دستور تهیه یتیمچه مشهدی لذیذ

  چهارشنبه، 29 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستور تهیه یتیمچه مشهدی لذیذ
یتیمچه، یکی از غذاهای محلی خوشمزه ایرانی است که در هر گوشه‌ای از کشورمان، با روش‌های مختلفی طبخ و خورده می‌شود.

برای علاقه مندان به پخت غذاهای محلی کشورمان در این مطلب روش درست کردن یتیمچه مشهدی را در نظر گرفته ایم. این غذا بسیار ساده است چرا که مواد اولیه ساده ای دارد و در عین حال بسیار مقوی است. گفتنی است که این غذا مخصوص نیشابور در مشهد است که امیدواریم درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم برای یتیمچه مشهدی

  • 4 عدد بادمجان
  • 1 عدد پیاز
  • 4 عدد گوجه فرنگی
  • 1/4 پیمانه عدس
  • 1/2 پیمانه نخود
  • 1/2 پیمانه لوبیا
  • 1/2 قاشق چایخوری دارچین
  • کشک به میزان لازم
  • نعناع داغ به میزان لازم
  • نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور تهیه یتیمچه مشهدی

به مدت 24 ساعت لوبیا و نخود را در آب خیس کنید و هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. در یک قابلمه نسبتا بزرگ آب ریخته، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و لوبیا و نخود را در آن بپزید.در 30 دقیقه پایانی عدس ها را اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا بپزند. پیاز ها را خلالی خرد کرده در یک تابه روغن ریخته و سرخ کنید. کمی زردچوبه و فلفل به پیاز ها بزنید و اجازه دهید طلایی شوند سپس آن ها را به حبوبات اضافه کنید.

بادمجان ها را پس از پوست گیری به مدت 30 دقیقه در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. آن ها را به صورت مکعبی خرد کرده در یک تابه روغن ریخته و سرخ کنید. به بادمجان ها مقداری دارچین بزنید و به ظرفی منتقل کنید تا روغن آن ها کمی گرفته شود.

گوجه فرنگی ها را به صورت مکعبی درشت خرد کنید. در همان تابه مقداری زردچوبه ریخته و گوجه ها را تفت دهید تا بپزند. آن ها را به همراه بادمجان ها به حبوبات اضافه کنید. کمی نمک بریزید و اجازه دهید قل بخورند. سپس از روی حرارت بردارید و کشک و نعناع داغ به مقدار دلخواه اضافه کنید.

به ازای هر نفر از یک عدد بادمجان استفاده کنید.می توانید به دلخواه این غذا را با سبزی خوردن و نان میل کنید. این کار باعث کاهش اثر نفخ حبوبات می شود.با توجه به سلیقه تان میزان غلظت یتیمچه را تنظیم کنید.

مواد لازم برای یتیمچه مشهدی روش دوم

  • ۱ فنجان عدس
  • نصف لیوان لوبیا
  • نصف لیوان نخود
  • ۴ عدد بادمجان متوسط
  • ۱ عدد پیاز بزرگ پوست کنده و خلالی خردشده
  • ۵ عدد گوجه فرنگی
  • نصف قاشق چای خوری زردچوبه
  • نصف قاشق چای خوری دارچین
  • نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه یا قرمز
  • نمک به مقدار لازم
  • کشک به مقدار لازم
  • نعنا داغ به مقدار لازم
  • روغن یا کره به مقدار لازم

طرز تهیه یتیمچه مشهدی روش دوم

لوبیا و نخود را از شب قبل خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن ها گرفته شود. سپس آن ها را به همراه آب در قابلمه ای مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند. حدود ۳۰ دقیقه قبل از پخت کامل حبوبات، عدس را نیز به آن ها اضافه کنید و اجازه بدهید تا همراه با لویبا و نخود بپزد.

در همین حین، مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن گرم شود. سپس پیازها را در روغن بریزید و آن ها را تفت دهید تا کمی نرم شوند. زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز داغ بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.ترکیب پیاز و ادویه را در حبوبات پخته بریزید.

بادمجان ها را پوست بگیرید و حدود یک ساعت در آب و نمک قرار بدهید تا تلخی آن ها گرفته شود. سپس آن ها را آبکش کنید، بشویید و خشک کنید. بادمجان ها را به صورت مکعب های کوچک برش بزنید و در کمی روغن سرخ کنید. در زمان سرخ شدن بادمجان ها، کمی دارچین به آن ها اضافه کنید.بادمجان های سرخ شده را از ماهیتابه دربیاورید و روی یک کاغذ روغنی یا دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن ها کشیده شود.

گوجه فرنگی ها را خرد کنید و در روغن بادمجان ها کمی تفت دهید. سپس آن ها را به همراه بادمجان ها و نمک به حبوبات اضافه کنید.اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه، ترکیب مواد با هم بپزند. توجه داشته باشید که بادمجان های شما نباید له شوند.میزان آب یتیمچه، بستگی به سلیقه شما دارد. یتیمچه را در ظرف سرو بریزید و با نعنا داغ، سیر داغ و کشک تزئین کنید و به سر میز بیاورید.

نکات مهم برای طبخ یتیمچه نیشابوری

  • اگر عدستان دیرپز است، آن را زودتر به حبوبات اضافه کنید.
  • اگر کشک دوست ندارید، می توانید آن را از طرز تهیه یتیمچه نیشابوری حذف کنید.
  • گوجه فرنگی نیز، قابل حذف کردن از دستور پخت است. برخی افراد دوست ندارند گوجه فرنگی و کشک را با هم در یک غذا بریزند، البته طعم این دو در کنار هم، بسیار هم خوشمزه است.
  • بادمجان مناسب برای یتیمچه نیشابوری، بادمجان گوشتی و شیرین است.
  • یتیمچه نیشابوری را می توان برای افطار هم نوش جان کرد، زیار خاصیت سیرکنندگی مناسبی دارد.
  • بهتر است یتیمچه را به همراه ماست موسیر، سبزی خوردن و ترشی سرو کنید. خوردن یتیمچه با مقدار زیاد سبزی خوردن به شما توصیه می شود تا به این ترتیب، فیبر بیشتری دریافت کنید.
  • شربت آبلیمو، یک نوشیدنی مناسب برای سرو کردن در کنار یتیمچه نیشابوری است.
  • شما می توانید به جای روغن سرخ کردنی، از کره یا روغن زیتون برای طبخ این نسخه از یتیمچه استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (239 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (133 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (117 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (64 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (27 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
5 آیتم ضروری که یک دختر خانم شیک‌پوش برای تابستان به آن نیاز دارد
راهنمای خرید عطر تابستانی برای مرداد 1403
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت