و همچنین در افغانستان، پاکستان و هند گفته می شود که طرفداران بسیاری دارد. این غذا معمولا متشکل از پیاز داغ، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نمک و سایر ادویه ها است. از مشهورترین خوراک های دوپیازه می توان به دوپیازه آلوی شیرازی، دوپیازه گوشتی، دوپیازه سیب زمینی، دو پیازه بادمجان، دو پیازه تخم مرغ، دو پیازه مرغ و دوپیازه میگوی بوشهری اشاره کرد.

مواد لازم برای دوپیازه میگو

  • ۵۰۰ گرم میگو
  • ۲ عدد پیاز پوست کنده
  • ۲ عدد سیب زمینی پوست کنده و مکعبی خردشده
  • ۵ حبه سیر پوست کنده
  • ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • ۵۰ گرم کره
  • ۱ قاشق مربا خوری سرکه
  • ۲ قاشق غذا خوری سس تارتار
  • ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • ۲ قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی
  • نصف پیمانه آب پیاز
  • ۱ قاشق مرباخوری سس فلفل
  • نصف قاشق چای خوری زردچوبه
  • نصف قاشق چای خوری دارچین
  • نصف قاشق چای خوری زنجبیل
  • ۲ عدد برگ بو
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • نان یا برنج برای سرو
  • ترشی بندری برای سرو

دستور پخت دوپیازه میگو

  1. میگوها را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها خارج شود.
  2. در یک قابلمه مناسب، مقداری آب بریزید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید. پس از به جوش آمدن آب، ۱ عدد پیاز و ۱ حبه سیر چهار قاچ شده را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید و سپس میگو را به قابلمه اضافه کنید.
  3. بعد از گذشت چند ثانیه، میگو را از قابلمه دربیاورید. همین که میگو چند جوش بزند و رنگ آن کمی تغییر کند، برای گرفتن بوی آن کافی است. توجه داشته باشید که اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند، بافت آن خیلی سفت خواهد شد.
  4. میگوها را آبکش کنید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها خارج شود.
  5. بقیه پیازها و سیر را به صورت نگینی بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید.
  6. کمی روغن سرخ کردنی در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز را به ماهیتابه اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه تفت دهید تا کمی سبک شوند. سیرهای خردشده را به پیازها اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه دیگر تفت دهید.
  7. زردچوبه و کره را به پیاز و سیر اضافه کنید و آن ها را با هم تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی و فلفل سیاه و قرمز را به میگوها بیفزایید و خوب هم بزنید. رب را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.
  8. میگوها را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس آبلیمو و دیگر ادویه جات را به ماهیتابه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و آن ها را تفت دهید.
  9. مقداری آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله زیاد گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس سیب زمینی ها را داخل آن بریزید و آن ها را به مدت ۵ تا ۸ دقیقه نیم پز کنید. سپس آن ها را آبکش کنید.
  10. در یک ماهیتابه دیگر کمی روغن بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس سیب زمینی ها را در روغن بریزید و آن ها را سرخ کنید.
  11. سیب زمینی های سرخ شده را به میگوها اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.
  12. آب پیاز، سس تارتار، زعفران دم :رده، آبلیمو، سس فلفل، سرکه و سس گوجه فرنگی را داخل یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید.
  13. سس دوپیازه را به میگوها اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا طعم سس به خورد میگوها و سیب زمینی ها برود. شعله گاز را کم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به خوراک اجازه دهید تا پخته شود.
  14. دوپیازه میگو را با برنج یا نان و در کنار ترشی بندری سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ دوپیازه میگو

  • برای لذیذتر شدن خوراک دوپیازه میگو، مقداری گشنیز تازه را بشویید، ساطوری کنید و به خوراک بیفزایید.
  • شما می توانید ۲ عدد گوجه فرنگی رسیده را خرد کنید و به همراه مواد تفت دهید تا دوپیازه میگو خوشمزه تری داشته باشید.
  • اگر از طعم کشمش خوشتان می آید، می توانید مقداری کشمش را در یک تابه کوچک با مقداری روغن تفت دهید و به خوراک دو پیازه میگو اضافه کنید و تفت دهید.
  • میگو را حتما از فروشگاه های معتبر بخرید. اگر میگوی تازه را برای خرید انتخاب کردید، سر آن را در اسرع وقت جدا کنید، زیرا سر اولین قسمتی است که در میگو فاسد می شود.
  • میگوهای تازه باید بدن سفتی داشته باشند که به پوسته آن ها متصل باشد. پوسته میگو ها نباید هیچ لکه و خال سیاهی داشته باشند، زیرا این لکه ها نشانه فساد گوشت میگو هستند.
  • پوسته میگوها نباید زردرنگ باشد یا حالت شن مانند داشته باشد، زیرا این حالت نشانگر اضافه کردن ماده شیمیایی برای سفید کردن پوسته میگو به آن است. پس اگر میگوی منجمد خریداری می کنید، حتما به علامت پروانه بهداشتی، تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.
  • میگوی مرغوب باید بوی آب نمک ملایم یا بوی آب دریا را بدهد. پس قبل از خرید، میگوها را بو کنید و در صورت داشتن بوی نامطبوع از خرید آن ها خودداری کنید.
  • بعد از خرید میگو یا سایر غذاهای دریایی، در اسرع وقت آن ها را به یخچال برسانید.
  • برای یخ زدایی میگو و خارج کردن آن از حالت انجماد، آن را در یک کاسه آب سرد یا درون یخچال قرار دهید. هرگز میگو را در دمای اتاق یا با مایکروویو یخ زدایی نکنید، زیرا این کار منجر به از دست رفتن رطوبت و مواد مغذی میگو می شود.
  • برای گرفتن بوی بد میگو، می توان میگوهای پاک کرده را به مدت ۶۰ دقیقه در پیاز قرار داد.
  • برای پاک کردن میگو، ابتدا باید پوست میگوها را بگیرید که می توان بدون استفاده از چاقو و با دست هم این کار را انجام داد. سر و دم میگو را با چاقو ببرید تا شبیه فیله شود. سپس میگو را به صورتی که انحنای آن به سمت خودتان باشد، در دست بگیرید و با چاقو، یک برش سطحی در کمر آن ایجاد کنید. برش را با دست، کمی باز کنید تا رگ پشت میگو مشخص شود. سپس با نوک چاقو، رگ را دربیاورید تا بوی بد میگو از بین برود.
  • دوپیازه میگوی جنوب به تند بودن بسیار معروف است، پس اگر شما هم جز کسانی هستید که تندی غذا را دوست دارید، از فلفل قرمز زیادی استفاده کنید.
  • طعم و رنگ زردچوبه سرخ شده در کره، بسیار لذیذ و متفاوت است. پس حتما از کره استفاده کنید.
  • برای طبخ یک غذای سالم تر، می توان از روغن زیتون استفاده کرد.
  • توجه کنید که زمان پخت میگو بسیار کوتاه است و نباید زیاد آن را بپزید.

روش پاک کردن میگو

  1. ابتدا پوست روی میگو را بردارید، این کار را به راحتی با دست و بدون استفاده از چاقو می توان انجام داد.
  2. سپس سر و دم میگو را با چاقو ببرید تا به صورت فیله در آید.
  3. میگو را به گونه ای که انحنای آن به سمت شما باشد در دست گرفته و با چاقو یک برش سطحی روی کمر آن ایجاد کنید. مراقب باشید برش به اندازه ای عمیق نباشد که میگو له شود.
  4. برش را کمی با دست باز کنید تا رگ پشت میگو مشخص شود و سپس با نوک چاقو آن را به آرامی خارج کنید.
  5. پس از پاک کردن، آن را شسته و در آبکش قرار دهید تا خشک شود.

روشی برای گرفتن بوی میگو

  • مقداری آب را در ظرفی به جوش آورده و به آن یک عدد پیاز خرد شده، چند حبه سیر، کمی آبلیمو و برگ بو اضافه کنید و سپس میگو را در آن بریزید.
  • پس از چند ثانیه، وقتی میگو چند جوش زد آن را آبکش کنید.
  • نکته مهمی که در این روش وجود دارد این است که میگو نباید خیلی بپزد، زیرا میگو بر خلاف بافت نرمی که دارد وقتی آپز شود خیلی سفت می شود، بنابراین در حد چند جوش و زمانی که رنگ میگو تغییر کرد آن را آبکش کنید و به روش دلخواه در سس مورد نظر طبخ کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (261 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (230 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (197 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (148 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (73 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (64 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (63 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (59 نظر) (فیلم) دفاع جانانه پزشکیان از داماد حسن روحانی / به هر کشوری برود با کله قبولش می‌کنند! (54 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (46 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (46 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (44 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (35 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (30 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 2 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 سه شنبه 2 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
(تصاویر)رمانتیک ترین حیوانات دنیا در جنگ عشق و عاشقی نظیر ندارند!/ با این 10 حیوان عاشق پیشه آشنا شوید
افشای کامل نام متهمان اصلی فساد در فوتبال خبرساز شد/ نام یک مجری معروف تلویزیونی در لیست همه را حیرت زده کرد
(تصاویر) 10 پدیده‌ی شگفت‌انگیز جهان که مشابهش در ایران وجود دارد/ منحصربفردترین جاذبه‌های کشورهای مختلف دنیا در یکجا
(عکس)نوه ی بامزه و باحجاب مقام معظم رهبری در آغوش پدرش در یک مکان عمومی!/ ماشالله به وقار و زیبایی که از اجدادش به ارث برده
گلایه از دختر شهید رئیسی؛ دختر سردار سلیمانی را الگو قرار دهید/با کدام دلیل مردم را شماتت می کنید؟/چرا یک جمله تبریک به پزشکیان نگفتید؟
سمیعی لاپورتا به دنبال کهکشانی کردن استقلال / شاگرد مورینیو در چلسی به جمع اسکواد نکونام اضافه می شود؟
در ایران طلاق با چالش‌های اضافی همراه است
فروش فیلم مبتذل کودکان در تلگرام با شماره کارت بانکی!
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ...