ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل روشن نشدن فر برقی چیست؟

  یکشنبه، 16 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل روشن نشدن فر برقی چیست؟
روشن نشدن فر برقی می تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد. فر در آشپزخانه یکی از پراستفاده ترین لوازمی است که خراب شدن آن دردسر ساز خواهد بود. چنانچه شما هم در خانه با چنین مشکلی مواجه هستید، تا آخر این محتوا همراه ساعدنیوز باشید که مطالب کاربردی و مفیدی برای شما آورده ایم.

علل روشن نشدن فر برقی

فر برقی یکی از کاربردی ترین وسایل موجود در آشپزخانه ها است که برای کارهای مختلفی مثل پختن کیک، شیرینی، گرم کردن غذا، یخ زدایی مواد غذایی و پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است شما پس از اقدام به روشن کردن فر برقی متوجه روشن نشدن آن شوید، در این حالت بدون تردید این سوال برای شما پیش می آید: چرا فر برقی روشن نمی شود؟ جهت پاسخ به این سوال باید بگویم که دلایل مختلفی مثل خرابی ترموستات، بروز اختلال در برد الکتریکی، خرابی المنت، خرابی سنسور دما و … می تواند نقش داشته باشد که در ادامه این محتوا به صورت کامل شما را با علت روشن نشدن فر برقی آشنا میکنیم.

پوستر تعمیر فر برقی

خرابی مدار الکتریکی

یکی از علل روشن نشدن فر برقی خرابی مدار الکتریکی است، در این وضعیت در انتقال برق به المنت ها اختلال ایجاد شده و اجازه روشن شدن المنت ها را نمی دهد. برطرف کردن مشکل خرابی مدار الکتریکی: ابتدا پیش از انجام هرکاری ایمنی را رعایت کرده و دستگاه را از برق جدا کنید. سپس بدنه دستگاه را بررسی نموده و از اتصال کوتاه نبودن آن، اطمینان پیدا کنید. در این مرحله سیستم را باز نموده و سیم کشی مدار الکتریکی را باز کنید. امکان دارد به علت گرمایش محیط، سیم کشی آن از بین رفته باشد، باید سیم کشی را عوض کنید تا مشکل رفع شود.

وجود اتصال کوتاه دلیل روشن نشدن فر برقی

هر نوع اتصال کوتاهی که در سیم های مدار الکتریکی به وجود آید، باعث روشن نشدن فر برقی می شود؛ با توجه به اینکه اتصال کوتاه یعنی اینکه سیم ها به جای اینکه به قطعه مورد نظر وصل شوند، به بدنه و یا قطعه اشتباه، برخورد کرده اند که این کار باعث وجود اتصال کوتاه و برق در بدنه فر می شود. برای رفع این مشکل بایدجریان برق رسانی برای تعمیر روشن نشدن فر برقی بررسی کنید. اگر اتصال کوتاه در مسیر سیم های مدار وجود داشت؛ باید اقدام به تعمیر و تعویض آن کنید؛ وجود اتصال کوتاه در فر می تواند خیلی خطرناک باشد؛ بنابراین هر چه زودتر اقدام به تعمیر و عیب یابی این مشکل کنید.

خرابی المنت ها

از قسمت های اصلی یک فر المنت های آن است که در داخل محفظه و در قسمت های گوناگون وجود دارد. هرکدام از این المنت ها برای کار خاصی استفاده می شوند. مثلا یکی برای پختن و دیگری برای سوخاری کردن استفاده می شود. چنانچه المنت مخصوص فر که در بخش پایین محفظه فر قرار دارد خراب باشد، دمای فر به درجه مناسب نخواهد رسید و در این هنگام ممکن است که داخل غذا نپخته باشد و رویش سرخ شده باشد. برای رفع این مشکل نخست در وضعیت خاموش المنت ها را از نظر ظاهری بررسی کنید. چنانچه شکستی می بینید آن را عوض کنید و اگر سالم بودند فر را روی وضعیت پخت تنظیم کنید و برای چند دقیقه روشن کنید تا المنت ها سرخ شوند. چنانچه سرخ و گرم نشدند مشکلی وجود دارد. اکنون دو شاخه فر را از پریز در آورده و پنل پشتی را باز کنید. اول سیم ها و ترمینال های داخلی را بررسی کنید و به دنبال علامتی از سوختگی بگردید؛ در صورتیکه همه چیز سالم به نظر آمد، دو سر ترمینال المنت ها را با استفاده از اهم متر برای میزان رسانایی بررسی کنید. المنت ها از مقاومت بالایی برخوردارند و نداشتن رسانایی به معنی سوختگی آن است که باید عوض شوند. در صورتیکه المنت ها سالم بودند یعنی مشکل باید به مدار مربوط باشد و بررسی های بیشتر در این زمینه باید در وضعیت روشن بودن فر و حتما به وسیله تکنسین های متخصص انجام گردد.

خرابی ترموستات

ترموستات کنترلی فر در قسمت کنترل پنل اصلی قرار دارد و مستقیما المنت ها را کنترل می کند. این یک میکروسویچ کنترل کننده دما است که وظیفه آن این است که برق اعمالی به المنت ها را قطع و وصل کند. ترموستاتی که خراب باشد امکان دارد سبب شود که فر گرمای زیاد یا کمی تولید کند. برخی از این کنترل ها را می توان کالیبره کرد اما برای این کار به دماسنج دقیقی احتیاج دارید. پیچ تنظیم معمولا پشت کنترل قرار دارد اما اگر پوشیده باشد به این معنی است که نباید عمل کالیبره صورت گیرد. بنابراین حتما دقت کنید که برق فر را قبل از این آزمایش قطع کنید. هرکدام از المنت هایی که برق دریافت نمی کنند اتصالات مناسب ترموستات فر را برای رسانایی با مولتی متر چک کنید.

خرابی سنسور دما علت روشن نشدن فر

سنسور دما در فرهای پیشرفته، کنار المنت بالا قرار دارد، وظیفه آن مثل ترموستات کنترل دمای داخلی فر است، هنگامی که دمای دستگاه زیاد یا کم شود این سنسور سیگنالی به برد الکترونیکی فرستاده و دمای فر را کنترل می کند. ولی اگر سنسور دما دچار مشکل شود، امکان دارد فر روشن نشود. جهت برطرف کردن مشکل خرابی سنسور: نخست باید مقاومت سنسور دما را به کمک یک مولتی متر اندازه گیری کنید. چنانچه سیگنال به برد الکتریکی ارسال می کند، مشکل از دیگر قسمت های فر برقی است. اگر سیگنال ارسال نمی کند، سنسور دما باید عوض شود.

برد کنترل الکترونیکی

فرهای برقی پشرفته به برد کنترل الکترونیکی مجهز هستند که همه عملکردهای آن را کنترل می کند. وظیفه ی اصلی این برد روشن و خاموشن کردن المنت ها طبق برنامه های مخصوصی هستند. چنانچه خطایی باشد این بردها آن را با یک کد نمایش می دهند. اما اگر کلاً برد روشن نمی شود، امکان دارد مشکلی در خود برد یا برق ورودی آن باشد. ابتدا ببینید که به برد برق می رسد یا نه. چون برای این کار وصل بودن برق لازم است، باید توسط تعمیرکار حرفه ای انجام شود. چنانچه برد ولتاژ خروجی ندارد باید تعویض شود.

فیوزها

چنانچه فر شما دارای فیوز داخلی است، هر گونه خطا در قسمت های برقی سبب پریدن آن می شود. چنانچه فیوز پریده باشد، نشان دهنده این است که قسمتی از فر دچار اتصال کوتاه یا خرابی شده و باید تعمیر شود. برخی از فرهای برقی دارای چندین فیوز هستند و دقیقاً نشان می دهند که کدام قسمت باید بررسی گردد. بنابراین هنگامی که فیوزی پرید نخست المنت ها، سیم کشی ها و اتصالات را چک کنید و سپس فیوز را عوض کنید. در تعویض فیوز دقت کنید جریان آن یکی باشند.

بنابراین در برخی مواقع علت های روشن نشدن فر توکار ممکن است سوختگی یا خراب شدن یکی از قطعات باشد که در این صورت فر توکار شما به بررسی های تخصصی تری نیاز دارد. همچنین اکیدا توصیه می کنیم که تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. احتمال آتش سوزی و البته برق گرفتگی در این فرهای توکار زیاد است. پس اگر تبحر و اطلاعات کافی در خصوص قطعات این دستگاه را ندارید، بهتر است این کار حساس را به افراد حرفه ای واگذار کنید. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (275 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (66 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (41 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (7 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس