علت روشن شدن چراغ کیسه هوا یا ایربگ خودرو

  شنبه، 23 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
علت روشن شدن چراغ کیسه هوا یا ایربگ خودرو
چراغ ایربگ خودرو از قسمت‌های مهم سیستم عیب یابی ایربگ خودرو می‌باشد و وظیفه اصلی آن اینست که در صورت وجود خطا یا ایرادی در سیستم ایربگ خودرو راننده را آگاه سازد.ما در این مطلب علت های روشن شدن این چراغ را خدمتتان عرض میکنیم . با ما همراه باشید.

به طور کلی بعد از روشن کردن خودرو چراغ هشدار ایربگ برای حدود ۵ ثانیه روشن می شود و باید به طور اتوماتیک در صورت مثبت بودن شرایط، خودش خاموش شود اما اگر همچنان روشن ماند، نشان از وجود خطایی در سیستم است که کامپیوتر خودرو، باید بتواند مشکل را شناسایی کند و بعد از شناسایی، کدی توسط کامپیوتر ذخیره می شود که از طریق آن بتوانید علت را شناسایی کنید.

زمانی که چراغ هشدار ایربگ روشن می ماند، چه کار کنیم؟

اول از همه این که کمربند خود را چک کنید و اگر دیدید که چراغ ایربگ همچنان روشن است سوئیچ نزنید و حرکت نکنید و گاهی اوقات با یک بررسی ساده می توانید به راحتی علت را پیدا کنید.اگر چراغ ایربگ هنوز روشن بود بهتر است که کامپیوتر ماشین را اسکن کنید تا کد مربوط به این مشکل را شناسایی کنید و از آن استفاده کنید و بیشتر ماشین ها یک دکمه ریست دارند که می توان در چنین زمانی از آن استفاده کرد فقط به یاد داشته باشید که کار کردن با ایربگ خطرات خودش را دارد و ممکن است در یک اقدام ناشیانه آن را از بین ببرید پس بهتر است که از فردی متخصص کمک بگیرید.

آیا رانندگی کردن با چراغ هشدار ایربگ روشن امنیت دارد ؟

در حالی که در این حالت می توانید ماشین را حرکت دهید اما باید به یاد داشته باشید که در چنین مواردی ممکن است ایربگ به خوبی کار خود را انجام ندهد که همین تبدیل به یک خطر می شود.اگر نیاز ضروری ندارید سعی کنید که حتی الامکان تا برطرف شدن مشکل از ماشین استفاده نکنید و هر چه سریع تر آن را به یک تعمیرگاه ببرید.گاهی اوقات برطرف کردن این مشکل به قدری راحت است که می توانید با یک تعمیرکار تماس بگیرید و با گفتن علائم و نشانه ها مشکل را به راحتی پیدا کنید و با همان تلفن، با راهنمایی های فرد مورد نظر بتوانید خودتان تعمیر ماشین را در چنین حالتی انجام دهید. اجزای اولیه سیستم ایربگ معمولاً چهار جزء بسیار مهم در سیستم خود دارد که این چهار جزء شامل باتری بک آپ، سنسور تصادف، شتاب سنج و مخزن ایربگ می باشد. هر کدام از این موارد می تواند باعث روشن ماندن چراغ هشدار ایربگ شود.

چراغ هشدار ایربگ

اجزای اصلی سیستم ایربگ

یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت خودروسازی که در جهت افزایش ایمنی سرنشینان طراحی و تولید شده، ایربگ خودرو است. هنگام برخورد شدید خودرو، کیسه هایی در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده اند که به سرعت از گاز پر شده و از برخورد سرنشینان به شیشه و قسمت جلویی اتاقک جلوگیری می کنند.

باطری بکاپ

این باطری در ایربگ با استفاده از باطری ماشین کار می کند و به علت اینکه بسیاری از باتری های ماشین در قسمت جلو قرار دارند، می توانند به راحتی در اثر تصادف خراب شوند و در موارد خاصی ممکن است که قبل از خراب شدن باتری ماشین، باتری بک آپ کار خود را انجام دهد پس همانطور که گفتیم در درون ایربگ یک باتری بکاپ وجود دارد که در این موارد به خوبی کار می کند.

این باتری از طریق باطری اصلی ماشین شارژ می شود و اگر باتری اصلی ماشین شما خالی شده باشد، این باتری می تواند باز هم به کار خود ادامه دهد و به داد شما برسد و گاهی اوقات وجود اشکال در درون باطری بک آپ ایربگ می تواند باعث شود که چراغی هشدار ایربگ همیشه روشن بماند.

سنسور تصادف

این سنسور ها معمولاً به سنسور های تصادف معروف هستند و می توانند در هنگام وضعیت های دشوار، ایربگ را موظف به باد کردن کنند.در یک ماشین، سنسور های بسیار زیادی در نقاط مختلف بدنه خود دارد اما سنسور تصادف یکی از مهم ترین آن ها می باشد و گاهی اوقات وجود سیگنال های غلط در این سنسور یا هرگونه خرابی در سیم های آن می تواند باعث شود که چراغ ایربگ شما روشن بماند و بهتر است که زودتر این مشکل را برطرف کنید؛ زیرا در صورت باقی ماندن مشکل، ایربگ هنگام تصادف به درستی کار نخواهند کرد.

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

اگر خودرو تصادف نداشته باشد

  • اتصال سوکت های کشنده کمربند ها که زیر صندلی های جلو قرار دارد بررسی شود
  • اتصال سوکت های ایربگ روی فرمان کنترل شود.
  • اتصال سوکت ایربگ سمت شاگرد کنترل شود.
  • اتصال سوکت کامپیوتر ایربگ که جلوی دست دنده قرار دارد کنترول شود.
  • اگر تمامی اتصالات درست بود نوار داخل دسته راهنما پاره شده که کامل باید با دسته راهنما تعویض شود.

چگونه می توان چراغ ایربگ را خاموش کرد؟

و اما سوال اساسی و مهم نحوه خاموش کردن چراغ ایربگ است برای اینکار ما یک راهکار به شما پیشنهاد می دهیم که به نوعی باعث ریست چراغ ایربگ و خاموش شدن چراغ ایربگ می شود. چنانچه در اینصورت چراغ ایربگ شما همچنان فعال بود بایستی برای عیب یابی دقیقتر به یک تعمیرگاه ایربگ مجاز مراجعه نمایید.

  • مرحله یک : سوییچ را در جای خود قرار داده و کلید را به حالت “روشن” بچرخانید.
  • مرحله دوم : توجه کنید که چراغ ایربگ روشن شود. به مدت پنج تا هفت ثانیه روشن می ماند و سپس خود را خاموش می کند. بعد از خاموش شدن ، فوراً کلید را خاموش کرده و سه ثانیه صبر کنید.
  • مرحله سوم : مراحل ۱ و ۲ را دو بار دیگر تکرار کنید.

خودرو را روشن کنید. چراغ SRS باید به مدت هفت ثانیه روشن شود و سپس خاموش شود و خاموش بماند. چراغ کیسه هوا تنظیم شده است.

مشکلات چراغ هشدار ایربگ

اگر ماشین را به یک تعمیر کار متخصص نشان دهید، می تواند تمام این موارد را بررسی کند و به راحتی مشکل را شناسایی کند ، اگر چه که روشن ماندن چراغ هشدار ایربگ می تواند باعث مشکلات جدی شود اما اگر تصادف اتفاق بیفتد، ممکن است که ایربگ ها به همین دلیل کار خود را به درستی انجام ندهند پس بهتر است که هر چه زودتر ریشه این مشکل را شناسایی کنید و به برطرف کردن آن اقدام کنید.

مواردی که باید در خصوص ایربگ به آنها توجه داشت !

  1. غربيلك فرمان يا كيسه هواى آن را به هيچ وجه دستكارى نكنيد.
  2. - پوشاندن كيسه هواى فرمان ممنوع است.
  3. باز كردن غربيلك فرمان ممنوع است (به جز براى پرسنل مجاز شبكه خدمات پس از فروش).
  4. هيچ وسيله اى را بين داشبورد و سرنشين قرار ندهيد (حيوان، چتر، عصا، بسته و ...)
  5. به محض برداشتن صندلى كودک، براى اطمينان از ايمنى سرنشين در هنگام ضربه شديد، كيسه هواى سرنشين را دوباره فعال كنيد.
  6. نصب صندلى كودک در حالت پشت به جاده در روى صندلى سرنشين جلو تا زمانى كه تجهيزات مكمل كمربند ايمنى سرنشين جلو غير فعال نشده باشد، ممنوع است.
  7. از قرار دادن صندلی مخصوص کودک در صندلی جلوی خودرویی که مجهز به سیستم کیسه هوای مسافر می باشد حتما اجتناب کنید (در صورتی که این سیستم مجهز به قابلیت از مدار خارج کردن یا خاموش کردن سیستم کیسه هوای سرنشین را دارد مجاز به استفاده صندلی کودک در صندلی جلو می باشید)
  8. چراغ هشدار دهنده بر روی داشبورد خودرو که پس از روشن شدن سوئیچ موتور به مدت چند ثانیه روشن باقی می ماند و سپس خاموش می شود. (نشان بر سالم بودن سیستم) در صورت روشن ماندن مداوم این چراغ به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.
  9. از قرار دادن اشیاء و یا چسباندن آنها (سنجاق، آرم، ساعت، پايه تلفن همراه و ...) بر روی غربیلک فرمان اجتناب کنید، زیرا در صورت فعال شدن سیستم کیسه هوا ممکن است به صورت شما آسیب جدی برساند.
  10. هیچ نوع شیئی را بین خود و کیسه هوا قرار ندهید.
  11. هرگز با قرار دادن دست های خود در وسط غربیلک فرمان رانندگی نکنید.
  12. از قرار دادن ابزار و اشیاء بر روی داشبرد اجتناب کنید، زیرا ممکن است در اثر فعال شدن کیسه هوا به سرنشین مجاور، آسیبی برسد و یا در عملکرد سیستم کیسه هوای راننده خللی وارد کند.
  13. اطمینان حاصل کنید که سرنشین جلو پاهای خود را بر روی داشبورد در حین حرکت خودرو نگذاشته باشد. مسافر و راننده همیشه سعی داشته باشند نسبت به موقعیت داشبورد به صورت عمودی قرار گیرند و از دراز کشیدن و یا تکیه دادن به در، در حین رانندگی اجتناب کنید.
  14. در خودروهایی که دارای سیستم کیسه هوای جانبی است هرگز نباید از روکش صندلی استفاده کرد.
  15. كيسه هاى هوا هنگام واژگون شدن خودرو و يا وارد آمدن ضربه از پشت، عمل نمى كنند. در صورت وارد آمدن ضربه هاى شديد به قسمت زير خودرو، به علت وجود چاله، سنگ و ... احتمال فعال شدن كيسه هاى هوا و تجهيزات مربوطه وجود دارد.
  16. هرگونه دستكارى يا تغيير سيستم كيسه هواى راننده يا سرنشين (كيسه هاى هوا، واحد كنترل الكترونيكى، سيم كشى ...) ممنوع است (مگر توسط پرسنل آموزش ديده شبكه خدمات پس از فروش).
  17. به منظور تضمين سيستم هاى ايمنى، بعد از بروز تصادف، سرقت يا اقدام به سرقت خودرو، به جهت كنترل اين سيستم ايمنى به نمايندگى هاى مجاز مراجعه نماييد.
  18. هنگامى كه قصد فروش خودرو را داريد، خريدار را از وضعیت ایربگ آگاه كنيد و دفترچه راهنما را در اختيارش بگذاريد.
  19. هنگام از رده خارج كردن خودرو، براى از بين بردن چاشنى هاى فعال كننده سيستم، به يكى از نمايندگى هاى مجاز مراجعه كنيد.
  20. باز شدن کیسه های هوا در برخی موارد موجب زخمی شدن یا حتی مرگ رانندگانی شده که فاصله آنها تا فرمان خودرو بسیار کم بوده است، حداقل این فاصله باید 25 سانتی متر باشد. رعایت کردن این فاصله برای رانندگانی که بلند قد هستند، آسان است، اما رانندگان کوتاه قد، برای آن که پایشان به پدال گاز، ترمز و کلاچ برسد، ناچارند که بیش از اندازه خود را به فرمان خودرو نزدیک کنند. برای حل این مشکلات، از اهرم های تنظیم ارتفاع جلو و عقب بردن صندلی استفاده کنید. (نسل جدید کیسه های هوا که هوشمند هستند، به تازگی به بازار آمده است. سرعت باز شدن این کیسه ها بر حسب شدت تصادف، قد و وزن راننده و فاصله سر راننده تا فرمان خودرو تغییر می کند.)
  21. نبايد كيسه هوا را با يك بالش نرم اشتباه گرفت، بلكه بايد در نظر داشت كه آن در زماني كمتر از 05/0 ثانيه يعني سريعتر از يك چشم بر هم زدن با سرعتي بيش از 400 كيلومتر بر ساعت به شكل بالشتك در مي آيد و خود اين ضربه مي تواند براي فردي كه به كيسه هوا نزديك است بسيار خطرناك باشد.بر اساس قوانين سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگراه ها در آمريكا، كودكان زير 12 سال بايد در صندلي عقب كه ميزان ايمني آن 35 درصد بيش از صندلي جلو است قرار گيرند.
  22. در برخی از خودروها فعال بودن سیستم ایربگ به بسته بودن کمربند ایمنی منوط شده است، بنابراین حتما همیشه هنگام رانندگی کمربند ایمنی خود را ببندید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW