علت بیماری دیسپلازی هیپ در سگ‌ها و روش های درمان

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
علت بیماری دیسپلازی هیپ در سگ‌ها و روش های درمان
شاید سگ هایی را دیده باشید که به سختی راه میروند و درد طاقت فرسایی در ناحیه لگن خود احساس میکنند؛ آن ها به خاطر وجود بیماری دیسپلازی، نمیتوانند مثل سگ های عادی راه بروند. دیسپلازی ممکن است حیوان بیچاره را خانه نشین کند و حتی جان آن را بگیرد.

دیسپلازی، یک ناهنجاری اسکلتی شایع در سگ هایی نظیر ژرمن شپرد، لابرادور و همچنین سگ های نژاد کوچک می باشدکه ممکن است مفصل ران دارای یک ساختار غیر طبیعی یا حفره ران در جایگاه مناسبی وجود نداشته باشد. بهترین روش درمان این ناهنجاری، آرتروپلاستی یا تعویض مفصل است که با هدف کاهش میزان درد و افزایش توان حرکتی در مفصل انجام می گردد.

Dysplasia هیپ در توله ها یک بیماری پیشرفته و دژنراتیو مفصل ران است و شایع ترین علت شل شدن عقب در سگ ها است. دیسپلازی حسی سگ اغلب در نژادهای بزرگ مانند سگهای آلمانی، سنت برنارد و سگهای کوهستانی سوئیس بیشتر دیده می شود، اما سگ ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و سگهای نر و ماده هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

تصور می شود که این شرایط یک پیوند ژنتیکی داشته باشد و سگ های مبتلا به دیسپلازی هیپ را نباید پرورش داد. توله سگ از پدر و مادرانی که دارای دیسپلازی حاد هستند دو برابر بیشتر احتمال دارد بیماری را به عنوان توله سگ های متولد شده با والدین با مفصل ران طبیعی ایجاد کنند. با این حال، حتی سگ ها با والدین عادی می توانند دیزپلازی دنده ای ایجاد کنند.

تصویر
بیماری دیسپلازی هیپ در سگ ها

علت بیماری دیسپلازی هیپ در سگ ها

این عارضه به دلیل تکامل غیر عادی مفصل اتصال دهنده استخوان ران به لگن به وجود می آید و ممکن است باعث دررفتگی ناقص و یا حتی کامل سر استخوان ران از لگن در سگ های جوان، و در ادامه تخریب مفصل و عوارض شدیدتر در سگ های مسن تر شود. فاکتورهای متعددی می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند که از این میان می توان به فاکتورهای وراثتی و نیز فاکتورهای محیطی اشاره کرد.

به هر حال، فاکتورهای ژنتیکی، نقش اولیه و مهمتری را ایفا می کنند و عوامل محیطی، مانند رشد سریع حیوان و وزن گیری با سرعت بالا به دلیل دریافت غذای زیاد، در شکل گیری چنین مفصل معیوبی موثر خواهند بود. همچنین التهاب های مفصلی به همراه عفونت مایع مفصلی که در بسیاری موارد، متعاقب ضربه های خفیف اما مداوم به مفصل ایجاد می شوند، ممکن است از عوامل به وجود آورنده چنین عارضه ای باشند.

از مهمترین علل درد حیوان که باعث می شود حیوان تمایل و توان فعالیت بدنی زیاد را نداشته باشد، کشیدگی رشته های فیبروز کپسول مفصلی، در نتیجه دررفتگی ناقص مفصلی است که مسلماً باعث ایجاد درد شدید و متعاقب آن لنگش حیوان خواهد شد.

گاهی ممکن است بد شکل شدن استخوان لگن در محل اتصال با استخوان ران، و یا شکستگی های کوچک در محل، این درد و ناراحتی را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که رخداد این عارضه، در سگ های نژاد بزرگ بیشتر از نژاد کوچک و در گربه ها بسیار نادر است.

تصویر
بیماری دیسپلازی هیپ در سگ ها

تشخیص دیسپلازی هیپ

صاحب حیوان زمانی متوجه درگیری حیوان خود می شود که با علائمی نظیر مشکل در ایستادن بعد از مدتی نشستن، عدم تحمل تمرین و لنگش های متناوب و یا حتی مداوم روبرو می شود. لنگش حیوان به طور ناگهانی در طی تمرین و یا بعد از فعالیت های بدنی افزایش می یابد. در حیوانات جوان عارضه در سنین ۵ الی ۱۰ ماهگی تشخیص داده می شود. گاهی صاحب حیوان متوجه یک چرخش غیر عادی مفصل به سمت خارج در هنگام راه رفتن می شود و گاهی عضلات ناحیه لگن در سمت درگیر نسبت به سمت مقابل کوچکتر می ماند.

تشخیص قطعی باید بر مبنای معاینه دقیق توسط جراح دامپزشک و اخذ عکس رادیوگراف باشد. شاید جراح لازم بداند جهت تکمیل روند معاینه، حیوان را با داروی آرامبخش تا حدی آرام کند. درمان این عارضه بسته به سن، مرحله بیماری، امکانات و شرایط نگهداری حیوان، می تواند به صورت محافظه کارانه و دارویی و یا در صورت لزوم به صورت جراحی انجام گیرد.

اگرچه مداخله فوری جراحی می تواند تا حدود زیادی پیشگویی بهبودی بیماری را افزایش دهد، اما باید توجه داشت که حدود ۷۵ درصد از بیماران جوانی که به روش محافظه کارانه درمان شده اند، با افزایش سن و بلوغ، به فعالیت فیزیکی قابل قبولی بازگشته اند.

بنا به تشخیص جراح دامپزشک، جراحی برای بیماران مسن تری که درمان محافظه کارانه در آنها موثر نبوده و یا در حیوانات جوانی که جهت فعالیت خاص ورزشی نگهداری می شوند، و یا در صورتی که صاحب حیوان توانایی صرف وقت و انرژی جهت درمان محافظه کارانه را نداشته و مایل باشد، روند تخریب مفصل را هر چه سریعتر متوقف نماید، انجام می پذیرد.

روش های بهبود و درمان دیسپلازی هیپ در سگ

  1. جراحی و تعویض مفصل ران سگ .این جراحی هزینه ی زیادی دارد اما بهترین و موفق ترین روش ممکن است و احتمال بهبود سگ از سایر گزینه ها بیشتر است .
  2. مصرف داروی Anti-inflammatory/pain برای سگها .ابتدا با دامپزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که عملکرد کلیه ها و کبد طبیعی و سالم هستند ،دامپزشک برای اینکار ممکن است به شما یک پنل شیمی خون دهد تا با ان سگ را تست کنید .
  3. از مکمل های خاص استفاده کنید مانند روغن امگا 3 ، Duralactin (Nordic naturals Omega-3 pet) ،glucosamine-chondroitin-ASU (Dasuquin) .این مکمل ها میتوانند تسکین دهنده ی درد باشند و به روند پیشرفت بیماری را کند تر کنند .
  4. لیزر درمانی برای سگها البته در مراحل درمانی کم نور.به تازگی این روش در حال رواج است .نور منتشر شده از لیزر باعث کاهش درد حیوان میشود .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (567 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس