دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

دش‌ کمرا چیست و چه کاربردی دارد؟ 

پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401
احتمالا شما هم در شبکه‌های اجتماعی ویدئو محور فیلم های باکیفیت را از زاویه نگاه راننده در زمان تصادف یا وقوع اتفاقات عجیب دیده باشید، این ویدئوها توسط «دش‌ کم» ضبط می‌شود. ما در این مطلب دش کمرا را بررسی می کنیم.

چند سالی می شود که به لطف پیشرفت ریزتراشه ها، لوازمی مانند دوربین در ابعاد هر چه کوچک تر ساخته شده است.ساخت دوربین های فیلم برداری و عکاسی در ابعاد کوچک، گستره استفاده از دوربین را بیشتر کرده تا جایی که در بسیاری از لوازم افزایش ایمنی شاهد وجود دوربین های کوچک هستیم.یکی از این لوازم که اتفاقا بسیار نیز کاربردی است دوربین های ضبط وقایع در زمان رانندگی است که به آن دش کم می گویند.
دش کم ها انواع مختلفی دارند اما معمول ترین مدل همان ضبط اتفاقات از نگاه راننده خودرو با یک دوربین روبه جلو است.البته انواع دیگری نیز وجود دارد که با دوربین پشتی می تواند وقایع عقب خودرو را نیز ثبت و ضبط کند یا مدل هایی که به حسگرهای ضربه مجهز است و می تواند در صورت ورود ضربه به خودروی پارک شده به صورت اتوماتیک فعال شده و به ضبط اتفاقات بپردازد.استفاده از دش کم ها آنچنان گسترده شده است که در بسیاری از کشورها، پرداخت خسارت تصادف توسط شرکت های بیمه گر تنها منوط به تصاویر ثبت شده دش کم شده است و در صورتی که دش کم وجود نداشته باشد، بیمه هیچ گونه خسارتی پرداخت نخواهد کرد.خوشبختانه این دوربین در انواع مدل های مختلف در ایران نیز وجود دارد که با قیمت های متنوع قابل خرید و نصب روی خودرو است.
استفاده از دش کم در ایران شبیه به بسیاری از لوازم دیگر خودرو یک مشکل بزرگ دارد که خریدران باید به آن توجه کنند.با توجه به اینکه دش کم روی داشبورد خودرو نصب می شود و از طریق کارت حافظه داخلی وقایع را ضبط می کند این موضوع خود می تواند به عاملی برای سرقت از خودروی پارک شده تبدیل شود.در صورتی که دش کم از داخل خودرو سرقت شود شما دیگر دسترسی به تصاویر روی کارت حافظه نخواهید داشت.طبیعتا سرقت دش کم از داخل خودروی پارک شده هزینه تخریب در یا شکستن شیشه را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.

انواع دوربین جلو خودرو یا دش کمرا

دوربین های جلو خودرو دارای ماهیت یکسان ولی ساختار و قابلیت های متنوع و متفاوتی می باشند که از جمله آنها می توان به مدل های زیر اشاره نمود:

  • دوربین های پشت آینه
  • دوربین ثبت وقایع همراه با آینه جلو (در یک مجموعه)
  • دوربین جلو خودرو با پایه ویژه شیشه
  • دوربین جلو خودرو جهت نصب روی داشبورد (از بابت مانت مشابه مورد قبل و ظاهری یکسان است)
  • دوربین های مینی و میکرو بسیار کوچک با قابلیت نصب در نقاط مختلف خودرو

در موارد مذکور تمامی دش کمرا های درج شده وظیفه ضبط ویدئو را دارند ولی با توجه به نیاز کاربر و نوع خودرو ساختار ظاهری آنها متفاوت می باشد. مثلا در مدل های بسیار کوچک با نام Mini Dash Camera نمایشگر تصویری پشت دوربین برای مشاهده همزمان ویدئو و یا باز پخش تصاویر ضبط شده وجود ندارد و یا مدل رو آینه ای بصورت همزمان دارای آینه و لنز در پشت خود می باشد که در برخی مدل ها علاوه بر آینه قابلیت پخش ویدئو با استفاده از نمایشگر پنهان شده در پس زمینه آینه نیز وجود دارد که در صورت نیاز و با توجه به دارا بودن آپشن های بیشتر میتوان دوربین دنده عقب را نیز به آن متصل و لینک نمود.

آپشن های دوربین ثبت وقایع خودرو یا دش کمرا

در کنار وظیفه اولیه که ثبت وقایع و تصاویر پیش روی لنز واید (زاویه باز) دوربین دش کمرا می باشد با گذشت زمان امکانات ویژه ای نیز به این دوربین ها افزوده شده است.از جمله آپشن و امکانات معمول و در برخی موارد حرفه ای Dash Camera می توان به قابلیت های زیر اشاره نمود:

  • ضبط خودکار ویدئو در صورت تصادف از چند ثانیه قبل از برخورد
  • امکان دید در شب با نور کم و یا تاریکی مطلق بسته به امکانات دوربین
  • آپشن ضبط هوشمند که شروع به ضبط ویدئو در زمان پارک خودرو از اشیا متحرک و یا افرادی که از روبروی ماشین رد می شوند انجام می پذیرد
  • اتصال به سامانه تعیین موقعیت ماهواره ای (GPS) توسط برد الکترونیکی رد یاب داخلی که امکان ذخیره مسیر های طی شده، اطلاعات سرعت و سایر موارد را در اختیار کاربرد قرار میدهد.
  • Loop Recording و یا به عبارتی ضبط بر روی ویدئو های قدیمی زمانی که ظرفیت حافظه به حداکثر رسیده است
  • Gravity Sensor که حسگر جاذبه نیز نامیده می شود یک قابلیت برای شناخت ویدئو های مربوط به زربه به خودرو و حوادث است که از تصاویر مربوط به آن زمان در مقابل لوپ ریکوردینگ و حذف خودکار جلوگیری می نماید.
  • ضبط کیفیت تصویر با فرمت و کیفیت های متنوع از جمله HD / FHD / 2K / 4K
  • WDR که مخفف “Wide Dynamic Range” به معنای محدوده دینامیکی وسیع و یا به عبارتی محدوده نوردهی زیاد است که در این قابلیت دوربین دی وی آر خودرو کنتراست و تضاد سفیدی کاهش و بصورت میانگین مناطق تیره تصویر قدری روشن تر و مناطق روشن تصویر به حد متعادل نزدیک می شوند و یک تصویر قابل فهم و واضح را در اختیار بیننده قرار می دهد.
  • اپلیکیشن تلفن همراه جهت اعمال تنظیمات از طریق تلفن موبایل و همچنین بازبینی ویدئو های ذخیره شده بر روی حافظه دش کم که در برخی مدل ها وجود دارد.
  • اتصال مستقیم به کامپیوتر از طریق درگاه USB / Micro USB.
  • پشتیبانی از کارت حافظه های میکرو اس دی با ظرفیت های مختلف.
  • نمایشگر تصویر ساده و یا لمسی با وضوح متوسط و یا بالا در پشت دوربین.
  • قابلیت نصب انواع پایه نگهدارنده بر اساس استفاده در قسمت های مختلف خودرو مانند داشبورد، شیشه و پشت آینه.

لازم به ذکر است موارد فوق بسته به قابلیت های دش کمرا ممکن است بصورت کامل و یا بخشی از آن بر روی دستگاه وجود داشته باشد.

علت استقبال گسترده جهانی از دوربین های ثبت وقایع و یا به عبارتی Dash Camera چیست؟

پاسخ بسیار ساده و مشخص می باشد، با توجه به ازدحام جمعیت در کلان شهر ها و بروز ترافیک روزانه و از طرفی حجم بالای خودرو با رانندگان بی احتیاط که منجر به تصادف در مناطقی که فاقد دوربین راهنمایی رانندگی می گردد، نصب یک دوربین جلو خودرو در اثبات حقیقت و همچنین ارائه مدرک به مراجع قانونی به منظور قضاوت بهتر و دقیق تر بسیار مهم و کاربردی می باشد.یکی دیگر از مصارف گسترده دوربین دش کم ضبط ویدئو از جلو ماشین و استفاده از آن در زمانی می باشد که افراد سود جو خود را جلو ماشین های عبوری پرتاب کرده تا از بیمه اتومبیل استفاده کنند و یا با صحنه سازی اقدام به دریافت مبلغی بابت رضایت نمایند.برخی دیگر از مدل های پیشرفته دش کمرا امکان ضبط فیلم از دو طرف را در اختیار کاربر قرار می دهند. به این شکل که به غیر از نمای جلو اتومبیل امکان رکورد ویدئو از داخل اتاق ماشین با لنز دوم را داشته و می توان از ویدئو های ضبط شده استفاده تفریحی و یا مستند سازی در خصوص شرایط بهرانی و مورد نیاز نمود.

دش کمرا ارزش خرید دارد !؟

خریدن یا نخریدن دش کم و لوازم این چنینی بیشتر به شرایط مالک خودرو بستگی دارد.در کاربردی بودن دش کم با وجود تصادف های ساختگی با هدف دریافت دیه در این روزها تقریبا در حال تبدیل شدن به یک الزام است اما باید یک نکته کلیدی را خرید دش کم مورد توجه توجه قرار دهید.اگر دش کم را روی خودرو نصب کردید باید در زمانی که خودرو را پارک می کنید حتما آن را از خودرو خارج کنید تا به عامل تشویقی سارقان خودرو تبدیل نشود.

با گسترش سرقت های خرد و افزایش سرقت لوازم داخل خودرو بهتر است تا حتی در زمان پارک های کوتاه مدت نیز این کار را انجام دهید که این موضوع خود به یک چالش تبدیل می شود.پس پیشنهاد می کنیم اگر فراموشکار هستید از خیر خرید این وسیله کاربردی بگذرید در غیر این صورت خرید دش کم می تواند یک سرمایه گذاری مناسب در زمان وقوع اتفاقات و حوادث باشد به خصوص اگز خدای ناکرده با فعالان صنف تصادف های ساختگی روبرو شوید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم