علت ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان خودرو

  سه شنبه، 28 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت ایجاد صدا هنگام چرخاندن فرمان خودرو
شنیدن صدای فرمان هنگام چرخش یکی از مواردی است که امکان بروز آن به دلایل مختلف وجود دارد و این موضوع می تواند در صورت عدم توجه و رسیدگی به موقع دردسر های زیادی را به وجود آورد که هزینه های بسیاری را نیز برای راننده ایجاد کند.با ما همراه باشید تا دلایل این مشکل را بررسی کنیم.

تحت شرایط نرمال، خودرویی که خوب تعمیر شده باشد هیچ گونه صدایی از خود در هنگام چرخیدن فرمان تولید نمی کند. چنین خودرویی به نرمی می پیچد و به راحتی هم به سمت چپ یا راست تغییر مسیر می دهد. با این وجود، اگر خودروی شما ردیفی از سر و صدا را در هنگام حرکت تولید نمود، مطمئناً با مشکلات جدی مواجه شدید که رفع آن ها نیاز به تعمیر فوری دارد.هرگاه در هنگام هدایت خودرویتان در جاده با سیر صعودی صداهای غیرعادی مواجه شدید، کار اساسی این است که قضیه را کاملاً جدی گرفته و نگذارید که مشکل بدتر شود. با این وجود، ممکن است روان کاری فوری موقتاً به کنترل و مهار مشکل کمک کند اما بهترین کار این است که در اولین فرصت ممکن خودرو را به تعمیرگاه برده و تحت بازدید یک تکنسین زبده قرار دهید تا علت اصلی عیب شناخته و اقدام به تعمیر آن شود.

دلایل متعددی سبب ایجاد صداهای آزاردهنده در یک خودرو هنگام پیچیدن آن می شود. همه این ها بستگی به سرعت خودروی شما دارد. مثلاً اگر خودروی شما هنگام پیچیدن در سرعت های پایین تولید صدا می کند باید برای کشف علت اصلی، نگاهی به سامانه فرمان آن بیاندازید. اتصالات سامانه تعلیق نیز به سبب آنکه تمامی وزن خودرو را تحمل می کنند، پس از مدتی کارکرد آسیب می بینند.اما صداهای نگران کننده در سرعت های بالاست که خود را نشان می دهند. اگر خودرو در در هنگام پیچیدن در بزرگراه ها ردیفی از صدا را تولید کرد این می تواند ناشی از مشکلاتی در برینگ های چرخ، اتصالات چهار شاخ پولس (JOINTS CV) و یا دیفرانسیل آن باشد.

اغلب در هنگام پیچیدن خودرو احساس می کنید که ردیفی از صدا شبیه قرچ قرچ یا کلیک را می شنوید، تنها دلیلی که پشت بروز چنین اصواتی است به سرپیچ های چهارشاخ پولس (CV JOINTS) آن برمی گردد. با این وجود، اگر ردیفی از صداها شنیده می شود می تواند به سبب خرابی برینگ های چرخ ها نیز باشد؛ برینگ هایی که وزن اضافی خودرو را بر روی خود تحمل می کنند.

اگر حین حرکت ماشین و چرخاندن فرمان صدای سوت می شنوید، به احتمال زیاد تسمه به مشکل خورده است. موتور خودرو علاوه بر واشرها، شیلنگ ها و سیم های زیادی که دارد، دارای چندین تسمه چرخان است. با گذشت زمان، این تسمه ها می توانند کشیده شوند یا ترک بخورند، زیرا با سرعت بالا در اطراف یک سیستم قرقره گردش می کنند. تعویض تسمه های فرسوده ارزان است و می تواند شما را از سردرد در جاده نجات دهد.

معرفی قطعات هیدرولیکی

برای پیدا کردن مشکل نخست باید با قطعات هیدرولیکی فرمان ماشین آشنایی داشته باشیم تا بفهمیم مشکل از کجاست و چه می تواند باشد. قطعات شامل این اعضا می باشد:

  • روغن هیدرولیک
  • شیلنگها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • مخزن هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک
  • تسمه هیدرولیک فرمان
  • جک هیدرولیک (دو طرف فرمان)

طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

پمپ نیروی دورانی تسمه خود را از موتور می گیرد. بعد از این عمل پمپ روغن را با فشاری در حدود ۷۰ بار، از طرف شیلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک به عقب شیر می رساند.در واقع شیر هیدرولیک به خاطر اینکه هنگام چرخش فرمان روغن هم به چپ و راست هدایت شود، دارای حفره هایی است که از این طریق هدایت به دو سمت صورت می گیرد. از آن طرف برای اینکه روغن داخل سیستم هیدرولیک دارای جریان باشد و از نظر مقدار روغن کمبودی پیدا نکند، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده است که جریان روغن هم بعد از انجام عملکرد خود از طریق لوله ها به مخزن بر می گردد.

شنیدن صدای های غیر عادی از سیستم هیدرولیکی (هنگام چرخش فرمان) چند علت دارد:

  1. اگر پمپ هیدرولیک در زمان کارکردن به جای موتور صدایی اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار ایراد شده است.
  2. اگر هنگام چرخش فرمان به دوسمت صدایی غیر عادی شنیده شود، به احتمال زیاد سطح روغن در مخزن هیدرولیک به مقدار کافی نمی باشد و در این صورت باید چک کنید که لوله ها نشتی پیدا نکرده باشند. در بعضی مواقع هم این مشکل از کیفیت بد روغن ها می باشد که در این صورت میگوییم فرمان قولنج کرده و یا در چرخش دارای گیر است.

حال اگر در زمان چرخاندن فرمان صدایی شبیه به جیغ یا صوت کشیدن به گوشمان خورد باید در بحث سیستم هیدرولیک دو قسمت چک شود:

  1. عیب از فولی تسمه روی میل لنگ می باشد
  2. سایز تسمه هیدرولیک مناسب نیست، یا باید رگلاژ شود
    فرمان خودرو

مشکلات صداهای فرمان مشکل تق تق فرمان از چرخش آن

این مشکل میتواند به دلایل زیر رخ دهد:

  1. تنظیم نبودن فرمان یا خارج بودن چرخ از محور اصلی خود
  2. ایراد در کلگی پلوس

جالب است بدانید که لاستیک نو هم برای مدتی روی جاده مستقیم دارای صدای شبیه به صوت دارد که این موضوع سوءتفاهمی بیش نیست.

صدای تق تق فرمان در زمان چرخش

صدای تق تق فرمان میتواند به دو صورت خرخر یا جیرجیر شنیده شود، که این مشکل در درصد بالایی بخاطر لرزش داشبورد و فرمان ماشین است که بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه شود. البته این مشکل می تواند شامل ایراد در سیستم ترمز، لاستیک ها، موتور خودرو و لق بودن چرخ ها هم باشد که هر کدام باید مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان از سالم بودن آنها پیدا کنیم.در بعضی مواقع هم صدایی به صورت غژغژ از فرمان شنیده می شود که مشکل از سیبک آن میباشد.

صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق مخصوصا هنگام عبور از دست اندازها، مانع ها و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی می باشد. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

صدای کمک فنر ها هنگام چرخاندن فرمان

یکی دیگر از مشکلات مهم صدا ها، کمک فنر ها می باشند. اگر کمک فنر نشتی داشته باشد به این معناست که روغن نشتی پیدا کرده است و به طور واضح و آشکاری دارد چکه می کند که در این صورت باید تعویض شود.یکی دیگر از مشکلات بارز، بالا و پایین پریدن ماشین در جاده های ناهموار است یا در بعضی مواقع خودرو ترمز شدیدی می کند که از دلایل اشکال در کمک فنرها می باشد. یکی از خطرناک ترین ایرادات هم چرخش و پیچیدن بیش از اندازه ماشین در پیچ هاست. به طوری که متوجه می شویم که خودرو از کنترل ما خارج شده است. متاسفانه در این حالت ممکن است کمک فنرهای شما به طور کامل خراب شده باشند.

دیگر مشکلی که ناشی از کمک فنر ها می باشد، چرخش یا حرکت نامنظم چرخ ها در جاده ها و خیابان هست. ذکر این نکته هم مهم است که فشار آوردن به ماشین به منظور بار بیش از اندازه هم بی شک به کمک فنرها آسیب شدیدی می زند. پس میزان بار را به اندازه تحمل خودروی خود تنظیم کنید.ایراد دیگر در کمک فنر ها ایجاد انحراف در سمت در حال حرکت است که در این زمان هم صدایی شبیه به قرقر می شنوید. آخرین مشکل صدا از کمک فنر ها هم ممکن است به خاطر تایر های فرسوده باشد که باید به این مسئله هم به صورت جدی رسیدگی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد