دلایل خس خس کردن گربه و روش های درمان

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل خس خس کردن گربه و روش های درمان
خس خس کردن گربه علت های بسیار دارد و این عارضه در نژادهای پوزه کوتاه با صورت صاف مثل پرشین کت و هیمالین شایع است. ما علت و درمان این عارضه را به طور کامل برای شما دوستان توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

شاید هنگام تنفس گربه خود، صدای خس خس (wheezing) یا چیزی شبیه صدای سوت شنیده باشید. ابتدا باید علت خس خس کردن گربه بررسی شود. گربه معمولا خودش را قوز می کند، شانه ها را به عقب و گردن خودش را به جلو می برد.در حین خس خس یا خر خر به نظر می رسد که گربه شما در حال تلاش برای سرفه کردن چیزی است و یا با جلو نگه داشتن گردن خود می خواهد هوای بیشتری را تنفس کند.صدای خس خس گربه چیزی شبیه خس خس سینه انسان ها است. این عارضه در تمام نژادها و سنین اتفاق می افتد. این عارضه در نژادهای پوزه کوتاه با صورت صاف مثل پرشین کت و هیمالین شایع است.

علت خس خس کردن گربه

صدای خس خس گربه، مانند صدای سوت شنیده می شود؛ در این شرایط گربه بدن خود را عقب می برد و با عقب نگه داشتن شانه و جلو آوردن گلو به سختی نفس می کشد. شما می توانید این مورد را مشاهده کنید که عمدتا خس خس کردن گربه همانند سرفه کردن او ممکن است مشاهده شود؛ تمامی گربه ها در هر سن و نژادی ممکن است یک بار به این عارضه دچار شوند.به خاطر وجود انواع مواد غذایی و شیمیایی، گرده گل و گرد و غبار خس خس گربه به واسطه آلرژی مشاهده می شود. شما علاوه بر سرفه شاید تورم، خارش و ریزش مو را مشاهده کنید. البته این آلرژی ها فصلی هستند، ولی شما باید دلیل آلرژی گربه را پیدا کرده و هرچه سریع تر به درمان آن بپردازید. همیشه نمی توان آلرژی را مقصر دانست؛ چرا که آلودگی های خاصی مانند دستگاه تنفس، عفونت پوستی و یا آلودگی های انگلی نیز باعث سرفه گربه به حساب می آیند.

در هرکدام از موارد گفته شده، سرفه نشانگر یک بیماری خطرناک دیگر است که شاید به قیمت از بین رفتن گربه تمام شود. یکی از این بیماری های خطرناک می تواند نارسایی قلبی گربه باشد. نارسایی قلبی با سرفه های مداوم یکی از موارد شایع است. شما باید دقت کنید، اگر گربه همراه با سرفه دچار آبریزش چشم و بینی است، بدون هیچ شکی به یک عفونت خاص مبتلاء شده است.

گربه

خس خس کردن گربه به علت توپی های مو

توپی مو در گربه ها شایع است. گربه هدر هنگام تمیز کردن خود و یا سایر گربه ها موها را می لیسید. موها وارد معده می شود. توپی مو در گربه های که موهای بلند مثل پرشین کت بیشتر دیه می شود. گربه ها معمولا موهای خورده شده را بالا می آورند. علایم بالینی توپی های مو معمولا استفراغ، سرفه وخس خس کردن است.

خس خس کردن گربه به علت ساختار استخوان های صورت

بعضی از نژادها را براکیوسفالیک یا پوزه کوتاه می نامند. این نژادها مثل پرشین کت و هیمالین دارای صورت صاف و مسطح و بینی کوچکی دارند. اکثر اوقات بینی این گربه ها مرطوب و دارای ترشحات است. در نتیجه این نژادها مستعد انسداد مجرای هوایی هستند که باعث صدای خس خس می شود.

خس خس کردن گربه به علت کرم های قلب و ریه

کرم قلب بیشتر در سگ ها شایع است اما در گربه ها هم دیده می شود. کرم قلب و کرم های ریه هردو می توانند بر روی عملکرد سیستم دستگاه تنفسی موثر باشند. علایم این کرم ها معمولا سرفه، خس خس کردن، بی اشتهایی، ضعف و بی حالی است. گربه ها معمولا تمایلی به بازی کردن ندارند و زود خسته می شوند. اکثر اوقات گربه خواب و گوشه گیر است.

خس خس کردن گربه به علت آلرژی ها

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به یک عاملی واکنش بیش از حد بدهد. آلرژی می تواند به گرد و غبار، گرده گل، مواد غذایی و مواد شیمیایی یا دود سیگار باشد. واکنش بدن معمولا همراه با خارش پوستی، تورم اندام، ریزش مو، عطسه، خس خس سینه، سرفه و ترشحات چشم و بینی است. آلرژی ها معمولا فصلی هستند. ممکن است که گربه شما به یک نوع ماده غذایی واکنش نشان دهد. البته علایم گفته شده تنها مربوط به آلرژی نیست و ممکن است که آلودگی های انگلی، عفونت های پوست، عفونت دستگاه تنفس و… علت آنها باشند.

خس خس کردن گربه به علت آسم

آسم یک نوع واکنش آلرژیک استنشاقی است که سیستم ایمنی بدن باعث کاهش و تنگ شدن راه های تنفسی می شود. گرد و غبار، کپک و گرده گل از شایع ترین علت ایجاد آسم در گربه ها است. آسم معمولا به مرور زمان اتفاق می افتد. قابل توجه است که حملات آسم در گربه ها می تواند مرگبار باشد. معمولا حملات آسم بعد از فعالیت های بدنی و یا در روزهای خشک زمستان شدیدتر می شوند. علایم رایج آسم در گربه ها سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است. معمولا در گربه های ۴ تا ۵ سال بیشتر دیده می شود.

سایر دلایل خس خس کردن گربه

  • سایر مشکلات دستگاه تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی، انگل کلامیدیا و پنومونی باعث سرفه و خس خس کردن گربه می شود.
  • بلع و خوردن اجسام خارجی مثل یک تیکه از وسیله بازی می تواند باعث انسداد مجاری ریه شود و صدای خس خس شنیده شود.
  • خس خس کردن گربه ها می تواند به علت تومورها در سینوس، گلو و سیستم تنفسی باشد. تومورها می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند.
  • نارسایی قلبی و بیماری های که بر روی قلب موثرند.
  • چاقی بیش از حد و عادت های غذایی

خس خس کردن گربه ها باید جدی بگیریم. اگر گربه شما به مدت طولانی خس خس می کند و یا خس خس کردن آن بیش از یک دقیقه طول کشید، حتما باید به دکتر دامپزشک مراجعه کنید، تا با بررسی علت آن، درمان مناسب صورت گیرد.ممکن است برای تشخیص علت خس خس کردن از گربه عکس رادیولوژی تهیه شود.

درمان خس خس کردن گربه

با توجه به علت آن متفاوت است. ممکن حتی نیاز به جراحی باشد. اگر عفونت ساده ستگاه تنفسی باشد، تنها با تجویز آنتی بیوتیک و برونکو دایلاتور درمان صورت گیرد. اگر دلیل آن آلودگی انگلی باشد، داروی ضد انگل مثل پرازیکوانتل و آیورمکتین استفاده شود. اگر آسم باشد، از آنتی هیستامین مثل پردنیزولون و اسانس اکالیپتوس تجویز شود. همانطور که گفته شد، دلایل زیادی وجود دارد که باعث خس خس گربه می شود، پس جهت درمان باید به دکتر دامپزشک خود مراجعه کنید.استفاده از یک رژیم غذایی با فیبر بالا، حمام بخار، نظافت محل نگه داری گربه، شانه زدن روزانه گربه های پشمالو، حمام بردن گربه توصیه می شود.

پیشگیری از خس خس سینه گربه

برای پیشگیری و درمان خس خس کردن گربه و عطسه های مداوم موارد زیر را رعایت کنید:

  • جلوی گربه سیگار نکشید.
  • خاک گربه دارای موادی نباشد که گربه به آن ها آلرژی دارد.
  • اگر عطسه گربه به علت هوای خشک خانه است از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید.
  • ویتامین ها و مکمل های تایید شده توسط دامپزشک می تواند باعث تقویت سیستم دفاعی بدن گربه شود.قوی شدن بدن امکان وقوع عطسه و خس خس سینه گربه را کاهش می دهد.
  • مشکلات قلبی را از طریق داروی تجویز شده توسط دامپزشک می توان کاهش داد.( همچنین یک برنامه کاهش وزن نیز برای مشکلات قلبی مناسب است.)
  • برای جلوگیری از تشکیل گلوله مو (توپ مویی) در گربه، می توانید زیر نظر دامپزشک به گربه تان مکمل های فیبر دهید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن