دلایل خشکی بینی در سگ ها و روش های درمان

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل خشکی بینی در سگ ها و روش های درمان
بینی سگ ها به دلیل حس بویایی قوی که دارند همیشه مرطوب می باشد اما خشکی بینی این حیوانات نشانه یک بیماری است که باید درمان شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

سگ ها همیشه بینی مرطوبی دارند. خشکی بینی سگ و آب ریزش بیش از حد بینی نشانه های بیماری است. بینی سگ به دلیل اینکه ذرات بسیار ریز را برای بررسی به غدد لنفاوی سگ می کشاند، مرطوب است. سگ ها مدام در حال لیس زدن بینی خود هستند و آن را مرطوب نگه می دارند. در این مطلب درباره علت خشکی بینی سگها و درمان آن صحبت می کنیم پس با ما همراه باشید.

خشکی بینی در سگ ها نشان دهنده چیست؟

بینی گرم و خشک همیشه به معنای بیماری نیست، اما مطمئناً می تواند نشانه تب، کم آبی یا حتی شرایطی مانند خشکی چشم باشد. اگر خشکی بینی سگ با علائم دیگری مانند بی حالی، استفراغ، اسهال، تغییر در فعالیت یا اشتها همراه است، با دامپزشک مشورت کنید. یاد بگیرید که چگونه تب در سگ را اندازه گیری کنید.نگاه کردن و لمس لثه های سگ و توجه به رنگ آنها می تواند اطلاعات دقیق تری نسبت به بینی آن به دست دهد. اگر لثه ها مرطوب هستند، این نشانه هیدراتاسیون خوب است. اما اگر آنها خیلی خشک یا چسبنده هستند، می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. اگر رنگ لثه ها صورتی باشد، مانند لثه یک فرد، نشانه خوبی است. اما رنگ پریدگی لثه ها می تواند نشانه کم خونی یا فشار خون پایین باشد. اگر سگ شما لثه های قرمز مایل به بنفش روشن یا آبی دارد، باید فوراً توسط دامپزشک معاینه شود.

خشکی بینی در سگ

دلایل خشکی بینی سگ ها

کم آبی باعث خشکی بینی سگ می شود. برای درمان خشکی بینی سگ، آب تمیز همیشه باید در دسترس سگ قرار بگیرد و سگ برای آب خوردن تشویق شود.به همان اندازه که داشتن یک راه آسان برای اندازه گیری بیماری در سگ ها راحت است، چندین دلیل کاملاً طبیعی وجود دارد که چرا بینی سگ ممکن است گرم یا خشک باشد، و شایان ذکر است که سگ های بیمار نیز می توانند بینی خیس داشته باشند.برخی از دلایل خشکی بینی سگ، عبارتند از:

  • سن: برخی از سگ ها با افزایش سن دچار خشکی بینی می شوند. بنابراین هر چه سگ شما بزرگتر شود، بینی حیوان خانگی خشک تر می شود. در واقع توله های بزرگتر مخاط کمتری تولید می کنند که باعث خشک شدن مجرای بینی می شود. اگر با افزایش سن سگتان متوجه این موضوع شدید، یک مرطوب کننده بینی بمالید. این به مرطوب نگه داشتن بینی حیوان خانگی کمک می کند.
  • کم آبی بدن بعد از ورزش: ورزش شدید باعث کم آبی بدن می شود که می تواند منجر به خشکی بینی شود. همچنین سگ ها زمانی که بیش از حد در مورد چیزی هیجان زده هستند می توانند دچار خشکی بینی شوند.وقتی سگ ها می خوابند، بینی خود را لیس نمی زنند، بنابراین سطح آن به راحتی خشک می شود. بینی سگ شما باید بعد از حدود ده دقیقه به حالت عادی برگردد، اما اگر اینطور نشد، می توانید به حیوان خانگی آب بدهید تا بعد از چرت دوباره آب بدنش را تامین کند.
  • قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوا: قرار گرفتن در معرض نور گرم خورشید، باد یا سرما می تواند بینی سگ شما را خشک کند و در برخی موارد ممکن است باعث ترک خوردگی یا سوختگی پوزه سگ شود. خوابیدن در کنار منبع گرما، مانند آتش یا دریچه گرما، نیز می تواند باعث خشکی پوست بینی سگ شما شود.
  • زمستان و هوای سرد: آیا تا به حال با گلوی خشک و خراشیده در ماه های زمستان از خواب بیدار شده اید؟ این احتمالاً به دلیل جریان هوای گرم از دریچه های گرمایش است. جریان هوای گرم می تواند همین تاثیر را روی بینی سگ داشته باشد. همراه با گرمایش داخلی، هوای سرد و بادهای زمستانی نیز باعث خشکی بینی می شود. به این فکر کنید که وقتی در زمستان در خارج از منزل هستید، لب های شما چقدر خشک و ترک خورده می شوند. این شبیه چیزی است که برای بینی سگ اتفاق می افتد.
  • آلرژی: سگ ها نیز مانند انسان ها می توانند آلرژی داشته باشند که یکی از علائم آن خشکی بینی است. آلرژی در سگ ها می تواند ناشی از کک، غذا یا محیط باشد. سگ مبتلا به آلرژی احتمالاً خارش و کهیر را تجربه خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است آبریزش چشم داشته باشند و مکرراً عطسه کنند. بنابراین لازم است با دامپزشک در مورد تعیین علت آلرژی و دریافت یک داروی تجویزی آلرژی برای تسکین خشکی بینی سگ خود مشورت کنید.
  • آفتاب سوختگی: برخی از نژادها، به ویژه آنهایی که دارای کت نازک یا بینی و پلک های صورتی یا کم رنگ هستند، در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند. اما حتی نژادهای دارای پوشش ضخیم نیز مصون نیستند. این امر به ویژه در ماه های تابستان رایج است. برای محافظت از حیوان خانگی خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • کم آبی: خشکی بینی همراه با نفس نفس زدن زیاد، بی حالی، عدم خاصیت ارتجاعی پوست و استفراغ می تواند نشانه کم آبی شدید باشد. کم آبی همچنین می تواند نتیجه ورزش شدید، به خصوص در هوای گرم تابستان باشد. مطمئن شوید که سگ شما به مقدار زیادی آب خنک و شیرین دسترسی دارد. نسبت به سایر علائم کم آبی هوشیار باشید زیرا ممکن است لازم باشد با دامپزشک مشورت کنید.
  • بیماری خود ایمنی: اگرچه این اولین چیزی نیست که وقتی بینی سگ شما خشک می شود به آن فکر کنید، اما لوپوس اریتماتوز دیسکوئید یا پمفیگوس هر دو بیماری خود ایمنی هستند که می توانند باعث خشک شدن، پوسته شدن و ترک خوردن بینی سگ شوند.حیوانات خانگی مبتلا به پمفیگوس معمولاً در سراسر بدن ضایعات دارند، در حالی که آنهایی که DLE دارند معمولاً دچار زخم هایی در ا اطراف بینی و تغییر رنگدانه می شوند. بینی این گونه سگ ها نیز کاملاً صاف می شود و همچنین ممکن است خونریزی کند.
  • دیستمپر: دیستمپر سگ یک بیماری مسری و اغلب کشنده است. علائم شایع این بیماری شامل ترشحات چرک از چشم، تب، سرفه، بی حالی، بی اشتهایی و استفراغ است. خبر خوب این است که با به روز نگه داشتن حیوان خانگی خود در مورد واکسیناسیون دیستمپر به راحتی می توان از این بیماری پیشگیری کرد.
  • انسداد مجاری اشک یا خشکی چشم: سیستم بینی اشکی در سگ ها از لوله های باریکی تشکیل شده است که اجازه می دهد اشک از چشم ها به بینی و دهان تخلیه شود. اگر حیوان خانگی شما دارای چشم های خشک است (کراتوکونژونکتیویت سیکا یا KCS)، ممکن است ترشحات غلیظی از چشم ها داشته باشد،. اگر مجرای اشک آنها مسدود شود، چشمان سگ بیش از حد آب می زند و اشک صورت حیوان خانگی را لکه دار می کند.
  • نژادهای خاص و تب: در واقع نژادهای براکیسفالیک مانند پاگ و بولداگ که پوزه کوتاه تری دارند نیز لیسیدن بینی خود را مشکل می کنند. نژادهای دیگر مانند اسپانیل و لهاسا آپسوس از انسداد مجاری اشک رنج می برند که باعث می شود بینی آنها تا حدودی خشک شود.تب می تواند ناشی از تعدادی بیماری یا عفونت باشد. سگ های تب دار اغلب بی حال هستند و علائم دیگری مانند لرز، آبریزش بینی، نفس نفس زدن، از دست دادن اشتها و غیره را نشان می دهند.
  • هیپرکراتوزیس: هایپرکراتوزیس یک بیماری پوستی است که در آن کراتین اضافی به خصوص در ناحیه بینی و بالشتک پنجه ها تولید می شود و باعث ضخیم شدن و سفت شدن پوست و گاهی تا حد ترک خوردن می شود. این وضعیت همچنین می تواند باعث شکننده شدن پوشش مو و تغییر رنگدانه شود. سگ های مبتلا به هیپرکراتوز معمولا علائمی مانند استفراغ، بی حالی، اسهال، بی اشتهایی، درد و خونریزی بینی را نشان می دهند.

درمان بینی خشک سگ

اگر متوجه خشکی بینی سگ خود شدید، بهترین ایده این است که بینی آن را به آرامی پاک کنید و لایه ای از وازلین یا سایر محصولات ارگانیک و طبیعی را روی بینی سگ بمالید، تا مرطوب شود.ما این ماده ی کره ای را پیشنهاد میکنیم که صد در صد ارگانیک و طبیعی است و در موارد مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. فقط احتیاط کنید که زیاد از این ماده استفاده نکنید زیرا وقتی بینی او خشک است این کار سبب ناراحتی معده او نیز می شود.

  • اطمینان حاصل کنید که به سگتان، میزان فراوانی آب می دهید.
  • آبرسانی و مرطوب نگه داشتن بدن سگ، تنها مساله ایست که به حل این مشکل کمک می کند.

در صورت وجود آلرژی در سگ چه باید بکنیم؟

  • اگر نگران آن هستید که نکند بینی خشک سگ شما نتیجه ی آلرژی باشد، تغییرات متعددی وجود دارد که می توانید اعمال کنید، مثل ساخت یک محیط خانگی بهتر برای سگ خود.
  • اول باید خانه ی خود را از شر مواد شیمیایی خطرناک و آلرژی زا، خلاص و پاکسازی کنید.
  • مطمئن شوید که مقالات ما را به منظور یادگیری بیشتر و بهتر محصولات پاکسازی خانگی سگ، می خوانید و اگر گمان میکنید که علت الرژی سگ ممکن است به دلیل غذای او باشد، دستورالعمل غذای خانگی او را چک کنید.
  • برخی سگ ها از الرژی های چندگانه رنج می برند ، به خصوص زمانیکه همگی آنها غذاهای تجاری، آماده و بیرونی سگ را می خورند، نه غذاهای خانگی و پخته شده.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز (1 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت بهترین ردیاب و جی‌ پی‌ اس‌ در بازار شوخی‌های اهالی روستای کلاله با رئیس جمهور شهید+ ویدیو صحبت های اهالی محل حادثه رئیس جمهور برای اولین بار/ صدای هلی کوپتر را شنیدم!+فیلم جزئیات اتفاقی که برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور رخ داد/ارتباط بالگرد شهید رئیسی چه زمانی قطع شده بود؟ لحظات صحبت وزیر نیرو با آیت‌الله آل‌هاشم پس از سانحۀ بالگرد+ویدئو شاهدان از اولین لحظۀ حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور چه می‌گویند؟+ویدئو
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم