ETF‌ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

  پنجشنبه، 18 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ETF‌ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟
شما در بازار ETF‌ بیت کوین می‌توانید در شرایطی که قیمت را نزولی پیش‌بینی می‌کنید، پوزیشن شورت بگیرید. اگر به صورت سنتی در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده باشید (بیت کوین خریده باشید)، چنین امکانی ندارید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ای تی اف ها اساسا نوعی دارایی برای سرمایه گذاری هستند و به عنوان اوراق بهادار دسته بندی می شوند. ای تی اف های سنتی امروزه در دارایی های مهمی مانند طلا، نفت و بسیاری از کالاهای کاربردی نسبت به قیمت آن ها، خرید و فروش می شوند.

سرمایه گذارانی که دارای ای تی اف هستند از سود و زیان یک دارایی بدون داشتن واقعی آن بهره مند می شوند.

به عنوان مثال به جای خرید، انتقال و نگهداری طلا می توانید به سادگی یک ای تی اف بخرید که با قیمت طلا بالا و پایین می شود. به این ترتیب شما از سود و زیان طلا بدون اینکه واقعا آن را داشته باشید بهره مند می گردید.

یک ETF همچنین می تواند به عنوان یک صندوق دارای سهام در نظر گرفته شود و سهام آن نیز به خرید و فروش در آید. ای تی اف ها معمولا به صورت روزانه و فعالانه معامله می شوند و قیمت آنها در طول روز تغییر می کند.

حد مشخصی برای سرمایه گذاری در ETF ها وجود ندارد و نقدینگی آن ها به شدت بالاست. برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Fund) معمولا به جای خریدوفروش از واژه صدور و ابطال استفاده می کنند. به این ترتیب که در هنگام خرید، یک واحد برای شما صادر می شود. وقتی شما واحد خود را می فروشید این واحد را باطل می کنند. پولی که برای صدور می پردازید اندکی بیشتر از هزینه ابطال در همان روز است.

در صندوق های ETF لازم نیست برای صدور و ابطال به کارگزاری مراجعه کنید. بلکه در بورس می توانید یک یا چند واحد سرمایه گذاری بخرید.

معافیت مالیاتی از مهم ترین ویژگی های ETF است. در هنگام فروش، بر خلاف سهام لازم نیست مالیات پرداخت کنید و برخلاف سرمایه گذاری مشترک هزینه صدور و ابطال نمی پردازید !

یک ETF بیت کوین چیست؟

یک ETF بیت کوین صندوقی است که داخل آن مقدار زیادی بیت کوین قرار دارد و سهام های آن صندوق براساس قیمت بیت کوین بالا و پایین می شوند و سرمایه گذاران می توانند بدون فرایندهای پیچیده صرافی ها و تجارت های بدون قانون، با استفاده از ETF خرید و فروش خود را انجام دهند.

همچنین با سهام ETF سرمایه گذاران نیازی ندارند تا مستقیما بیت کوین بخرند و درگیر خطرات امنیت و نگهداری آن شوند. از سوی دیگر یک ETF بیت کوین به عنوان یک دارایی رسمی قابل به ارث رسیدن در نظر گرفته می شود که این مشکل بیت کوین را هم حل می کند.

حالا چرا در خود بیت کوین سرمایه گذاری نکنیم؟

سؤالی که اینجا پیش می آید این است که حالا که ETF دقیقاً قیمت روز بیت کوین را دنبال می کند، چرا بیت کوین واقعی را نخریم و چرا از چنین بازار واسطی استفاده کنیم؟ خب، جواب های جالبی برای این سؤال وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

اول اینکه همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، در سیستم ETF بیت کوین (Bitcoin ETF)، سرمایه گذار نیازی به انجام اقدامات امنیتی که برای نگهداری و معامله رمزارزها لازم است، ندارد. دلیل دوم این است که دیگر نیازی به صرافی های ارز دیجیتال نیست و افراد می توانند از طریق همان سیستم های سنتی بازارهای مالی، ETF بیت کوین را خرید و فروش کنند.

دلیل سوم که می تواند نقش بسیار حیاتی در کسب سود از بازار داشته باشد این است که در بازار ETF امکان گرفتن پوزیشن شورت (Short – Sell) هم وجود دارد؛ یعنی در زمان نوسان منفی بازار می توان دارایی مورد نظر را فروخت و بعداً در قیمت پایین تری خرید و سود کسب کرد. این ویژگی در صرافی های ارز دیجیتال معمولی وجود ندارد.

نکته مهم: شما در بازار ETF بیت کوین می توانید در شرایطی که قیمت را نزولی پیش بینی می کنید، پوزیشن شورت بگیرید. اگر به صورت سنتی در بیت کوین سرمایه گذاری کرده باشید (بیت کوین خریده باشید)، چنین امکانی ندارید.

می رسیم به آخرین و شاید مهم ترین دلیل و آن این است که هرچند دنیای رمزارزها به سرعت در حال توسعه است و شهرت زیادی دارد، اما باید بپذیریم که استفاده از ETF ها برای بیشتر مردم نسبت به رمزارزها ساده تر است. یعنی اگر یک سرمایه گذار بخواهد وارد دنیای کریپتو شود می تواند به راحتی از طریق سیستم ETF که از قبل با آن آشناست، اقدام کند و دیگر درگیر پیچیدگی های فنی دنیای کریپتو نشود.

مسیر بیت کوین برای گرفتن تأیید ETF

شرکت های زیادی منتظر حل شدن مشکلات قانونی و راه اندازی بازار ETF بیت کوین (Bitcoin ETF) هستند. برادران Winklevoss که به خاطر مشارکت در فیسبوک و همچنین راه اندازی صرافی کریپتویی Gemini شهرت زیادی دارند، در سال ۲۰۱۷ تلاش کردند که پلتفرم ETF بیت کوین را راه اندازی کنند؛ اما نتوانستند مجوز لازم را از SEC بگیرند.

علت مخالفت های SEC این است که حجم زیادی از معاملات بیت کوین در صرافی های غیرمجاز و بدون فرآیند احراز هویت (KYC) انجام می شود و همین مسأله باعث شده که بستری برای کارهای غیرقانونی و پولشویی در نظر گرفته شود.

البته این دو برادر دست از تلاش نکشیدند و در ژوئن ۲۰۱۸ بود که اداره ثبت اختراعات آمریکا، امتیاز صرافی مبادلات دارایی ها را به شرکت آنها به نام Winklevoss IP LLP اعطا کرد.

علاوه بر این دو برادر، افراد و شرکت های دیگری هم به دنبال راه اندازی اولین ETF بیت کوین (Bitcoin ETF) بوده اند. صرافی بزرگ CBOE (Cboe Global Markets) هم که امکان معاملات فیوچرز (Futures) را فراهم کرده، امیدوار است بتواند مجوز لازم را برای ارائه ETF رمزارزها بگیرد. این شرکت همچنین صرافیBats Global Merkets (صرافی ای که برادران Winklevoss برای راه اندازی مبادلات ETF در نظر داشتند) را خریده است.

شرکت فین تکی VanEck & SolidX که قبلاً هم پروژه هایی مرتبط با بیت کوین انجام داده، در سال ۲۰۱۸ برنامه خود را برای پروژه VanEck SolidX Bitcoin Trust ETF اعلام کرد. هدف این پروژه بیشتر روی سرمایه گذاران سازمانی است و با قیمت های بالاتر از ۲۰۰ هزار دلار در هر سهم ارزش گذاری شده است. آنها در ادامه، توکنی را به نام XBTC با هدف شاخصی برای قیمت تمامی مبادلات بیت کوین ایجاد کردند. این کار باعث می شود نگرانی های SEC در مورد سرمایه های مرتبط با بیت کوین کمتر شود. آقای Jan van Eck مدیرعامل VanEck در مصاحبه ای به CoinDesk گفت:

در مجموع من معتقدم که ما در نهایت چیزی را خواهیم ساخت که احتمالاً از بقیه ساختارهای مجاز فعلی، عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر یک ساختار مناسب برای ETF بیت کوین طراحی شود می تواند کمک زیادی به سهامداران کند و ریسک نگهداری بیت کوین واقعی بسیار پایین می آید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (320 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند