دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / دانستنی های جنسی و زناشویی /

اسپرم چگونه و از چه موادی ساخته میشود؟ 

پنجشنبه، 02 خرداد 1398
هنگامی که سلول های اسپرم ساخته می شوند، فرایند بلوغ آن ها آغاز می شود که به طور متوسط ​​۷۲ روز طول می کشد. این موضوع  نقش مهمی در قدرت باروری مردان دارد. با شناخت این که بلوغ اسپرم حدود ۷۲ روز به طول می انجامد، مردان می توانند برای بهبود و کیفیت اسپرم، سبک مناسبی از زندگی را انتخاب کرده و شانس بیشتری در باروری داشته باشند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نبض ما،  تولید اسپرم چگونه است؟ و مدت زمان اسپرم سازی چقدر است؟ یکی از سلول های اسپرم حالتی متحرک دارد و به عنواناسپرماتوزون شناخته می شود، در حالی که سلول دیگر اسپرم غیر متحرک بوده و به عنوان اسپرماتیک نامیده می شود.

سلول های اسپرم به خودی خود، نمی توانند تقسیم شوند و طول عمر محدودی دارند ، اما بعد از  ترکیب با سلول های تخمک در طول لقاح در یک ارگانیسم جدید شروع به رشد می کنند. ۲۳ کروموزوم سلول اسپرم میتوانند به ۲۳ کروموزوم تخمک بپیوندند تا سلول جدیدی ایجاد کنند. اسپرم پستانداران در بیضه ها ذخیره شده و از آلت تناسلی آزاد می شود.

مراحل تولید اسپرم

پایه بنیادی باروری مردان، سلول اسپرم است. سلول های اسپرم عمدتا بسته های متشکل از مواد ژنتیکی (DNA) و به شکل پروانه ای هستند.سلول اسپرم بالغ نقطه پایان چرخه حیات اسپرم است. تقریبا زمان بندی تولید سلول تک اسپرم ۲.۵ ماه است.

اسپرم در ابتدا در لوله های کوچک میکروسکوپی درون بیضه به نام لوله های اسپرمی شکل  می گیرد. بیضه ها در مردان دو چیز را تولید می کنند که شامل، اسپرم و تستوسترون و یا  (هورمون جنسی مردانه) است. از این رو، جمعیت سلولی داخل بیضه از سه نوع  سلول اساسی تشکیل شده است:

سلول های بنیادی ، سلول های تولید اسپرم

سلول هایی که  در مرحله اولیه، باعث رشد و توسعه اسپرم نابالغ می شوند.

سلول های تولید کننده تستوسترون

فرمان اولیه تولید تستوسترون و اسپرم در بیضه ها در واقع از مغز و به ویژه غده هیپوفیز، صادر می شود. هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) به ترتیب از هیپوفیز به خون آزاد می شود و باعث رشد اسپرم و تستوسترون می شود. تستوسترون بلافاصله به خون منتقل شده و عملکرد خود را آغاز می کند.

هنگامی که سلول های اسپرم ساخته می شوند، فرایند بلوغ آن ها آغاز می شود که به طور متوسط ​​۷۲ روز طول می کشد. این موضوع  نقش مهمی در قدرت باروری مردان دارد. با شناخت این که بلوغ اسپرم حدود ۷۲ روز به طول می انجامد، مردان می توانند برای بهبود و کیفیت اسپرم، سبک مناسبی از زندگی را انتخاب کرده و شانس بیشتری در باروری داشته باشند.

فرایند بلوغ اسپرم همچنان ادامه دارد، آن ها از طریق لوله ها به بیضه ها رسیده و سپس اسپرم ها، از طریق کشاله ران در داخل لگن، به اسکروتوم و در نهایت به غده پروستات می رسند. غده پروستات در طول ارگاسم و انزال مایع منی را  تولید می کند.

مواد تشکیل دهنده اسپرم

هر قاشق چایخوری اسپرم، دارای حدود پنج تا هفت کالری و حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون اسپرم است. از آنجا که اسپرم تنها حدود یک درصد از مایع منی را تشکیل می دهد، پس ۹۹ درصد دیگر را چه موادی تشکیل می دهند؟! به طور کلی مواد تشکیل دهنده اسپرم و تولید اسپرم عبارتند از:

شکر فروکتوز

آب

اسید اسکوربیک (ویتامین C)

اسید سیتریک

آنزیم ها

پروتئین

فسفات و بی کربنات (پایه)

 فلز روی

مدت زمان اسپرم سازی

اسپرم هر روز تولید می شود، اما یک دوره بازسازی کامل تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) حدود ۶۴ روز طول می کشد. اسپرماتوژنز شامل چرخه کامل تولید و بلوغ اسپرم است. اسپرم تولید شده در طی این چرخه به بلوغ می رسد و هنگام ترکیب با تخمک زنان قدرت باروری و لقاح پیدا می کند.


74 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
سابمیت مقاله چیست؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC