خصوصیات و ویژگی های سگ ژرمن شپرد

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
خصوصیات و ویژگی های سگ ژرمن شپرد
سگ ژرمن شپرد دارای شخصت نسبتا منزوی و کناره‌گیری است. این سگ محتاط است و کمی زمان می‌برد تا دوست پیدا کند، اما وقتی با کسی دوست شد، به شدت وفادار خواهد بود.

سگ ژرمن شپرد (German Shepherd Dog) یکی از معروف ترین سگ های دنیا است. چرا؟! در یک جمله، بخاطر هوش و توانایی بسیار بالایی که دارد. ژرمن شپرد که در دسته سگ های کار قرار می گیرد، شجاعت و از خود گذشتگی کم نظیری دارد. این سگ بطور شگفت انگیزی قادر به انجام هر کاری است و به نوعی آچار فرانسه سگ ها محسوب می شود. البته به شرطی که به خوبی او را آموزش دهید. سگ نژاد ژرمن شپرد می تواند در خدمت نیروهای نظامی و پلیس قرار بگیرد، چوپانی کند، در عملیات نجات و جستجو شرکت کند، مواد مخدر را شناسایی کند و شاید مهم تر از همه این ها، دوست و همراه بسیار خوبی برای شما باشد.

سگ ژرمن شپرد (German Shepherd)، که در بریتانیا و اروپا با عنوان آلساتیان (Alsatian) هم شناخته می شود، جزو 10 نژاد محبوب سگ در دنیا است. اما راز این معروفیت در چیست؟ جالب است بدانید که در پایان جنگ جهانی اول، سرجوخه لی دونکان توله ای را از فرانسه به لس آنجلس برد و در آنجا او را تعلیم داد. دونکان نام رین تین تین (Rin Tin Tin) را برای این توله انتخاب کرد. رین تین تین به زودی تبدیل به ستاره سینما شد و در 27 فیلم هالیوودی بازی کرد! جالب است بدانید که این سگ به چنان معروفیتی دست یافت که در یک هفته 10 هزار نامه از طرف طرفدارانش دریافت کرد!

البته سگ های ژرمن شپرد به غیر از فیلم بازی کردن، در انجام کارهای دیگری مانن: راهنمایی نابینایان، تعقیب مجرمان، خدمت در ارتش و امدارسانی هم توانایی بسیار زیادی دارند. اگر خاطرتان باشد، در همین حادثه پلاسکو نیز از این سگ ها به عنوان زنده یاب استفاده می شد. همه این ویژگی های فوق العاده، ژرمن شپرد را به یک سگ قهرمان تبدیل کرده است.

تصویر
ژرمن شپرد
هرچند شاید سگ ژرمن در میان سگ ها یکی از بهترین ها باشد، اما باید توجه داشته باشیم که نگهداری از آن برای همه مناسب نیست! ژرمن شپرد ها بسیار پرانرژی و عاشق ورزش هستند. در واقع، اگر نتوانید پا به پای او بدوید، خیلی زود شاهد افسردگی و پرخاشگری او خواهید بود! ژرمن ها پرخاشگری خود را با پارس و جویدن نشان می دهند که بعید می دانم برای شما چندان خوشایند باشد!

سگ ژرمن طبیعت مشکوکی دارد و به واسطه آن نگهبان بسیار خوبی برای شما خواهد بود، اما انتظار یک سگ آرام و منزوی را نداشته باشید که با روی خوش از میهمان های شما پذیرایی کند! البته، اگر شما از تولگی به درستی سگ ژرمن خود را آموزش دهید، در بزرگسالی رفتار خوبی با غریبه ها خواهد داشت.

اگر قصد انتخاب و خرید توله ژرمن شپرد را دارید، بهتر است بدانید که تفاوت اندکی میان پرورش دهندگان آمریکایی و آلمانی این نژاد وجود دارد. پرورش دهندگان آمریکایی معمولا به دنبال نمایش این سگ در مسابقات هستند و به همین دلیل بیشتر به ظاهر و بدن ژرمن شپرد کار می کنند تا اینکه روی استعدادهایش زمان بگذارند.

به نظر صاحبان ژرمن شپردی که توسط آمریکایی ها پرورش داده شده، این سگ ها آرام تر از نوع آلمانی خود هستند. به عقیده متخصصین، برخی از استعدادها وتوانایی های سگ هایی که با رویکرد نمایشی پرورش داده می شوند، شکوفا نخواهد شد. در عوض، پرورش دهندگان آلمانی، ژرمن شپرد را با هدف شکوفایی استعدادها و توانایی هایش پرورش می دهند. قبل از آنکه یک سگ نژاد ژرمن شپرد توسط آلمانی ها پرورش داده شود، باید از تست های روانی و فیزیکی مختلفی عبور کند. سگ های ژرمن آلمانی، معمولا شخصیت پرانرژی تر و سرزنده تری دارند.

اندازه ژرمن

قد ژرمن نر: ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر و ماده: ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر هستند. وزن نژاد نر: ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم و ماده: ۲۲ تا ۳۲ کیلوگرم است.

شخصیت ژرمن

شخصیت شپردآلمانی به گونه ای است که مقداری منزوی است اما معمولاً پرخاشگر نیست. آنها سگ های محتاطی هستند. آنها بلافاصله دوست نمی شوند، اما اگر با شخصی دوست شوند، وفادار هستند در کنار خانوادهی خود آرام هستند، اما در صورت تهدید، می توانند قوی و محافظ باشند، و همین ویژگی آنها را به نگهبان بسیار عالی تبدیل می کند.

این نژاد بسیار باهوش هستند و قابلیت آموزش هر کاری را دارند از هشداردادن به یک فرد ناشنوا تا کمک کردن به کسی که در بهمن گیر کرده باشد. از انجام دادن این کار ها و امثال آن شاد می شوند.

تنها بودن برای مدت طولانی بدون وجود همراه و همچنین اگر فرصتی برای انجام ورزش نداشته باشند باعث می شود بی حوصله و افسرده شوند. یک ژرمن شپرد در صورتی که تحت فشار قرار گیرد و مورد توجه خانواده خود نباشد، انرژی خود را به طریقی که دوست ندارید مثل پارس کردن و جویدن ابراز می کند. مانند هر سگ دیگری، ژرمن شپرد از زمان تولگی نیاز به حضور در جامعه و معاشرت دارد که برای این منظور باید در معرض بسیاری از افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات متنوع قرار بگیرد. این کار به شما اطمینان می دهد که توله ژرمن شما به عنوان یک سگ کامل و بزرگ رشد می کند.

بررسی بیماریها و سلامت ژرمن شپرد

ژرمن ها به طور کلی سالم هستند. اما مانند همه نژادها، مستعد بیماری های خاصی هستند. همه ژرمن ها به این بیماری ها مبتلا نخواهند شد اما مهم است در صورتی که قصد تهیه این نژاد را دارید از آنها آگاه باشید.

هیپ دیسپلازی: این یک بیماری ارثی است که در آن استخوان ران از قسمت مفصل به خوبی در جای خود در مفصل لگن قرار نمی گیرد. برخی از سگ ها وجود درد و لنگش در یک پا یا هر دو پای عقب را از خود نشان می دهند. اما برخی دیگر علائم ناراحتی بیرونی را نشان نمی دهند. (غربالگری اشعه ایکس قطعی ترین روش برای تشخیص این مشکل است). در هر صورت، آرتریت یا التهاب مفصل با افزایش سن سگ می تواند پیشرفت کند. سگهای مبتلا به دیسپلازی لگن را نباید پرورش داد. بنابراین اگر شما یک توله سگ را خریداری می کنید، از پرورش دهنده بخواهید اثبات کند که والدین برای دیسپلازی مفصل ران آزمایش شده اند و دارای مشکل نیستند.

دیسپلازی آرنج: یک بیماری ارثی است که معمولاً در مورد سگ های نژاد بزرگ اتفاق می افتد. تصور می شود که ناشی از سرعت رشد متفاوت سه استخوانی می باشد که آرنج سگ را تشکیل می دهد و باعث سستی مفاصل می شود. این می تواند به یک لنگش دردناک منجر شود. دامپزشک شما ممکن است برای برطرف کردن مشکل، دارویی برای کنترل درد، یا جراحی را توصیه کند.

تصویر
ژرمن شپرد
Gastric Dilatation Volvulus: که به آن نفخ نیز گفته می شود، این یک وضعیت تهدید کننده برای زندگی است که می تواند در سگ های بزرگ و آنهایی که سینه عمیق دارند مانند ژرمن ها تأثیر بگذارد. این موضوع به صورت ویژه تر در مورد آنهایی صادق است که روزانه با یک وعده غذایی با حجم زیاد تغذیه می شوند، به سرعت غذا می خورند، بعد از خوردن غذا مقدار زیادی آب می نوشند و بعد از خوردن فعالیت های بدنی سنگین انجام دهند. نفخ در بین سگهای مسن شایع تر است. GDV هنگامی اتفاق می افتد که معده با گاز یا هوا پر شود و سپس بچرخد.

سگ برای رهایی از هوای اضافی موجود در معده قادر به آروغ زدن یا استفراغ نیست و فشار معده مانع از بازگشت طبیعی خون به قلب می شود. فشار خون افت می کند و سگ دچار شوک می شود. بدون مراقبت فوری پزشکی، سگ ممکن است بمیرد. اگر سگ شما دارای درد و تورم شکمی است که به صورت ناگهانی ایجاد شده است و بیش از حد بزاق می کند و حالت تهوع دارد ولی چیزی را استفراغ نمی کند، و همچنین ممکن است دارای ضربان قلب سریع، بی قراری، افسرده و بی حال و ضعیف باشد. این موضوع بسیار مهم است که در صورت مشاهده ی این علائم در اسرع وقت آن را نزد یک دامپزشک ببرید.

میلوپاتی دژنراتیو: یک بیماری پیشرونده نخاع است. به طور خاص مربوط به بخشی از نخاع است که اطلاعات مربوط به پاهای عقب را به مغز منتقل می کند. سگ های مبتلا به این بیماری طوری عمل می کنند که گویی نمی دانند پاهای عقب آنها کجاست و نمی توانند به درستی حرکت کنند. بیماری تا جایی پیش می رود که سگ نمی تواند راه برود. بیشتر اوقات، هیچ درمانی وجود ندارد. با این وجود، در موارد کمیاب، این بیماری به کمبود ویتامین ب۱۲ یا ویتامین E مربوط می شود. در صورت بروز این موارد، مکمل های ویتامین ممکن است شرایط را تثبیت کند.

نارسایی لوزالمعده اگزوکرین: EPI یک بیماری ژنتیکی از لوزالمعده است که در آن سلول هایی که آنزیم های گوارشی تولید می کنند از بین می روند. در نتیجه، سگ دیگر نمی تواند غذا را هضم و جذب کند. اولین علائم این بیماری تولید گاز، کاهش اشتها، کاهش وزن و تغییر در مدفوع است. سگ بسیار گرسنه می شود. این بیماری با آزمایش ساده خون قابل تشخیص و درمان آن نیز ساده است. آنزیم های لوزالمعده به غذای سگ اضافه می شود. با تجویز و استفاده مناسب داروها، بیشتر سگ ها بهبود می یابند.

آلرژی: برخی از ژرمن شپرد ها از انواع آلرژی سطحی و غذایی رنج می برند. علائم آلرژی در سگ ها مشابه این علائم در افراد است. اگر سگ شما در حال خاراندن صورت خود یا لیسیدن پنجه های خود است و ساییدگی زیاد روی صورت آنها مشاهده می شود، به وجود آلرژی در سگتان شک کنید و آنها را نزد دامپزشک ببرید.

مراقبت از ژرمن شپرد

در اصل ژرمن شپردها برای انجام کارهای مختلف ساخته می شوند و آماده به خدمت هستند. این بدان معناست که آنها با ورزش روزانه انرژی زیادی کسب می کنند. اگر آنها را برای مدت طولانی بدون ورزش تنها گذاشتید، انتظار بوجود آمدن مشکلاتی مانند کسالت و عدم تحرک، جویدن، حفر و پارس کردن را داشته باشید. ژرمن شپرد ها به شدت نیاز به ورزش بدنی و ورزش ذهنی دارد. مانند بسیاری از نژادهای گله دار،ژرمن شپرد ها نیز پارس می کنند. پارس کردن لزوماً یک مشکل نیست، اما می تواند نشانه ی بی حوصلگی سگ باشد.

یادگیری دستور “آرام و ساکت باش ” باید بخشی از آموزش اطاعت ژرمن شپرد باشد. شپرد های آلمانی دوست دارند اجسام را بجوند و فک های قدرتمند آنها می توانند اکثر مواد را از بین ببرند. اگر این کاررا اشتباهی و بدون مراقبت انجام دهند، می تواند به دندانهایشان آسیب برساند، اگر چیزی را ببلعند ممکن است باعث بیمار شدن آنها و حتی خفگی شود. با دادن اسباب بازی ها و استخوان های ایمن به آنها، هم سگ و هم وسایل خود را حفظ کنید تا در مواقعی که با آنها بازی نمی کنید بتوانند خود را سرگرم کنند.

تغذیه ژرمن شپرد

یک غذای سگ با کیفیت بالا و مناسب برای سن سگ (توله، بزرگسال و سالخورده) تمام مواد مغذی مورد نیاز نژاد را خواهد داشت. مواد غذایی بی کیفیت می توانند باعث ناراحتی در هضم شوند. به آنها کم و مفید غذا دهید، و مخصوصاً از دادن استخوان و غذاهای پخته شده با چربی زیاد اجتناب کنید. برای آموزش سگ می توان از تکه های کوچک بیسکوییت یا غذای فشرده سگ استفاده کرد. اگر به سگتان غذای کیفیت بالا می دهید، مکمل های ویتامین و مواد معدنی لازم نیست، اگرچه افزودن مقدار کمی ماست، سبزیجات پخته شده یا تخم مرغ به مواد غذایی می تواند مفید باشد. یادبگیرید کدام غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر هستند و کدام ها نیستند.

اگر نگران وزن یا رژیم سگ خود هستید، با دامپزشکتان تماس بگیرید.یک غذای سگ با کیفیت بالا و مناسب برای سن سگ (توله، بزرگسال و سالخورده) تمام مواد مغذی مورد نیاز نژاد را خواهد داشت. مواد غذایی بی کیفیت می توانند باعث ناراحتی در هضم شوند. به آنها کم و مفید غذا دهید، و مخصوصاً از دادن استخوان و غذاهای پخته شده با چربی زیاد اجتناب کنید. برای آموزش سگ می توان از تکه های کوچک بیسکوییت یا غذای فشرده سگ استفاده کرد. اگر به سگتان غذای کیفیت بالا می دهید، مکمل های ویتامین و مواد معدنی لازم نیست، اگرچه افزودن مقدار کمی ماست، سبزیجات پخته شده یا تخم مرغ به مواد غذایی می تواند مفید باشد. یادبگیرید کدام غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر هستند و کدام ها نیستند. اگر نگران وزن یا رژیم سگ خود هستید، با دامپزشکتان تماس بگیرید.

آموزش ژرمن شپرد

اجتماعی شدن و کلاس های آموزشی از دوران تولگی بسیار مهم بوده و ادامه آموزش پیروی از دستورات، باعث می شود که توله ها در بزرگسالی سازگار و خوش اخلاق شوند. جرمن شپرد یک همراه خوب و باهوش است. ثبات و آموزش مثبت، مبتنی بر پاداش، نتایج عالی ای را به همراه خواهد داشت. او با خانواده ای که با آن ها زندگی می کند پیوندی به شدت نا گسستنی ایجاد می کند، بنابراین وقتی با آن خانواده زندگی می کند خود را خوشبخت ترین فرض می کند. او باید در خانه بزرگ شود و در معرض فعالیت های خانواده قرار بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (709 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس