دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

در غرب آسیا چه خبر است؟ 

یکشنبه، 28 اسفند 1401
کد خبر: 334167
ساعدنیوز: سفیر اسبق ایران در لیبی در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز به تشریح ابعاد سفر تاریخی بشار اسد به امارات متحده عربی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل بین الملل در واکنش به سفر رسمی بشار اسد و همسرش به امارات متحده عربی در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز گفت: این رویداد مهم را ما می توانیم به دو صورت تحلیل کنیم. از یک وجه می توانیم سفر بشار اسد را در ادامه رویدادهای مهم دیپلماتیک اخیر در غرب آسیا از جمله سفر آقای رئیسی به چین، توافق ایران و عربستان و دیدارهای مهم دیپلماتیک برای توقف کامل جنگ یمن تحلیل کنیم و از وجهی دیگر می توانیم هر یک از این رویدادها را به صورتی مستقل و به عنوان نتیجه یک روند و جریان مستقل تحلیل کنیم.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به روند عادیسازی روابط امارات با عربستان تصریح کرد: به نظر من امارات بعد از برقراری رابطه دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برای برقراری توازن در حوزه روابط خارجی خصوصاً روابط منطقه ای اش به سمت عادیسازی با سوریه نیز رفت. طبیعتاً به دلیل این که نزدیک به 85 درصد جمعیت امارات غیربومی و مهاجرند، نظر مردم اهمیتی ندارد و فشاری هم از این ناحیه متوجه حاکمان این کشور نمی تواند باشد. بلکه بیشتر تصمیم داخلی برای ایجاد توازن در سیاست خارجی زمینه چنین تحول قابل توجهی است.

قنادباشی افزود: پیش از سفر بشار اسد به امارات، مقامات اماراتی به سوریه سفر کرده بودند و البته تحولات اخیر در اتحادیه عرب و زمینه سازی برای بازگشت سوریه به این اتحادیه نیز در این مورد اهمیت قابل توجهی داشته است. مدت هاست که سیاست های خصمانه گذشته علیه سوریه در اتحادیه عرب کنار نهاده شده است. البته یک تحلیلی هم که اخیراً در بلومبرگ منتشر شده، معتقد است که عربستان و امارات هدفشان از تنش زدایی با ایران و جبهه مقاومت تلاش برای در امان ماندن از آتش جنگی است که هر آن ممکن است میان ایران و اسرائیل رخ دهد.

این تحلیلگر مسائل خارجی گفت: اسرائیل مدت ها بود تلاش می کرد تا میان ایران و عربستان یک جنگ تمام عیار راه بیندازد و خوشبختانه تیر صهیونیست ها به سنگ خورد. آنها می خواستند سناریوی عراق را در ایران تکرار کنند. همان طور که آریل شارون پایه گذار ایده وجود سلاح های کشتارجمعی در عراق بود، و جنگ عراق را با اغوای آمریکا و انگلیس به راه انداخت، این بار نتانیاهو نیز چنین قصدی داشت و عکس بمب اتم را که در سازمان ملل نشان داد دقیقاً هدفش همان کاری بود که شارون با موفقیت در گذشته انجام داده بود ولی او در انجام آن شکست خورد.

دکتر قنادباشی با اشاره به انتشار برخی تحلیل های نادرست در روزنامه های داخلی در مورد تحولات اخیر سیاسی در منطقه گفت: برخی روزنامه ها مدعی شده اند که میان شعام و وزارت خارجه در مورد برخی مسائل اختلاف یا ناهماهنگی وجود دارد. به عنوان شخصی که بیش از 30 سال در عرصه سیاسی فعالیت حرفه ای داشته ام، تمام این دعاوی را رد می کنم. البته که برقرار روابط دیپلماتیک با کشورها همیشه از مسیر دیپلماسی نیست. بلکه برخی جاها تجار هستند که کلید استارت یک رابطه را می زنند. در مورد سفر اخیر آقای شمخانی در منطقه هم همین است. وقتی بحث امنیتی است، طبیعی است که یک مقام امنیتی برای گفتگو می رود.

این دیپلمات باسابقه تصریح کرد: توافق با عربستان و امارات برای ما منافع بسیاری از جمله در زمینه امنیت ملی دارد. دیگر موشک های ما نگران حمله دشمن از خاک عربستان یا امارات به ایران نخواهند بود بلکه بر روی سه نقطه متمرکز خواهند شد: تلاویو، حیفا و غرب بیت المقدس!

قنادباشی در تشریح انگیزه های عربستان و امارات برای تنش زدایی با ایران و سوریه گفت: بن سلمان نیاز به مشروعیت در منطقه دارد. طرح های او جواب نداده و او نیازمند این اقدام دیپلماتیک بود. همه او را به عنوان نوکر آمریکا می شناسند کسی که کاخ اش تحت حفاظت آمریکایی هاست و این انگ نوکری برای اعراب بسیار سنگین است خصوصاً در عربستان. بنابراین برای این که ثابت کند نوکر آمریکا نیست تصمیم به عادی سازی روابط با ایران گرفت و به سمت چین رفت. شاه هم همین کار را قبل از انقلاب کرد. او رئیس جمهور چین را به ایران دعوت کرد و پسرش را به روسیه فرستاد. همه اینها ژست های دیپلماتیک است. اما به هر صورت، این توافق برای ایران آورده قابل توجهی دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله !
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم