دکوراسیون منزل به سبک مینیمال

  دوشنبه، 02 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
دکوراسیون منزل به سبک مینیمال
شاید تا به حال عبارت طراحی به سبک مینیمال به گوشتان خورده باشد. سبکی از طراحی و چیدمان که روز‌به‌روز طرفدار بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب نکات مهم برای داشتن یک خانه‌ مینیمال را گرد آورده ایم. با ما همراه باشید.

سبک مینیمال چیست؟

مینیمال یا مینیمالیسم در فارسی به هنر ساده گرایی و یا کمینه گرایی گفته می شود که در ساختار آن هیچگونه پیچیدگی و جزئیات غیر کاربردی دیده نمی شود. با این تعریف دکوراسیون مینیمال را می توانیم فضایی با جلوه ساده و با تعداد مبلمان و وسایلی کم تصور کنیم که در محیط آن آرامش و نظم و ترتیب وجود دارد.سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون خانه به سبکی گفته می شود که با ساده گرایی و اجتناب از چیزهای غیرضروری، تمرکزش بر روی چیزهایی است که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند و برایمان اهمیت دارند. در مینیمالیسم از هرگونه تجمل بیهوده پرهیز می شود و اگر قصد دارید دکوراسیون مینیمالیستی در خانه تان پیاده کنید باید بدانید در همین آغاز کار باید خط قرمزی بر روی تجملات بکشید.

دکوراسیون به سبک مینیمال

در سبک مینیمال تزئینات را کم کنید

در طراحی مینیمال توجه خاصی روی استفاده از فضای بهینه منزل وجود دارد و نظم و ترتیب خاصی در چینش وسایل به چشم می خورد. در یک چیدمان مینیمال سعی می کنید که خانه تان را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنید، نه اینکه نمایشگاه دارایی هایتان باشد. به طور خلاصه برای رسیدن به یک چیدمان مینیمال باید وسایل غیرضروری را حذف کنید. تزئینات زیاد در یک طراحی مینیمال جایی ندارد و هرچه از تزئینات محیط بکاهید، به مفهوم واقعی سبک مینیمال نزدیک می شوید. سبک مینیمال با تزئینات زیاد مخالف بوده و یکی از مهم ترین قدم ها برای رسیدن به یک خانه مینیمال حذف تزئینات تا جای ممکن است. البته توجه کنید که این به معنای حذف کامل تزئینات از دکوراسیونتان نیست، اما باید سعی کنید تعدادشان را محدود کنید. لازم نیست تمام فضاها و دیوارهای خانه شما با چیزی اشغال شده باشد، بلکه بعضی فضاها را به حال خود رها کنید. هرچه تزئینات کمتر باشد، ذهن و چشم شما در طول روز کمتر خسته خواهد شد. تابلوها روی دیوارها جز حواس پرتی چیزی برایتان ندارند. اگر آن ها را حذف کنید، به مبل ها و کف اتاق بیشتر توجه می شود. در یک محیط مینیمال نباید نقاط جلب توجه کننده زیاد و پراکنده باشند.

دکوراسیون اتاق به سبک مینیمال

تنوع رنگ را فراموش کنید!

در سبک مینیمال سعی می شود که از حداقل رنگ در طراحی فضای داخلی خانه استفاده شود. توصیه می شود در یک چیدمان مینیمال از یک رنگ استفاده کنید، اما اگر تک رنگ بودن دکوراسیون با سلیقه شما جور نیست می توانید از دو یا حداکثر سه رنگ استفاده کنید. توجه کنید هرچه از تعداد رنگ کمتری استفاده کنید، به مفهوم مینیمالیسم نزدیک تر شده اید. در انواع طراحی مینیمال رنگ سفید نقشی اساسی دارد. اگر به دکوراسیون های مینیمال در نقاط مختلف جهان توجه کنید خواهید دید، سفید پراستفاده ترین رنگ است. سفید علاوه بر اینکه رنگی خنثی و نماد سادگی است، می تواند با هر رنگ دیگری هم به خوبی جفت شود. همچنین انتخاب رنگ های خنثی مانند: کرم، خاکستری و بژ به عنوان رنگ غالب و ثانویه از دیگر ویژگی های مهم سبک مینیمال در طراحی داخلی به شمار می رود.

استفاده از رنگ های نود در دکوراسیون منزل

مبلمان ساده تر، بهتر

در خانه های ایرانی معمولا مبلمان های پر زرق و برق و تجملاتی دیده می شود و این دقیقا چیزی است که مینیمالیسم با آن مخالف است. در طراحی مینیمالیستی شما باید سعی کنید از مبلمان های ساده و بدون تجمل استفاده کنید. تجمل مبلمان پیچیدگی فضا را افزایش می دهد. تنها چیزهایی را در فضای خانه نگه دارید که از آن ها استفاده می کنید. اگر یک صندلی در خانه شما اضافی است و برای روز مبادا نگهش داشته اید، آن را دور بریزید. میزها و ویترین های کوچک، مبل های چند نفره یا تک نفره زیاد فقط و فقط در فضا بی نظمی ایجاد می کنند. با بی رحمی روی همه شان چشم بپوشید و محیط زندگی تان را ساده تر کنید. سعی کنید تنها وسایل کاربردی را نگه دارید. در واقع با این کار «غیرضروری ها» را حذف می کنید تا «ضروری ها» برجسته شوند.

دکوراسیون اتاق نشیمن

سبک مینیمال و استفاده از اشکال هندسی ساده

در طراحی مینیمال، بعد از انتخاب وسایل مورد نیاز در خانه، به فرم هر قطعه دقت کنید. وسایل باید در اشکال اساسی مربع و مستطیل و در رایج ترین شکل خطوط مثل افقی، عمودی، مورب، زیگزاگ و منحنی، برای خانه انتخاب شوند. در چیدمان مینیمال باید سعی کنید اجزای تشکیل دهنده دکوراسیونتان از اشکال ساده هندسی تشکیل شده باشند. مثلا انتخاب یک گلدان با پیچ و تاب های عجیب و شکستگی های زیاد مناسب یک محیط مینیمال نیست. خطوط منحنی، فرم های پیچیده و شکست های زیاد در طراحی اجزای دکوراسیون باعث می شود یک محیط از مینیمال بودن خارج شود.

سبک مینیمال و استفاده از نور پردازی طبیعی و مصنوعی

از نکات بارز مینیمالیسم استفاده از نور طبیعی تا جای ممکن است. استفاده از پنجره های بزرگ، عدم استفاده از پرده یا پرده های ضخیم و اجازه دادن به نور طبیعی برای ورود به محیط از نکاتی است که در یک دکوراسیون مینیمالیستی رعایت می شود. نور طبیعی یک روشنایی کاملا عادی را به وجود می آورد و بر خلاف نورپردازی مصنوعی تجملی نیست. البته طبیعی است که در تمام ساعت شبانه روز استفاده از نور طبیعی ممکن نیست و باید سراغ نورپردازی مصنوعی هم رفت. سعی کنید در این نورپردازی از نور تک رنگ و یخی استفاده کنید. استفاده از نورهای تند یا نامرسوم می تواند ذهن شما را خسته کند و البته سادگی را از محیط بگیرد. انواع نور پردازی مصنوعی در دکوراسیون مینیمال شامل:

  • نورپردازی محیطی: این نوع نورپردازی به عنوان نورپردازی عمومی شناخته می شود. این نوع نورپردازی تمامی محیط را روشن ساخته و به افراد این امکان را می دهد تا در فضایی کاملا روشن قرار بگیرند.

  • نورپردازی نقطه ای: این نوع نورپردازی برای برجسته سازی یک کانون خاص، مانند بخشی از یک اثر هنری دیواری استفاده می شود.

  • نورپردازی Task: همانطور که از نامش پیداست، این نوع نورپردازی در جهت تکمیل عملکردهای خاص به کار می رود. این می تواند هر چیزی از از یک چراغ مطالعه گرفته تا لوسترهایی که در بالای جزیره آشپزخانه قرار می گیرند، متغیر باشد. اکنون که گزینه های مختلف نورپردازی را در اختیار دارید، بهتر است که در رابطه با چگونگی و نحوه قرارگیری منابع نوری تصمیم بگیرید.

نور پردازی طبیعی در اتاق نشیمن

فضا را تا می توانید خلوت کنید

سعی کنید از حداقل وسایل در طراحی فضای داخلی خانه تان استفاده کنید. در واقع باید بیشتر محیط خانه شما را فضای خالی تشکیل دهد، نه فضایی که با وسایل و دارایی های شما پر شده است. در چیدمان مینیمال به جای اینکه وسایلتان را به رخ بکشید، سعی می کنید با سادگی و خلوت بودن فضا توجه بصری جذب کنید که زیبایی منحصر به فردی خواهد داشت.

نقش مواد طبیعی در دکوراسیون مینیمال

در هنگام تعیین دکوراسیون ، به بهترین دکوراتور یعنی مادر طبیعت رجوع کنید . طبیعت زیبا خود الهام بخش اکثر دکوراتورها و طراحان بین المللی می باشد . از عناصر طبیعی و ارگانیک نظیر چوب طبیعی ، سنگ های جذاب و … برای ایجاد جذابیت روستیک استفاده نمایید. ماده طبیعی چوب ، اگر 100 سال هم از عمرش بگذرد ، باز یک متریال زنده و پویا است و با حضور خود در هر فضایی اعم از منزل ، اداری ، تجاری ، رستوران و … انرژی مثبت فوق العاده بالایی از خود ساطع می کند . استفاده از مصنوعات و اکسسوری های چوبی و روستیک در این سبک بسیار دیده می شود . از میزهای غذاخوری چوبی گرفته تا میز تلویزیون و میز عسلی و … همگی می تواند ترکیبی از سبک روستیک و مینیمال باشند.

میز ناهار خوری چوبی

در دکوراسیون منزل به سبک مینیمال به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تنها مبلمان و وسایل ضروری را در خانتان چیدمان کنید.

  • از حداکثر فضای کابینت ها و کمدهای منزلتان به خوبی استفاده کنید.

  • مبلمان و اثاثیه با کیفیت تهیه کنید.

  • سقف و دیوارها را به رنگ های خنثی و روشن نقاشی کنید.

  • مبل هایی با طراحی ساده و با ارتفاعی کم خریداری کنید.

  • استفاده از فرش های ایرانی را در سبک مینیمال فراموش کنید.

  • از پرده های کرکره ای و یا پرده های حریر نازک استفاده کنید.

  • از چراغ های سقفی توکار برای تامین نور محیطی دکوراسیون مینیمال استفاده کنید.

  • از کفپوش های چوبی یا سرامیکی برای خانه های مینیمالی استفاده کنید.

  • طرح و الگوهای ساده را به صورت محدود به کار ببرید.

  • سلیقه و علاقه خودتان را در دکوراسیون مینیمال فراموش نکنید.

  • در دکوراسیون خانه مینیمال، به ترکیب بافت ها باهم دقت کنید.

دکوراسیون آشپزخانه به سبک مینیمال


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (888 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (415 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (338 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (296 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (209 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (171 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (126 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (124 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (124 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (99 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (97 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (95 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 13 مهر 1403
جزئیات نقشۀ شوم مادربزرگی که نوه‌هایش را ربود!
فال قهوه با نشان روز جمعه 13 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 30 مهر 1403 + فیلم
خانه‌داری یک کدبانو؛ از بین بردن جرم و کثیفی دمپایی پلاستیکی+نکات ریز اما مهم
اصرار پزشکیان برای فوتبال بازی کردن با کارمندان مجلس بعد از اتمام سانس فوتبال نمایندگان / ترکی صریح و‌ صادق و‌ دوست داشتنی…
نماینده مجلس: حاضرم برای پزشکیان بمیرم
وزیر خارجه عربستان خطاب به مسعود پزشکیان: شما بسیار با درایتی؛ اختلاف با ایران را برای همیشه کنار ‌می‌گذاریم
چرا اسرائیل را موشک باران کردیم؟ / چه خواهد شد؟ / چه باید بکنیم؟
چطور از زردشدن دندان‌ها جلوگیری کنیم؟/ 7 روش برای سفیدکردن طبیعی دندان‌ها در خانه
پاسخ کوبنده‌تر ایران در صورت کوچکترین خطا از سوی اسرائیل
دیدار مهم پزشکیان با وزیر خارجه عربستان / رئیس جمهور: عربستان برادر ماست
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با مقام معظم رهبری/ اگرچه عزاداریم اما عزای ما از جنس عزای سیدالشهدا است
بازیگر نقش ریحان در سریال سوگند جایگزین ترانه علیدوستی شد
حامد بهداد: من چیزی برای از دست‌دادن ندارم که نگرانش باشم
منتخب روز   
دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور