طرز تهیه استیک گوشت گوساله بسیار خوشمزه

  یکشنبه، 02 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه استیک گوشت گوساله بسیار خوشمزه
استیک غذایی گوشتی است که گفته می شود ابتدا میان آمریکایی ها رایج بوده است و امروزه در تمامی کشورها این غذای خوش طعم و عالی به صورت های گوناگونی طبخ و سرو می شود و هر کشوری با توجه به فرهنگ و سلیقه ی افراد این غذا و سس کنار آن را به شکل خاصی تهیه می کنند.

طرز تهیه استیک گوشت گوساله بسیار خوشمزه

پخت استیک جز غذاهایی است که تهیه آن کمی مشکل است و نیاز به مهارت و تجربه ی زیادی دارد و شما در هر بار طبخ این غذا به نکات تازه ای درباره ی آن پی می برید و روش های جدیدی برای بهتر و خوش طعم تر شدن این غذا پیدا می کنید.

مواد لازم برای استیک گوشت :

  • گوشت راسته یا فیله گوساله : 400 گرم
  • روغن زیتون : 2 قاشق غذاخوری
  • سس خردل : 2 قاشق غذاخوری
  • سس باربیکیو : 2 قاشق غذاخوری
  • سس سویا: 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و نمک : به میزان کافی
  • روغن مخصوص سرخ کردنی : 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه استیک گوشت گوساله :

ابتدا تکه ای از راسته و یا فیله گوساله را به اندازه کف دست و با ضخامت یک بند انگشت برش بزنید.

بهتر است برش ها از یک سمت پهن و از سمت دیگر باریک باشند.

سپستکه های برش خورده گوشت را روی تخته گوشت قرار دهید و روی آنها کیسه فریزر بکشید. بعد بابیفتک یا گوشتکوب خوب آنها را بکوبید تا پهن شوند و به ضخامت یک سانت دربیایند.

روغن زیتون ، سس سویا ، سس خردل ، باربیکیو ونمک و فلفل سیاه را باهم مخلوط کنید و سپس برش های آماده شده گوشت استیک را به مدت 20 تا 30 دقیقه دراین مخلوط قرار دهید تا گوشت مزه دار شود.

تابه ای چدنی انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود . بعد مقدار کمی روغن داخل آن بریزید .

سپس گوشت های مزه دارشده را تک تک داخل تابه انداخته و با حرارت ملایم دو طرف آن را سرخ کنید.

حتما در زمان پخت استیک را چندین بار برگردانید،.برگرداندن های بیشتر باعث می شود که استیک خیلی سریع تر پخته شود. اگر هم بخواهید استیک آبدار باشد باید کمتر آن را سرخ کنید. استیک در کنار سس قارچ و سبزیجاتی مثل هویج ، کلم بروکلی و سیب زمینی پخته بسیار خوشمزه و لذیذ میشود.

مـواد لازم برای سس قارچ

  • قارچ ورقه شده : 2 لیوان
  • پیاز : 1 عدد خرد شده
  • شیر : 1 لیوان
  • آرد : 1 قاشق غذاخوری
  • عصاره گوشت گوساله : یک عدد
  • فلفل سیاه : به میزان دلخواه

طرز تهیه سس قارچ:

برای درست کردن سس قارچ ابتدا باید پیاز خرد شده را در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

بعد قارچ های ورقه ای شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس شیر را با آرد ، فلفل سیاه و عصاره گوشت گوساله مخلوط کرده و به پیاز و قارچ تفت داده شده اضافه کنید و بگذارید تا سس روی حرارت بجوشد و کمی غلیظ شود.

به سس غلیظ شده تان میتوانید در صورت تمایل مقداری کره یا خامه هم اضافه کنید و سپس این سس خوشمزه را در کنار استیک تان سرو کنید و از خوردن استیک لذیذتان لذت ببرید.

اگر بخواهید استیک را خوب بپزید باید از گوشت راسته استفاده کنید و از نظر قیمت هم به صرفه تر است .اما برای تهیه استیک آبدار بهتر است گوشتتان از فیله گوساله باشد.

برای پخت استیک نباید از گوشت تازه استنفاده کرد، بهتر است گوشت را از یک یا دو روز قبل در فریزر نگهداری کنید تا گوشت بیات شود.

برایسرخ کردن گوشت استیک فقط میتوانید از تابه چدنی و یا تفلون های شیار دار استفاده کنید.

راز پختن یک استیک خوشمزه

  • گوشتی که برای تهیه استیک استفاده می شود یا باید گوشت راسته گوساله باشد یا گوشت فیله که البته گوشت فیله نرم تر و گران تر و برای تهیه استیک هایی که آب دار سرو می شوند، مناسب است اما گوشت راسته سفت تر است.
  • استیک را می توان به سه روش سرو کرد؛ اول به صورت آبدار، دوم متوسط (بین آبدار و کاملاً پخته) و سوم کاملاً پخته. البته نباید استیک آنقدر روی حرارت قرار بگیرد که بسوزد زیرا سوختگی گوشت، طعم تلخی به آن می دهد.
  • می توانید برای درست کردن استیک برش های عرضی یا طولی به گوشت بدهید.
  • گوشت استیک باید در اصطلاح بیات شده باشد یعنی نباید از گوشت تازه برای تهیه استیک استفاده کرد بلکه باید برش های استیک را حداقل به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت در فریزر قرار بدهید و منجمد و سپس آن را برای پخت استیک استفاده کنید.
  • تابه ای که در آن استیک پخته می شود، نباید روغن فراوان داشته باشد. می توانید استیک را بدون روغن یا با روغن خیلی کم بپزید زیرا گوشت با چربی خودش قابل پخت است و نهایتاً استیک خوشمزه تر خواهد بود.
  • اگر گوشتتان ضخیم بود، حرارت پخت را ملایم کنید تا گوشت با حرارت کم و به تدریج پخته شود.
  • طعم دار کردن گوشت یکی از مهم ترین مراحل تهیه استیک است که نباید فراموش شود. هرگز نباید به گوشت تهیه شده برای استیک آبلیمو زد.
  • ضخامت گوشت استیک هم بنابر سلیقه ی فرد می تواند متفاوت باشد اما ضخامت آن نباید کمتر از نصف بند انگشت باشد زیرا در اینصورت تکه گوشت سرخ شده «بیفتک» نام دارد، نه استیک.
  • هرگز نباید با استیک سبزی هایی با طعم رو به ترش مثل گوجه فرنگی و خیارشور سرو کرد اما هویج پخته، سیب زمینی سرخ شده، نخودفرنگی و کلم بروکلی مناسب است.
  • معمولاً سسی همراه استیک سرو می شود مانند سس قارچ که نباید مانند کره یا حلوا غلیظ و سفت باشد بلکه باید رقیق باشد و وقتی روی استیک ریخته شد، به راحتی پخش شود.
  • اگر سس تهیه شده برای استیک تان آرد دارد، بهتر است آرد مصرفی، آرد ذرت باشد تا سس، بافت لطیف تری داشته باشد.

سوسیس خانگی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان