دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

در این دوره از تاریخ مرد ها مسخ زنانشان بودند! عصر سرمستی هنر را بشناسید+عکس 

دوشنبه، 11 تیر 1403
ساعد نیوز: با گذر از تجملات افراطی باروک و گام نهادن در عصر زنانه باروک اروپا دچار تحولات عظیمی در بازه زمانی کوتاه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز، روکوکو (Rococo) سبکی در هنر و معماری است که مشخصه آن درخشندگی، شکوه، نشاط و صمیمیت است.

این واژه در سالهای 7-1796 توسط یکی از شاگردان "داوید" ابداع شد و ترکیبی هوشمندانه از دو واژه rocaille (اثر سنگی) و barocco (باروک) بود که به طور تحقیر آمیز به سلیقه رایج در دوره سلطنت لویی پانزدهم اشاره دارد.

همانطور که گفته شد روکوکو به واژه فرانسوی روکای به معنی سنگریزه نیز اشاره دارد .این واژه به سنگریزه‌هایی رنگی اطلاق می‌شد که برای تزئین غارهای مصنوعی به کار می‌رفت.

این شیوه، نام روش تزئین با گوش ماهی و قلوه سنگ بود که در ایتالیای سده ی هفدهم و سپس در فرانسه اغلب در ساخت باغها و غارهای مصنوعی به کار می بردند .اما کلمه خود معنای دقیقی ندارد و شاید تنها در وزن هجاهای ان خلاصه شود که حرکت پلکانی مقطعی مانند اب فواره زننده یا شاخ و برگ گسترنده تزئینات این سبک دارد . نه صفت روکوکو و نه سبک متصف بدان هیچ یک دقت عقلایی ندارند و هر دو بیانگر لذت آن (لحظه) اند خواه در نوای کلمه خواه در پیچیدگی تزئینات.

این سبک در حدود سال 1700 میلادی در فرانسه ظهور کرد و طی قرن هجدهم در سراسر اروپا گسترش یافت. زنان در این عصر از احترام و عزت ویژه ای برخوردار بودند و مردان به جای حضور در پایگاه های نظامی در حضور زنان اشراف زاده زندگی شهری را تجربه می کردند.

در تاریخ هنر منظور از روکوکو شیوه هنری است که بعد از مرگ لوئی چهاردهم سال ( 1715 ) در فرانسه به وجود آمد ، در واقع واکنشی بود بر علیه شکوه و جلال و تجمل افراطی کاخ ورسای و اصولاً بر ضد زندگی شاهانه .

روکوکو سبکی است که با رشد طبقه متوسط و بورژوای اروپا به وجود آمد و خاستگاه آن فرانسه بود. این سبک در ادامه باروک و در واقع به عنوان واکنشی علیه شکوه و جلال افراطی آن در کاخ‌ها پدید آمد .

از نخستین نتایج آن ساختن خانه‌های شهری کوچک و راحت تر از کاخ،با تزئینات و ریزه‌کاری فراوان در فضاهای داخلی بود . هنر روکوکو با طراوت و مملو از سرزندگی است .

هرچند این واژه نخستبه تمسخر به کار رفت اما اکنون با مفهومی عینی و بدون بار معنایی تحقیر آمیز آن، در میان تاریخ نگاران هنر، مصطلح شده است و برای توصیف یک سبک هنری و تزئینی که دارای انسجام و ثبات خاصی است، به کار گرفته می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) روایت محمد دایی از لحظه چپ کردن علی دایی با پرادو! / پارگی گوش و خونی که روی ماشین ریخته بود!
لیستی کامل از بازیگران زنی که با سر تراشیده و کچل جلوی دوربین ظاهر شدند+عکس/ از الناز شاکردوست تا رویا نونهالی، ناتاشایِ خواب و بیدار
استوری شیک و رنگ رنگی شیدا مقصودلو همسر مورایس با وایب تابستانی / خلاقیت یاد بگیرید از خانم هنرمند
ویراستاری تخصصی مقاله
تیپ زدن برای رفتن به مهمونی به سبک پسر بانمک بهرام رادان+عکس/ وقتی مامانت خوش سلیقه باشه در نهایت نتیجه اش این میشه😍
مصاحبه فوتبالی بهرنگ علوی و شباهت خودش و دوستاش به بازیکنای فوتبال/ چه سنگ مومی هم گذاشت واسه دوستاش بخصوص احسان علیخانی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
کتاب های آموزش زبان انگلیسی "جان" پسر 6 ماهه بهرام رادان و مینا مختاری در اتاقش+عکس/ قفسه ای جمع و جور و بامزه به سلیقه مامان خوش ذوق