ساعدنیوز
ساعدنیوز

حافظ، حافظه تاریخی بشریت

  یکشنبه، 20 مهر 1399 ID  کد خبر 106540
دکتر سید جواد مرتضایی : حافظ، حافظه تاریخی بشریت
امروز بیستم مهر ماه روز ملی بزرگداشت حافظ شاعر بلند آوازه غزل سرای ایرانی است. دکتر سید جواد مرتضایی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگوی اختصاصی با ساعد نیوز به سؤالات ما درباره شعر و هنر حافظ و دلیل شهرت جهانی او و میراث شعری و فکری اش برای ایران و جهان پاسخ دادند.

حافظ شیرازی زاده 727 هجری قمری در شیراز و متوفای 792 ملقب به لسان الغیب شیرازی شاعر و غزل سرای شهیر ایرانی است. دیوان حافظ تقریباً در تمام خانه های ایرانی در کنار قرآن کتاب مقدس مسلمانان قرار داده میشود و بسیاری گشایش گره های زندگی خویش در لابلای ابیات دیوان حافظ جستجو می کنند. شهرت حافظ به وطن او ایران محدود نمی شود و کلام او جان و زبان بسیاری از متفکران و شاعران جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در روز بیستم مهر ماه 1399 و در آستانه قرن پانزدهم شمسی برای بزرگداشت مقام این شاعر بلند آوازه شیرازی، با دکتر سید جواد مرتضایی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد مصاحبه ای اختصاصی را برای مخاطبان ساعد نیوز انجام دادیم. دکتر سید جواد مرتضایی آثار ارزنده ای را در زمینه حافظ شناسی و حافظ پژوهی منتشر ساخته اند: از موسیقی معنوی شعر حافظ (انتشارات آوای نور)، ز شعر دلکش حافظ (انتشارات معین) و جدیدترین اثر ایشان با عنوان زمینه های تاریخی و مدحی اشعار حافظ (انتشارات امیرکبیر).

تصویر

ساعد نیوز: حافظ برای دنیای تکنولوژیک نیست انگار چه پیامی دارد؟

دکتر سید جواد مرتضایی: حافظ پیامی دوسویه دارد. حافظ مثل بسیاری از شاعران کلاسیک ما، در تعدادی از اشعار خودش، تفکر اپیکوری را ترویج می دهد. تفکر اپیکوری در اینجا البته به معنای اهمیت ندادن به دنیا است و در معنای خاصی افاده معنی می کند. به طور مثال،

حاصل کارگه کون و مکان این همه نیست

باده پیش آر که اسباب جهان این همه نیست

از دل و جان شرف صحبت جانان غرض است

غرض این است وگرنه دل و جان این همه نیست

منت سدره و طوبی ز پی سایه مکش

که چو خوش بنگری ای سرو روان این همه نیست

این نوع اندیشه و جهان بینی بر برخی از ابیات حافظ سایه انداخته است و می شود نوعی همدلی را با تفکرات نیست انگاری البته در معنای خاص اش در این اشعار یافت. ولی در برخی ابیات دیگر، دقیقاً عکس این مسأله را می بینیم که حافظ به جهان و امور دنیوی و معنادار بودن فرایندها اذعان دارد. حتی روابط اجتماعی حافظ در نوع تفکرش و نوع گرایش و جهان بینی اش تأثیر داشته است. من در کتاب "زمینه تاریخی و مدحی اشعار حافظ" به این مسأله پرداخته ام. نوع رابطه حافظ با حاکمیت بسیار در رویکرد او به دنیا تأثیرگذار بوده است. شما این مسأله را آشکارا در طیف وسیع مخاطبان حافظ مشاهده میکنید. غزل های حافظ از هر طیفی خواننده دارد. دلیلش هم این است که حافظ و شعر او هم به مُلک اهمیت می دهد هم به ملکوت. او دست ما را می گیرد و در زمین ما را سیر می دهد و از آن سو ما را به آسمان می برد و مهمان ملکوت می کند. این در اصل ریشه در توجه حافظ به دو بُعد وجودی مادی و معنوی انسان دارد.

تصویر

ساعد نیوز: استاد خرمشاهی گفته اند حافظ گوهرتراش است نه گوهرپاش، معنی حرف ایشان چیست؟

دکتر سید جواد مرتضایی: حافظ حدود 500 غزل دارد. برخی اعتقاد دارند این عدد باید به 485 غزل کاهش یابد. نسخه های مختلف و ویراست های مختلف از دیوان حافظ نشان از همین تعدد حدود 500 غزل را دارند. البته دو تا مثنوی و چند تا قطعه هم دارد. ولیکن شما حافظ را با غزل هایش می شناسید. اگر فرض را بر این بگذاریم که حافظ به مدت 50 سال فعالیت شعری در زمینه خلق غزل داشته است، این یعنی وی هر سال، 10 غزل سروده است. این دقیقاً معنای گوهرتراش بودن اوست. وقتی حافظ غزلی را می گفته، بارها به آن رجوع می کرده و آن را مورد بازبینی قرار می داده است. همه متخصصان در این دیدگاه متفق القول اند یا بگوییم قریب به اتفاق متخصصان، که حافظ بزرگترین شاعری است که فرمالیسم را در غزل به اوج خودش رساند. این هم به دلیل دقت نظر فرآوان حافظ است. اگر درباره شاعران دیگر ما با نسخه های متفاوتی مواجه هستیم که با همدیگر در برخی جاها تفاوت دارند، این اختلافات بیشتر به دلیل ترجیحات فردی ناسخان بوده است. ولی در مورد حافظ اینگونه نیست و این، خود حافظ است که بارها اشعار خودش را مورد بازبینی قرار می داده تا به ایدئالترین فرمی که مد نظر اوست برسد. مثلاً در بیت "در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند/ گر تو نمی پسندی تغییر کُن قضا را" در اینجا "تغییر ده" به "تغییر کُن" اصلاح شده است و این بیهوده نبوده است. حافظ خدای ایهام است. ما در اینجا به یاد این آیه می افتیم: "إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ". حافظ تلاش کرده است که تا از تمام ظرفیت موجود در زبان فارسی بهره ببرد تا ابیاتی هر چه غنی تر را خلق کند. توجه کنید، "رشته ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار/ دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود" اینجا به جای لفظ "دامن" از ساعد استفاده کرده است و طنین واج "سین" در این بیت نشان می دهد که گوهرتراشی دقیقاً به چه معنی است.

تصویر

ساعد نیوز: چرا کتاب دیگری جز کتاب دیوان حافظ این شرف را پیدا نکرده است که قرین قرآن در منازل ایرانیان باشد؟

دکتر سید جواد مرتضایی: به دوعلت. علت اول، این که خود حافظ، ارتباط نزدیکی با قرآن داشت. او حافظ قرآن بود و ذهن او مشحون از آیات الهی بوده و در بسیاری از جاها در ابیات او رد پای این انس او با قرآن کاملاً مشهود است. حافظ را به عنوان لسان الغیب می شناسند. او زبان غیبگو است و مردم واقعاً و از صمیم دل به این مسأله باور دارند. نکته ی دوم، استخاره و تفعل زدن به کتاب حافظ است. علاوه بر استخاره از قرآن، ایرانیان، کتاب حافظ را برای تفعل و مشورت گرفتن درباره انجام امورشان استفاده می کنند. اصلاً دیوان حافظ به قرآن عجم شهرت دارد. در اینجا باز پای لسان الغیب بودن حافظ به میان می آید. البته این بستگی به مخاطب و ذهنیت او از این مسائل دارد. ولی نکته تخصصی را من باید در اینجا یادآور بشوم درباره اشعار حافظ. ابیات حافظ یک نوع استقلال گفتمانی و شناختی دارند و حالت شناور دارند و وقتی شما، به دیوانه خواجه شیراز تفعل زدید اگر هم نه در بیت اول، بالأخره در چند بیت دیگر پیام مثبتی را دریافت می کنید کاملاً سازگار با حال و فکری که دارید و این البته دلیل کاملاً علمی و تخصصی دارد. پس وقتی شما در غزل آنچه را که می جوئید پیدا میکنید این به شما یک حس کاملاً متفاوت را القاء می کند.

تصویر

ساعد نیوز: میراث اصلی حافظ در ادبیات فارسی چیست؟

دکتر سید جواد مرتضایی: فردوسی فارسی را زنده کرد و حافظ روح دیگری در زبان فارسی دمید. دقت حافظ در واژه گزینی بسیار عالی است. فرم غزل در حافظ به اوج خودش رسید. ما قبل از حافظ غزل سرا داشتیم. البته غزل در فرم کلاسیک اش وجود نداشت ولی ما تغزلات را داشتیم. رودکی نمونه کامل این نوع شعر است. به هر صورت قبل از حافظ ما دو قرن تغزلات را داریم ولی دلیل این که غزلیات حافظ نمونه شد و در ذهن و جان همه ریشه دواند دقیقاً دقت نظر و گوهرتراشی حافظ است. وقتی شما سخن از غزل به میان می آورید، نام حافظ، حتی قبل از سعدی به ذهن می آید. دلیلش دقیقاً همین مسأله است. اصلاً یکی از دلایل جذایت سخن حافظ هم همین ظرفیت بالای زبانی است که از هر طیفی مخاطب دارد.

تصویر

ساعد نیوز: راز تأثیر برون مرزی حافظ در چیست؟ چه چیزی باعث شده است که سخن حافظ، اندیشمند بزرگی چون گوته را مدهوش خود کند؟

دکتر سید جواد مرتضایی: تفکر حافظ جهان وطنی است. استاد خرمشاهی می گوید، حافظ، حافظه تاریخی بشریت است. دقیقاً همین مسأله است که باعث نفوذ سخن حافظ در فراسوی مرزهای ایران شده است. گوته در دیوان شرقی می گوید که آرزو دارد که در کنار حافظ باده بنوشد. مضامین شعر حافظ جهان وطنانه و ابدی است و همین راز ماندگاری آنها است. وقتی حافظ از عشق سخن می گوید، این مضمون تاریخ ندارد بلکه یک مفهوم ابدی است. مخاطب عشق، کل بشر است. به همین دلیل شما می بینید که بعد از رباعیات خیام که البته شهرتشان را بیشتر به ترجمه فیتزجرالد مدیون هستند. این کتاب دیوان حافظ است که بیشترین چاپ و تیراژ را در سطح دنیا دارد و این دقیقاً ریشه در همین جهان وطنی و مضامین ابدی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (117 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (86 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (85 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (44 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (28 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...