دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

دلایل تورم زیر بغل در دوران بارداری و روش های درمان 

چهارشنبه، 12 بهمن 1401
تورم زیر بغل در دوران بارداری معمولا جای نگرانی ندارد. این توده ها در واقع بخشی از بافت سینه هستند. با این حال ممکن است شیر مادر درون توده جمع شده و باعث بروز درد یا حتی عفونت شود. در هر صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

بدن زن در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود. یکی از این تغییرات، بروز توده و تورم در زیر بغل است. در حالی که بروز توده زیر بغل می تواند نشانه ای از سرطان باشد، اما اگر این توده در هر دو طرف بدن ایجاد شود، به خصوص در دوران بارداری یا شیردهی، احتمالا نشانه سرطان نیست. در این مقاله با علت بروز تورم زیر بغل در دوران بارداری بیشتر آشنا خواهیم شد.

علت بروز تورم زیر بغل در دوران بارداری

بافت پستان در حقیقت می تواند فراتر از آنچه که به آن پستان می گوییم، گسترش یابد. در برخی موارد، توده ای غیرعادی از بافت سینه در زیر بغل یا «دُم اسپنس» ایجاد می شود. به این بافت، هایپرآدنیا یا «وجود بافت اضافه پستان، بدون نوک پستان» گفته می شود.در اواخر دوران بارداری، در حالی که سینه ها برای شیردهی آماده می شوند، این بافت، غدد شیری را تشکیل داده و بزرگ شده که در نتیجه منجر به تورم در زیر بغل می شود.

نحوه بررسی تورم زیر بغل

برای بررسی تورم غدد لنفاوی زیر بغل، بازوی خود را کمی بالا بیاورید و انگشتان را به آرامی در زیر بغل قرار دهید؛ انگشتان خود را به مرکز زیر بغل و سپس اطراف، جلو و پشت زیر بغل در امتداد دیواره ی قفسه سینه فشار دهید. همین کار را در طرف دیگر هم انجام دهید.غدد لنفاوی به صورت جفت در هر دو طرف بدن وجود دارند و معمولاً فقط یک گره از هر جفت متورم می شود؛ با مقایسه هر دو طرف، ممکن است تشخیص اینکه یکی از آن ها بزرگ شده است کمی ساده تر باشد.اگر غدد لنفاوی در بیشتر از یک قسمت بدن متورم شوند، این وضعیت به عنوان لنفادنوپاتی عمومی شناخته می شود که نشان دهنده ی یک بیماری سیستمیک است؛ لنفادنوپاتی موضعی به تورم گره های لنفاوی در یک محل اشاره دارد.

نحوه تشخیص سرطانی بودن بافت اضافه پستان

به طور کلی باید با مشاهده هر گونه توده و برآمدگی در سینه خود حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم یک توده سرطانی عبارتند از:

  • بروز توده ای سفت، سخت و بهم پیوسته
  • عدم حرکت و جا به جایی توده

اگر توده نرم بوده و به راحتی دیده شود و روی هر دو سینه ایجاد شده باشد، به احتمال زیاد سرطانی نیست. با این وجود، باز هم به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به دنبال مراقبت باشیم؟

از آنجا که تورم غدد لنفاوی اغلب از نشانه های عفونت هستند، نه سرطان؛ ممکن است تورم را به عنوان یک علامت موقتی تلقی کنید که با غلبه بر عفونت کاهش می یابد و البته در بسیاری از موارد به همین صورت است.اما درصورتی که هنوز برای مراجعه به پزشک اطمینان خاطر ندارید، این علائم ممکن است دلایلی برای مراجعه به یک متخصص باشند:

  • یک یا چندتا از غدد لنفاوی بدون هیچ دلیل مشخصی متورم شوند.
  • تورم غدد در طی ۲ هفته یا بیشتر ادامه یابد و بدتر شود.
  • با فشار دادن گره ی آسیب دیده احساس سختی و غیرقابل حرکتی کنید.
  • غدد لنفاوی در نواحی جداگانه مانند زیر بغل و کشاله ران متورم شده اند.
  • غدد لنفاوی متورم دردناک نباشند.
  • علائم دیگری مانند قرمزی یا ترشح مایع در اطراف گره، تب، سرفه، عرق شبانه، کاهش وزن غیر قابل توضیح، درد در نقاط دیگری از بدن

درمان غدد لنفاوی متورم در زیربغل

درمان بر اساس دلیل شکل گیری توده ها انتخاب خواهد شد.اگر یک عفونت باکتریایی باشد، برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر به واسطه آلرژی شکل گرفته است، داروهایی به منظور درمان آلرژی برای شما تجویز خواهند شد و توصیه می شود از محرک های آلرژی دوری کنید.در مواردی که درمان نیاز نیست، ممکن است از درمان های خانگی مانند کمپرس گرم یا مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه برای تسکین ناراحتی استفاده شود.اگر با موردی سرطانی مواجه باشید، روش درمان بر اساس نوع سرطان و مرحله ای که در آن قرار دارد، انتخاب خواهد شد. روند درمان برخی توده های سرطانی ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی یا عمل جراحی شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه