علت ترک خوردگی لب نوزاد و روش های درمان

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
علت ترک خوردگی لب نوزاد و روش های درمان
عدم تشخیص، درمان، مراقبت لازم و بهنگام ترک خوردگی لب نوزاد، می تواند منجر به بروز زخم و شکاف لب ها و هم چنین اختلال در شیر خوردن نوزاد شود. در این مطلب شما را با علل و علائم ترک لب در نوزادان و روش های درمان آن آشنا میکنیم.

نوزادان تازه متولد شده گاهی اوقات دچار خشکی پوست می شوند و ممکن است لب های آنها چسبیده به نظر برسد تا زمانی که پوست آنها با محیط خارج از رحم سازگار می شود. چندین درمان خانگی می تواند به مرطوب سازی لب ها و تسکین هرگونه ناراحتی کمک کند. گاهی ممکن است به نظر برسد که ترک لب ها برای نوزاد تازه متولد شده ناراحت کننده است اما این علامت معمولاً جای نگرانی ندارد. اگر علائم دیگری نیز وجود داشته باشد شکاف لب ها می تواند یک بیماری زمینه ای مانند عفونت یا کمبود آب را نشان دهد. اگر نوزاد تازه متولد شده دارای لبهای مزمن شکسته یا علائم دیگری است بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا علل جدی را رد کند.

یکی از دلایل ترک خوردن لب ها در نوزادان عادت آنها به مکیدن مداوم لب ها است. با این حال ترک خوردگی لب ها می تواند ناشی از دلیل مهم دیگری مانند دهیدراسیون یا کمبود آب بدن باشد. همچنین تغییرات گسترده آب و هوایی، قرار گرفتن نوزاد در معرض باد و تنفس از طریق دهان نیز از جمله دلایل دیگری هستند که می توانند باعث خشک شدن و ترک خوردگی لب نوزاد شوند.

علت ترک خوردگی لب نوزاد

میزان ترک خودرن لب نوزاد با تغییرات جوی و آب و هوایی بیشتر می شود. به دنبال تغییرات در دما و سطح رطوبت ممکن است لب های نوزاد خشک شده و این خشکی به تدریج منجر به ترک آن ها شود. این موضوع ممکن است در کودکان نوپا و به ویژه نوزادان نگران کننده باشد. ترک خوردن لب نوزاد دلایل دیگری هم دارد که در ادامه بیان میشود.

کم آبی بدن

تغییرات آب و هوایی منجر به بروز کم آبی در بدن نوزادان می شود. آب و هوای خشک باعث از میان رفتن رطوبت پوست نوزاد و آب و هوای گرم و مرطوب باعث عرق کردن زیاد نوزادان می شود. از طرفی هم برخی از نوزادان قادر به گرفتن سینه مادر و دریافت شیر کافی نمی باشند که این مساله منجر به کم آبی بدن و در نتیجه خشکی لب های نوزاد می شود. برخی از مهمترین علائم کم آب شدن بدن نوزاد، عبارتند از:

  • گودی چشم ها
  • افزایش ضربان قلب
  • گریه های بدون اشک
  • سرد و کبود شدن دست و پا
  • فرورفتگی نقطه نرم روی جمجمه نوزاد

کمبودهای تغذیه ای

عدم تغذیه مناسب یکی دیگر از دلایل خشک شدن لب های نوزاد است. در صورت عدم تامین مواد مغذی لازم به بدن نوزاد لب های او قادر به حفظ رطوبت کافی نخواهند بود. این مساله با تضعیف سیستم ایمنی بدن، منجر به خشکی و ترک لب های نوزاد می شود.

واکنش های آلرژیک

پوست نوزاد ممکن است نسبت به لوسیون، کرم و حتی پارچه ای که به عنوان ملافه بر روی او کشیده می شود حساسیت نشان دهد؛ بنابراین چنانچه مادر از رژ لب خاصی استفاده کرده و به دفعات نوزاد خود را ببوسد ممکن است باعث ایجاد حساسیت بر روی لب های نوزاد شود.

تنفس از طریق دهان

تنفس از طریق دهان باعث می شود که هوا دائما در اطراف لب ها جریان داشته باشد. این هوا همواره رطوبت موجود در مسیر خود را جذب می کند. مسدود شدن راه تنفس بینی به دلایلی از جمله ابتلا به بیماری اغلب باعث تنفس دهانی در نوزادان می شود. این امر نیز به نوبه خود ترک خوردن لب ها و ایجاد درد و ناراحتی در آنها را به دنبال دارد.

تغییرات آب و هوایی

از آنجایی که پوست نوزاد به خصوص در روزهای اولیه پس از تولد به تغییرات آب و هوایی سازگاری ندارد بنابراین دمای محیطی که نوزاد در آن نگهداری می شود باید کاملا ایمن و مناسب باشد. گرمای تابستان، سرمای زمستان و قرار گرفتن در معرض وزش باد شدید می تواند باعث از میان رفتن رطوبت بدن و در نتیجه خشکی لب های نوزاد شود.

مکیدن یا لیس زدن لب ها

تمایل به مکیدن به خصوص در اولین هفته های پس از تولد در نوزادان بسیار شایع است. این امر باعث می شود نوزاد با بیرون آوردن زبان دائما لب های خود را لیس زده و یا آنها را بمکد. در نتیجه بزاق دهان به تدریج از روی لب ها تبخیر شده و باعث خشک شدن آنها می شود. در نهایت تکرار این چرخه ممکن است منجر به ترک خوردگی لب ها شود.

تغذیه با شیر مادر با ترک خوردن لب های نوزاد ارتباط دارد. ولی واقعیت امر آن است که شیردهی پستانی نمی تواند عامل ترک خوردن لب های نوزاد باشد. برعکس شیر مادر در رفع خشکی لب ها بسیار موثر است؛ بنابراین چنانچه نوزاد پستان مادر را به درستی به دهان گرفته و در طول روز شیرکافی بنوشد احتمال خشکی و ترک لب ها کاهش خواهد یافت.

علائم خشکی و ترک خوردن لب نوزاد چیست؟

  • کاهش رطوبت طبیعی لب ها و خشک شدن آنها
  • ظاهر شدن ترک های کم و بیش عمیق بر روی لب ها
  • تیرگی پوست اطراف دهان و لب ها
  • دردناک و قرمز شدن لب ها
  • وجود خونریزی در ناحیه ترک ها

نوزاد

درمان ترک لب در نوزادان به چه صورت است؟

با استفاده از داروهای خانگی می توان لبهای شکاف خورده نوزاد را درمان کرد. با این حال اگر مشکل بدتر شود یا مزمن شود مراقبان باید با پزشک وقت بگیرند. برای درمان ترک خوردگی لب در نوزادان داروهای خاصی وجود دارد که مخصوص نوزادان بوده و برای تسکین سریع ناراحتی می توانید از آنها استفاده کنید.با انجام روش های زیر شکاف لب کودک را درمان کنید:

لانولین را روی لبهای آنها بمالید

هنگام شیردهی بسیاری از افراد از کرم لانولین برای تسکین پستانک ترک خورده استفاده می کنند. لانولین به طور طبیعی در پشم گوسفند ظاهر می شود. استفاده از این کرم روی لبهای خشک نوزاد تازه متولد شده ایمن است و می تواند به آرامش و آبرسانی آنها کمک کند. هنگام زدن این دارو شستن دست هایتان فراموش نوشد.

شیر مادر را روی لبهایشان بزنید:

شیر مادر پر از آنتی بادی است که می تواند به مقابله با بیماری کمک کند. در روزهای اول پس از زایمان شیر مادر حاوی آغوز است که می تواند نوزادان را از باکتری و ویروس محافظت کند. استفاده از چند قطره شیر مادر برای خشک و ترک خوردن لب ها می تواند به آرامش و رطوبت آنها کمک کند. علاوه بر این ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد.

از مرهم لب مخصوص نوزاد استفاده کنید:

از استفاده از بالم لب در نوزادان خودداری کنید و فقط از محصولاتی استفاده کنید که آزمایش ایمنی نوزادان را پشت سر گذاشته اند. مومیایی کننده لب که برای نوزادان و نوزادان مناسب است معمولاً حاوی مواد طبیعی است و نباید حاوی مواد شیمیایی مشابه بالم لب بالغ باشد. حتما از محصولات پزشکی کودکان استفاده کنید.

پوشاندن با لباس خوب در هوای سرد :

شرایط آب و هوایی می تواند لبهای حساس نوزاد را به سرعت خشک کند. باد، سرما و آفتاب همگی می توانند باعث خشکی یا ترک لب شوند. محافظت از پوست نوزاد در برابر آب و هوای سخت، از جمله درجه حرارت گرم و سرد ، ممکن است به شما کمک کند تا لب های شکاف خورده را از بین ببرید. در هوای سرد به لباس های نوزاد دقت کنید تا این مشکل پیش نیاید.

از مرطوب کننده استفاده کنید:

مرطوب نگه داشتن هوا می تواند از خشک شدن پوست نوزاد جلوگیری کند. رطوبت ساز به افزایش سطح رطوبت درجو کمک می کند و استفاده از آن در اتاق کودک می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست و لب های او کمک کند.این یکی از روش های موثر برای پیشگیری از ترک خوردن لب های نوزاد است.

به طور منظم به آنها غذا دهید:

نوزادان تازه متولد شده می توانند به سرعت دچار کم آبی شوند مگر اینکه در فواصل معین تغذیه کنند و شکاف لب ها می تواند نشانه کمبود آب در نوزادی باشد که تغذیه نامناسب دارد یا بیمار است یا استفراغ می کند. هر کودک برنامه غذایی متفاوتی دارد. در طی چند هفته تا چند ماه اول زندگی نوزادان شیرده معمولاً هر 1 تا 3 ساعت یا حدوداً هشت تا 12 بار در طول 24 ساعت شیر معتبر می خواهند.

در صورت مزمن بودن ترک لب نوزاد چه باید کرد؟

مزمن شدن خشکی و ترک لب های نوزاد می تواند نشان دهنده کمبودهای تغذیه ای و یا حتی مصرف ویتامین A مازاد در نوزاد باشد. در مواردی نادر نیز ممکن است نوزاد به بیماری کاوازاکی مبتلا باشد وضعیتی که منجر به بروز التهاب و تب شده و اغلب در نوزادان 6 ماهه تا دو ساله شایع است. با این وجود ابتلا به این عارضه علاوه بر خشکی لب ها با علائم دیگری از جمله تب و قرمزی چشم ها نیز همراه است. بنابراین در صورت تداوم خشکی لب ها در اولین فرصت به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

چگونه می توان از ترک خوردن لب های نوزاد پیشگیری کرد؟

به خصوص در مورد نوزادان پیشگیری همواره بهتر از درمان است. به منظور پیشگیری از ترک خوردن لب های نوزاد دمای منزل را در حد متعادل نگه داشته و در صورت لزوم از مرطوب کننده ها استفاده کنید. سعی کنید به نوزاد خود لباس های مناسب پوشانده و از او در برابر آفتاب یا بادهای شدید به خوبی محافظت کنید و در آخر اینکه به منظور پیشگیری از ابتلا نوزاد به مشکل کم آبی در طول فصول گرم سال تعداد دفعات شیردهی به نوزاد خود را افزایش دهید. ترک لب یکی از مشکلات شایع در میان بزرگسالان است. ولی این عارضه در نوزادان به دلیل ماهیت حساس پوست و همچنین نوع تغذیه که از طریق مکیدن است می تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد. بنابراین در صورت مشاهده خشکی و ترک کوچک، درمان ترک لب نوزاد می تواند از شدید شدن علائم در آنها پیشگیری کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (79 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (76 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (52 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (50 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (29 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (23 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (23 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (23 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (22 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
(ویدئو) وقتی از سوتی های عجیب مادربزرگ ها در برنامه جوکر 2 میگن / متین ستوده و گیتی قاسمی یه سوتی از مامان بزرگشون گفتن که بقیه تا مرز ترکیدن رفتن 😂😂
(ویدئو) سوگواری دیدنی نیکخواه در مراسم ختم ژاله صامتی در برنامه جوکر 2 / ناهید مسلمی چه شیونی میزنه 😂😂
(ویدئو) وقتی پژمان جمشیدی برای پدر زن دومش شلوار حاملگی میخره/ سکانسی فوق العاده سمی و خنده دار از فیلم سینمایی هتل
(ویدیو) فقط رضا نیکخواه میتونه وسط مراسم ختم همه رو بخندونه/ لحظه تعزیه‌خوانی رضا نیکخواه در برنامه "جوکر 2" و خندیدن رویا میرعلمی/ البته این دیگه خنده نبود، انفجار بود🤣
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی