دوستی با جنس مخالف در دوران نوجوانی

  پنجشنبه، 09 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دوستی با جنس مخالف در دوران نوجوانی
به یاد داشته باشید که نوجوانان در سن حساسی هستند. آن ها مغرور و لجبازتر از هر زمان دیگری در زندگی خود هستند. شما نمی توانید آن ها را مجبور به ترک دوست دختر و رابطه خود کنید. این عمل موجب می شود که او پنهانی به این رابطه ادامه دهد و به شما دروغ نیز بگوید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همیشه و در نسل های مختلف، یکی از مهمترین دغدغه های پدر و مادرهایی که دختر و پسر نوجوان داشتند نحوه مدیریت روابط آنها با جنس مخالف بوده است. در نسل های گذشته مدیریت این فضا کار چندان دشواری نبود چون بچه ها کاملا تحت نظر پدر و مادر بودند و حضور آنها در جامعه غالبا به مدرسه و احیانا کلاس های آموزشی و تفریحی محدود می شد که در این فضاها هم حضور و کنترل والدین محسوس بود. از طرف دیگر، ساختارهای جامعه محدودیت هایی برای دختران و پسران ایجاد می کردند تا آنها را بیشتر تحت کنترل والدین در آورند.

در سال های اخیر با تغییراتی که در جامعه اتفاق افتاده و همچنین، با گسترش حضور فضای مجازی در زندگی همه ما، ارتباطات انسانی جنبه دیگری به خود گرفته اند. به طوری که هر فردی می تواند در خانه خود بنشیند و بدون هیچ مشکلی با تمام دنیا در ارتباط باشد. همین مساله به گشودگی فضای بسته جامعه کمک کرده است. در این میان، دغدغه های والدینی که طی نسل ها یاد گرفته بودند باید حواسشان به روابط فرزندانشان با جنس مخالف باشد، بیشتر شده است.

این روزها بچه ها حتی در سنین پایین، بسیار راحت تر و سریع تر از نسل های گذشته می توانند وارد رابطه با جنس مخالف شوند و همین مساله دغدغه چگونگی کنترل بچه ها را برای والدین بیشتر کرده است.

اگر والدین یک نوجوان هستید، قبل از شروع اقدامات، نکات زیر را در ارتباط با مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، در نظر بگیرید:

برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

  • برای نوجوان خود، یک رابطه سالم را تعریف کنید

مطمئن باشید که برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، در مورد پایه های یک رابطه سالم توضیح دهید که یک رابطه سالم از احترام، درک متقابل، اعتماد، صداقت، ارتباطات و پشتیبانی ناشی می شود.

یک رابطه باید از مرزهای سالم تشکیل شود که هر دو شریک به طور یکسان به آن ها احترام بگذارند. یک شریک خوب شما را همانطور که هستید می پذیرد، از انتخاب های شخصی شما پشتیبانی می کند و از دستاوردهای شما خوشحال می شود. یک رابطه سالم همچنین به هر دو شریک اجازه می دهد تا منافع و دوستی های خارج را حفظ کنند و مانع آزادی شخصی هر یک از شرکا نمی شود.

  • هشدارهای اجتماعی و احساسی را به نوجوان توضیح دهید

انواع سوء استفاده های مختلفی وجود دارد که نوجوان شما باید قبل از برقراری رابطه از آن ها آگاه باشد. این موارد شامل سوء استفاده جسمی، عاطفی، جنسی، مالی و دیجیتالی است.

  • سوء استفاده فیزیکی

در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به او توضیح دهید که سواستفاده فیزیکی زمانی رخ می دهد که یک فرد با استفاده از نیروی فیزیکی برای آسیب رساندن به دیگری اقدام کند. کتک زدن، لگد زدن، هل دادن، گاز گرفتن، خفگی، و با استفاده از سلاح تمام اشکال سوء استفاده فیزیکی هستند.

  • سوء استفاده عاطفی

سو استفاه عاطفی می تواند به شکل توهین، تحقیر، تخریب و ارعاب باشد. سوء استفاده عاطفی می تواند همراه با انزوا، اجبار، یا استفاده از ترس یا گناه برای کنترل یا سوء استفاده باشد.

  • سوءاستفاده جنسی

در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به ویژه زمانی که دوست دختر بزرگتر از خود دارد، سواستفاده جنسی را توضیح دهید که شامل عملی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی فرد در کنترل فعالیت جنسی خود و شرایط پیرامون آن تأثیر می گذارد. این سواستفاده می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله فعالیت جنسی اجباری، استفاده از وسایل دیگر سوء استفاده برای فشار بر یک فعالیت و محدود کردن دسترسی به کاندوم یا کنترل تولد.

  • سوءاستفاده مالی

نوعی سوءاستفاده عاطفی است که از پول یا موارد مادی به عنوان وسیله ای برای قدرت و کنترل شخص دیگر استفاده می کند.

  • سوء استفاده دیجیتال

فرزند خود را آگاه کنید که هر نوع سوءاستفاده عاطفی با استفاده از فناوری، سواستفاده دیجیتال است. فرد ممکن است برای ترساندن، دستکاری، آزار و اذیت شخصی از رسانه های اجتماعی، پیام کوتاه یا سایر ابزارهای تکنولوژیکی استفاده کند.

اگر در مورد نحوه برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، اطمینان ندارید که بین یک رابطه سالم و ناسالم تمایز قایل شود، از کمک های یک مشاور متخصص در امور نوجوانان بهره بگیرید.

  • تفاوت بین شهوت، شیفتگی، و عشق را برای نوجوانان توضیح دهید

تمایز نهادن میان شیفتگی و عشق می تواند برای بسیاری از بزرگسالان نیز دشوار باشد. تصور کنید که برای نوجوانی که برای اولین بار احساسات جدید زیادی را تجربه می کند، می تواند چقدر پیچیده باشد. برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، توضیح دهید که جذابیت و تمایل، پاسخ های فیزیولوژیکی هستند که می توانند جدا از احساسات باشند.

اطمینان حاصل کنید که او می فهمد که جذابیت همان عشق نیست.

  • با نوجوان در ارتباط با سکس صحبت کنید

در حالی که ممکن است داشتن این مکالمه در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، برای والدین دشوار باشد، صحبت کردن با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی به نفع همه است. از خود بپرسید که آیا می خواهید نوجوانتان این اطلاعات را از شما یا شخص دیگری بشنود. حتماً دیدگاه نوجوان خود را به دست آورید و به نوجوان خود اجازه دهید همه اطلاعات را از شما بشنود. جوانب مثبت و منفی رابطه جنسی را صادقانه توضیح دهید. در مورد اخلاق، ارزش ها و مسئولیت های مرتبط با عقاید شخصی یا مذهبی صحبت کنید.

  • مرزها را تنظیم کنید

مهم است که انتظارات و مرزهایی را که اکنون در رابطه با دوستیابی نوجوان دارید، تعیین کنید نه این که بعداً به صورت مستقیم آن ها را روبرو کنید. برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به نوجوان خود قوانینی را که ممکن است داشته باشید، اطلاع دهید. مانند محدودیت های بیرون ماندن از خانه و … به نوجوان خود فرصتی دهید تا در بحث مشارکت داشته باشد، این می تواند به تقویت اعتماد کمک کند.

  • پشتیبان فرزند خود باشید

حتماً به نوجوان خود اطلاع دهید که از او حمایت می کنید. به او اطمینان دهید زمانی که به شما نیاز دارد، حتما در دسترس او خواهید بود. بدون آن که به دنبال تنبیه کردن یا سرزنش کردنش باشید.

  • احتیاط کنید

از همه مهمتر، هنگام مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، احترام بگذارید. اگر شما با نوجوان خود ارتباط ملایمی داشته باشید که در آن به فردیت، استقلال و نظرات او احترام می گذارید، او نیز تلاش می کند که آیینه رفتار خودتان باشد. این کمک می کند تا یک خط سالم و باز از ارتباط بین شما و فرزندتان ایجاد شود و در نهایت می تواند اعتماد به نفس او را بهبود بخشد.

  • به دنبال خانواده درمانی باشید

برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، کمک های خارج از خانواده ای وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و چالش ها و تنش های میان خانواده را کمتر کنید. علاوه بر این، اگر نوجوان شما مشكلات رابطه ای را تجربه می كند یا گفتگوهای شما در مورد روابط به خوبی پیش نمی رود، به دنبال یك خانواده درمانی باشید كه بتواند به واسطه گفتگوها و ارتقاء هوش هیجانی و رفتارهای سالم کمک كند. آموزش فرزندانتان به معنای بودن در یک رابطه سالم، پیام بسیار مهمی است که باید آن را به یک فرصت تبدیل کنید و حتی ممکن است روزی زندگی او را نجات دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان