علت اعتیاد به فیلم های پورن و سکسی

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
علت اعتیاد به فیلم های پورن و سکسی
اعتیاد به پورن به طور قابل توجهی منجر به کاهش کیفیت روابط جنسی، کاهش رضایت جنسی و کاهش اعتماد به نفس در شما می‌شود. این اعتیاد در مراحل بعدی می‌تواند زندگی شغلی شما را نیز دگرگون بسازد. بنابراین در صورت ادامه یافتن آن می‌بایست مشکلات شغلی و مالی را به مجموعه مشکلات خود اضافه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اعتیاد به پورنوگرافی با اعتیاد جنسی متفاوت است. در اعتیاد به پورنوگرافی فرد به دیدن فیلم های پورن معتاد می شود و معمولاً نیاز خود را از طریق خودارضایی رفع می کند. اعتیاد به دیدن این فیلم ها می تواند زمینه اعتیاد جنسی را نیز فراهم کند و هم چنین به دلیل ایجاد تصورات غلط از رابطه جنسی به کژکاری جنسی نیز بیانجامد.

دانشمندان همواره با شک و ابهام در مورد اعتیاد جنسی صحبت می کنند. اما تحقیقات اخیر درباره دیدن تصاویر پورن ثابت کرد که می توان به استفاده زیاده از حدِ هر نوع ماده ای که با وابستگی ذهنی افراد همراه باشد واژه اعتیاد را اطلاق کرد.

فعالیت و تغییرات مغزی انسان در هنگام تماشای تصاویر پورن مشابه با زمانی است که به یک فرد معتاد تصاویر مواد مخدر نشان داده شود. در تحقیق انجام شده در دانشگاه کمریج دانشمندان تصاویر پورن به 19 مرد با رفتارهای جنسی اجباری و 19 مرد سالم نشان دادند. نتایج حاکی از آن بود که داشتن اعتیاد به روابط جنسی موجب تحریک نواحی در مغز می شود که در زمان مصرف مواد مخدر نیز فعال می شوند. این در حالی است که مغز مردان سالم نسبت به دیدن تصاویر این چنینی واکنشی نشان نمی دهد.

روانشناسی اعتیاد به پورن

جالب است بدانید در حالتی که به تماشای فیلم پورن می پردازید، با زمانی که در حال استعمال دخانیات می هستید، سیستم عصبی مغز شما یکسان برخورد می کند. چرا که لذت حاصل از تماشای اینگونه ویدئوها، دقیقاً همان بخشی از مغز را مورد هدف قرار می دهد که حس نئشگی حاصل از مواد مخدر! آمارها نشان می دهد افرادی که محتوای پورن تماشا می کنند، بیش از سایرین در خطر ورود به روابط جنسی خطرناک هستند. همچنین آن ها انگیزۀ بیشتری برای شرکت در سکس های گروهی دارند. سادیسم و یا آزار دادان شریک جنسی در طول رابطه، مازوخیسم و یا لذت آزار دیدن و حتی رابطه جنسی با حیوانات نیز در این افراد بیشتر دیده می شود. همۀ این ها از پیامدهای تماشای فیلم پورن است که گریبانِ شریک جنسی فرد معتاد به پورن را می گیرد!

اعتیاد جنسی زمانی شکل می گیرد که فرد کنترل میل جنسی خود را از دست داده و در کژ رفتاری های جنسی خود، بدون اینکه میل طبیعی به آن ها داشته باشد، افراط می کند. برای مثال، بیش از حد خود ارضایی می کند، آمیزش جنسی می کند و یا ویدئوهای مستهجن تماشا می کند. از این رو، عدم تعادل در رفتارهای جنسی، منجر به شکل گیری اعتیاد در فرد می شود. هرزه نگاری و یا همان پورنوگرافی، در پنج مرحله کلی شما را به خود وابسته می سازد. طوری که از دنیای واقعی فاصله گرفته و در دنیای تخیلی تصاویر پورن غرق می شوید.

مراحل مختلف اعتیاد به پورنوگرافی چگونه است؟

1- مرحله اولِ اعتیاد به ویدئوهای پورن

در این مرحله که اغلب با عنوان مواجهه شناخته می شود، فرد به طور تصادفی و یا عمدی، با ویدئوهای پورن آشنا می شود. در اینگونه سایت ها محافظتی برای عدم ورود افراد نا نابالغ وجود ندارد. از این رو، دسترسی کودکان و نوجوانان نیز به این نوع تصاویر فراهم است. این طور که آمارها نشان می دهد، بیشتر افرادی که به تماشای ویدئوهای پورن معتاد می شوند، از سنین کودکی تماشاچی بوده اند! گاه اعتیاد به اینترنت در کودکان، ناشی از دسترسی آن ها به چنین برنامه هایی است.

2- مرحله دوم، جرقه های آغاز اعتیاد به پورنوگرافی

در این مرحله از اعتیاد، فرد توانایی کنترل میل جنسی خود را از دست می دهد. او در موقعیتی قرار می گیرد که ناگزیر و از روی اجبار، به سمت فیلم های مستهجن می رود. جرقه های آغاز اعتیاد در این مرحله ایجاد می شود.

3- مرحله سوم

زمانی که فرد برای تجربه مجددِ حسِ روزهای اول، به فیلم های پورن تنوع می بخشد، وارد مرحله سوم اعتیاد به pornography شده است. درست مانند حس نئشگی در استفاده از مواد مخدر، این مرحله نیز برای تأثیر بهتر و تحریک بیشتر، نیاز به افزایش دوز دارد. از این رو، فرد در شروع اعتیاد، چندین فیلم متنوع را انتخاب می کند تا بلأخره، با یکی از آن ها با کیفیت بهتری تحریک شود.

4- مرحله چهارم

ورود افراد به مرحله چهارم اعتیاد پورنوگرافی، زمانی رخ می دهد که او دیگر هیچ حساسیتی به چنین ویدئوهایی ندارد. هیجان روزهای اول را از دست داده و صحنه های مستهجن دیگر برای او لذت بخش نیست. حتی تنوع بیش از حد ویدئوها نیز نمی تواند منجر به تحریک وی شود.

5- مرحله پنجم

در این مرحله، فرد معتاد تلاش می کند تا صحنه های مستهجن دیده شده را به نمود واقعی تبدیل کند؛ دقیقاً با اجرای همان رفتارهای تحریک آمیز و همان جنس رابطه ها. اما مشکل اینجاست که در دنیای پورن، بیش از حدّ واقعی بزرگنمایی می شود و فرد نمی تواند نتیجه مورد انتظار خود را به دست آورد. بیشتر افراد در این مرحله سرنوشت خود را رقم می زنند. یا روز به روز در منجلاب اعتیاد فیلم پورن غرق می شوند و یا به دنبال راهی برای درمان و ترک اعتیاد خود می گردند.

علائم اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

در یک نگاه کلی، نمی توان تمام تماشاچیان پورنوگرافی را معتاد قلمداد کرد. گروه خاصی از تماشاچیان به اعتیاد دچار می شوند که عموماً رفتارهای خاص از خود بروز می دهند. در صورتی که برخی از اینگونه رفتارهای جنسی نادرست در حالت روحی و رفتاری شما نمود پیدا کرده است، نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید. چرا که احتمال اعتیاد به پورن در شما شدت گرفته است. برخی از این رفتارها عبارتند از:

  1. نمی توانید میل جنسی خود را کنترل کنید و با وجود حسّ گناه، باز در این رفتار ناسالم اصرار می کنید.
  2. وقت، هزینه و انرژی زیادی را صرف این ویدئوها می کنید. تا حدی که در تعاملات اجتماعی خود دچار اختلال شده اید.
  3. حتی اگر دیدن ویدئوهای پورنوگرافی مساوی با چشم پوشی به برخی مسئولیت های فردی و یا شغلی باشد، آن را کنار نمی گذارید.
  4. کنترل زمان و تعداد فیلم ها از دستتان خارج شده است.
  5. این رفتار را از زندگی مجردی به زندگی مشترک منتقل کرده اید.
  6. به شریک جنسی خود اصرار می کنید تا محتوای پورنوگرافی تماشا کند. حتی اگر به دیدن آن رغبتی نداشته باشد.
  7. اگر ویدئوی پورن نبینید تحریک نمی شوید. بنابراین، پیش از آغاز رابطه زناشویی و یا در طول آن نیز به دیدن فیلم های پورن مشغول می شوید.
  8. اگر تنها راه مقابله در برابر استرس های زندگی را در تماشای اینگونه ویدئوها می دانید، به آن معتاد شده اید.

علل گرایش و اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

علت گرایش به ویدئوهای مستهجن، در افرادِ مختلف متفاوت است. از این رو، به طور دقیق نمی توان گفت چرا به تماشای چنین ویدئوهایی روی می آورند. اما آنچه که مسلم است این است که در ابتدای مسیر، فیلم های سوپر به نظرتان جذاب و سرگرم کننده بوده اند. اما با گذر زمان، بدون آنکه احساس خطر کنید، در تماشای این فیلم ها حریص و معتاد شده اید. عموماً همه افرادی که محتوای پورنوگرافی می بینند به آن معتاد نمی شوند. تنها درصدی از افراد هستند که بنابر چند دلیل مهم، به ورطه اعتیاد کشانده می شوند.

1- گول خوردن مغز از دلایل اعتیاد به پورنوگرافی

یکی از دلایلی که شما را در مسیر اعتیاد به هرزه نگاری قرار می دهد، فریب مغزتان است. برای برخی افراد، لذت تماشای رابطۀ جنسی، بیش از تجربه آن است. به خصوص در فیلم های سوپر که روابط جنسی به صورت دروغین و تخیلی نمایش داده می شود. شما با تماشای آن، می توانید در چند دقیقه روابط جنسی متنوع با افراد مختلف را تجربه کنید ببینید که شاید بسیار جذاب تر و متنوع تر از روابط جنسی واقعی باشد. متأسفانه در این حالت مغز فریب می خورد و تصور می کند که به تمام این روابط دسترسی دارد. بنابراین، با ترشح دوپامین بیشتر، حس لذت را برای چندین ساعت در شما پایدار می دارد.

2- عدم دسترسی به روابط جنسی سالم

یکی دیگر از عواملی که منجر به گرایش به پورنوگرافی می شود، اختلالاتی مانند کمبود اعتماد به نفس و یا عزت نفس در شماست. زمانی که از اعتماد به نفس مطلوبی برخوردار نباشید، تلاش می کنید با تماشای ویدئوهای مستهجن، خود را در موقعیت های پورن استارها تصور کنید تا آرزوهای جنسی خود را محقق سازید و بدین ترتیب، کمبودهای خود را جبران کنید. همچنین، به دلیل آنکه خود را در به دست آوردن رابطه جنسی طبیعی موفق نمی دانید، ترجیح می دهید بدون دردسر و از طریق این نوع فیلم ها ارضا شوید.

3- فشارهای روانی از علل اعتیاد به پورنوگرافی

احساسات منفی، اضطراب و استرس های محیط شغلی و یا خانوادگی از عوامل سوق دهنده به سمت پورنوگرافی هستند. ممکن است زمانی که در معرض فشارهای روانی قرار می گیرید، برای تجربه احساس بهتر و رهایی از احساسات منفی، به تماشای ویدئوهای مستهجن روی آورید. زیرا از این طریق احساس آرامش دارید. درست شبیه زمانی که افراد معتاد به مواد مخدر، با مصرف ماده اعتیاد آور، احساس آرامش بیشتری داشته و دغدغه های فکری خود را فراموش می کنند. چنین رفتارهایی اگر در سنین کم آغاز شود، منجر به بلوغ زودرس خواهد شد.

راه درمان بیماری پورنوگرافی چیست؟

خوشبختانه وابستگی و اعتیاد به پورنوگرافی، درمان پذیر است. راهکارهای درمانی مختلفی برای پایان بخشیدن به این حالات وجود دارد. شما می توانید راهکارها را در ترکیب با یکدیگر و یا به صورت مجزا به کار ببرید. اما ترک این کژ رفتاری به تنهایی و بدون یک پشتیبان دشوار است. حضور یک مشاور و درمانگر در این راه بسیار مؤثر است.

1- روان درمانی

زمانی که علائم اعتیاد پورنوگرافی را در خود کشف کردید، بهتر است در قدم اول به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید. به این ترتیب، وضعیت سلامتی ذهن و روان شما مورد بررسی قرار گیرد. چرا که ممکن است علت اعتیاد شما در اختلالاتی نظیر افسردگی، وسواس فکری و یا اضطراب نهفته باشد. برنامۀ درمانی که مشاورهای بالینی به شما ارائه می دهند، می تواند به کنترل محرک، وسوسه ها و افکاری که منجر به گرایش به ویدئوهای مستهجن می شود بینجامید تا اعتیاد شما را درمان کند.

2- رفتار درمانی شناختی

روش رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) یکی دیگر از روش های درمان است. این روش به شما کمک می کند تا از رفتارها و عوامل تحریک کننده مطلع شوید و خود را از آن ها دور کنید. CBT فرد را شناسایی می کند، به چالش می کشد و به این ترتیب در الگوی تفکر و رفتار او تغییر ایجاد می کند. همچنین می توان از مصاحبه های انگیزشی (Motivational Interviewing) استفاده کرد. مصاحبه های انگیزشی به بیمار کمک می کند تا دربارۀ جوانب مثبت و منفی اعتیاد خود بیندیشد و آن را در جهت تغییری که می تواند زندگیش را بهبود بخشد، هدایت کند. روش “ذهن آگاهی” نیز از دیگر روش هایی است که به فرد کمک می کند تا کنترل اصرارهای خود را به دست گیرد.

3- دارو درمانی

اساساً اولین و بهترین اقدام جهت درمان اعتیاد به پورن، روان درمانی همراه با گفتگو و مشاوره است. اما در مواردی نیز تجویز دارو می تواند در پیشروی مراحل درمان مؤثر باشد. داروهایی که به کاهش میل جنسی کمک می کنند می تواند به شما در ترک و درمان اعتیاد کمک کند.

4- گروه درمانی از راههای درمان بیماری پورنوگرافی

یکی دیگر از روش های مؤثر درمان، شرکت در جلساتی است که اعضای آن در گذشته از این اعتیاد رنج می برده اند. حضور شما در این جلسات کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای درمان بیابید و به مسیر درمان و ترک امیدوار باشید.

چند توصیه مهم در زمان درمان بیماری پورنوگرافی

در کنار روش های درمانی علمی و مداخلات روانشناسی، بد نیست خودتان نیز برای درمان هر چه سریع تر این اختلال کمک کنید. در وهله اول، علت ترک را به طور واضح مشخص کنید. این که چرا تصمیم دارید به این کژرفتاری پایان دهید؟ انتظار دارید با ترک آن چه تغییرات مثبتی در زندگی تان به وجود آید؟ زمانی که انگیزه ترک را شناسایی کردید، برای این عادت، یک جایگزین سالم انتخاب کنید.

  • مطالعه کنید و یا یک مهارت جدید یادبگیرید.
  • ابزارهای تحریک کننده را کنار بگذارید.
  • تمام راه های مرتبط به فیلم های سوپر را ببندید.
  • برای مدتی دسترسی خود را به اینترنت قطع کنید.
  • به سلامت جسمانی خود نیز توجه کنید؛ برای مثال خوب بخوابید و مواد غذایی سالم را در سبد غذایی خود بگذارید.
  • برای تخلیه انرژی ورزش کنید.
  • برای کسب آرامش بیشتر و آرام کرن ذهن و روان خود، از ورزش هایی نظیر مدیتیشن و یا یوگا کمک بگیرید.
  • سعی کنید در خانه تنها نباشید.با دوستان خود معاشرت کنید و خود را از موقعیت هایی که در آن به تماشای تصاویر و عکس های مستهجن می پرداختید دور نگه دارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (147 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (59 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...