دلایل و علائم خراب شدن توربین گیربکس خودرو

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل و علائم خراب شدن توربین گیربکس خودرو
توربین گیربکس (torque converter) قطعه‌ای ناشناخته در سیستم گیربکس خودرو می‌باشد که شاید به ندرت نام آن را شنیده باشید. اینکه به تعمیر توربین گیربکس اتومات نیاز داشته باشید امری طبیعی است که ما در این مقاله از ساعد نیوز سعی بر آشنایی شما عزیزان با طرز کار این قطعه و نشانه‌های خرابی آن هستیم.

توربین از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده گیربکس در خودروهای دنده اتومات به شمار می‌رود و نقش این قطعه در این گونه از خودروها، در حقیقت همانند نقش کلاچ در خودروهای معمولی است. لازم به ذکر است که این قطعه، قطعه‌ای است که موجب می‌شود موتور خودرو و گیربکس آن به یکدیگر متصل شوند.

وظیفه مهم این قطعه نیز این است که به انتقال قدرت و توان میان موتور و گیربکس خودروهای اتوماتیک کمک کند. بنابراین هر گونه خرابی و نقص عملکرد در این قطعه باعث می‌شود تا انتقال نیرو و قدرت از موتور به جعبه دنده، با اختلال و اشکالاتی مواجه شود و هم‌چنین در میزان شتاب خودرو و حرکت آن مشکلاتی به وجود آید.

با توجه به اهمیت این قطعه، بررسی علائم خرابی آن و هم‌چنین تست توربین گیربکس اتومات، برای شناسایی ایرادات و برطرف نمودن آن ضرورت دارد.به طور کلی لازم است بدانید که وجود چند علامت و نشانه مشخص می‌کند که توربین گیربکس خودرو دچار اختلال در عملکرد شده است که از طریق بررسی این علائم و برطرف نمودن آن‌ها می‌توان نسبت به رفع ایراد توربین اقدام کرد.

توربین گیربکس چیست؟

توربین گیربکس رابطی بین پیشرانه و گیربکس است که به آن مبدل گشتاور نیز گفته میشود. بخشی از وظایف کلاچ به عهده توربین گیربکس است. این قطعه این امکان را به راننده میدهد تا زمانی که خودرو در حال حرکت و یا در حالت دنده است بدون افت ناگهانی دور موتور، توقف کند. وظیفه اصلی توربین گیربکس اتوماتیک، پمپاژ روغن انتقال نیرو از موتور به گیربکس و شتابدهی به گیربکس خودرو است.

در واقع این توربین با دریافت نیرو از موتور موجب می‌شود تا پمپ گیربکس چرخش پیدا کند و در آن مکش ایجاد شود و این مکش موجب می‌شود تا روغن به همه قطعات کشیده شود. زمانی که این قطعه در خودروی شما به درستی عمل نکند، عمل انتقال نیرو صورت نمی‌گیرد و در نتیجه شتاب ماشین افت می‌کند. از طرف دیگر باید بدانید که در بسیاری موارد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک می‌تواند در حرکت خودرو اختلال جدی ایجاد کند و یا حتی جلوی حرکت خودرو را بگیرد.

توربین گیربکس

نشانه‌های خرابی توربین گیربکس

خرابی توربین گیربکس نشانه‌هایی را به همراه خود دارد که اکثر افراد را به اشتباه می‌اندازد که در نتیجه هزینه‌های هنگفتی را برای تعویض و تعمیر گیربکس می‌پردازند. توربین گیربکس می‌تواند مانند هر قطعه‌ای دیگر آسیب ببیند که با تعویض و تعمیر آن می‌توانید هزینه کمتری را نسبت به تعمیر گیربکس بپردازید.در این قسمت به برخی از علائم خرابی توربین گیربکس پرداخته ایم:

  • صدای توربین گیربکس:شنیده شدن صدا به صورت ضربه ایی در زمانی که استارت زده می‌شود و گاز داده می‌شود. این واضح‌ترین و مهم‌ترین نشانه برای خرابی توربین گیربکس می‌باشد که به دلیل شل شدن پیچ‌های توربین اتفاق می‌افتد.

  • روغن ریزی پشت پمپ:از دیگر نشانه‌های خرابی توربین گیربکس که می‌تواند باعث سوختن گیربکس شود روغن ریزی پشت پمپ است که نتیجه آن نرسیدن روغن به گیربکس، صفحات، باند و پیستون‌های داخل گیربکس است.

  • خوردگی دهانه پمپ:دهانه پمپ روغن به توربین متصل است و خورده شدن آن موجب لقی توربین می‌شود که خرابی کاسه نمد و خرابی توربین گیربکس نتیجه آن می‌شود.

  • کند شدن حرکت اولیه خودرو:وجود ضعف و کندی در زمان حرکت اولیه و استارت می‌تواند از نشانه‌های خرابی توربین گیربکس باشد.

  • لرزش گیربکس:زمانی که مبدل گشتاور مشکل دارد قادر به کنترل سیال نخواهد بود. در حقیقت سیال یا بیش از اندازه یا در کمترینن مقدار که ناکافی است وارد گیربکس می‌شود. این امر باعث لغزنده شدن دنده‌ها می‌شود و در نهایت شاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

  • مشکل در تعویض دنده:هر گونه مشکل در تعویض دنده از جمله تاخیر در تعویض دنده یا نرم بودن بیش از حد تعویض دنده نشانه‌ای از کاهش فشار خروجی مبدل گشتاور است.

  • افزایش و کاهش ناگهانی سرعت:اگر خروجی مبدل گشتاور ثابت نباشد می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش سرعت خودرو شود. رانندگی در این شرایط بسیار خطرناک به نظر می‌رسد. بنابراین با مشاهده این نشانه باید سریعاً به یک متخصص مراجعه کنید.

  • لرزیدن ماشین در حین رانندگی:اگر با سرعت 50 تا 70 کیلومتر در حال رانندگی هستید و لرزش خودرویتان را حس می‌کنید ممکن است مبدل گشتاور مشکلی داشته باشد. این لرزش معمولا شبیه به حرکت در جاده‌ای پر از دست انداز می‌باشد. پس یه خوبی باید متوجّه این نشانه شوید. پس از اولین باری که لرزش خودرو را تجربه کردید گیربکس را توسط یک متخصص مورد بررسی قرار دهید.

  • شنیده شدن صدای غیر معمول:زمانی که توربین خراب می‌شود انواع مختلفی از صداها ایجاد می‌شود. زمانی که خودرو در حالت دنده قرار می‌گیرد صداهایی شبیه به تق تق به گوشتان می‌رسد. البتّه وجود صداهای غیر معمول می‌تواند از خرابی دیگر قطعات یدکی نشأت داشته باشد. به همین دلیل تشخیص این نشانه مقداری سخت می‌باشد.

توربین گیربکس

چرا توربین گیربکس خراب می‌شود؟

خراب شدن یک قطعه یدکی در خودرو می‌تواند دلایل متعدّدی داشته باشد. موارد بسیاری برای خرابی توربین گیربکس وجود دارد. در این بخش به رایج‌ترین و متداول‌ترین دلایل خرابی مبدل گشتاور که اکثر رانندگان با آن‌ها مواجه هستند می‌پردازیم.

  • آسیب دیدگی مهر و موم توربین:آسیب دیدن مهر و موم توربین می‌تواند باعث نشت روغن در آن شود. این روغن ریزی باعث می‌شود که توربین قادر به انتقال یکنواخت قدرت از موتور به گیربکس نباشد. این اتفاق می‌تواند گرمای بیش از حد و لغزش را در پی داشته باشد.

  • آسیب دیدگی شیر برقی کلاچ توربین:شیر برقی کلاچ یک جز الکترونیکی است که وظیفه آن اندازه گیری فشار سیال و تنظیم میزان روغن دریافتی کلاچ کمک میکند. خراب شدن این بخش می‌تواند باعث گاز ضعیف و خاموش شدن موتور شود.

  • بلبرینگ معیوب:همانطور که در قسمت‌های بالاتر گفته شد توربین گیربکس از اجزای مختلفی چون بلبرینگ تشکیل شده است. بلبرینگ اجزای توربین را از هم جدا می‌کند. هرگونه ایراد در این بلبرینگ‌ها باعث ایجاد سر و صدا در حین رانندگی و اصطکاک بیش از حد می‌شود. همچنین خرابی این قسمت می‌تواند باعث تجمع تراشه‌های فلزی در روغن گیربکس شود.

  • نقص در کلاچ توربین:همانطور که در بخش بالایی گفته شد کلاچ توربین باعث اتصال گیربکس و موتور می‌شود. هرگونه ایراد در این قسمت می‌تواند باعث خرابی توربین گیربکس شود.

  • استفاده از روغن نامرغوب:آن چیزی که باعث حرکت روان مبدل گشتاور می‌شود روغن است که از موتور به گیربکس وارد می‌شود. استفاده از هرگونه روغن نامرغوب و بی کیفیت باعث می‌شود که اجزای توربین به درستی کار نکنند.

سخن پایانی

توربین در گیربکس اتوماتیک نقش کلاچ را دارد و وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس را دارا می باشد. اگر کارکرد توربین گیربکس اتوماتیک دچار اختلال شود امکان دارد برخی حوادث ناگهانی در خودرو به وجود بیاید بنابراین حتماً علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک را بشناسید و در اسرع زمان ممکن نسبت به برطرف نمودن آن ها اقدام کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (174 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (72 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!