دلایل لرزش فرمان خودرو در موقعیت های مختلف

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
دلایل لرزش فرمان خودرو در موقعیت های مختلف
یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن رو به رو میشوند لزرش فرمان خودرو در حالت های مختلف میباشد. چرا فرمان خودرو میلرزد آیا قطعه ای خراب است و یا به دلیل شرایط این مشکل پیش میاید؟ در این مقاله دلیل لرزش فرمان خودرو را در شرایط مختلف برای ماشین های مختلف بررسی میکنیم.

اینکه قطعات اتومبیل با گذشت زمان و استفاده مکرر از آن دچار نقص در عملکرد، پارگی و یا خرابی شوند امری معمول و طبیعی است و تعمیر یا جایگزینی قطعات با قطعه نو و سالم نیز از جمله نیازهای ضروری برای نگهداری از اتومبیل است. فرمان در دست راننده نقطه اتصال بین راننده و وسیله نقلیه و در نهایت جاده و مسیر است. ارزیابی عملکرد و رفتار فرمان در دست شما می تواند نشانه های هشدار بسیاری در مورد وسیله نقلیه باشد و با سیگنال های قرمز و اخطارهایی شما را از عملکرد غیر طبیعی و هرگونه عیب و نقص در موتور خودرو مطلع کند. اگر در حرکت با سرعت پایین متوجه لرزش در فرمان خودرو شدید به خاطر داشته باشید که حتماً باید علت آن را بررسی کرده و آن را رفع کنید در برخی از موارد ایجاد لرزش فرمان می تواند بسیار خطرناک باشد.اگر برای شما نیز پیش آمده که موقع رانندگی متوجه لرزش فرمان ماشین شده اید و برای شما جای سوال است که ایراد به کجا مربوط است. با این مطلب همراه ما باشید تا با علت لرزش فرمان خودرو در سرعت های مختلف آشنا شوید.

لرزش فرمان خودرو در حالت درجا

اولین حالتی که برای دلیل لرزش فرمان ماشین بررسی میکنیم در حالت درجا میباشد. خیلی اوقات پیش آمده که شما به هنگام روشن کردن ماشین متوجه شوید که فرمان به لرزه درمیاید و ممکن است نگران شوید که ماشین تان دچار مشکل خاصی شده است.از دلایل اصلی لرزش فرمان ماشین در حالت درجا ایراد در سیستم هیدرولیک ماشین میباشد. این یکی از مواردی است که نمیتوانید خودتان برای رفع ایراد اقدام کنید و نیاز است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.یک تعمیرکار برای رفع این ایراد تلاش میکند تا در مرحله اول با هواگیری سیستم هیدرولیک ماشین ایراد را رفع کند.البته این هواگیری را راننده نیز میتواند انجام دهد اما اگر با مسائل فنی آشنایی ندارید حتما از یک تعمیرگاه تخصصی کمک بگیرید.گاهی ممکن است بدون چرخاندن فرمان و در حالت درجا لرزش فرمان رخ دهد که علت آن میتواند لرزش موتور ماشین باشد. در این حالت باید برای رفع ایراد حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

علت لرزش فرمان هنگام ترمز

یکی از شرایطی ه باید برای بررسی علل لرزش فرمان خودرو مورد بررسی قرار دهیم شرایط ترمز گرفتن میباشد. همان طور که میدانید روغن ترمز در ماشین سبب میشود نیروی ترمز به تمام بخش ها به صورت یکسان وارد شود و در صورتی که این نیرو نتواند به تمام بخش ها به صورت یکسان وارد گردد یک لاستیک فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد و فرمان به یک سمت انحراف پیدا میکند.علت لرزش فرمان هنگام ترمز میتواند یکی از دلایل زیر باشد:

  • شکستگی روتور ترمز : روتور ترمز بخشی از مجموعه ترمز در ماشین میباشد که به محض ترمز گرفتن به وسیله لنت ترمز فشرده میگردد. اگر این قطهع فرسوده شده باشد لنت ترمز در فرآیند ترمز گرفتن به صورت یکنواخت نمیتواند درگیر شود و همین امر باعث لرزش فرمان خواهد شد.
  • کالیپر ترمز : اگر هر بار که ترمز میگیرید بوی سوختگی احساس میکنید به احتمال زیاد کالیپر ترمز دچار ایراد شده است و بایدبرای رفع ایراد در این بخش اقدام کنید.

لرزش فرمان خودرو سرعت بالای ۸۰

گاهی اوقات ممکن است حین رانندگی متوجه لرزش فرمان خودرو شوید. برخی تعمیرکاران می گویند این موضوع نشانه ای از وجود یک مشکل در خودرو بوده که می توانند رانندگی را با استرس و خطر مواجه کند. اگر در جاده ای هموار بوده و با لرزش فرمان خودرو روبرو شده اید؛ قطعا مشکلی در خودرو ایجاد شده و باید علت آن را پیدا کنید.وقتی فرمان خودرو در سرعت ۸۰ به بالا شروع به لرزیدن نماید، احتمال قوی مشکل به بلبرینگ چرخ ها مربوط است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. در سرعت کم همه چیز خو بو عادی بوده و صدای بسیار ضعیفی به گوش می رسد که افراد به آن توجهی ندارند ولی با سرعت گرفتن خودرو و بعد از سرعت ۸۰ فرمان شروع به لرزیدن می کند.با دیدن این علامت می توان اطمینان پیدا کرد که با تعمیر بلبرینگ این لرزش قطع خواهد شد. در ضمنا عواملی مانند بالانس نبودن چرخ ها، خراب بودن میل فرمان، خرابی میل تعادل ماشین و شل شدن پیچ چرخ ها نیز می تواند در سرعت های بالا لرزش فرمان خودرو را به دنبال داشته باشد.

لرزش فرمان خودرو

لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین

با توجه به این که فرمان خودرو به چرخ ها متصل بوده و هر دوی آنها به برق ماشین، سیستم تعلیق و ترمز خودرو متصل می باشند وجود مشکل در این اتصالات نیز دور از تصور نخواهد بود. این امر به خودروی قدیمی یا مدرن ارتباطی نداشته و در هر نوع خودرویی احتمال اتفاق افتادن دارد.به این ترتیب بررسی هر عاملی که می تواند روی فرمان خودرو تاثیر بگذارد یکی از ضروریات می باشد چرا که لرزش فرمان ماشین امر بسیار خطرناکی بوده و با شدیدتر شدن آن ممکن است کنترل خودرو را از دست داده و حوادث ناگواری رقم بخورد.یکی از اصلی ترین علت هایی که موجب لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین می شود، اختلال در چرخ ماشین است. تراز نبودن چرخها، ساییده شدن تایرها، خمیده بودن چرخ و … همگی در این امر دخالت دارند که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

  • تراز نبودن چرخ ها:اگر راننده ای هستید که دائما در جاده تردد دارید و یا اگر به بررسی تایرهای خودرو اعتقادی ندارید باید این احتمال را بدهید که تراز نبودن چرخ ها می تواند علت لرزیدن فرمان خودرو باشد. در حقیقت اگر لاستیک های خودرو از حالت ترازش خارج شود، جدا از پارگی لاستیک ها، لرزش فرمان نیز ایجاد می شود.تراز نبودن چرخ ها و عدم تقارن آن ها ممکن است در سرعت های بالا و پایین رخ دهد. در واقع هنگامی که چرخ ها تعادل نداشته باشند کنترل خودرو برای راننده دشوار خواهد بود. به این ترتیب در خرید لاستیک ها حتما به سایز و برند آن توجه داشته باشید.
  • عدم تنظیم زاویه فرمان:در مواردی یک نقص ساده و یا شل بودن یک پیچ مانند پیچ های فرمان، دلیل لرزش آن است. اگر زاویه فرمان تنظیم نبود و یا به چنین علت هایی فرمان دچار مشکل شد با یک آچارکشی و یا تنظیم فرمان می توان مشکل لرزش را حل کرد.
  • ضربه خوردن شاسی:هنگامی که شاسی ماشین ضربه ببیند، تنظیمات اولیه آن به هم ریخته و بازگرداندن آن به حالت اولیه کار بسیار دشواری خواهد بود. در نتیجه در بیشتر موارد، سیستم جلوبندی با مشکل روبرو شده و به سیستم فرمان و دیگر متعلقات جلوبندی آسیب وارد می شود. از این رو قبل از خرید خودرو سلامت شاسی آن را بررسی کنید.
  • میزان باد لاستیک ها:سازندگان لاستیک ها برای هر لاستیک تعیین کرده اند که تا چه میزان فشار باد را تحمل می کند. طبیعی است که هر چه این تایر ضعیف تر باشد، توان تحمل فشار کمتری را داشته و باید به تعادل آن دقت نمود. در این شرایط تعویض لاستیک های عقب و جلو می تواند موثر باشد و از لرزش فرمان جلوگیری کند. چرا که لاستیک های عقب دیرتر ساییده می شوند.
  • نقص در سیبک سیستم تعلیق:چنانچه فرمان خودرو در مسیر مستقیم شروع به لرزیدن کرد ولی با چرخش به طرف راست و چپ این لرزش قطع شد و یا اصلا لرزشی ایجاد نشد، به احتمال قوی علت مشکل به سیبک سیستم تعلیق خودرو مربوط است. این قطعه قابل تعمیر نبوده ولی به راحتی تعویض می گردد.
  • نقص در فنر سیستم تعلیق:وظیفه فنرها در سیستم تعلیق، خنثی کردن ضربات وارد شده از جاده به خودرو می باشد. در مواقعی این فنرها ضعیف شده و کارایی همیشگی خود را از دست می دهند که سیستم هدایت ماشین را تحت تاثیر می گذارند. با این شرایط بهتر است در اولین فرصت فنرها را تعویض کنید. قابل ذکر است با رخ دادن این اتفاق شما سر و صدای غیر عادی را از خودرو می شنوید و با رسیدن به هر دست اندازی صدای کوبش ایجاد می شود.
  • خم شدن تایرها:اگر به خودرو ضربه ای وارد شده و پس از آن حس می کنید که فرمان لرزش دارد، احتمالا چرخ خودرو خم شده است. در حقیقت یک درایو چرخان و یا اکسل شکسته می تواند کنترل خودرو را از شما گرفته و اجازه هدایت خوب خودرو را ندهد. بهتر است با مشاهده این حالت برای تعمیر چرخ اقدام کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.
  • خوردگی تایرهای جلوی ماشین:جالب است بدانید که در اکثر ماشین ها تایرهای عقب دیرتر از لاستیک های جلو صدمه دیده و با خوردگی روبرو می شوند. به این ترتیب تایرها جلو خودرو را از نظر خوردگی مرتبا چک کنید، پیش از آنکه عدم تعادل خودرو فرایند کنترل را سخت و لرزش فرمان را سبب شود.
  • فرسایش یاتاقان ها:یاتاقان در خودرو این اطمینان را فراهم می آورد که دارای تعادل بوده و حین حرکت قابل کنترل است. در ضمن سبب اتصال چرخ ها به بدنه ماشین می شوند. ایرادی که این جا وجود دارد این است که این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو به تدریج با فرسودگی مواجه می شود و علامت آن ممکن است لرزش فرمان خودرو باشد.دقت کنید که خرابی یاتاقان ها می تواند عملکرد کلی خودرو را با اختلال مواجه کند از این رو به محض اطلاع از این ایراد حتما نسبت به رفع آن اقدام کنید.
  • نقص پلوس خودرو:وظیفه اصلی پلوس انتقال نیرو به چرخ ها و محورها می باشد. اگر این قطعه با نقص و آسیبی همراه شود لرزش فرمان ایجاد می شود که لرزش آن در سرعت کم کاملا حس می شود. اگر پلوس دچار آسیب شده و همچنان به رانندگی ادامه دهید خودرو در جایی حتما متوقف می شود.با آسیب دیدن قطعه پلوس، عوض کردن دنده و چرخیدن چرخ خودرو دچار مشکل می شود و ممکن است با چرخیدن فرمان ، چرخی که پلوس آن صدمه دیده نچرخد. به این ترتیب می توان گفت وجود نقص در پلوس سبب لرزش فرمان می شود. اگر سرعت خودرو با وجود این نقص فنی بالا رود ممکن است صدای خرابی شنیده نشود ولی با کاهش سرعت دوباره صدای آن شنیده می شود. در صورت اطمینان از نقص پلوس حتما به تعویض آن اقدام کنید.
  • نقص در میله های داخلی و خارجی:اگر برای شما جای سوال است که میله ها چه نقشی در خودرو ایفا می کنند باید گفت میله های داخلی و بیرونی وظیفه نگه داشتن چرخ ها را بر عهده داشته و ممکن است با ساییدگی مواجه شده و از بین بروند. از این رو تعادل ماشین به هم خورده و لرزش فرمان خودرو ایجاد می شود.
  • نقص بلبرینگ:نقص بلبرینگ چرخ ها هم می تواند علتی بر لرزیدن فرمان خودرو باشد. بلبرینگ شامل ساچمه و قابی برای نگهداری ساچمه ها است که با کمترین اصطکاکی سبب چرخش در قطعات مختلف می شود. اگر یکی از ساچمه های بلبرینگ چرخ به هر علتی آسیب ببیند با لرزش فرمان همراه می شوید. به کمک صدای خاصی که با نقص این قطعه ایجاد می شود، می توان به مشکل پی برد و به تعمیر آن اقدام کرد.
  • خرابی یا فرسودگی موتور: موتور خودرو یا محور محرکه، نیرو را از چرخ ها به موتور منتقل می کند و سبب حرکت خودرو می شود. اگر این قطعه نیز فرسوده یا خراب شود، فرمان شروع به لرزیدن کرده و خودرو از تعادل خارج می شود.از دیگر مشکلاتی که لرزش فرمان خودرو را به دنبال دارند، نقص در القا کننده های اکسیژن، مشکل سیستم سوخت رسانی، مشکل شمع ماشین، نقص در صفحه کلاچ می باشند که اگر در آغاز حرکت خودرو احساس لرزش فرمان و تکان های غیرعادی را داشتید علت آن به وجود نقص در صفحه کلاچ برمی گردد. درحقیقت اگر فنر این صفحه بشکند فرمان خودرو در آغاز حرکت با لرزش روبرو می شود.

علل لرزش فرمان در هنگام شتاب گیری کدامند؟

  • پارگی شیلنگ خلا
  • مشکل داشتن مونتاژ موتور
  • سفت نبودن تسمه
  • خرابی میل لنگ

اینها همگی از جمله عواملی هستند که باعث بوجود آمدن لرزش در قسمت فرمان هنگام شتاب گیری می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟