دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک و روش های رفع آن

  شنبه، 23 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک و روش های رفع آن
علت تقه زدن گیربکس اتومات را باید به طور مستقیم با وجود مشکل و آسیبی در سیستم گیربکس اتومات مرتبط بدانیم. در حقیقت این یک زنگ خطر است که راننده را از وجود خرابی در گیربکس آگاه کرده و لزوم عیب‌یابی و تعمیر در این سیستم را هشدار می‌دهد. در این مطلب دلایل این مشکل را بررسی میکنیم.

در شرایط عادی گیربکس های اتوماتیک با توجه به نوع رانندگی افراد، نسبت دنده را انتخاب می کنند. همچنین عمل انتخاب نسبت دنده به علت خاصیت لنت گونۀ باندهای ترمز و صفحات، به راحتی و نرمی انجام می شود. اما گاهی ممکن است در گیربکس های اتوماتیک صدای ضربه بشنوید که به آن تقه زدن گیربکس اتوماتیک هم می گویند. فکر می کنید علت آن چیست؟

دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک میتواند دلایل زیادی داشته باشد. هر گیربکس بسته به مدل طراحی و تعداد دنده های تعریف شده برای آن، می تواند تعدادی قفس سیاره ای داشته باشد. معمولا هر قفس سیاره ای قادر به ایجاد دو ضریب مشخص یا دنده است. برای اینکه گیربکس بتواند به وسیله باندهای ترمزی و صفحات ضریب مورد نظر خود را انتخاب کند، از مدارات هیدرولیکی که توسط بلوک هیدرولیک یا اصطلاحا ساعت گیربکس کنترل می شود، استفاده می کند. کنترل خود بلوک هیدرولیک نیز می تواند بر عهده ECU و یا گاورنر مکانیکی باشد.در حالت عادی، گیربکس بسته به شرایط و نحوه رانندگی راننده، ضرایب را انتخاب می کند و عمل انتخاب ضریب به دلیل خاصیت لنت گونه باندهای ترمزی و صفحات، به نرمی انجام می شود. اما گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که عمل تعویض همراه با ضربه یا اصطلاحا تقه و گیجی همراه باشد.
گیربکس های اتومات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر جزء کارکرد خاص خودش را دارد. می توان این گونه توضیح داد که یک گیربکس اتومات نیز مثل هر سیستم هیدرولیکی دیگری ممکن است دچار خرابی شود. گاهی سیستم خنک کننده به درستی کار نمی کند، گاه روغن گیربکس آلوده شده و یا از میزان آن کاسته شده است، گاهی فیلتر گیربکس نیاز به تعویض دارد و گاه نیز ممکن است قطعات گیربکس دچار خوردگی و یا شکست شده باشد. در همه این موارد گفته شده گرما دشمن اصلی جعبه دنده های اتومات به حساب می آید. در ادامه توضیح می دهیم که هر یک از این عوامل ممکن است چگونه باعث تقه زدن گیربکس شوند.

گیربکس

بروز اختلال در اتصالات گیربکس اتوماتیک

نامناسب بودن و یا شل بودن اتصالات در اون گیربکس اتوماتیک به مرور زمان باعث می شود تا این قسمت ها بیشتر مستهلک شوند. در مواردی مشاهده شده که این ضربه ها حتی بعد از تعمیر گیربکس اتوماتیک ادامه دارند. عدم رسیدگی به این مشکل می تواند باعث خرابی رام گیربکس و خراب شدن دسته موتور گردد.پس در صورتی که هرگونه لرزش و یا ضربه خفیف در زمان کار گیربکس اتوماتیک احساس کردید، باید حتما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه ای مراجعه کنید و اقدامات لازم برای برطرف سازی آن را انجام دهید. چرا که عدم رسیدگی به این مشکل می تواند هزینه های اضافی زیادی را برای تعمیر گیربکس و سایر قسمت های خودرو به شما تحمیل کند.

نامناسب بودن شیوه رانندگی

در بسیاری از موارد تعمیر گیربکس اتوماتیک نمی تواند مشکل تقه زدن این قسمت را حل کند، چرا که روند رانندگی فرد منشاء به وجود آمدن این مشکل است. روند رانندگی با خودروهایی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، می توان گفت شیوه خاصی دارد که برای بهتر رانندگی کردن باید نسبت به آن آگاه باشید. در صورتی که فشار پای شما روی گاز نامنظم باشد و به شکلی عصبی این کار را انجام دهید، روند کاری گیربکس مختل خواهد شد.

این موضوع به خصوص در خودروهایی که از سیستم پردازشگر یا کامپیوتر داخلی استفاده می کنند، بیشتر دیده می شود. این سیستم ها تلاش می کنند تا رفتار راننده را تشخیص دهند و طبق آن الگو عملکرد مناسبی در زمان کار از خود نشان دهند. نداشتن الگوی مشخص و رفتاری برای رانندگی باعث می شود تا دما در گیربکس افزایش یابد و به این صورت عمر روغن موجود در این قسمت کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر فشار دادن پا روی پدال گاز به صورت ناگهانی باعث اعمال ضربه بخش های داخلی گیربکس خواهد شد و به مرور زمان همین موضوع می تواند مشکلات زیادی را برای خودرو شما به وجود بیاورد.

ضعیف شدن سوپاپ ها و شیرهای برقی

روند کاری گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی به روغن موجود در آن بستگی دارد و شیرهای برقی به همراه سوپاپ ها وظیفه کنترل فشار روغن در این قسمت را بر عهده دارند. در صورتی که هر کدام از این قسمت ها دچار مشکل شوند، خواهید دید که فشار روغن کافی به درون گیربکس جاری نمی شود و همین باعث بروز مشکل در سرووها خواهد شد.بی اهمیتی به این موضوع به مرور زمان می تواند خود را با تقه زدن در بخش گیربکس نشان دهد. از همین رو مراکز فروش گیربکس اتومات یا تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه ای همواره به مشتریان خود پیشنهاد می کنند که سلامت شیرهای برقی و سوپاپ های این قسمت را جدی بگیرند.

کثیف شدن فیلتر روغن یا ناکارآمد بودن روغن گیربکس

وظیفه روغن گیربکس کاهش دما بین قسمت های مختلف است و در صورتی که عملکرد خود را از دست دهد، شاهد افزایش اصطکاک و افزایش دما در این قسمت ها خواهیم بود. در چنین شرایطی به مرور زمان بخش های مختلف گیربکس مانند چرخ دنده ها، سوپاپ ها، پمپ روغن و شیر ها دچار مشکل می شوند. در نتیجه ممکن است گیربکس خودرو شما در یک دنده خاص شروع به تقه زدن کند.پیشنهاد متخصصین این است که بعد از ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، نیمی از روغن موجود در گیربکس را تعویض کنید یا در صورتی که کارکرد خودروی شما به ۱۲۰ هزار کیلومتر رسیده است کل روغن را به وسیله دستگاه ساکشن خارج کرده و مجددا آن را پر کنید.

خراب شدن شیر رادیاتور روغن

استفاده از رادیاتور برای روغن گیربکس باعث می شود تا حرارت این قسمت همواره در حد تعادل باقی بماند. در صورتی که در این سیستم مشکلی بوجود بیاید، شاهد فرار روغن از بین صفحات و بخش های مختلف گیربکس خواهیم بود. در نتیجه ممکن است اصطلاحا گیربکس، دنده را ول کند، از همین رو گیربکس به اتاق ضربه خواهد زد.خراب بودن شیر رادیاتور یکی از مشکلاتی است که روند خنک سازی روغن را دچار اختلال می کند و باعث افزایش دمای آن می شود. این شیرها در بعضی خودرو ها به صورت الکتریکی و در نمونه های دیگر به صورت هیدرولیکی هستند و برای تعمیر گیربکس اتومات در این شرایط، حتما باید سراغ تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه ای بروید.نباید فراموش کنید که شاید تعمیرکار مورد نظر نتواند منشاء مشکل بوجود آمده را به درستی تشخیص دهد و همین می تواند افزایش هزینه های بعدی را در پی داشته باشد؛ پس همیشه سراغ مراکز سرویس دهی و تعمیر مطمئن بروید.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک در زمان دنده عقب

در صورتی که زمان دنده عقب صدایی غیر عادی یا ضربه هایی از گیربکس احساس می کنید، به احتمال زیاد بخشی از گیربکس شما دچار مشکل شده است. وقتی خودرو در حالت دنده عقب قرار می گیرد، روند حرکت گیربکس معکوس می شود و همین باعث می شود تا جریانِ روغن موجود در این قسمت نیز تغییر کند.در صورتی که وضعیت سلامت گیربکس شما نامناسب باشد، می توانید تاثیرات آن را در زمان دنده عقب بهتر مشاهده کنید. پس در صورتی که هر گونه اختلالی در این شرایط مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت مشکل، به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. چرا که در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه های سنگین به مراکز فروش گیربکس اتومات برای خرید این محصولات خواهید بود.

رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک

برای رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک در صورتی که مشکل در موارد گفته شدۀ بالا نباشد، می توانید مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا سر باطری را جدا نمایید و اجازه دهید خودرو در حدود 20 دقیقه در این حالت باقی بماند.
  2. پس از گذشت 20 دقیقه، سر باطری را به جای اولیه خود برگردانید و در حالی که پای خود را روی پدال ترمز قرار داده اید، دنده را از حالت P به حالت R ببرید.
  3. اکنون پس از گذشت 2 تا 3 ثانیه، دنده را از حالت R به حالت N تغییر دهید.
  4. دوباره 2 ثانیه منتظر مانده و دنده را از حالت N به حالت D ببرید.
  5. مجدد 2 ثانیه صبر کرده و همین کار را برای 8 بار در وضعیت رفت و برگشت تکرار کنید.
  6. در نهایت دنده را در وضعیت D گذاشته و با شروع به حرکت، سرعت را افزایش داده و تمام دنده ها را پر نمایید.
  7. پس از آن مجدد سرعت را کاهش داده و خودرو را در حالت ایست کامل قرار دهید.

طریقۀ نگه داری از گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای خودروهای دنده اتوماتیک است. این گیربکس وظیفۀ انتقال قدرت در خودرو را بر عهده دارد. در این گیربکس ها انتخاب سرعت دنده و نیروی وارده با توجه به سرعت و وضعیت جاده به صورت اتوماتیک از موتور به چرخ ها منتقل می شود.بنابراین مراقبت از گیربکس اتوماتیک اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه چند نکته برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک را خواهیم گفت.

  1. در واقع روغن و فیلتر مهم ترین بخش های یک گیربکس اتوماتیک هستند و حتما باید به صورت دوره ای عوض شوند.
  2. دنده را درست تنظیم کنید.
  3. مایع گیربکس را بررسی کنید.
  4. سرویس های دوره ای را جدی بگیرید.
  5. از بکسل های سنگین پرهیز کنید.

هزینه رفع ایراد تقه زدن گیربکس چقدر است؟

نمیتوان به طور دقیق هزینه را برآورد کرد چون بستگی به این دارد که علت تقه زدن گیربکس چه باشد و تعیین هزینه بعد از تشخیص علت زوزه کشیدن است.

تعمیر تقه زدن گیربکس چقدر زمان می برد؟

باز هم بستگی به علت این ایراد بستگی دارد برای مثال اگر مربوط به روغن گیربکس باشد، یک ساعت زمان نیاز دارد برای تعویض ولی اگر ایراد از داخل گیربکس باشد به دو روز زمان نیاز دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (331 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (243 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (218 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (155 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (121 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (88 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس