سیطره نگاه غربگرایانه باعث عدم انتفاع ایران از توسعه روابط با چین و روسیه بود

  یکشنبه، 28 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
دکتر شعیب بهمن : سیطره نگاه غربگرایانه باعث عدم انتفاع ایران از توسعه روابط با چین و روسیه بود
پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اولین اتفاق مهم بین المللی برای ایران در دوران ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی است. بسیاری از تحلیلگران این رویداد مهم استراتژیک را زمینه ای برای بالاتر رفتن قدرت چانه زنی ایران خصوصاً در مذاکرات هسته ای می دانند. ساعد نیوز در گفتگوی اختصاصی با دکتر شعیب بهمن تحلیلگر مسائل اورآسیا به این موضوع می پردازد.

عدم تحقق عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در دولت قبل هم علل داخلی داشت هم علل خارجی/ تنش با تاجیکستان و ازبکستان از جمله این دلایل بود.

ساعد نیوز: علیرغم تلاش های 15 ساله ایران برای عضویت در اس سی او، و پیگیریهای دولت های قبلی، چرا این عضویت با آمدن آقای رئیسی رنگ واقعیت به خودش گرفت؟ چه عواملی در این امر دخیل بود؟

دکتر شعیب بهمن: این مسأله دلایل مختلفی داشت. بخشی از این موضوع به این واقعیت بازمی گردد که سازمان همکاری شانگهای ساز و کار مشخصی برای پذیرش عضو جدید نداشت و بعد از بازبینی اساسنامه این سازمان، این مشکل مرتفع شد و یک ساز و کار مشخصی برای این کار تعریف شد. مطلب دیگر، مخالفت ازبکستان در یک برهه و نیز مخالفت تاجیکستان در یک برهه دیگر با عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به دلیل تنش های سیاسی فیمابین بود. بعد از حل این تنش ها در عمل زمینه برای پیوستن ایران به این سازمان هموار شد. اینها دلایل خارجی، عدم توفیق کشورمان در پیوستن به این سازمان استراتژیک منطقه ای است. اما در داخل هم ما با مشکلاتی روبرو بودیم. عمده مشکل ما در داخل، نبود یک ساز و کار و نهاد مشخص برای پیگیری این مسأله بود. ما اقدام جدی برای عملی کردن این موضوع از طریق گفتگوهای دیپلماتیک با طرف های مختلف نکردیم و به همین دلیل، شاهد تحقق این موضوع نبودیم. با آمدن دولت آقای رئیسی، و اعلام سیاست آسیامحوری و سیاست خارجی متوازن عملاً زمینه برای مرتفع شدن این مشکلات داخلی هم فراهم آمد و در نهایت، ما شاهد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بودیم.

تصویر

نقطه پیک و قله اثرگذاری تحریم ها رد شده است و کشورهای غربی در عمل اهرم فشار دیگری برای کشیدن ایران به میز مذاکره ندارند.

ساعد نیوز: ارتباط این عضویت و حضور پررنگ ایران در اجلاس دوشنبه با استراتژی دولت آقای رئیسی در خصوص احیای برجام و مسأله اف ای تی اف چیست؟

دکتر شعیب بهمن: واقعیت این است که شرایط در دولت جدید تغییر کرده است. ما در دولت آقای روحانی شاهد یک ابراز علاقه و تمایل آشکار برای مذاکره با غرب بودیم و غربی ها خودشان به این مسأله کاملاً واقف بودند که دولت قویاً به دنبال توافق با غرب است. اما آقای رئیسی رویکرد دیگری به مذاکرات دارد و اعلام شده است که مذاکره برای مذاکره بی معناست و اگر مذاکره ای قرار است صورت بگیرد، این مذاکره باید منتهی به نتیجه مشخصی باشد. دولت سیزدهم مخالف ادامه پروسه مذاکرات بی فرجام به سبک دولت قبل است. نکته دیگر، عدم مشروط کردن ساختارهای اقتصادی کشور به مذاکرات است. ایران در شرایط کنونی دیگر تن به هر نوع مذاکره ای نمی دهد و دلیل اش هم این است که نقطه پیک و قله اثرگذاری تحریم ها رد شده است و کشورهای غربی در عمل اهرم فشار دیگری برای کشیدن ایران به میز مذاکره ندارند. بنابراین، با نظر به ظرفیت های سیاسی و اقتصادی منطقه ای و پیوستن به سازمان همکاری شانگهای عملاً ایران به گزینه هایی جز غرب فکر میکند و این مسأله یک برگ برنده در دست ایران در مذاکرات آتی است. دولت جدید خواهان یک مذاکره قدرتمندانه و عزت مندانه است که خروجی اش تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران است.

تصویر

بخش مهمی از مدیران اجرایی کشور در دولت آقای روحانی، نگاه مثبتی به این روابط نداشتند و اساساً نگاه غرب گرایانه این مدیران، اجازه تعامل مؤثر با شرق را به کشور نمی داد.

ساعد نیوز: برخی از منتقدین دولت سیزدهم بر این باور هستند که برجسته ساختن انتفاع اقتصادی ایران از طریق روابط اقتصادی گسترده با اعضای سازمان شانگهای خصوصاً چین و روسیه با واقعیتهای موجود و نیز عقبه تاریخی روابط فیمابین درست نیست. این منتقدین معتقدند که در این سال ها، ایران در عمل با چین و روسیه روابط گسترده ای داشته است ولی نتوانسته نفع چندانی از این روابط ببرد و بنابراین، عضویت در سازمان همکاری شانگهای نمی تواند از این بُعد نفعی به ما برساند. نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

دکتر شعیب بهمن: این طور نیست که روابط دو جانبه ایران با چین یا روسیه منوط یا مشروط به پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بوده باشد. این عضویت، فقط این روابط را تسهیل و نهادمند می کند و یک ساز و کار مشخصی برای آن تعریف می کند. در سال های گذشته، عدم انتفاع ایران از روابط اش با روسیه و چین دلایل مختلفی داشته است. بخش مهمی از مدیران اجرایی کشور، نگاه مثبتی به این روابط نداشتند و اساساً نگاه غرب گرایانه این مدیران، اجازه تعامل مؤثر با شرق را به کشور نمی داد. این طیف از مدیران اجرایی بر این باور بودند که اگر ما با روسیه و چین روابط مستحکم و سازنده ای داشته باشیم، این روابط می تواند به تعامل ایران با کشورهای غربی آسیب بزند. این افراد معتقد بودند که ایران بیشترین نفع را از طریق روابط با غرب می برد و در عمل هم باطل بودن این عقاید با بدعهدی آمریکا و متحدانش در جریان برجام ثابت شد. امروز شاهد روی کار آمدن دولتی هستیم که رویکرد کاملاً متفاوتی دارد و اساساً توسعه مناسبات ایران با چین و روسیه را برای کشورمان مفید فایده می داند و به این ترتیب، امیدوار هستیم که با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای زمینه برای روابط مطلوب با چین و روسیه و نیز با اعضای دیگر سازمان همکاری شانگهای مهیا شود و عملاً ما شاهد تأمین منافع کشورمان از این طریق باشیم.

تصویر

پایان تجاوز عربستان به یمن و نیز تبدیل این کشور به یک بازیگر معمولی در منطقه و دوری از سیاست های آمریکایی شروط عادی سازی روابط تهران و ریاض است.

ساعد نیوز: برخی از تحلیلگران بر این باورند که نهایی شدن عضویت ایران اس سی او مقدمه عادی سازی روابط ایران با عربستان با وساطت مستقیم پاکستان است؟ این تحلیل تا چه اندازه ای معتبر است؟

دکتر شعیب بهمن: روابط ایران و عربستان از متغیرها و عوامل دیگری متأثر است و عملاً ارتباط چندانی میان عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بهبود روابط ایران با عربستان وجود ندارد. البته، نقش پاکستان در این میان قابل تأمل است. از زمان روی کار آمدن عمران خان در پاکستان، تلاش های زیادی از سوی این کشور برای عادی سازی روابط تهران و ریاض صورت گرفته است. ولی در عمل تحقق این عادی سازی منوط به چندین مؤلفه است. موضوع نخست، پایان تجاوز نظامی عربستان به یمن است. ایران همواره از کانال های مختلف خواستار پایان دادن به این موضوع بوده است. این جنگ سایه خودش را بر روی روابط تهران و ریاض انداخته است و حل این مسأله یکی از پیش شرط های عادی سازی روابط بین دو کشور است. نکته دیگر، سیطره آمریکا بر عربستان و سیاست خارجی این کشور است. عربستان باید به عنوان یک بازیگر معمولی و نه یک بازیگر متجاوز در منطقه عمل کند. بنابراین، اگر ما می خواهیم شاهد عادی سازی روابط میان تهران و ریاض باشیم باید اول این موضوعات اساسی حل شود. یعنی تجاوز عربستان به یمن پایان پذیرد و در مرحله بعد، عربستان دیگر گوش به فرمان آمریکا نباشد. توافقات اولیه ای بین ایران و عربستان درباره عادی سازی روابط فیمابین صورت گرفته است ولی همان طور که گفتم، عملی شدن این موضوع منوط به پایان جنگ در یمن و کنار نهاده شدن سیاست تجاوز از سوی سعودی ها است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (212 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (19 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم