ساعدنیوز
ساعدنیوز

فاصله بین زایمان و بارداری بعد چقدر باید باشد؟

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فاصله بین زایمان و بارداری بعد چقدر باید باشد؟
از سوالات متداول خانواده ها فاصله مناسب بین بارداری ها می باشد. در این مطلب در مورد این موضوع و عوارض عدم فاصله گذاری درست بین دو بارداری پرداخته ایم.

جدیدترین مطالعات نشان داده اند فاصله خیلی کم و یا خیلی زیاد بین بچه ها باعث بروز مشکلاتی در دومین کودک شده و احتمال این خطر ها بسیار زیاد می شود.
این مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده، توسط محققان دانشگاه کلمبیا انجام شده است. آن ها معتقدند اگر فاصله بین بچه ها کمتر از ۱۸ ماه و یا بیشتر از ۵۹ ماه باشد، امکان بروز مشکلات متعدد برای فرزند دوم افزایش پیدا می کند.
در این مطالعه سن مادر و حتی وضعیت اجتماعی اقتصادی او هم در نظر گرفته شده است. آن ها بر این باورند که اگر فاصله بارداری ها کمتر از ۱۸ ماه باشد، ۴۰ درصد خطر تولد نوزاد نارس بیشتر شده، امکان کم بودن وزن نوزاد حین تولد ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده و سن تولد نوزاد هم در ۲۶ درصد موارد کمتر از یک نوزاد طبیعی می شود. شاید جالب باشد که به این نتایج بیشتر و دقیق تر توجه کنیم. اگر فاصله بین بارداری ها کمتر از ۱۸ ماه باشد به ازای هر یک ماهی که این فاصله کوتاهتر می شود، باید منتظر این اتفاقات باشیم: خطر تولد نوزاد نارس تا ۲ درصد و خطر تولد نوزاد با وزن کم تا ۳/۳ درصد بیشتر می شود.

فاصله کمتر از 18 ماه بین دو بارداری

محققان بر این باورند که اگر فاصله بین بارداری ها کمتر از 18 ماه باشد، 40 درصد خطر تولد نوزاد نارس و 61 درصد خطر تولد نوزاد با وزن کم افزایش پیدا کرده و سن تولد نوزاد هم در 26 درصد موارد کمتر از یک نوزاد طبیعی می باشد. اگر فاصله میان بارداری ها کمتر از 18 ماه باشد به ازای هر یک ماهی که این فاصله ها کوتاه تر می شود خطر تولد نوزاد نارس تا دو درصد و خطر تولد نوزاد با وزن کم تا 3.3 درصد افزایش می یابد.

فاصله بین دو بارداری

فاصله بیش از 5 سال بین دو بارداری

اگر فاصله بارداری ها بیش از 59 ماه (5 سال) باشد خطر تولد نوزاد نارس تا 0.6 درصد و نوزاد با وزن کم تا 0.9 درصد بیشتر می شود. شاید به همین دلیل است متخصصان معتقدند برای فاصله گذاری میان کودکان باید عاقلانه تصمیم گرفت. از طرفی اعضای خانواده باید از نظر جسمی، روحی و مالی به وضعیت مناسب تری برسند و وقت کافی برای هر کودک بگذارند. اگر این فاصله بسیار زیاد باشد علاوه بر بروز خطرات جسمی، مادر دچار سالخوردگی و بی حوصلگی شده و امکان رشد و پرورش مناسب فرزند جدید را ندارد. در ضمن امکان بروز خطرات ژنتیکی هم در کودک دوم مطرح است.

فاصله بین دو بارداری

بهتر است که بین زایمان و بارداری بعدی حداقل 18 ماه فاصله باشد. متخصصان فاصله ی نه کوتاه و نه طولانی بین دو بارداری حدودا بین 18 تا 24 ماه را توصیه می کنند. این فاصله ی زمانی برای بارداری و زایمان مجدد، بعد از تجربه ی سزارین یا طبیعی است. فاصله کم بین بارداری باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می شود. برای دانستن عوامل موثر بر این نوع زایمان، مطلب همه چیز در مورد زایمان زودرس را بخوانید. نوزادان نارس بیشتر از نوزادانی که سرموعد خود به دنیا آمده اند به بیماری مبتلا می شوند. علاوه بر آن بدن شما نیاز به ریکاوری از بارداری قبلی دارد و نمی تواند سریع بارداری دوم را هم تجربه کند. پس بهتر است از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید تا بدن برای بارداری دوم آماده شود. برای بیشتر خانم ها حداقل 18 ماه لازم است از زمان زایمان بگذرد تا دوباره باردار شوند. یعنی کودک شما حداقل باید یک سال و نیم باشد تا شما بخواهید دوباره باردار شوید. این زمان به بدن امکان آمادگی دوباره برای بارداری را می دهد.

فاصله بین دو بارداری

بارداری مجدد بعد از بارداری ناموفق

اگر سابقه ی زایمان زودرس در بارداری قبلی خود داشته باشید، برای بارداری بعدی باید حداقل 6 ماه صبر کنید این زمان برای جلوگیری از بروز مشکل مشابه ضروری است. فاصله بین سقط تا بارداری بعدی باید حداقل یک سال باشد. در صورت بارداری بلافاصله بعد از سقط یا زودتر از 3 ماه بعد از آن، احتمال بروز مشکلات جدی یا سقط دوباره ی جنین بسیار بالا خواهد بود.

چرا 18 ماه فاصله بین دو بارداری اهمیت دارد؟

همانطور که در بالا گفته شد، مناسب ترین و زودترین زمان بارداری بعد از سزارین و همچنین بارداری مجدد بعد از زایمان طبیعی 18 ماه است یعنی یک سال و نیم. بارداری قبل از هجده ماه احتمال ایجاد ریسک ها و مشکلاتی را افزایش می دهد، از قبیل:

  • زایمان زودرس: زمانی که نوزاد زودتر از موعد خود به دنیا بیاید. ( قبل از 37 سالگی ) این نوزادان احتمال بیماری ها و مشکلات بیشتری دارد. هرچه فاصله بین دو بارداری کمتر باشد احتمال زایمان زودرس نیز بیشتر است.
  • وزن کم هنگام تولد: یعنی وقتی که نوزاد در هنگام تولد کمتر از دو نیم کیلو داشته باشد.
  • کوچک بودن نسبت به سن بارداری یعنی این که نسبت به زمانی که داخل رحم بوده سنش کمتر است. برای محاسبه سن بارداری از ابزار ماشین حساب بارداری یک زن استفاده کنید.
  • این نوزادان ممکن است دچار مشکلات طولانی مدت و حتی مرگ شوند.
  • هم چنین ممکن است از لحاظ روحی نیز مادر هنوز به آرامش نرسیده باشد زیرا در هر صورت نوزاد جدید یک تغییر جدید در زندگی فرد است که کل زندگی را درگیر می کند.

برای رعایت فاصله بین دو بارداری چه باید کرد؟

تا رسیدن بهترین زمان برای حاملگی دوم و آمادگی برای آن، از روش های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنید. برای مثال ایمپلنت ضدبارداری، قرص های جلوگیری از بارداری (قرص یاز، قرص یاسمین، قرص روکین..)، کاندوم و ... آی یو دی از روش های جلوگیری از بارداری بلند مدت است، بدین صورت که پزشک یک بار آن را داخل واژن قرار می دهد و شما لازم نیست در هربار رابطه جنسی نگران جلوگیری از بارداری باشید.

اگر باردار هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید که آیا می توانید درست بعد از زایمان از آی یودی و ایمپلنت استفاده کنید یا خیر. بهتر است قبل از آن چکاپ قبل از زایمان را انجام دهید. این چکاپ 6 هفته بعد از زایمان انجام می شود.

اگر بالای 35 سال هستید و یا سابقه سقط و مرده زایی (مرگ هنگام زایمان) داشتید از پزشک بپرسید که چه مدت بین دو بارداری باید صبر کنید. ممکن است 18 ماه برای شما مناسب نباشد.

بارداری سریع و افزایش احتمال زایمان زودرس

برای داشتن تجربه ی بارداری سالم و فرزندی سلامت در بارداری بعدی باید از سلامت بدنتان قبل از اقدام مطمئن باشید. مطلب اقدامات لازم قبل از بارداری نکات مهمی را برای آمادگی تان توضیح داده است. متخصصین دلیل اصلی زایمان زودرس بعد از بارداری سریع را نمی دانند اما عوامل زیر موثر بر این مسئله هستند:

  • مواد غذایی لازم بدن مثل فولیک اسید را مصرف کنید: مواد معدنی و ویتامین ها به سلامت بدن کمک می کند. برای مثال در بارداری و شیردهی، کودک مواد مورد نیاز خود را از شیر خود می گیرد. بعد از زایمان ممکن است برخی مواد لازم مثل فولیک اسید را در بدن نداشته باشید. فولیک اسید ویتامینی است که برای رشد و نمو نوزاد لازم می باشد. اگر قبل از بارداری آن را مصرف کنید، احتمال ناهنجاری های مادرزادی و مشکلات عصبی و ستون فقرات را کم می کند. اگر زود باردار شوید فولیک اسید بدنتان کم خواهد بود در نتیجه امکان زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد وجود دارد. مطلب اهمیت فولیک اسید قبل از بارداری را بخوانید.
  • دوره نقاهت بعد از التهاب و عفونت: عفونت در بارداری باعث التهاب برخی قسمت های بدن می شود مثل رحم. اگر مشکلاتی مثل آندومتریوز داشته باشید و قبل از این که بدن دوره نقاهت خود را بگذراند باردار شوید، دوباره آن عفونت را خواهید گرفت. التهاب هم چنین باعث زایمان زودرس و پاره شدن کیسه مایع آمنیوتیک می شود. بهتر است با علائم پارگی کیسه آب جنین آشنا باشید.
  • دوره نقاهت کانال زایمان: میکروبیوم گروهی از میکروارگانیسم ها است مثل باکتری که موجودات زنده ای هستند که با میکروسکوپ نیز نمی توان آن را مشاهده کرد. برخی متخصصین حدس می زنند میکروبیوم های واژن نقشی در زایمان زودرس دارند. مثلا عفونت هایی مثل عفونت باکتریایی روی این میکروبیوم ها تاثیر می گذارند و احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهند. و چند وقتی طول می کشد (تا یک سال) که به حالت قبل از بارداری خود برگردند به همین دلیل بارداری زود باعث ایجاد مشکلاتی در بارداری می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (347 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (122 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (54 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (40 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تفریح لاکچری و پرهیجان طاها بیرانوند و پدرش علیرضا بیرانوند/ عجب دل شیری داره بیرو +فیلم فروشِ پیکان 1/5 میلیاردی در ایران که کارت و سندش به نام علی دایی است+ویدئو نگاهی به تراس خانه لاکچری علی سخنگو، پارسای سریال دلدادگان در یک روز بارانی +ویدئو نگاهی به چیدمان ساده و بدون زرق و برق اتاق مطالعه رهبر معظم انقلاب +عکس کودکی خیالی بازیگران سریال زندگی به شرط خنده!+عکس / بامزه ترین بازیگر کدام است؟ خواب هولناک و عجیبی که آیت الله هاشمی 6 ماه قبل از فوتش دید! فوتبالیست هایی که به مکه مشرف شدند و حاجی شدند+عکس/ علی دایی، نیکبخت واحدی، مجیدی،قلعه نویی و... صحبت های قابل تامل پژمان بازغی درباره تربیت دخترش، نفس+ویدیو/ زیاد پدر سختگیری نیستم، باید آدم باشه! صحبت های جالب همسر محسن قرائتی: میگن خونه‌تون پاسدارانه، حاج آقا 3 تا زن داره+ویدیو عکاسی خاص فرهاد قائمی ستاره والیبال در لوکشین خاص و با ماشین لوکس/ تو عرصه مدلینگ هم موفق میشدن+ عکس نگاهی به کیک تولد مریم مومن بازیگر سریال بانوی عمارت با تصویری 3 بعدی از خودش با پوشش جنوبی/ مبارکاباشه +عکس تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس
تیتر امروز   
خواب هولناک و عجیبی که آیت الله هاشمی 6 ماه قبل از فوتش دید! فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...