دلایل و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
دلایل و علائم خرابی پمپ بنزین خودرو
پمپ سوخت خودرو نقش بسیار مهمی را در سوخت رسانی در اتومبیل ایفا می‌کند و خرابی پمپ بنزین ماشین به منزله کاهش و یا مختل شدن عملکرد سوخت رسانی در خودرو خواهد بود.ما در این مطلب دلایل و نشانه های خراب شدن پمپ بنزین خودرو را بررسی می کنیم.

خرابی پمپ بنزین از سری مشکلات اساسی و پر وقوع برای انواع خودرو بوده که به دلیل ارتباط مستقیم با سوخت ماشین رفع به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت علائم خرابی پمپ بنزین خودرو فرآیند تشخیص خرابی پمپ بنزین را تسریع بخشیده و مانع بوجود آمدن ایرادات ناشی از این مشکل در دیگر قطعات انواع خودرو می شود.علائم خرابی پمپ بنزین خودرو در مدل های مختلف می تواند وابسته به نوع تجهیزات متفاوت باشد. از این رو بررسی دلایل خرابی پمپ بنزین هر خودرویی باید توسط یک فرد کارشناس صورت گیرد. در این مطلب چند نمونه بارز و رایج علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با پمپ بنزین خودرو

در باک خودرو وسیله ای به نام پمپ بنزین ( پمپ سوخت ) وجود دارد. وظیفه ی آن همانطور که از اسمش به سادگی پیداست، پمپ کردن بنزین از باک به موتور است. در هنگامی که کلید پمپ وصل است، پمپ فعالیت کرده و در حال تنظیم کردن فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق است.با استارت زدن، پمپ سوخت فعال و تحت فشار قرار می گیرد که در بعضی از اتومبیل ها این عملکرد با صدایی همراه خواهد بود. البته لازم است بدانید که هر صدای باک بنزین، صدایی نیست که بتوانید آن را عادی تلقی کنید.این پمپ برای خنک و روان ماندن از بنزینِ درون باک استفاده می کند. در زمانی که پمپ بنزین سالم است، خودرو نرم کار می کند.

اثرات خرابی پمپ بنزین بر عملکرد خودرو

از آنجایی که وظیفه پمپ سوخت یا پمپ بنزین رساندن سوخت مورد نیاز خودرو برای حرکت از مخزن به موتور بوده بنابراین خرابی پمپ بنزین در کمترین حالت ممکن در حرکت خودرو اختلال ایجاد می کند. بیشتر مکانیک های مختصص یکی ازعلائم خرابی پمپ بنزین خودرو را افت عملکرد موتور خودرو می دانند.این امر نشاندهنده ی ارتباط مستقیم خراب شدن پمپ بنزین در مختل شدن نحوه عملکرد موتور خودرو و در نهایت دیگر قسمت های ماشین است. بنابراین آشنایی با دلایل خرابی پمپ بنزین و تشخیص به موقع این مشکل تحت تاثیر آشنایی کامل با علائم خرابی پمپ بنزین خودرو در سلامت این وسیله نقلیه تاثیر بسزایی دارد.

پمپ بنزین خودرو

علائم و نشانه های خرابی پمپ بنزین

پمپ های سوخت در بیشتر اتومبیل ها و کامیون ها بنزین را از باک بنزین به موتور ارسال می کنند. ماشین شما بدون پمپ بنزین کار نمی کند. اگر پمپ از کار بیفتد ، ماشین دیگر قابل رانندگی نمی باشد.اکثر وسایل نقلیه مدرن پمپ های سوخت الکتریکی را روی باک بنزین خود نصب کرده اند ، هرچند برخی از آنها به پمپ های سبک یا مکانیکی مجهز هستند. از آنجا که پمپ بنزین وظیفه تأمین سوخت موتور را دارد ، مشکلات موجود در آن می تواند منجر به مشکلات اساسی در عملکرد و تعمیرات پر هزینه اتومبیل شود. بیشتر پمپ های بنزین در نهایت نیاز به تعویض دارند.بعد از آشنایی مختصر با پمپ بنزین خودرو در ادامه با علائم مختلف خرابی این قسمت آشنا می شویم:

صدای ناله مانندی که از مخزن به گوش می رسد

یکی از اولین علائم پمپ سوخت فرسوده صدای ناله مانندی است که از آن به گوش می رسد، اما متاسفانه اغلب دارندگان وسائل نقلیه نمی توانند صدای ناله های ناشی از موتور و مخزن سوخت را از هم تشخیص بدهند. پمپ معمولی ماشین هنگام خاموش و یا روشن نمودن ماشین و حتی در زمان رانندگی صدایی آرام دارد. در صورتی که از مخزن پمپ خودرو شما صدایی ناله مانند به گوش می رسد، به احتمال بالا پمپ سوخت خودرو خراب شده است، البته در این مورد احتمالات دیگری نیز وجود داشته، مانند اینکه امکان دارد در مخزن سوخت، سوخت کافی نباشد و یا اینکه سوخت آلوده در مخزن باشد.

افت عملکرد موتور

افت عملکرد موتور یک نشانه مطمئن در خرابی پمپ بنزین می باشد. پمپ سوخت وظیفه دارد تا همیشه سوخت را از مخزن به موتور برساند. در صورتی که با سرعتی عادی رانندگی شود امکان دارد، پمپ باز هم بتواند سوخت کافی را به موتور برساند و راننده متوجه افت ناگهانی عملکرد موتور نمی شود. ولی در رانندگی با سرعت بالا، این امکان وجود دارد که پمپ نتواند مقدار مناسبی از سوخت را به موتور برساند و این موضوع باعث افت عملکرد موتور می شود. یک روش که می توان با آن مطمئن شد که افت عملکرد موتور وجود دارد یا خیر این است که، با خودرو خود با سرعتی بالا رانندگی نمایید تا متوجه شوید که موتور دچار افت شده است یا خیر. این موضوع نشان خواهد داد که پمپ سوخت در زمان کار کردن موتور توانایی انتقال سوخت را دارد یا خیر.

روشن شدن سخت موتور

این موضوع کاملا طبیعی است که پمپ سوخت بعد از گذشت مدت زمانی فرسوده شده و در معرض خرابی باشند و یا عملکردش ضعیف شود. در برخی موارد امکان دارد پمپ در انتقال مقدار سوخت به موتور در عملکردش دچار ضعف گردد و زمانیکه موتور خود را در صبح زود روشن می نمایید، پمپ سوخت را به سوی محفظه های احتراق حرکت می دهد و فرایند احتراق را آغاز می نماید.پمپ سوخت ضعیف فقط می تواند سوخت را به شکل همزمان تحویل دهد، احتمالا متوجه می شوید که موتور قبل از خاموش شدن با تنش رو به رو می گردد و دلایل دیگری نیز امکان دارد باعث به وجود آمدن این وضعیت گردد. با این حال در صورت توجه به نشانه های دیگر هیچوقت نباید از خراب شدن پمپ سوخت خود غافل گردید.

از حرکت ایستادن موتور

آنچنان که گفتیم، انژکتورهای سوخت مسدود شده می توانند سبب توقف موتور خودرو گردند. بودن آب در سوخت نیز به همین دلیل می باشد. وجود مشکلات مربوط به سنسور میل لنگ نیز امکان دارد باعث از کار ایستادن موتور گردد. سنسور جریان هوای انبوه و یا سنسور دمای ورودی هوا هم می تواند ایجاد مشکل نماید. همچنین کویل احتراق معیوب نیز ممکن است باعث توقف در موتور شود. با این حال نباید نسبت به مشکلات احتمالی پمپ سوخت بی تفاوت باشید.روشی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن تفاوت مشکل پمپ سوخت را از دیگر مشکلات احتمالی تشخیص دهید. وقتی موتور از حرکت بایستد که دمای آن به بالاترین درجه حرارت خود رسیده باشد، می توان نسبت به خرابی پمپ بنزین خودرو اطمینان حاصل کرد. در صورتی که موتور سوخت کافی دریافت نکند، خیلی سخت کار کرده و این موضوع باعث افزایش دمای کارکرد آن خواهد شد.

کاهش سرعت موتور در شرایط سخت

رانندگی در سربالایی ها باعث می گردد تا موتور خودرو سخت تر عمل کند. از این رو به سوخت بیشتری برای حرکت نیاز دارد. در ماشین هایی که بار سنگین حمل می کنند نیز این موضوع صدق می کند. بعلاوه موتور خودرو در شتاب بالا نیز سخت کار خواهد کرد ولی اگر پمپ سوخت به درستی کار کند و سوخت کافی برای موتور فراهم گردد، سرعت موتور کمتر نمی شود، در غیر اینصورت با افت موتور مواجه خواهید شد. در زمان رانندگی در شرایط معمولی علائم بد پمپ سوخت را نمی تواند دید و این موضوع که موتور سخت تر کار نماید نشان دهنده این موضوع است که به سوخت بیشتری نیاز دارد. متاسفانه یک پمپ خراب در این شرایط نمی تواند سوخت کافی برای موتور تامین کند از این رو بیشتر شاهد افت موتور خواهیم بود.

انتقال سوخت بیش از حد به موتور

انتقال سوخت بیش از اندازه به موتور دلایل مختلفی دارد، که یکی از این دلایل دریچه پمپ سوخت می باشد. اگر دریچه در صورت نیاز به شکل دستی باز نگردد، سبب می شود تا سوخت به شکل مداوم به موتور جریان یابد. درک این موضوع بسیار ضروری است که موتور به مقدار دقیقی از سوخت نیاز دارد و اگر سوخت بیش از حد در سیستم موتور جریان یابد از اضافه آن استفاده نشده و این سوخت اضافه در موتور نیز ذخیره نخواهد شد، از این رو سوخت هدر می شود.از دیگر دلایل احتمالی هدر رفتن سوخت می توان به ترموستات فرسوده، مشکل در حسگرهای حرارتی، سنسورهای کم فشار اکسیژن و … اشاره کرد. از این رو بهتر است در صورت بروز مشکل خودرو خود را به مکانیکی نشان دهید تا مشکلش تشخیص داده شود.

شتاب ناگهانی موتور

وقتی که با سرعت عادی و ثابت در حال رانندگی باشید و به یکباره افزایش سرعت ناگهانی در موتور خودرو ایجاد شده است. به بیانی دیگر خودرو بدون فشار دادن پدال گاز، به شکل تصادفی شتاب می گیرد، این موضوع می تواند به خاطر پمپ سوخت فرسوده ایجاد شده باشد. دلیل اصلی برای این علائم وجود مقاومت نامنظم در پمپ است که پمپ با ارائه فشار مداوم برای منتقل کردن سوخت به موتور، کار می نماید و در صورتی که تغییری در مقاومت به وجود آید، سوخت بیشتری به موتور انتقال یافته و این موضوع باعث می گردد تا موتور به شکلی ناگهانی شتاب گرفته و سرعت بگیرد.

روشن نشدن ماشین

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو روشن نشدن ماشین است. متاسفانه برخی از افراد زمانی که ماشین روشن نمی شود، گمان می کنند که ماشین باتری خالی کرده و یا مشکلاتی از این قبیل دارد. اما در اغلب موارد روشن نشدن خودرو می تواند دلیل بر مشکل در پمپ سوخت باشد که نباید آن را نادیده گرفت.اگر چنین مشکلی داشتید می توانید فیوز مربوط به پمپ سوخت را تعویض کرده و فشار سوخت را در خط خودرو بررسی نمایید تا مشکل حل شود.

دلایل مختلف خرابی پمپ خودرو

نخستین عامل حرکت تمام خودروهای مجهز به موتورهای درون سوز، سوخت است. این سوخت که در باک خودرو قرار دارد باید به طریقی به موتور و محفظه احتراق آن وارد شود تا پس از جرقه زنی و اشتعال نیروی محرکه لازم برای به حرکت درآمدن خودرو را فراهم کند. وظیفه این انتقال در خودروهای بنزینی به عهده قطعه ای مهم به نام پمپ سوخت یا پمپ بنزین خودرو می باشد.در بالا با علائم مختلف خرابی پمپ بنزین خودرو آشنا شدیم، حال می خواهیم در ادامه با دلایل بروز این خرابی ها نیز آشنا شویم، از دلایل اصلی خرابی پمپ خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رانندگی کردن با سوخت کم

در صورتی که رانندگی با سوخت کم انجام شود، این احتمال وجود دارد که پمپ بنزین داغ و خراب گردد. در پمپ بنزین فیلتری وجود دارد که اگر سوخت به مقدار لازم در باک وجود نداشته باشد این فیلتر خیلی سریع کثیف و مسدود خواهد شد. از این رو همواره مطمئن شوید که بیشتر از یک چهارم ظرفیت باک خودرو پر باشد. وقتی که به شکل دائم با سوخت کم رانندگی شود، پمپ بنزین داغ کرده و دمای بالا باعث سوختن آن خواهد شد. مراقب مقدار بنزین در باک باشید.

سوختن فیوز پمپ

در صورتی که فیوز پمپ بنزین دچار مشکل و خرابی گردد، پمپ کار نمی کند. فیوز در جعبه فیوز خودرو قرار دارد و خراب شدن آن باعث از کار افتادن پمپ می شود. باید فیوز خودرو را هر چند وقت چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این موضوع بسیار پر اهمیت می باشد زیرا اگر فیوز پمپ صدمه ببیند، می توانید آن را با هزینه ای کمتر از خود پمپ بنزین تعویض کنید. پس با دقت به وضعیت فیوز پمپ هزینه های اضافه را کاهش دهید.

بنزین نامرغوب و نامطلوب

یکی دیگر از دلایل خراب شدن پمپ خودرو می تواند استفاده از بنزین بد و نامطلوب باشد. اگر در خودرو از بنزین نامرغوب استفاده شد و یا اینکه وضعیت باک مساعد نباشد یعنی کهنه و فرسوده شده باشد، آلودگی ها به سمت پمپ جذب شده و در نتیجه مشکلاتی مانند نیم سوز شدن پمپ به وجود می آید. فشاری که به پمپ بنزین وارد می گردد باعث از کار افتادن آن خواهد شد.

پیشگیری از خراب شدن پمپ بنزین

همانطور که قبلا هم گفتیم، یک روش عالی برای پیشگیری از بروز مشکل در پمپ خودرو، پر بودن باک در حد متعادل و رانندگی نکردن با سوخت کم می باشد. تا زمانیکه علائم خرابی بودن پمپ را در خودرو خود مشاهده نکنید نیازی به تعویض پمپ وجود ندارد. این قسمت از خودرو از آن دسته از قطعاتی است که نیاز به تعویض دوره ای ندارد.همچنین استفاده از بنزینی مرغوب می تواند تا حد بالایی مشکلات پمپ را کم کرده و از خراب شدن آن پیشگیری نماید. نشانه ها و علائم مختلف خراب شدن پمپ بنزین خودرو را جدی گرفته تا از بروز دردسرهای بزرگ تر و خراب شدن کامل این قسمت پیشگیری نمایید. با مطالعه موارد بالا و آشنایی با هر کدام می توانید مشکلات مربوط به پمپ را شناسایی کرده و در زمان بروز مشکل با آن برخورد نموده و آن را برطرف نمایید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان