ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل داشتن حالت تهوع در دوران قاعدگی و روش های درمان

  دوشنبه، 10 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل داشتن حالت تهوع در دوران قاعدگی و روش های درمان
ممکن است با ایجاد تغییرات هورمونی قبل از پریود احساس تهوع کنید. گرفتگی ها و سردردهای معمول نیز ممکن است باعث شوند که شکم و دستگاه گوارش شما نیز دچار مشکل شده و به طور کلی بد حال باشید. در ادامه مطلب دلایل تهوع در دوران قاعدگی و روش های درمان آن را بررسی می کنیم.

پریود شدن، بخشی از روند بلوغ در دختران است. در طی آن دختران خونریزی از رحم را تجربه خواهند کرد. این خونریزی در حقیقت منجر به پاکسازی رحم می شود.شروع اولین دوران قاعدگی نشان می دهد که بدن اولین تخمک را تولید کرده است. پس از آن تخمدان ها، هر ماه یک تخمک آزاد می کنند. بالا رفتن سطح هورمون های استروژن و پروژسترون باعث می شود تا تخمک ها در تخمدان ها بزرگ و بالغ شوند. همچنین این هورمون ها با ضخیم کردن دیواره رحم شرایط مناسبی برای باروری تخمک ها را فراهم می کنند.حالا اگر لقاح انجام نشود سطح استروژن و پروژسترون پایین می آید و دیواره رحم شروع به ریزش می کند. این فرآیند با خونریزی از رحم همراه است و هر ماه تکرار می شود. این یعنی پریود شدن و آغاز دوران قاعدگی.

برای برخی از بانوان پیش می آید که پیش یا در طول پریود دچار حالت تهوع یا استفراغ شوند که این حال، طبیعی و یکی از نشانه های سندرم پیش از قاعدگی است. درواقع بدن، یک واکنش طبیعی به چرخه قاعدگی نشان می دهد. البته ناگفته نماند که این حالت ممکن است نشانه ای از اختلال بدحالی قاعدگی (حالت بدتر از سندرم پیش از قاعدگی) PMDD هم باشد.شابد اگر از شما بپرسند که به بدترین علائم سندروم پیش از قاعدگی اشاره کنید، احتمالا اکثرا به حالت تهوع پریود اشاره خواهید کرد و احتمالا تا کنون به دنبال تسکین این حالت تهوع بوده اید. اما دلایل بروز حالت تهوع پریود چیست؟ آیا می توان این حال را تسکین داد؟ در این مقاله در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

دلایل بروز حالت تهوع پریود

اگر در یک کلمه بخواهیم دلیل اصلی حالت تهوع قاعدگی را بیان کنیم، بهترین پاسخ، پروستاگلاندین است. اما پروستاگلاندین چیست؟ یک نوع هورمون است که در روزهای نزدیک به خونریزی قاعدگی در بدن ترشح می شود. این هورمون از دلایل اصلی اکثر علائم سندروم پیش از قاعدگی به حساب می آید که حالت تهوع، استفراغ و سردرد قاعدگی از عوارض شایع این هورمون هستند.دلیل اصلی حالت تهوع قاعدگی، هورمون پروستاگلاندین است.حتما با سندروم پیش از قاعدگی آشنایی دارید اما اگر بخواهیم به تمامی علائم آن اشاره کنیم، عبارتند از:

  • سینه درد پریود
  • یبوست پریود
  • اسهال قاعدگی
  • سردرد پریود
  • نفخ پریود
  • تورم و افزایش وزن قاعدگی
  • تغییر خلق و خو و افسردگی پریود
  • گریه
  • ضعف و بی قراری
  • مشکلات بی خوابی و استرس و اضطراب
  • دل درد و کمر درد قاعدگی
  • گرفتگی های عضلانی

در برخی از بانوان، علائم سندروم پیش از قاعدگی، شدید تر از حالت معمول است که به آن دیسمنوره نیز گفته می شود. در این حالت علائم پریود را در شدید ترین حالت ممکن تجربه خواهید کرد و احتمال دارد زندگی عادیتان را مختل کند.

سایر دلایل تهوع شدید در پریود

چنانچه حالت تهوع خیلی شدیدی دارید، احتمال دارد که تنها دلیل آن سندروم پیش از قاعدگی نباشد و یکی از دلایل زیر را داشته باشد:

  • اندرومتریوز:اندومتریوز می تواند یکی از دلایل پریود شدید و به تبع آن حالت تهوع، نفخ، یبوست، اسهال و خونریزی شدید باشد. در اندومتریوز بافت های رحم در خارج از رحم و برخی اوقات نیز در کنار روده رشد می کنند. که این عامل می تواند عوارض گوارشی یه خصوص در نزدیکی قاعدگی را به وجود بیاورد. از عوارض دیگر اندومتریوز می تواند رابطه جنسی و دفع ادرار یا مدفوع دردناک نیز اشاره کرد.
  • اختلال بدحالی پیش از قاعدگی PMDD:این اختلال شکل شدیدتر PMS است و علائم آن هم شبیه به نشانه های سندرم اما شدیدتر است. تاجاییکه اختلالات زیاد و جدی در فعالیت های روزانه شما ایجاد می کند.این اختلال ناشی از تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی می شود که البته تغییرات هورمونی می تواند باعث کاهش سطح سروتونین (یکی از انواع هورمون شادی در مغز) شود.
  • بیماری التهابی لگن (PID):بیماری های التهابی لگن، معمولا پس از زایمان به وجود می آیند و یا ممکن است به دلیل بیماری های مقاربتی باشند. این بیماری به دلیل انتقال باکتری های واژن به سایر قسمت های دستگاه تولید مثل مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم به وجود می آید. از عوارض بیماری های التهابی لگن می تواند به پریود شدید، رابطه جنسی دردناک، درد لگنی و دفع ادرار دردناک اشاره کرد. در بعضی مواقع نیز همراه تب و لرز شدید است.

تهوع پریود

روش های خانگی برای تسکین سریع تهوع قبل از پریود

اگر حالت تهوع قبل از پریود دارید، مواردی وجود دارد که می توانید در حال حاضر انجام دهید که ممکن است به شما کمک کند. شما می توانید با استفاده از راهکارهای زیر به کاهش حالت تهوع کمک کنید:

  • هوای تازه استنشاق کنید یا جلوی پنکه بنشینید.
  • کمپرس سرد را روی پیشانی خود قرار دهید.
  • آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • مواد غذایی ساده مانند موز، برنج، سیب، نان تست و چای بخورید.
  • در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورید تا قند خون ثابت بماند.
  • آب نبات زنجبیلی را امتحان کنید یا زنجبیل واقعی میل کنید.
  • در اطراف خانه خود قدم بزنید یا به مدت 30 دقیقه ورزش های ملایم دیگری انجام دهید.

بهترین داروی گیاهی برای درمان تهوع قبل از پریود

مهم ترین کار، آبرسانی مناسب و کافی به بدن است و آب، بدون تردید بهترین مایع می تواند باشد. البته عده ای هم با نوشیدن مایعات گازدار میانه بهتری دارند. البته چای های گیاهی هم میتوانند مفید واقع شوند.چای های گیاهی نه تنها گرم و آرامش بخش هستند، بلکه ممکن است این قدرت را داشته باشند که حالت تهوع شما را از بین ببرند. همچنین به طور کلی نوشیدن آنها در طول روز بی خطر است.

زنجبیل

زنجبیل می تواند به تسکین هر کدام از علایم سندرم پیش از قاعدگی و حالت تهوع بارداری گرفته تا دریازدگی کمک کند. اگرچه دانشمندان به طور کلی معتقد نیستند که این گیاه تهوع را درمان می کند، اما بسیاری از مطالعات معتقدند زنجبیل را به دارونما ترجیح می دهد. شواهد حدیثی نیز قوی است. در واقع، احتمالاً شنیده اید که مردم نوشیدن زنجبیل را برای تسکین بیماری معده پیشنهاد می کنند.شما می توانید با انتخاب یک تکه زنجبیل تازه 5 سانتی، پوست کندن و جوشاندن آن به مدت 10 تا 20 دقیقه با 1و 2/1 تا 2 فنجان آب یک چای زنجبیل ساده تهیه کنید. چای های زنجبیلی، مانند چای ریشه زنجبیل ارگانیک، نیز در خواربارفروشی محلی شما در دسترس هستند.

بابونه

هزاران سال است که از بابونه در پزشکی استفاده می شود. گفته می شود که این یک آرام کننده دستگاه گوارش است و ممکن است هر چیزی از نفخ تا بیماری تهوع حرکتی تا حالت تهوع و استفراغ کمک کند. بابونه همچنین دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به سایر علائم پیش از قاعدگی مانند گرفتگی رحم کمک کند.اگر خوش شانس هستید و به گلهای تازه بابونه دسترسی دارید، می توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی 3 تا 4 قاشق غذاخوری از جوانه های آن چای تهیه کنید. اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد و آن را با یک شاخه نعناع طعم دار کنید. در غیر این صورت، سعی کنید چای کیسه ای درست کنید، مانند چای بابونه ارگانیک ها.

نعناع

نعناع یکی دیگر از گیاهانی است که ممکن است حالت تهوع و استفراغ را دفع کند. مطالعات بر روی افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند نشان داده است که نعناع ممکن است به طور قابل توجهی به تسکین تهوع و استفراغ کمک کند. نعناع همچنین طعمی عالی دارد.با مشتی برگ نعناع تازه می توانید چای نعناع تهیه کنید. سپس بین 3 تا 7 دقیقه آن را در 2 فنجان آب جوش دم کنید، صاف کرده و بنوشید. همچنین چای های نعناعی کیسه ای در فروشگاه ها موجود است، مانند چای سنتی نعناع.

روغن اسانس

اگر اهل چای نیستی بهتر است بدانید برخی از افراد معتقدند که آروماتراپی در تسکین حالت تهوع و سایر بیماری ها کمک می کند. به عبارت دیگر، ممکن است بعد از استنشاق روغن های زنجبیل، بابونه یا نعناع با استفاده از دستگاهی به نام دیفیوزر احساس بهتری داشته باشید. با این وجود، مطالعاتی در مورد اینکه آیا رایحه درمانی تاثیر دارد یا خیر، نتیجه مشخصی نشان نداده است.

چه زمانی باید برای تهوع قبل از پریود به پزشک خود مراجعه کنید؟

اگر علائم پیش از قاعدگی مانند حالت تهوع بر زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد، ممکن است بخواهید با پزشک خود وقت بگیرید. در برخی موارد، استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی ممکن است علائم شما را ماه به ماه کاهش دهد. در موارد دیگر، ممکن است دچار بیماریی به نام اختلال بدشکلی پیش از قاعدگی شوید. این شکل شدیدتر سندرم پیش از قاعدگی ممکن است به تغییرات شیوه زندگی پاسخ دهد، اما برخی از زنان داروهای تجویزی را در درازمدت مفید می دانند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (392 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (294 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (64 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (54 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (49 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (37 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (35 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (24 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (18 نظر) حضور بازیگران در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرشون؛ نسرین مقانلو، مرجانه گلچین، فریبا کوثری و...+عکس (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (15 نظر) مراسم تولد جگرسوز علی انصاریان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش ننه علی/ روحش شاد+ عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس دورهمی خانوادگی گلوریا هاردی بازیگر سریال کیمیا با شوهر و برادر شوهرش سینا مهراد در یک رستوران خوشگل/چقدر صمیمی هستن باهم (ویدئو) خلاقیت دیدنی امیرعلی نبویان در شوخی با اشعار حافظ تعطیلات آخرهفته دلچسب شاهرخ استخری سعید سریال دلنوازان با دختر خوشگلش در پارک جنگلی+عکس خلاقیت خنده دار حامد آهنگی برای لباس پوشیدن با ترکیب مانتو مجلسی و زیرشلواری/ اون زیرشلواری کجا گیر کرده😂😂 خلاقیت خنده دار راننده کامیون شیرازی برای نشون دادن ادب و شخصیتش/ چه فکر بکری کرده😂👌 بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! ناهار فصل خوشمزه و خوشرنگ مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان/ با بچه کوچیک چجوری میرسه اینهمه کار خونه میکنه تغییر چهره دختر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها بعد از فوت پدرش/ راسته که میگن خاک سرده اولین روز پدر شدن رضا قوچان نژاد/ ماشالا خدا حفظش کنه😍+عکس شام عزای شبانه منوچهر هادی برای خانواده پرجمعیتش در یک رستوران شیک و لاکچری بدون حضور یکتا ناصر/ خدا بهش صبر بده دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس خونه پدری لوکس و هوش پران محسن تنابنده نقی سریال پایتخت که عین کاخ میمونه/ چه مبلمان خوشگلی جشن عروسی فرزندان رهبر معظم انقلاب در منزل پدری بدون میوه و تنوع شام که اشرافی نبود آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور
تیتر امروز   
قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس