امکانات و ویژگی های خودروی رانا

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
امکانات و ویژگی های خودروی رانا
طراحان از موتور معروف TU5 برای ساخت رانا استفاده کرده‌اند. موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه به حجم ۱۵۸۷ سی‌سی، با قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. سیستم انتقال قدرت نیز از نوع ۵ دنده دستی با کد BE4 می‌باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، رانا یکی دیگر از محصولات فیس لیفت شرکت ایران خودرو است که اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد. این خودرو در ابتدا قرار بود با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان به بازار عرضه شده و جایگزینی شایسته برای پیکان باشد، اما در سال 1391 پیش فروش آن در حالی آغاز شد که قیمتی بالغ بر 20 میلیون تومان برای آن تعیین شده بود! این خودرو برپایه 206 صندوقدار شکل گرفته است و دقیقا از همان پلتفرم (X12) نیز بهره میبرد، به همین دلیل قطعات مشترک فراوانی میان این دو خودرو وجود دارد. نمای کلی رانا به گونه ای است که می توان گفت طراحان شرکت ایران خودرو سعی داشته اند با ایجاد تغییراتی در ظاهر و داخل پژو 206 صندوقدار آن را ایرانیزه کرده و تبدیل به سدانی جدید کنند. از سال 1391 تاکنون این خودرو در دو تیپ EL (پایه) و LX (فول) به بازار عرضه شد که در حال حاضر تنها تیپ LX آن با امکاناتی همچون سنسور دنده عقب، نمایشگر دمای محیط و نمایشگری روی داشبورد به حیات خود ادامه داده است.

ویژگی های طراحی ظاهری خودرو رانا

طراحی قسمت جلو خودرو رانا، بسیار عالی انجام شده است. هماهنگی که در طراحی چراغ ها و جلو پنجره خودرو شاهد هستیم، چهره و ظاهر عالی را به این خودرو بخشیده است. البته ۲ چراغ مه شکن که در گوشه سپر و دریچه های ورودی هوا تعبیه شده است، ظاهر رانا را خاص تر و زیباتر کرده است.

اما در طراحی کناره های خودرو باید بگوییم که رانا تفاوت زیادی با پژو ۲۰۶ صندوق دار ندارد. شکل نمای کناری چراغ های جلو و عقب و رینگ های آن نتوانسته است تفاوت و تغییری را در مقایسه این ۲ خودرو ایجاد نماید. اما در بخش پشت رانا شاهد تفاوت هایی با پژو ۲۰۶ هستیم. طراحی صندوق رانا با افزایش ارتفاع و طراحی تخت قسمت بالای آن نسبت به ۲۰۶ قابل قبول تر شده است. در قسمت پشت خودرو همچنین جای پلاک نیز یکی دیگر از تفاوت هایی است که در مقایسه این خودرو با 206 صندوق دار شاهد آن خواهیم بود.

اما کابین رانا تفاوت نسبی با پژو ۲۰۶ دارد. کیفیت متوسط متریال کابین و فرم کلی خوب و مناسب داشبورد با حجم پردازی های عالی آن، این خودرو را برتر نمایش می دهد. طراحی غربیلک فرمان مناسب است و دریچه های تهویه هوا قدری مشابه خودرو تندر ۹۰ می باشد.

فضای کم بخش عقب خودرو رانا ممکن است برای سرنشینان عقب قدری مشکل باشد، اما برای خانواده های با جمعیت کم، این امر چندان موضوع مهمی نخواهد بود. ددر عوض شما می توانید از نظر فضای کافی برای بار خود در صندوق عقب اطمینان داشته باشید. در مجموع باید بگوییم که طراحی کلی کابین رانا به خوبی صورت گرفته است و طراحی صفحه کیلومتر و آمپرها ساده و قابل قبول است.

ویژگی های فنی خودرو رانا

طراحان از موتور معروف TU5 برای ساخت رانا استفاده کرده اند. موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه به حجم ۱۵۸۷ سی سی، با قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. سیستم انتقال قدرت نیز از نوع ۵ دنده دستی با کد BE4 می باشد.

موتور رانا از استاندارد Euro4 بهره مند بوده که مصرف سوخت این خودرو در سطح شهر معادل ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و درجاده معادل ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. حالت ترکیبی آن نیز ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در واقع موتور TU5 علاوه بر قدرت و شتاب خوبی که برای خودرو رانا به وجود آورده است، این خودرو را نیز در شمار خودروهای کم مصرف قرار داده است. وزن این خودرو ۱۱۰۹ کیلوگرم است که برطبق اعلام ایران خودرو حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت داشته و سرعت صفر تا صد را در ۱۲ ثانیه پر می کند.

رانا با داشتن ابعادی معادل ۱۶۸۴ mm عرض، از ۴۲۹۲ mm طول، ۱۴۵۳ mm ارتفاع و همچنین طول بین دو محور ۲۴۴۵ mm جزو سدان های کامپکت کوچک شهری قرار گرفته است. حجم صندوق عقب رانا ۴۰۰ لیتر می باشد که می توان گفت در مقایسه با صندوق ۲۰۶ بزرگ تر است.

خدمات پس از فروش مناسب

یکی از مسائلی که در خرید خودرو بایستی به آن توجه کافی داشته باشید مسئله خدمات پس از فروش و تامین قطعات است در خودروی رانا خدمات پس از فروش و تامین قطعات توسط شرکت پشتیبانی ایران خودرو انجام می شود و قطعات آن نیز توسط شرکت ایساکو در دسترس شما قرار خواهد گرفت بنابراین می توانید مطمئن باشید که با خرید خودروی رانا برای انجام سرویس های متفاوت و همچنین تامین قطعات مشکلی نخواهید داشت. علاوه بر این به دلیل مشابهت بسیار بالای برخی از قطعات فنی این خودرو با اطمینان بیشتری می توانید خرید خود را انجام دهید چرا که به دلیل مشابهت قطعات این خودرو با خودروی ۲۰۶ قطعات مختلف به وفور در دسترس شما خواهد بود.

تجهیزات و امکانات رفاهی خودرو رانا

اگرچه خودرو رانا در آغاز تولیدش با یک قیمت مناسب و ارزان معرفی شد، اما بعد از ورودش به بازار تغییراتی را در قیمت اعمال کرد، اما باید بگوییم که به امکانات و آپشن های خوبی مجهز شد. البته در مقام مقایسه خودروهای چینی با خودروهای وطنی نمی توان حرف و نظری را برای مدل های وطنی داشت، ولی این سطح از تجهیزات و آپشن ها را باید با دید مثبت ارزیابی کرد.به شما این اطمینان را می دهیم که آپشن های این خودرو مدت زمان طولانی به شما بدون ایراد کار خواهند داد که این می تواند یک مزیت نسبت به برخی خودرو های چینی باشد.

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی خودروی رانا عبارت است از:

  • صفحه نمایشگر
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • سیستم فرمان هیدرولیک
  • سیستم صوتی MP3، وجود بلندگو در جلو و عقب
  • قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از کابین
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • چراغ خطر سوم
  • تنظیم برقی شیشه هایبالابر درب های جلو و عقب
  • قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • ستون فرمان تلسکوپی
  • بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل
  • سیستم قطع سوخت اتومات
  • سیستم کنترل بخار بنزین
  • سنسورهای پیش فعال اطلاع از خرابی خودرو
  • سنسور دنده عقب

ایمنی خودرو رانا

معمولاً در بخش ایمنی تمام خودروها ۲ بحث اصلی، یکی امکانات و تجهیزات ایمنی به کار رفته در خودرو و دیگری تست تصادف و کسب ستاره های ایمنی از موسسات مختلف مورد توجه قرار می گیرد.

در خودروی رانا ۲ عدد کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) و چند مورد دیگر توانسته است امنیت راننده و سرنشینان را حفظ کند.

همچنین قابل ذکر است که خودرو رانا در شمار معدود خودروهای ایرانی است که از ترمزهای دیسکی برای چرخ های جلو و عقب استفاده می کنند. این مزیت در سیستم ترمز می تواند در بسیاری از مواقع به کمک شما بیاید و کار نگه داشتن خودرو را برای شما آسان تر نماید. البته این قابلیت زمانی برای شما اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد که بدانید خودرو کیا سراتو از ترمز کاسه ای در چرخ های عقب استفاده کرده است. علاوه بر خودروی کیا سراتو خودرو های دیگری مانند تندر 90 و خودروی ساندرو نیز از سیستم ترمز کاسه ای در چرخ های عقب خود بهره می برند، بنابراین می توان این سیستم ترمز را یک مزیت جدی در این خودرو دانست.

در بحث دوم تست تصادف باید بگوییم که متاسفانه خودروهای ایرانی در این بخش و انجام آزمایش های ایمنی اقدامی را انجام نمی دهند. به همین دلیل اطلاعاتی در مورد سطح استاندارد ایمنی خودرو رانا نداریم. ولی واقعیت اینجاست که خودروی رانا به دلیل طول بلند کاپوت جلو و همچنین صندوق عقب ایمنی نسبتا مناسبی را برای راننده و سرنشینان ردیف های جلو و عقب فراهم می آورد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (448 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (298 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس