علت ترس کودک از دستشویی و مدفوع کردن

  دوشنبه، 24 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علت ترس کودک از دستشویی و مدفوع کردن
ترس کودک از مدفوع یک واکنش غیر ارادی است، مثل همان فوبیا. و این ترس همیشه و همه جا همراه آن ها است و زمانی که وارد فضای دستشویی می شوند ترسشان بیشتر هم می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، علت ترس کوک از دستشویی رفتن و روش های درمان ترس در کودکان مهم است زیرا کودکان درک درستی از دنیا دارند فقط کافیست از دریچه ی نگاه آن ها به مسائل نگاه کنیم و بدون چالش و تحقیر کردن مشکلات کودک را حل کنیم و از مشاوره کودک کمک بگیریم

ترس کودک از مدفوع! مشکلی که بسیاری از والدین را کلافه و نگران کرده است. شاید این مشکل را به اسم ” یبوست عملکردی ” هم بشناسید که مشکل رایجی است و خیلی از والدینی که کودکشان مایل نیست در توالت دستشویی کند با آن درگیر هستند.

کودکان ممکن است به مدت چند روز با دفع مدفوع مشکل داشته باشند و همین موضوع باعث می شود که لباس زیر آنها را پر از لکه ی مدفوع ببینید یا شاهد بیرون زدگی مدفوع او در مکان های عمومی باشید.

دکتر تام دو هامل، روانشناس کودک می گوید: ” والدین در مواجهه با این مشکل معمولا به شدت کلافه و ناامید می شوند و دنبال کسی می گردند که این مشکل را حل کند.”

علت ترس کودک از مدفوع کردن چیست؟

او در کتاب ” همه چیز در مورد مدفوع ” می گوید : لازم است بدانید ترس کودک از مدفوع ، بیشتر زمانی رخ می دهد که دفع مدفوع دردناک باشد. کودکان فکر می کنند که مشکل نشستن در توالت است و به همین دلیل از دستشویی کردن در توالت ترس دارند و اجتناب می کنند.

در یک مورد از مراجعه کنندگان، پسربچه ای اعتراف کرده بود که پس از دیدن یک تبلیغ تلویزیونی که در آن هیولایی از کاسه توالت بیرون می آمد، دیگر نمی توانست در توالت دستشویی کند. این کودک حتی تا ۱۰ روز مدفوع خود را نگه داشته بود و در نهایت یک گوشه در خانه که به نظرش از همه جا امن تر بود کار خودش را انجام داد!

دکتر دوهامل نوشته است :

به یاد داشته باشید ترس کودک از مدفوع یک واکنش غیر ارادی است، مثل همان فوبیا. و این ترس همیشه و همه جا همراه آن ها است و زمانی که وارد فضای دستشویی می شوند ترسشان بیشتر هم می شود.

مثل فوبیای عنکبوت که فرد با دیدن یک عنکبوت خیلی بیشتر می ترسد تا اینکه فقط عکس آن را ببیند. و در هر حالت کودک احساس دفع راحت تری در فضایی به غیر از توالت دارد.

در موارد دیگر، یبوست عملکردی هنگامی ایجاد می شود که کودک آن قدر غرق بازی کامپیوتری اش شده است که نیاز رفع مدفوعش را نادیده می گیرد. هر چه بیشتر آن ها این کار را انجام دهند ( دستشویی نروند )، مدفوع آن ها خشک تر و سخت تر می شود، و دفع آن را برایشان بسیار سخت تر می کند.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

دکتر دو هامل می گوید : ” کودکانی که عادت دارند مدفوع خود را نگه دارند، ماهیچه ی مقعد آن ها متورم و منبسط می شود و دیگر قادر به ارسال پیام برای ضرورت دفع آن نیست.”

معمولا وقتی والدین به دکتر مراجعه می کنند، چنین پاسخی دریافت می کنند: “از ملین ( داروی ضد یبوست ) استفاده کنید، بیشتر خوراکی فیبر دار بخورید، همه چیز درست می شود “.

اما در واقع راه حلش این نیست. دکتر دو هامل معتقد است مراجعه به پزشک عمومی فقط وقت شما را هدر می دهد!

در این کتاب دکتر دو هامل والدین را نصیحت می کند که از روش تنقیه ( فروکردن آب یا هر مایع دیگر به داخل روده بزرگ جهت پاک کردن روده) برای تمیز کردن مقعد استفاده کنند، سپس می تواند به مدت یک دوره از ملین استفاده کنند. او همچنین تاکید می کند: “استفاده از ملین را زود قطع نکنید. شرایط باید طوری باشد که بعد از ۳ ماه او بتواند به راحتی مدفوع دفع کند و آن را نگه ندارد. دقت کنید که هدف مدفوع متوسط یا بزرگ و نرم است نه آبکی!”.

زمانی که کودک تان به دستشویی می رود برای او زمان بگیرید و کنار او بمانید. مدفوع کردن در صبح روش خوبی است اما متاسفانه در جامعه چیز رایجی نیست. کودکان معمولا بعد از ظهر یا بعد از شام این کار را انجام می دهند. والدین صبح ها سر کار می روند و عجله دارند کودک را به مهد بفرستند. هیچ کس در آن لحظه که فقط صدای تیک تیک ساعت به گوش می رسد، حوصله زمان گذاشتن برای این کار را ندارد.

دکتر دو هامل پیشنهاد می کند از ملین هایی که ترکیب پلی اتیلنی دارند مثل میرالاکس یا پیدرولاکس یا اکس-لاکس که ترکیب آن گیاه سنا است، استفاده کنید زیرا مدفوع سفت را نرم تر می کنند.

آیا مصرف زیاد ملین مضر است؟

طبق مطالعه ای که ۴۰ سال پیش انجام شد، گفته می شود استفاده ی طولانی مدت از آن باعث وابسته شدن شما به این دارو می شود. آزمایش دیگری نظیر آن انجام نشد. اما ما همچنان معتقدیم که یک سوال بی جواب است.


6 دیدگاه
  دیدگاه ها
باران
2 سال پیش

باسلام من یه دختر دارم الان 4سالش تموم شده ولی نمیره دستشویی خیلی خسته شدم البته درست حرف نمیزنه نمی‌دونم چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید یعنی دستشویی نرفتنش دلیل از حرف نزدنش هست یا چیز دیگه هر چی بهش میگم تو دستشویی باید جیش یا پی پی کنی اصلا گوش نمیده بازم تو پوشک یا شلوارش کار خودشه می‌کنه من باید چیکار کنم
بازدیدکننده
3 سال پیش

من ی پسر دارم فقط دوس داره تو شلوارش پی پی کنه اصلا انگار دست خودش نیست تو دستشوئی پیپیش نمیاد خسته شدم
زهره
4 سال پیش

دخترم 3سالونیمشه....یک ماهی میشه درگیر مدفوع کردنش شدیم- همش میگه هیولاست هیولاست.... پیش متخصص هم بردم.عکس از کلیه و شکم و کیسه صفرا همه چی داده.سالمه.فقط نمیدونم چرا میترسه..... خیلی ناراحتشم......خیلی
فاطمه
4 سال پیش

من یه پسردارم ۴سال و سه ماهشه روزی ۱۲بارهم مدفوع میکنه توشورت
فاطمه
4 سال پیش

من یه پسردارم ۴سال و۳ماهشه اصلادسشویی نمیره همش توشورت مدفوع میکنه
سارا
4 سال پیش

من یه دختره ۲ ساله دارم حدود یه ماهه پیش دستشوییش دردناک بود بعد از اون دیگه حاضر نیست دستشویی کنه
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (360 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (132 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (48 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (26 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس