در مناظره اول چه گذشت؟ + جزئیات و فیلم

  سه شنبه، 29 خرداد 1403 ID  کد خبر 393222
در مناظره اول چه گذشت؟ + جزئیات و فیلم
ساعدنیوز: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی به بیان مطالب و دیدگاه های خود پرداخته و به سوالات کارشناسان پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دقایقی بعد از ساعت 20 دوشنبه 28 خرداد ماه روی آنتن شبکه یک رسانه ملی رفت.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف، ساعتی قبل در محل برگزاری مناظره حاضر شدند.

نامزدهای انتخابات پس از ورود به سازمان صدا و سیما با حضور در کنار مزار شهدای گمنام، به مقام والای شهدا ادای احترام کردند و پس از آن مورد استقبال مسئولین رسانه ملی قرار گرفتند.

مشارکت حداکثری، اولویت اصلی طراحی برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی

پیش از آغاز مناظرات پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در جمع نامزدها گفت: اولویت اصلی در طراحی برنامه‌های انتخاباتی را مشارکت حداکثری قرار دادیموی اضافه کرد: در دوره‌های قبل طراحی برنامه‌ها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در مدت بیش از یک سال انجام می‌شد که این دوره در کمتر از سه هفته این کار را انجام

قرعه کشی شماره صندلی نامزدها

دقایقی پیش از آغاز مناظره قرعه‌کشیِ شمارهٔ صندلی‌های نامزدها انجام شد.برهیمن اساس صندلی شماره 1 به سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صندلی شماره 2 به محمدباقر قالیباف، صندلی شماره 3 به مسعود پزشکیان، صندلی شماره 4 به سعید جلیلی، صندلی شماره 5 به علیرضا زاکانی و صندلی شماره 6 به مصطفی پورمحمدی تعلق گرفت.همچنین مجری صداوسیما گفت که همهٔ تشریفات مناظره از ورود تا پایان، با قرعه‌کشی اتفاق افتاده است.

اقامه نماز جماعت نامزدهای انتخابات قبل از مناظره

همزمان با اذان مغرب و عشا نامزدهای انتخابات نماز را به جماعت اقامه کردند.

سوالات کارشناسان از نامزدها

مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با گرامیداشت یاد آیت الله شهید رئیسی آغاز شد.در ابتدای کارشناسان سوالات خود را پرسیدند که هر نامزد باید به این سوالها که در ادامه آمده جواب دهد.دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه می‌کنید؟مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

قاضی‌زاده: طوری وعده دهیم که قابل تحقق باشد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اولین نامزدی بود که به بیان مطالب خود در 4 دقیقه پرداخت.وی یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک 20 سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند. قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلا قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه ای برای این که چطور میخواهیم انجام بدهیم یا خیر؟وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می کنند. وگرنه می گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می گویند و عمل نمی کنند.قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد 8 درصدی بین 200 تا 250 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم، شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه هاست، درمورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک های ارزی را کنترل کنیم.

قالیباف: برنامه‌ای داریم که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی منجر خواهد شود

محمد باقر قالیباف هم در این مناظره گفت: انتخابات یک فرصت بزرگی است که در اختیار یکایک شما مردم شریف عزیز ایران است که بتوانید برای آینده خودتان فرزندانتان و ایران عزیزمان تصمیم بگیرید.وی افزود: رئیس جمهور مسئولیت‌های سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به کمک دیگران به دوش بکشد. لذا انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است. رئیس جمهور یکی از وظایفشان در این شرایط سختی که امروز داریم حتماً توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.قالیباف ادامه داد: به ویژه برای خانواده‌های محروم برای کارمندان برای عزیزان برای پرستاران مخصوصاً در مددجویان کمیته حضرت امام خمینی ره و همچنین مددجویان سازمان بهزیستی آنهایی که به هر حال حقوق ثابتی دارند و با تورم فاصله ایجاد می‌شود و آسیب می‌بیند.وی گفت: رئیس جمهور باید به گونه‌ای عمل کندو به گونه‌ای باید انتخاب بشود ضامن حل این مشکلات باشد. البته با کمک مردم این اتفاق خواهد افتاد.قالیباف تاکید کرد:‌ امروز بازنشتگان در بخش لشکری و کشوری تامین اجتماعی و ایثارگران این روزها همه با این مشکلات روبرو هستند. در دهه 90 شرایط سختی را گذراندیم از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بوده است. نقدینگی ما 26 برابر شده است. خوب این اعدادها که از یک اقتصاد سخت. دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و مادران مخصوصاً مادران ما که هم تربیت فرزندان و آموزش فرزندان را در آن شرایط را داشتند.

پزشکیان: بدون باز کردن مرزها به رشد 8 درصدی اقتصادی نمی‌‌رسیم‌

پزشکیان هم در 4 دقیقه اول خود گفت: اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه گروه های سیاسی را در جریان اجرای برنامه ها فراهم کنیم برنامه درست اجرا نخواهد شد.وی اضافه کرد: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد 8 درصدی اقتصادی برسیم‌این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:وی اضافه کرد: برای رشد 8 درصدی اقتصادی سالانه به 200 میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.پزشکیان گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و تجربه بین‌المللی آدمی را که تقوا داشته باشد راه را برایش مشخص می‌کند. وی افزود: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا به الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد مناسبی نداشته است.وی تصریح کرد: ما باید صادرات داشته باشیم و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و برادرمان هم آقای دکتر قاضی هاشمی هم که فرمودند ‌ما سرمایه‌گذار می آوریم خب این هم یک نوع سرمایه‌گذاری است و نمی‌شود بدون سرمایه‌گذاری کاری انجام داد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما الان نمی‌خریم و نفتمان را ارزان می‌فروشیم و اگر نگاه کنید کلی در این موضوع ما ضرر می‌کنیم چه کسی باید جواب بدهد که چرا ما دارایی‌هایمان را مفت می‌فروشیم.

سعید جلیلی: رشد 8 درصد می‌تواند محقق شود

سعید جلیلی هم در ادامه این مناظره گفت: مجموعه سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد؛ ایراد اول این است که در اجرای قانون در چنین سطحی نباید تردید ایجاد شود.وی اضافه کرد: نکته دوم این است که در برنامه برای تحقق رشد 8 درصد فقط نباید رشد را به سرمایه محدود کنیم.وی اضافه کرد: مهمتر از سرمایه، مدیریت سرمایه، نیروی انسانی و فناوری است. اگر قرار رشد 8 درصد داشته باشیم باید 47 برنامه در دولت تهیه شود.جلیلی تاکید کرد: اگر هنوز در اصل برنامه تردید داشته باشیم رشد حاصل نمی‌شود. برای تحقق رشد باید فرصت‌ها را بشناسیم و لازمه یک جهان فرصت، یک ایران جهش است.وی اضافه کرد: قبل از انقلاب نیز با جذب سرمایه رشد حاصل نشد. مهمتر از همه مشارکت دادن آحاد جامعه است.

پورمحمدی: باید برای حل مشکلات مردم با دنیا تعامل کنیم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم در اولین مناظره انتخاباتی با موضوع رشد اقتصادی و برنامه هفتم، گفت: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند.وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم، به طرح این سؤال پرداخت که «چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟»، گفت: باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است

علیرضا زاکانی هم ضمن تبریک عید سعید قربان، گفت: امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید رئیسی و شهیدان اهل خدمت باشیم.وی افزود: بنده یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد، تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست، گفت: مشکل تجویز‌های اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. زاکانی بیان کرد: ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آن‌ها کارها را پیش ببریم.وی خاطرنشان کرد: رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم، مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست.

قاضی‌زاده هاشمی: خصوصی‌سازی باید رقابتی و شفاف باشد

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشکال سهام عدالت این بود که دولت مدیریت آن را حفظ کرد.وی اضافه کرد: خصوصی‌سازی باید رقابتی و شفاف باشد که ابزار آن بورس است.قاضی‌زاده اضافه کرد: دولت یک پایهٔ اصلیِ سرمایه‌گذاری است اما نباید تصدی‌گری کند.وی گفت: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردیِ دولت است و دولت باید از توسعهٔ آن استقبال کند.قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: کسی که از الان دبه می‌کند وقت اجرا می‌گوید مجلس و مجمع تشخیص حرفم را گوش نکردوی اضافه کرد:به تجارب مثبت و شکست‌خورده جهانی قائلیم. کشورهای در حال توسعه‌ای که با توصیه‌هایی بانک جهانی رشد کردند را یک نمونه به ما نشان دهید.قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: نسخه بانک جهانی مفهومی به نام انسان و انسانیت را قبول ندارد، می‌گوید بر اساس بهره‌وری باید به کارمندان پول داد.وی گفت: شما که می‌گویید نمی‌شود و نمی‌توانیم چرا کاندیدا شدید؟ مجری باید آن چیزی که قانون شده را باید اجرا کند. کسی که از الان دربارهٔ اهداف قانون هفتم دبه می‌کند وقت اجرا می‌گوید مجلس و مجمع تشخیص حرفم را گوش نکرد. این روش‌ها گول‌زدن مردم است.

قالیباف: دستگاه دیپلماسی باید لغو تحریم‌ها را دنبال کند

محمدباقر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی در اقتصاد، از نظر من بهره‌وری نسبت به سرمایه‌گذاری اولویت دارد. 104 میلیارد دلار سالانه در حوزهٔ بهره‌برداری پِرت داریم.وی اضافه کرد: دکتر پزشکیان به درستی درمورد خودروی دست‌دوم گفتند. پارسال 8 میلیارد ارز برای خودرو هزینه کردیم اما چه خودرویی تحویل دادیم؟ مردم و دولت هر دو ناراحتند.قالیباف ادامه داد: چیزی که آقای زاکانی دربارهٔ نقدینگی گفتند کاملا درست است اما بدانیم که به کیفیت آن کار داریم نه کمیت. نقدینگی الان که حدود 1000 همت است از کمان برنامه‌ریزی خارج شده است. وی اضافه کرد: همهٔ دستگاه‌های دولتی یک‌طرف، دستگاه دیپلماسی یک‌طرف. دستگاه دیپلماسی باید لغو تحریم‌ها را دنبال کند. قالیباف گفت: اگر خودتحریمی داخل کشور را حذف نکنیم امکان ندارد در خارج از کشور رفع تحریم را دنبال کنیموی اضافه کرد: 12 سال در شهرداری تهران بودم، پشتیبانی لازم را هم نداشتم از سوی دولت‌ها اما من 170 کیلومتر مترو احداث کردم.قالیباف اظهار داشت: بین 18 تا 22 میلیارد دلار ظرفیت ارتباط با کشورهای مختلف وجود دارد. ما از ظرفیت سازمان شانگهای و توافقات با روسیه استفاده کنیم.وی گفت: تنها ال‌سی که بدون پیش‌پرداخت از سوی چین انجام شد، در دورۀ ما در شهرداری انجام شد. پس می‌شود و می‌توانیم.

پزشکیان: آدم‌هایی که شعار می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند باید محاکمه شوند

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر 3 اصل را عملیاتی کنیم برخی مشکلات داخلی را می‌توانیم حل کنیم. این 3 اصل این است: چه کسی مسئول است؟ مسئول چطور باید اقدام کند؟ چه کسی پاسخگوی نتیجۀ کار است؟وی اضافه کرد: ما داریم پول می‌دهیم اما به نتیجه توجهی نمی‌کنیم. چرا باید به کسی که ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت بدهیم؟پزشکیان تصریح کرد: اگر برخی دوستان‌مان را برای مسئولیت‌ها بیاوریم نتیجه‌اش می‌شود وضع فعلی که نتیجۀ دولت‌های مختلف است.وی اضافه کرد: کدام یک از ماها مریض می‌شویم به‌جای پزشک باعلم و کارشناس به پزشک هم‌حزبی‌مان مراجعه می‌کنیم؟پزشکیان یادآور شد: شما بهترین روش را هم طراحی کنید و به دست غیرکارشناس بدهید در اجرا خراب می‌کند.وی اضافه کرد: تنها نامزدی بودم که گفتم برنامه هفتم را اجرا می‌کنم. ولی اینها گفتن تو برنامه نداری. من نگفتم نسخهٔ بانک جهانی را اجرا کن. گفتم 40 کشور این مسیر را رفته‌اند. شما بگویید کدام کشور این مسیری که شما می‌گویید را رفته و موفق شده؟پزشکیان گفت: چرا مشکل بورس 3 روزه حل نشد؟ آن آقا می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم. چرا آدمی که کارشناس نیست را سرکار می‌گذارید. چرا حرف‌هایی می‌زنیم که چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده، بروند و جاده‌های آن‌ها را ببینند.

جلیلی: دولت مقتدری باید بیاید که بداند چه می‌کند

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه ششم اجرا نشد، چون دولت وقت به آن اعتقاد نداشت. اینجا محل انتخاب است و مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه دولتی سرکار بیاید.وی اضافه کرد: 1200 کارگر یک کارخانه بخاطر اهلیت نداشتن کسانی که کارخانه در دهه نود بهشان واگذار شد تبدیل به 4 نگهبان شدند.جلیلی ادامه داد: اگر کسی آمد سرمایه‌گذاری کرد و اهلیت نداشت، قطعا نتیجه نمی‌گیریم.جلیلی اظهار داشت: حق دانشگاهیان این است که در جهش کشور نقش داشته باشند.وی اضافه کرد: یک استاد دانشگاه به من گفت که من و دانشجویانم می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم. جلیلی یادآور شد: نگاهمان به دانشگاه چه بوده که الان دانشجوها به خارج می‌روند.وی گفت: روستاهای ما ظرفیت جهش کشور را دارند. مردم باید به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اعتماد کنند.

زاکانی: یک عده در حال جنگ با مردم هستند

علیرضا زاکانی هم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عده‌ای دارند با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند. می‌شود کار کرد، کشور امکانات دارد. وی اضافه کرد: امام(ره) می‌گویند جایی که مردم کار کنند، حرام است دولت وارد شود. دولت اکنون رقیب و مقابل مردم است.زاکانی گفت: فاجعه‌ای که در دهۀ 90 توسط دولت روحانی اتفاق افتاد باعث شد 101 درصد رشد نقدینگی داشتیم که در دولت شهید رئیسی به 23 درصد رسید.وی گفت: تحریم را باید در کشور خنثی کرد و دیپلماسی هم برود اساس و بنیان آن را تغییر دهد. ما تا وقتی واکسن تولید نکردیم به ما ندادند.زاکانی گفت: ما هم قائل به حوزهٔ کارشناسی هستیم اما علاوه بر آن یک سیاستمدار هم هستیم.وی اضافه کرد: ما میزان درآمدهای شهرداری را بدون‌فساد به‌طور غیرقابل تصوری افزایش دادیم.زاکانی تاکید کرد: مشکل این است که از مردم دم بزنیم اما رفتار و عملمان متفاوت باشد.وی اضافه کرد: دیپلماسی منزلت‌طلب زمانی موفق است که در داخل کشور مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سرمان بایستند.

پورمحمدی: بلندپروازیِ بدون‌پشتوانه جواب نمی‌دهد

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه‌ای است که اولین بحث آن کنترل تورم است.وی اضافه کرد: مگر می‌شود در این دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کرد؟!پورمحمدی یادآور شد: بخش بزرگی از نقدینگی در ناترازیِ بانک‌ها قفل شده است.پورمحمدی گفت: در دولت‌های مختلف برای حل مشکلات مردم تلاش کردم. باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم. خودتحریمی داخلی که مکمل تحریم خارجی است باید با تدبیر حل شود.وی اضافه کرد: همین الان در همین جلسه هم وفاق نداریم. با این وضعیت می‌توان اوضاع بین‌المللی را درست کرد؟ پورمحمدی اظهار داشت: کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد. اگر تمام نیروهای کارشناس هم وفاق داشته باشد خیلی از موضوعات را به سختی می‌توانیم حل کنیم.وی اضافه کرد: ما داعیهٔ تمدنی در دنیا داریم؛ با این دست‌وپاشکستگی و دعوا نمی‌توانیم کاری کنیم. باید به مدیران مجرب و کارشناسانمان احترام بگذاریم.وی تاکید کرد: حکم شهرداری آقای قالیباف را من صادر کردم. با اینکه مخالفت‌هایی وجود داشت اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم. اما این‌طور نیست که شهرداری مسئله نداشته است. باید ببینیم چه تحولی در نظام شهری ایجاد شد.

قاضی‌زاده هاشمی: اگه کار دست ما باشد، حتی کمتر از 3 روز می‌توانیم مشکل بورس را حل کنیم

قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای بخش سوم از اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: بورس بر پایهٔ انتظارات شکل می‌گیرد. چه کسانی در دولت قبل از شهید رئیسی بورس را با خاک یکسان کردند؟به گفته وی، اگر کار دست ما باشد حتما می‌توانیم مشکل بورس را حل کنیم. مردم نباید فکر کنند در تصمیمات در پستوها گرفته می‌شود.قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: تمام کارشناسان معتقد هستند که می‌شود تورم را تک رقمی کرد.وی ادامه داد: به جای ترکیه، نهضت بزرگ جاده‌سازی در دورهٔ احمدی‌نژاد و 2 میلیون 600 هزار مسکن در همین دولت شهید رئیسی که درحال ساخت است را ببینیم.

قالیباف: ما نیازمند یک مدیر قوی هستیم

محمد باقر قالیباف نیز در ادامه با اشاره به موضوع تورم و راهکارهای حل آن گفت: بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم از جهت زمانی طولانی. این در سال‌های گذشته به سفره‌های مردم به‌خصوص حقوق‌بگیران فشار جدی آورده.وی افزود: تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانک‌های خصوصی و یا حتی بانک‌های دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره‌اندیشی کنیم.نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تاکید کرد: ما نیازمند یک مدیر قوی هستیم؛ بخش عمدۀ مشکلات ریشه در بی‌تدبیری است. سفرۀ مردم به‌خاطر بی‌عرضگی‌ها کوچک شده.

پزشکیان: معلوم نیست مشکل بورس حتی یک ساله هم حل شود

مسعود پزشکیان به عنوان سومین نامزد انتخابات که در موضوع تورم و راهکارهای آن سخن گفت عنوان کرد: تورم یعنی خالی‌کردنِ جیب مردم. اکثر نگرانی‌های که مردم به این دلیل است که نمی‌توانند زندگی‌شان را با این روند تورم بگذرانند.وی ادامه داد: کنترل هزینه زمانی صورت می‌گیرد که شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود.

جلیلی: تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد

سعید جلیلی نیز درباره تورم و راهکارهای حل آن این گونه سخن گفت که باید نظام و دولت بتواند بر ریال حاکمیت داشته باشد. باید بدانیم ریال کجا می‌رود و کجا خرج می‌شود؛ برای حاکمیت ریال باید سامانه‌هایی که منجر به این حاکمیت می‌شود را باهم مرتبط کنیم.وی افزود: نباید بانک‌ها از جیب مردم خلق پول کنند و آن‌جا که به سود خودشان است خرجش کنند.

زاکانی: به‌جای یارانه باید اعتبار طلا به مردم بدهیم

علیرضا زاکانی نیز در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند، اظهار کرد: باید آن‌ها را در اقتصاد شریک کنیم.وی افزود: دوستان موضوعات سیاسی را در جای خودش بحث کنند الان باید صحبت کنیم تا مردم نظرات ما را ببینند.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که در دولت آقای روحانی یک مجموعۀ مخروبه را تحویل داد و هنر شهید رئیسی این بود که این قضیه را سامان دهد.به گفته وی، بانک‌ها عامل اصلی تورم هستند و در کنارش دولت. رشد نقدینگی مثل آب است، اگر درست هدایت شود به ما کمک می‌کند.زاکانی تصریح کرد: باید اعتبار طلا را به‌جای یارانه به مردم بدهیم. یارانۀ مردم در حوزۀ انرژی بدون تغییر قیمت انرژی داده شود. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب خانوار شارژ

پورمحمدی: رئیس‌جمهور باید به مسائل مختلف احاطه داشته باشد

مصطفی پورمحمدی نیز به عنوان نفر بعدی در موضوع تورم سخن گفت و تاکید کرد که با دوستان نقطه نظر مشترک داریم، چون کارهای کارشناسی به نتیجه مشابه می‌رسد.وی افزود: اختیار و استقلال را دادیم، ولی ابزارش را نداده‌ایم. بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم همهٔ تسهیلات محدود کرده و تولیدکنندگان مشکل دارند. نرخ بهره را افزایش داده‌اند و این خودش تورم‌زاست.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد که ما نیازمند مدیر قوی هستیم ولی رئیس‌جمهور فقط مدیر نیست. رئیس‌جمهور باید به مسائل مختلف احاطه داشته باشد.وی ادامه داد: اگر اقتصاد می‌خواهد موفق باشد باید رقابت داشته باشیم و دولت رقابت نکند. اقتصاد دستوری نباید داشته باشیم. به مالکیت فکری باید برسیم.

قاضی‌زاده هاشمی: برای مهار تورم باید 3 مسئلۀ پولی‌مالی، بهبود بهره‌وری و مسائل سیاسی را حل کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در بخش دیگری از اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: باید جلوی تسهیلات سفارشی دستگاه‌های مختلف را بگیریم؛ خیلی از این‌ها تسهیلات را پس ندادند.وی افزود: ثبات فعلی در بازار ارز ناشی از اقتدار سیاسی است. در دولت شهید رئیسی در دنیا به‌عنوان کشور موفق در حوزه بهره‌وری شناخته شدیم و جایزه گرفت.

قالیباف: بودجه مربوط به زندگیِ مردم است؛ نه فقط دولت

محمد باقر قالیباف هم در ادامه گفت: خلق پول از سفرهٔ مردم اتفاق می‌افتد. همهٔ مردم هزینهٔ تورم را پرداخت می‌کنند.وی افزود: بانک مرکزی باید قدرتمندانه در مقابل جریان‌های خلق پول بایستد.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رئیس‌جمهور قوی باید تصمیم‌سازی را به نخبگان جامعه بدهد.

پزشکیان: همان‌طور که برای درمان به خارج می‌رویم برای تورم هم 4 نفر بیاوریم نسخه بدهیم

مسعود پزشکیان هم در ادامه اظهار کرد: ما فقط گروه خاصی را مدیر می‌دانیم. الان یک عده آدم صفرکیلومتر آوردیم. کسی که هیچ کار کارشناسی نکرده را مدیر می‌کنیم.به گفته وی، عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند. بزرگ‌کردن دولت مهم‌ترین عامل تورم است.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کسری بودجه در کشور بانک کرد: الان 300 تا 400 هزار میلیارد کسری بودجه داریم. بانک‌ها موظف به قاعده‌کذاری‌اند نه قیمت‌گذاری.وی ادامه داد: مشورت‌کردن از کشورهای مذهبی راه دوری نمی‌رود اما اگر از دیگران هم که تجربه دارند مشورت بگیریم که خیلی بهتر است.

جلیلی: بخش مهمی از دلیل تورم در سال‌های اخیر ناشی از نرخ ارز است

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که در ادامه اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم با اشاره به مدیریت بازار ارز گفت: اگر بازار ارز را مدیریت کنیم بخش مهمی از بحث تورم کنترل می‌شود. برای کنترل بازار ارز اقداماتی آماده کردیم که از روز اول دولت آغاز کنیم. جلیلی تأکید کرد: یک مورد اولویت‌بندی مصارف ارزی است و باید ببینیم که منابع به آن سمت می‌رود یا نه.وی افزود: قضایایی مثل چای دبش برای این به‌وجود آمد که منابع و مصارف باهم هم‌خوان نبودند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: فرآیند ثبت سفارش و تخصیص و تامین ارز می‌تواند آن‌قدر به‌روز باشد که بازار ارز به مشکل نخورد.

زاکانی: افرادی که ناکارآمد بودند الان در ستاد آقای پزشکیان هستند

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: سپردن کار به کارشناس به معنی اینکه خود آدم اشراف نداشته باشد همان‌طور که آقای پزشکیان در جریان هستند می‌شود تقلب کنکور سال 1382 که عده‌‍ای سوال خریدند و بعد هم حق پزشکان را تضییع کردند که مجلس جلوی آن را گرفت.وی افزود: با تبلیغ دولت وقت، یک حباب 60 برابری برای بورس ایجاد شد. معلوم است چه کسانی ناکارآمد است.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کارآمدی جمع کارآمدی و پاکی است. کارشناسی خوب است. ولی واگذاری کار به کارشناس خطرآفرین است. مثل بنزین و صبح جمعه.وی ادامه داد: در یک زمانی یک عده‌ای آمدند و سوال خریدند و حق همه پزشک‌ها را خوردند، اما مجلس جلویش را گرفت.

پورمحمدی: باید مالکیت بورس و سهام عدالت را به مردم برگردانیم

مصطفی پورمحمدی نیز با اشاره به رعایت انضباط مالی و مباحث مرتبط با حوزه بازار سرمایه خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بدون انضباط مالی دولت ممکن نیست؛ مدیریت را به مردم باید برگردانیم خصوصا در سهام عدالت و بورس.وی افزود: ما کشور بزرگی هستیم. تواناییِ جوانان ما قابل توجه است. باید در میدان‌های بزرگ جهانی وارد شویم؛ باید شکست هم بخوریم تا پیروز شویم.

قاضی‌زاده هاشمی: تئوریِ بعضی از عزیزان این است که خودمان مدیر نداریم و باید مدیر و کارشناس وارد کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در دوره چهاردهم تصریح کرد: دولت را با خزانهٔ خالی تحویل شهید رئیسی دادند اما به خوبی اداره شد.به گفته وی، تحریم‌ها بیشتر شد اما فروش نفت ما افزایش پیدا کرد؛ شهید رئیسی چگونه این کار را انجام داد؟نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری عنوان کرد:شهریور 1400 نرخ تورم 46 درصد بوده، اما در اردیبهشت 1403 به 37 درصد رسیده است.وی ادامه داد: یک دهه رشد اقتصادیِ منفی داشتیم اما میانگین آن در دورهٔ شهید رئیسی به 6 درصد رسید.

قالیباف: مردم فرصت دارند با انتخابشان کاری کنند تا دنیا از پیشرفت ما حسرت بخورد

محمد باقر قالیباف نیز در این بخش با تاکید بر اینکه دست‌وپای دولت باید در اقتصاد کوتاه شود، تصریح کرد: مردم اساس تحول در اقتصاد هستند. دانشمندان و نخبگان می‌توانند تحول ایجاد کنند و دولت باید اجازه دهد که آن‌ها برای دولت تصمیم‌سازی کنند.به گفته وی، در دولت خدمت و پیشرفت باید سپر حمایتی برای حداقل 5 دهک جامعه درست کنیم و کالاهایی مثل لوازم خانگی و معیشت و کالاهای اساسی را شامل می‌شود. با این سپر باید تا مهار تورم جلوی آسیب را بگیریم. این آسیب به‌دلیل بی‌تدبیری دولت‌هاست.نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: انقلاب فرصت را به مردم داد تا با مردم‌سالاری دینی بر سرنوشتشان حاکم باشند. مردم شما هستید که با فرصت انتخاب می‌توانید دولتی را سرکار بیاورید که دنیا از پیشرفت ما حسرت بخورد.

پزشکیان: من ربطی به دولت روحانی ندارم

مسعود پزشکیان در ادامه تاکید کرد که من اصلا ربطی به دولت روحانی ندارم. هر دولتی عیب و مزایایی دارد. تخریب همدیگر به نفع نظام و انقلاب نیست. وی افزود: آقای زاکانی لطف کنند قرارداد با چین را شفاف کنند و منابع آن را بگویند. من نمی‌گویم مشکل شهرداری از شماست اما تخلفات شکل می‌گیرد.پزشکیان خاطرنشان کرد: زندگی من مبتنی بر صداقت است و آن را تغییر نخواهم داد. قرار نیست کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم. وی ادامه داد: من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای پوپولیستی.نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تصریح کرد: من خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم.پزشکیان تصریح و تأکید کرد: هرکدام از ماها عیب‌هایی داریم. چرا وادار می‌کنید باهم دیگر در بیفتیم؟ دست‌به‌دست هم دهیم چون این مملکت نیاز به هماهنگی و همدلی دارد. سیاست‌های کلی رهبر انقلاب مسیر راه ماست.

جلیلی: در 4 سال آینده رئیس‌جمهور نباید دچار روزمرگی شود

سعید جلیلی نامزد بعدی بود که در بخش پایانی اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که رئیس‌جمهور باید در کنار حل مشکل معمول، باید کشور را جهش را دهد. رئیس‌جمهور باید بدانید علت اصلی مشکلات چیست.وی افزود: باید در اقتصاد کشور انضباط جدی مالی جاری باشد. باید همه را بیاوریم پای کار. نباید برخی با رانت فقط پای کار باشند.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در یک موقعیت بی‌نظیر تاریخی هستیم. تعاملات گسترده خارجی می‌توانیم داشته باشیم. باید برای کوتاه‌مدت هم برنامه داشت که ما حتما این برنامه‌ها را خواهیم داشت.

زاکانی: مردم به مدیر توانا، ضد فساد و سالم نیاز دارند

علیرضا زاکانی نیز در این بخش گفت: به اعتقاد من برای اینکه کار کشور به‌سمت خیر و صلاح پیش برود نیاز به کار کارشناسی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شهید رئیسی چک برجام را نقد کرد. مردم سکته می‌کنند اگر فکر کنند دوباره می‌خواهند به دهۀ نود برگردند.

پورمحمدی: مسئلهٔ مهم در منظومهٔ فکری اقتصادی‌مان ثبات جامعه است

مصطفی پورمحمدی نیز در پایان اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تأمین زندگیِ توأم با رفاه، عزت و آرامش برای مردم ندارد.وی افزود: دولت باید از سر راه اقتصادیِ مردم کنار برود. اگر صادق نباشیم مردم به ما اعتماد نخواهند کرد.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت پیمانکاری نیست؛ مجموعهٔ ظرفیت‌های یک کشور، یک تاریخ، یک فرهنگ و یک تمدن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (123 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (83 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (45 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (17 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (10 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازگشت کتایون ریاحی به تلویزیون با این سریال درام
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 7 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 7 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان