فرش در دکوراسیون امروزی چه نقشی دارد؟

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
فرش در دکوراسیون امروزی چه نقشی دارد؟
فرش ایرانی نماد فرهنگ و اصالت گذشتگان ایرانیان است. قدیمی‌ترین قالی جهان که تا کنون پیدا شده، قالی پازیریک است که به دوره هخامنشی در ایران باستان باز می‌گردد. امروزه نیز قالی ایرانی محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارد و فرش ایرانی در دکوراسیون امروزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فرش ایرانی نماد فرهنگ و اصالت گذشتگان ایرانیان است. قدیمی ترین قالی جهان که تا کنون پیدا شده، قالی پازیریک است که به دوره هخامنشی در ایران باستان باز می گردد. امروزه نیز قالی ایرانی محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارد و فرش ایرانی در دکوراسیون امروزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فرش ایرانی گرمابخش خانه های مدرن امروزی است و با نقش و طرح های منحصر به فرد خود، انرژی زیادی به محیط می بخشد. در ادامه با توکامگ و معرفی نمونه هایی از استفاده فرش ایرانی در طراحی خانه های مدرن و امروزی همراه باشید.

تزیین خانه با گلیم یکی از روش های پرطرفدار و پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی است. گلیم ها مفهومی عمیق و هویتی خاص به چیدمان خانه می دهند و بخاطر رنگ های متنوعی که دارند، گرمابخش دکوراسیون هستند. بخاطر همین موضوع، گلیم را می شود در تمامی دکوراسیون ها با هر سبکی بکار برد. مثلا در دکوراسیون های مدرن که پر از رنگ های سرد و خنثی هستند پهن کردن یک قالی گلیم زیبا در اتاق نشیمن یا پذیرایی بشدت جلب توجه خواهد کرد. در دکوراسیون های کلاسیک، سنتی و روستیک هم که وجود فرش گلیم از واجبات است.

پس شکی در زیبایی و کارایی گلیم نیست، موضوع مهم روش انجام این کار و نحوه انتخاب مدل مناسب است. در این پست به طور خلاصه توضیحی درباره نحوه تزیین خانه با گلیم خواهم داد. طبق روال معمول این توضیحات همراه با عکس هایی زیبا از خانه های تزیین شده با گلیم از ایران و سرتاسر نقاط جهان خواهد بود. هر چه باشد، گلیم و فرش دستباف ایرانی، شهرتی جهانی دارد. جالب است بدانید 51% از آمریکایی ها برای پوشاندن کف خانه از فرش و موکت استفاده می کنند.

از آنجایی که گلیم های دستباف از ابریشم، پنبه یا پشم حیوانات اهلی ساخته می شوند، رنگ و شکل ظاهری آنها پس از گذشت سال ها کیفیت خود را حفظ خواهد کرد، نکته جالب اینجاست که گلیم و فرش دستباف هر چه بیشتر پا بخورد حتی زیباتر هم می شود، حتی زیباتر از روز اول. مادامی که مراقب پوسیدگی فرش ها باشید مشکلی از بابت دوام نخواهید داشت. البته خوب است این نکته را بدانید که گلیم های پشمی دستباف نسبت به گیلم های ابریشمی و پنبه ای و یا آکریلیکی و پلی استری (گلیم ماشینی) دوام کمتری دارند. اما مدل های ماشینی گلیم پشمی دوامش از گلیم های آکریلیک و پلی استری بیشتر است.

تصویر

کار کرد فرش ها در دکوراسیون

فرش ها می توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان عنصر نظم دهنده ، نقطه کانونی ، وسیله تزیینی مانند تابلو فرش و سازمان بخش باشند . حتی می توانید از آن ها برای تفکیک فضا نیز استفاده کرد برای مثال تفکیک غذاخوری از اتاق نشیمن . نقش و طرح فرش ها می توانند در طراحی و انتخاب سایر وسایل دکوراسیون مانند مبلمان و غیره مفید واقع شود . اندازه فرش ها و طرح هایی که در آن ها بکار می رود می توانند ظاهر و اندازه فضا را بزرگتر یا کوچکتر جلوه دهند . فرش ها در دکوراسیون داخلی تکه های مجزایی از کف اتاق می باشند که اغلب اندازه های استاندارد و حاشیه های زیبا دارند و برای پوشاندن تمام کف اتاق ها بکار نمی رود . یعنی بهتر است که بین فرش و دیوار های اتاق فضای خالی وجود داشته باشد . بعد از این که فرش مناسب برای اتاق را تهیه کردید نوبت به آن می رسد که سایر وسایل مورد نیاز در دکوراسیون داخلی را تهیه کنید . وسایلی از قبیل تابلو ، مبلمان و میز ، کنسول ، آینه ، آباژور ، پرده و غیره که در تمامی خانه ها موجود است . اما برای این که این وسایل را کنار هم قرار دهیم نیاز به یک وسیله نظام بخش داریم تا بتوان آن ها را به بهترین شکل سازمان بدهد . یکی از وسایلی که می تواند ما را از سردرگمی نجات دهد و باعث شود که انتظام در فضای خانه ما حاکم شود فرش می باشد . اولین نکته ای که باید در دکوراسیون داخلی مورد توجه واقع شود تناسب فرش با مبلمان ، پرده و دیگر عناصر در دکوراسیون می باشد . به عنوان مثال در سبک مدرن بهتر است از فرش های مدرن استفاده شود و در کنار آن از مبلمان ساده استفاده کنید . در سبک روستیک که دارای حال و هوای روستایی می باشد از فرش های استفاده کنید که دارای نقشه های ساده باشند مانند جاجیم ، گلیم و غیره . در سبک کلاسیک بهتر است که از فرش هایی استفاده کنید که دارای نقشه های اصیل می باشند . یکی دیگر از نکات مهم در دکوراسیون داخلی هماهنگی فرش با رنگ پرده ها ، دیوارها و مبلمان می باشد . باید تمامی این عناطر دارای رنگ های باشند که هارمونی و هماهنگی با هم داشته باشند . این کار باعث جذابیت فضا می شود .

حوزه قرارگیری فرش


اتاق خواب: هر صبحی که از خواب برمی خیزید، نخستین جایی که پایتان را می گذارید باید با یک کف پوش مناسب، گرم و نرم پوشیده شده باشد، پس با توجه به ابعاد اتاق و سایز تخت (دونفره کینگ سایز، دونفره میدل سایز و یا یک نفره) نسبت به انتخاب فرش اقدام نمایید. دقت کنید که باید تمام یا بخش اعظم فرش به صورتی که در تصویر نشان داده شده است زیر تخت قرار بگیرد. از فرش های گرد یا کوچک که بخشی از فضای پایین تخت را اشغال می نماید، استفاده نکنید.
غذاخوری:فرش را طوری زیر میز غذاخوری قراری دهید که پایه های صندلی در هنگام عقب آمدن حتما روی آن قرار بگیرد. دقت کنید ابعاد و شکل فرش باید متناسب با ابعاد میز غذاخوری باشد و زمانی که زیر میز قرار می گیرد پنهان نگردد. از آنجایی که میز غذاخوری بخش مرکزی فرش را پوشش می دهد، دقت کنید که فرش به اندازه ای بزرگ باشد که الگو و بافت آن در اطراف میز غذاخوری دیده شود.
نشیمن: بهتر است در اتاق نشیمن، فرش را طوری قرار دهید که مبلمان به طور کامل بر روی آن بنشیند. این امر موجب می شود که همه اجزای مبلمان اتاق مانند یک گروه عمل کرده و متحد به نظر برسند. حالت دیگر این است که حداقل پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار بگیرد. در این حالت هم چنان توجه به سمت مرکز اتاق خواهد بود. غیرمعمول ترین حالت هم این است که پایه تمام اجزا مبلمان( کاناپه، مبل تک و میز کناری) خارج از فرش باشد. این نوع سازماندهی برای آپارتمان های کوچک ایده آل است. اگر می خواهید این حالت را امتحان کنید مطمئن شوید که طول فرش با کاناپه برابر است، همین طور مبلمان را نزدیک فرش قرار دهید تا حس اتحاد هم چنان پابرجا بماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (459 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (72 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس