دلایل یاتاقان زدن سانتافه و روش های جلوگیری از آن

  دوشنبه، 23 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
دلایل یاتاقان زدن سانتافه و روش های جلوگیری از آن
هیوندای سانتافته بدون شک یکی از محبوب ترین کراس اوورها در ایران است. با این حال این خودرو محبوب همواره با این اتهام رو به رو بوده که در زمینه موتوری ضعف داشته و یاتاقان می زند. ما در این مطلب دلایل یاتاقان زدن سانتافه را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

یکی از مشکلات رایج هیونداهای سانتافه 4 سیلندر، یاتاقان زدن تو کیلومترهای بالاست. یعنی بعد از 150 هزار کیلومتر خیلی از سانتافه ها نیاز اساسی به تعمیر موتور پیدا می کنند که خیلی از ماها از آن بی اطلاعیم و باعث میشود هزینه های سنگینی به ما تحمیل شود. این مورد برای کسانی که خودرو را به صورت دست دوم میخرند هم بسیار محتمل تر است.این خودروها در ایران از موتور تتا 2 چهار سیلندر 2/4 لیتری برخوردارند. این موتور در چین تولید می شود. این خودروها در ایران مونتاژ می شود و نمونه امریکایی آن برای خودروهای تولیدی در بازار امریکا تولید می شود.

اصلاً یاتاقان خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

یاتاقان را می توان همان قطعه کوچکی معرفی کرد که حکم فوت کوزه گری را در پیشرانه خودرو دارد و در صورت نبود آن پیشرانه دیگر قادر به حرکت نخواهد بود. بیشتر قطعات پیشرانه خودرو از فلز ساخته شده است و این فلزات برای جلوگیری از ساییدگی نیاز به روغن کاری دارند. یاتاقان ها با تنظیم میزان لقی میل لنگ و شاتون ها و همین طور روغن کاری آن ها باعث می شوند تا پیشرانه خودرو با یک درصد لرزش مشخص و به صورت روان کار کنند. حال اگر یاتاقان ها وظیفه روغن کاری و تنظیم لرزش را انجام ندهند باعث می شود تا شاتون ها که وظیفه حرکت دادن پیستون ها در محفظه احتراق را دارند از حرکت بایستند و با انفجار در محفظه احتراق، پیستون ها باعث شکستن شاتون می شود و به اصطلاح موتور خودرو قفل خواهد کرد و در برخی مواقع باعث شکستن پوسته موتور نیز می شود.

آیا ایراد یاتاقان زدن تنها در هیوندای سانتافه وجود دارد؟

به باور عموم این ایراد تنها در هیوندای سانتافه وجود دارد اما این ایراد در تمامی مدل های هیوندای و کیا که از پیشرانه 2400 سی سی GDI بهره مند می تواند بروز کند. مانند هیوندای سوناتا، برخی نسخه های هیوندای آزرا و هیوندای توسان و همین طور کیا اسپورتیچ، کیا اپتیما و کیا سورنتو. در هیوندای سانتافه اما به دلیل حضور تعداد بالاتری از این خودرو نسبت به سایر خودروهای بهره مند از این پیشرانه در ایران و همین طور وزن بالاتر آن که نیازمند است تا برای شتابگری سانتافه فشار بیشتری را تحمل کند باعث شده تا این ایراد بسیار بیشتر از سایر خودروها در هیوندای سانتافه مشاهده شود.

موتور خودرو

پیشرانه MPI چه تفاوتی با GDI دارد؟

این پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیری در 2 نمونه MPI و GDI به ایران آمده است. تنها تفاوت این 2 نسخه، در نحوه تزریق سوخت بوده که باعث می شود خروجی پیشرانه متفاوت باشد. در پیشرانه های MPI تزریق سوخت به صورت چند نقطه ای انجام می شود و توان موتور در این پیشرانه به 177 اسب بخار و گشتاور به 227 نیوتن متر می رسد.در نمونه GDI اما ساز و کار متفاوت بوده تزریق سوخت به صورت مستقیم انجام می شود. این پیشرانه با این تکنولوژی می تواند 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

شاید شنیده باشید که هیوندای سانتافه زیاد یاتاقان می زند. البته از هیوندای سوناتاها، اپتیماها و اسپرتیج هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند هم نباید گذشت. این ایراد انگار در مورد سانتافه شایع تر است. کارشناسان و تعمیرکاران دلایل مختلفی را برای یاتاقان زدن سانتافه و سایر خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2 بیان می کنند.

یاتاقان زدن سانتافه چه دلایلی دارد؟

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص این پیشرانه بیان می شود، کیفیت پایین تراشکاری و فلزکاری آن است. بعضی تعمیرکاران عقیده دارند و پلیسه ها و خرده فلزهای به جا مانده در این موتور باعث ایجاد مشکلاتی می شود.بعضی دیگر از کارشناسان عقیده دارند قدرت خروجی این پیشرانه پایین بوده و مخصوصا در خودرو سنگین وزنی مثل سانتافه، هنگام حضور چند سرنشین داخل خودرو، در مسیرهای سربالایی یا هنگام روشن بودن کولر، نیاز به فشار بیشتری به پیشرانه وجود دارد. از طرفی بعضی تعمیرکاران هم بر این نظرند که پیشرانه این خودروها آن طور که باید با گیربکس هماهنگی نداشته و همین مساله مزید بر علت می شود.

استفاده از روغن های بی کیفیت، موتور هر خودرویی را دچار مشکل می کند. احتمال یاتاقان زدن حتی در کارکرد پایین در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت و نامعتبر در پیشرانه 2.4 لیتری مورد بحث ما، بیشتر هم می شود. زیرا استفاده کردن از روغن های با کیفیت پایین و نامناسب برای این موتور باعث می شود روانکاری به خوبی صورت نگیرد و باعث یاتاقان زدن سانتافه شود.

بی توجهی به سلامت پمپ روغن، مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه

اما مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه و خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2، ضعف اویل پمپ (پمپ روغن) است. ضعف این قطعه حیاتی در کارکرد 60 تا 100 هزار کیلومتر با افت فشاز خودش را نشان می دهد. در توصیه های هیوندای و کیا برای نگهداری خودروهای مجهز به این پیشرانه آمده است که اویل پمپ باید هر 150 هزار کیلومتر تعویض شود. اما از آنجایی که بعضی سانتافه ها با کارکرد کمتر از این هم یاتاقان می زنند، توصیه ما این است که این قطعه را در 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کنید.طراحی موتور تتا2 به گونه ای است که پمپ روغن (Oil Pump) آن به طور مشترک با بالانسر (Balancer) موتور در یک قطعه جمع می شوند و به صورت یکپارچه به فروش می رسند و نصب می شوند. بنابراین شما برای تعویض اویل پمپ یا بالانسر نمی توانید یک قطعه را جداگانه خریداری کنید بلکه باید کل قطعه را تعویض کنید.

در صورت تعویض نشدن این قطعه و یاتاقان زدن آن، مجموعه اویل پمپ و بالانسر قفل شده و به این ترتیب، عملکرد اویل پمپ متوقف می شود که به دنبال آن روغن به یاتاقان های موتور نمی رسد و کل موتور یاتاقان می زند. پس مشترک بودن این دو قطعه باعث می شود در صورت از کار افتادن هر کدام از آن ها به موتور آسیب جدی وارد شود و در نهایت، منجر به یاتاقان زدن سانتافه شود.

وقتی کم کردن کیلومتر کار دست مالک جدید می دهد

دلیل دیگر یاتاقان زدن سانتافه این است که احتمال دارد کیلومتر خودرو واقعی نباشد و کم تر از مقدار واقعی را نمایش دهد. در این صورت مالک جدید خودرو بی اطلاع از کارکرد واقعی خودرو، سرویس ها را بر اساس وضع موجود زمانبندی می کند و همین اتفاق می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. متاسفانه روش های کم کردن کارکرد واقعی خودرو انقدر پیچیده و بروز شده که در بعضی مواقع هیچ دستگاه و دیاگی قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نیست. تنها پیشنهادی که داریم این است که هنگام خرید خودرو، از سابقه سرویس های آن در نمایندگی مطلع شوید و کارکرد خودرو را با وضعیت دیگر قسمت مطابقت دهید.

گشتاور خودرو چه تاثیری در خرابی یاتاقان دارد؟

یکی از دلایل خرابی یاتاقان سانتافه هیوندای این است که گشتاور موتور با وزن خودرو تناسب کافی ندارد. که اکثر تعمیرکاران و افرادی که از این خودرو استفاده می کنند نسبت به آن آگاه هستند. حجم موتور این ماشین 2500 و وزن اتاق آن 1650 کیلو است. اگر موتور از نوع GDI باشد نسبت به مدل MPI کم تر یاتاقان می زند. چون موتورهای GDI تولید گشتاور بیشتری نسبت به مدل MPI دارند. البته این موضوع به این معنی نیست که موتورهای GDI تعمیرگاه تخصصی هیوندای بی عیب و نقص هستند.

پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

اگر حواستان به سر و صداهای موتور خودرو باشد و به قول معروف خودروتان را بشناسید، می توانید با شنیدن صدای غیر طبیعی از موتور، سریعا آن را خاموش کنید و از بروز مشکل شاتون زدن جلوگیری کنید. در غیر این صورت، یاتاقان به حدی لق می شود که شاتون شکسته و از سرسیلندر بیرون می زند و هزینه به مراتب بیشتری روی دستتان می گذارد.

حالا تصویر کنید نتوانسته اید جلوی یاتاقان زدن موتور را بگیرید و هیچ یک از این پیشنهادها به دردتان نخورده است! پس بیایید حداقل موتور را استاندارد تعمیر کنید. در صورتی که بخواهید بعد از یاتاقان زدن سانتافه ، موتور آن استاندارد تعمیر شود، باید میلنگ را تعویض کنید.به دلیل هزینه بالای تعمیر موتور، بعضی مالکین سانتافه از تهیه میلنگ نو صرف نظر می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که ریسک تراش میلنگ بالا بوده و ممکن است موتور با میلنگ تراش خورده جواب ندهد. همچنین برای تعمیر موتور یاتاقان زده لازم است ست کامل یاتاقان ها را نیز خریداری کنید.بیشتر لوازم فروش ها و تعمیرکارها به اشتباه می گویند یاتاقان های 25 و 50 جنیون هیوندای و کیا هستند. لازم است بدانید این خودروسازها اصلا یاتاقان 25 و 50 تولید نمی کنند و به هیچ وجه تراشکاری و پولیش کاری را قبول ندارند.

چگونه از خودرو خود در مقابل خرابی یاتاقان ها مراقبت کنیم؟

حال باآنکه متأسفانه فراخوان های هیوندای و کیا در ایران اجرانشده است وظیفه مراقبت بهتر از خودرو بر دوش صاحبان آن است تا از این خرابی جلوگیری کنند. هیوندای و کیا برای پیشرانه 2400 سی سی خود یک سری سرویس های دوره ایی در نظر گرفته اند که علاوه بر تعویض روغن موتور در 5 هزار کیلومتر با روغن استاندارد سر موعد مقرر برای جلوگیری از مسدود شدن کانال های روغن توسط رسوب باید حداکثر در 150 هزار کیلومتر، اویل پمپ خودرو نیز تعویض شود.

حال باآنکه شرایط نگهداری و کیفیت روغن و زمان تعویض در مورد خودروهای مورداستفاده در ایران همیشه به صورت ایده آل و طبق استاندارد کارخانه سازنده نیست بهتر است در کیلومترهای پایین تر نسبت به چک و یا تعویض اویل پمپ اقدام شود تا از ایجاد هزینه های بسیار زیاد تعمیر کامل پیشرانه جلوگیری شود. همین طور بهتر است با تغییر غیرطبیعی صدای پیشرانه به خصوص در دورهای 2 الی 3 هزار دور در دقیقه و یا افزایش غیرعادی لرزش در پیشرانه، خودرو را خاموش کرده و به وسیله خودروبر آن را به تعمیرگاه های تخصصی برای رفع ایراد منتقل کرد.

نکته حائز اهمیت در خودروهای دست دوم گرانقیمت این است که کارکرد برخی از خودروها (البته نه به طور عام) نه تنها یک بار بلکه چندین بار کم شده است و کیلومتر نشان داده شده در صفحه کیلومتر، ممکن است کارکرد حقیقی خودرو را نشان ندهد. این نیز ازجمله موارد دیگری است که در خرید خودروهای کارکرده باید به آن توجه کرد زیرا عدم اطلاع از کارکرد دقیق خودرو و انجام نشدن سرویس های آن باعث ایجاد مشکلاتی مانند این نمونه می شود که در مورد یاتاقان زدن در پیشرانه 2400 سی سی تتا 2 GDI در شرایط کنونی در کمترین حالت تعمیر آن حدود 50 میلیون تومان هزینه را برای صاحب خودرو به همراه دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (331 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (240 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (218 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (143 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (119 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (86 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (81 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس