دلایل گاز گرفتن گربه و روش های جلوگیری از آن

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل گاز گرفتن گربه و روش های جلوگیری از آن
گربه حیوان خانگی بازیگوش و ملوسی است که گاهی اوقات شما را گاز می گیرد. گاز گرفتن گربه یا بچه گربه دردناک و اذیت کننده است . ما در این مطلب علت این عمل گربه را بررسی کرده و راه های پیشگیری از آن را بیان می کنیم.

گاز گرفتن گربه ها یکی از معمول ترین مشکلاتی است که صاحبان گربه با آن مواجه می شوند. گاز گرفتن غالبا یکی از رفتارهای عادی گربه ها در هنگام بازی کردن یا شیر خوردن است. اما این بدان معنی نیست که شما باید این کار او را تحمل کنید. شما می توانید به گربه خود یاد بدهید که این یک رفتار قابل قبول نبست. خیلی از صاحبان گربه دوست دارند علت گاز گرفتن گربه را بدانند تا جلوی این رفتار را بگیرند. در این مطلب به بررسی دلایل اینکه چرا گربه ها گاز میی گیرند و همچنین چند روش برای جلوگیری کردن از گاز گرفتن گربه ها خواهیم پرداخت.

چرا بچه گربه ها گاز می گیرند؟

در ابتدا بیایید سعی کنیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا بچه گربه ها گاز می گیرند؟ بچه گربه های اهلی نیز غریزه طبیعی شکار دارند. حتی در سنین بسیار پایین، بچه گربه ها تمایل دارند که مهارت های شکار خود را به طور غریزی تقویت کنند. اگر تعدادی بچه گربه فعال در خانه دارید، این احتمال وجود دارد که دیده باشید که به سمت یکدیگر می روند. این کار پرخاشگری، یک بازیگوشی بسیار عادی و رایج است. همانطور که قبلا ذکر شد، همه اینها در نتیجه غریزه طبیعی آنها برای تقویت مهارت های شکار است.

به عنوان صاحب یا سرپرست، با آن ها در تماس مستقیم هستید و حتما آن ها را نوازش خواهید کرد. به جز تقویت مهارت های شکار، بچه گربه ها به طور طبیعی بسیار کنجکاوند و در سنین پایین، با استفاده از دهان و دندان خود، اطلاعات بیشتری در مورد محیط اطراف خود کسب می کنند. خبر خوب این است که بچه گربه با افزایش سن این عادت را ترک خواهند کرد. خبر بد اینکه، ممکن است بعد از ۱۸ ماه از این عادت خارج شوند. بنابراین، اگر نمی توانید آنقدر صبر کنید، در ادامه تعدادی نکته خواهیم گفت که از گاز گرفتن دوست گربه تان جلوگیری کنید.

گاز گرفتن گربه

انواع گاز گرفتن های گربه

گربه ها معمولا دو نوع گاز گرفتن دارند که عبارتند از گاز خشن و گاز محبت آمیز. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد

  • گاز خشن گربه: این نوع گازهای گربه می توانند در طول بازی کردن های خیلی جدی و خشن، خشونت به دلیل قلمرو طلبی، یا به دلیل خاطره بدی که گربه در طول ماه های اولیه زندگی اش داشته هم اتفاق بیافتد. علت اصلی گاز های خشن، بازی کردن بیش از حد جدی گربه با صاحبش است که منجر به گاز خشونت آمیز می شود.
  • گاز محبت آمیز گربه: گاز محبت آمیز گربه ها یکی از راه هایی است که گربه برای ارتباط برقرار کردن با صاحبش از آن استفاده می کند. این نوع گاز گرفتن ها وقتی اتفاق می افتد که گربه بیش از حد تحریک هیجانی شده یا بیش از حد با صاحبش احساس نزدیکی می کند و دوست دارد کمی برای خودش فضا داشته باشد.

چگونه گاز گرفتن بچه گربه را متوقف کنیم؟

گاز خشن گربه بسیار دردناک است و می تواند منجر به خونریزی و عفونت شود. وقتی گربه ای بخاطر خشونت گاز می گیرد دلیلش معمولا ترس اوست. گاهی نیز گربه با گاز گرفتن می خواهد قدرت خودش را نشان دهد. در این مواقع سعی کنید حواس گربه را با برخی از روش ها پرت کنید. اگر گربه شما با گاز گرفت باید حتما حواستان به بیماری هاری گربه هم باشد. بنابراین، بیایید نگاهی به چند روش برای جلوگیری از گاز گرفتن بچه گربه بیندازیم.

اسباب بازی

هرگز اجازه ندهید که بچه گربه یا گربه شما با دست یا انگشتان دست و پا بازی کند.برای تغییر زمان بازی پرخاشگرانه آن ها، می تواندی از چیزی کمک بگیرید؛ چیزی که انگشت شما نیست. بچه گربه ها عاشق بازی کردن هستند. بنابراین، بهتر است چیزی نرم و ایمن برای بازی به آن ها بدهید. وقتی بچه گربه ها توجه و انرژی خود را به سمت اسباب بازی هایشان معطوف کنند، کمتر به انگشتان شما توجه می کنند.

پایان دادن به بازی

اسباب بازی ها ممکن است همیشه بهترین راه حل نباشند. روزهایی وجود دارد که نمی توان در مقابل میل به نوازش این موجودات کوچک مقاومت کنید. در نتیجه، شما مدتی را صرف بازی با بچه گربه خود خواهید کرد. یکی از راه های موثر برای جلوگیری از پرخاشگری گربه ها، پایان دادن به زمان بازی بلافاصله بعد از گاز گرفتن بچه گربه تان است. با این کار به بچه گربه خود آموزش می دهد که گاز گرفتن دست شما، توجه شما را نیز از دست می دهد. این روش بلافاصله کار نمی کند، اما با گذشت زمان بچه گربه شما این درس را خواهد گرفت.

گربه تان را زمانیکه گاز می گیرد نادیده بگیرید

گربه ها غالبا زمانیکه می خواهند توجه شما را جلب کنند گاز می گیرند. همچنین آنها زمانیکه شما بیش از حد به آنها توجه می کنید گاز میگیرند. توجه نکردن به گربه میتواند روشی مؤثر برای جلوگیری کردن از گاز گرفتش باشد. از این روش با مقدار کمی توجه به گربه خود استفاده کنید. اگر شما می دانید گربه تان شما را بعد از ۵ دقیقه توجه گاز می گیرد بعد از ۴ دقیقه دیگر به او توجه نکنید. اگر با این کار شما را گاز گرفت او را ترک کنید و برای مدتی با او بازی نکنید.

استفاده از آب پاش برای جلوگیری از گاز گرفتن گربه

یکی از معمول ترین تکنیک ها برای تغییر دادن رفتار گربه ها استفاده از آب پاش است. فقط هر زمان که گربه شما کارهایی مانند گاز گرفتن را انجام داد که شما نمی خواهید این کار را انجام دهد به او آب بپاشید. ایراد این روش این است که شما همیشه باید یک آب پاش دم دست داشته باشید و باید همیشه آماده هدف قرار دادن و پاشیدن آب باشید. این کار فقط در همان لحظه اثر میکند اما میتواند بسیار اثرگذار باشد.این روش زمانیکه شما مقدار کمی سرکه به آب اضافه می کنید مؤثرتر است. این روش آب را مزه دار میکند که گربه شما هیچ وقت آنرا دوست نخواهد داشت. اگر شما از این روش استفاده می کنید سعی کنید به گوشهای گربه آب نپاشید. رطوبت زیاد در گوش ها می تواند محیط ایده الی برای توسعه عفونت های باکتریالی ایجاد کند.

صبر

برای آموزش بچه گربه و جلوگیری از عادات بد، صبر زیادی لازم است. اگر به نظر می رسد، یاد نمی گیرد؛ می توانید از دامپزشک کمک بگیرید. اگر تصمیم می گیرید بچه گربه تان را خودتان تربیت کنید، به صبر و شکیبایی زیادی نیاز خواهید داشت.مورد دوم این است که به بچه گربه خود برای رفتارهای خوبش پاداش دهید. یعنی هر زمان که بچه گربه شما را گاز نگرفت، به او تشویقی بدهید یا اسباب بازی گربه مورد علاقه اش را به او بدهید. باز هم، این بلافاصله کار نخواهد کرد، چون صبر کلید پیروزی است.

چگونه به گربه یاد بدهیم گاز نگیرد؟

  • بهتر است از سن کم به گربه آموزش داده شود گاز نگیرد؛ نه در سن بالا. ترک عادت های بد همیشه در سنین پایین اتفاق می افتد.
  • هرگز برای یاد دادن کاری گربه را دعوا نکنید؛ زیرا باعث می شود بترسد و از شما فراری شود و در نتیجه، هیچ چیز آموزش نبیند.
  • چنگ و گاز در سنین کم در بچه گربه ها دیده می شود و اگر به درستی تربیت نشوند، این عادت در بزرگ سالی هم اتفاق می افتد.
  • در دهان گربه باکتری هایی وجود دارد که ممکن است به شما انتقال پیدا کند. همچنین اگر گربه شما را گاز گرفت، مطمئن باشید واکسن کزاز شما به روز است.

اگر گربه شما را گاز یا چنگ گرفت، کارهای زیر را انجام دهید

  • اگر از جای چنگ و گاز خون آمد، با باند یا دستمال تمیز، روی آن را فشار دهید تا خون آن بند بیاید.
  • اگر خون ریزی از زخم زیاد نیست، می توانید آن را با آب و صابون یا ضدعفونی کنندۀ مناسب تمیز کنید و سپس زخم را برای چند دقیقه زیر آب بگیرید.
  • بعد از آنکه زخم به خوبی تمیز شود، آن را کاملاً خشک کنید. سپس آن را با باند استریل یا پارچۀ تمیز ببندید.
  • اگر گاز یا چنگ گربه بسیار عمیق است، حتماً با پزشک مشورت کنید. اگر زخم درمان نشود، ممکن است عفونت پیدا کنید.
  • اگر گربه، کودکی را گاز گرفت یا چنگ انداخت، حتماً هر چه زودتر به دام پزشک مراجعه کنید؛ به خصوص اگر صورت، دست ها یا پاهایش را چنگ گرفته است و ممکن است عفونت کند

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (171 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد