ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و مضرات خوردن پرتقال در بارداری

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید و مضرات خوردن پرتقال در بارداری
در این مطلب شما را با فواید و عوارض خوردن پرتقال در بارداری آشنا خواهیم کرد. در واقع این میوه دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است ولی استفاده بیش از حد این میوه می تواند مضراتی نیز با خود به همراه داشته باشد.

در دوران بارداری، زنان باردار باید مواد مغذی زیادی را دریافت کنند از جمله پروتئین ها، مواد معدنی، چربی ها و ویتامین های مختلف. ویتامین ها بسیار مهم هستند زیرا روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیار زیادی دارند. مصرف ویتامین ها موجب بهبود سیستم ایمنی بدن زنان باردار می شود، بنابراین انواع ویروس ها، میکروب ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند، نمی توانند آن ها را در تحت تاثیر قرار بدهند. ویتامین C ویتامینی عالی برای حفظ و افزایش استقامت بدن زنان باردار است. از منابع مهم ویتامین C می توانیم میوه های خانواده ی مرکبات را نام ببریم. و یکی از میوه های این خانواده که هم بسیار خوش طعم و مزه است و هم فایده ی زیادی برای زنان باردار دارد، پرتقال است با ما همراه باشید تا همه چیز را درمورد خوردن پرتقال در بارداری بدانید

ارزش غذایی پرتقال

مواد مغذی موجود در نصف یک عدد پرتقال بزرگ (100 گرم) برابر است با:

پرتقال (100گرم) مقدار
کالری 47
آب 87 درصد
پروتئین 0.9 گرم
کربوهیدرات 11.8 گرم
قند 9.4 گرم
فیبر 2.4 گرم
چربی 0.1 گرم
پتاسیم 181 میلی گرم

آیا خوردن پرتغال در بارداری بی خطر است؟

لازم است بدانید که مصرف پرتقال در دوران بارداری زنان بی­خطر است؛ اما شما باید این میوه را در حد اعتدال استفاده کنید. این میوه مواد مغذی مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را تأمین می­کند؛ منبع غنی ویتامین C برای زیبایی پوست و جذب آهن بیشتر، اسید فولیک که برای جلوگیری از نقص لوله های عصبی جنین ، کلسیم برای رشد استخوان و دندان های جنین، پتاسیم برای تنظیم فشار خون مادر باردار، ویتامین آ برای رشد بهتر چشم ها جنین و … است. به منظور بهره بردن از مزایای پرتقال در بارداری خود، شما می­توانید هر روز یک عدد از این میوه را مصرف کنید.

برش پرتقال

مصرف پرتقال در بارداری

تغذیه دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و استفاده از غذا های نادرست در دوران بارداری می تواند مشکلات بسیار زیادی برای جنین و مادر ایجاد کند. خانم های باردار باید بیش تر از قبل مراقب خورد و خوراک های خود باشند و دقت بسیار زیادی به خرج بدهند. همانطور که می دانید پرتقال سرشار از ویتامین C می باشد و خوردن آن منجر به ایجاد نشاط خواهد شد و معمولا می تواند ویار های صبحگاهی مادران حامله را تسکین دهد.مصرف این میوه اگر به اندازه کافی باشد هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند و می تواند بر روی رشد جنینتان تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد. اگر نمی توانید پرتقال بخورید می توانید از آب آن استفاده کنید و بهتر است برای این کار هرگز از آب میوه های موجود استفاده نکنید زیرا برخی نگهدارنده های موجود در آب میوه های صنعتی می تواند تاثیرات منفی بر روی جنین داشته باشد.

فواید پرتقال در بارداری

همانطور که می دانید و گفته شد پرتقال دارای ویتامین C می باشد و می تواند آهن و روی و همچنین فولیک اسید مورد نیاز روزانه جنین را تامین کند. در واقع این میوه می تواند به تقویت سیستم ایمنی مادر کمک کرده و منجر به رشد بهتر مغز جنین می شود. در ادامه تمامی فوایدی که این میوه برای مادر و جنین دارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • بهبود سیستم ایمنی:پرتقال دارای دو ماده بسیار مهم می باشد که در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار زیادی دارند. در واقع خوردن پرتقال در دوران حاملگی به شما کمک می کند تا میزان آلرژی را کاهش دهید. این میوه کمک بسیار زیادی به رشد جنین در بخش های مختلف بدنش مانند رشد غضروف ها، بافت ها، رگ های خونی و استخوان ها می شود.
  • رشد مغز جنین:پرتقال دارای ویتامین B6 و اسید فولیک می باشد و این دو ماده در دوران حاملگی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع رشد مغز جنین با رسیدن این ماده ها بهتر خواهد شد و از نقص لوله های عصبی پیشگیری خواهد شد. نقص لوله های عصبی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند. البته زیاده روی در خوردن این میوه می تواند منجر به افزایش وزن نوزاد در حین تولد شود بنابراین بهتر است از این میوه به اندازه استفاده کنید.
  • جلوگیری از یبوست:یکی از مشکلاتی که مادران باردار با آن مواجه می شوند یبوست می باشد. در واقع این مشکل بیش تر به دلیل کاهش استفاده از فیبر و کم آبی بدن می باشد و شما می توانید با استفاده از میوه پرتقال از این مشکل پیشگیری کنید. یادتان باشد که فیبر موجود در این میوه می تواند از بروز نفخ و درد های شکمی نیز پیشگیری کند بنابراین خوردن پرتقال در بارداری خالی از لطف نمی باشد.
  • کنترل فشار خون:داشتن فشار خون مناسب برای مادران باردار حائز اهمیت می باشد. پرتقال دارای پتاسیم می باشد و می تواند به تنظیم فشار خون کمک کرده و در نتیجه از فشار خون بالا پیگیری خواهد کرد.
  • هیدراته شدن بدن:با استفاده از میوه پرتقال مادران حامله می توانند میزان بسیار زیادی از آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند زیرا این میوه حدودا ۸۸ درصد آب دارد.
  • بهبود مشکلات پوستی:پرتقال دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی می باشد و می تواند به سلامت پوست مادران در دوران حاملگی کمک بسیار زیادی کند. در واقع خوردن پرتقال می تواند سفتی پوست را افزایش دهد و با تامین رطوبت مناسب پوست از بروز آکنه ها پیشگیری خواهد کرد.

عوارض پرتقال در بارداری

پرتقال در دوران حاملگی اگر به اندازه استفاده شود هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند ولی اگر این میوه را بیش از حد استفاده کنید یک سری مشکلات و عوارضی را با خود به همراه دارد. این عوارض عبارت است از :

  • گلو درد
  • از بین رفتن مینای دندان ها
  • دل درد شدید
  • شل شدن مدفوع
  • سوزش معده
  • زایمان زود رس

استفاده از پرتقال در برنامه غذایی دوران بارداری

روش های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها از این میوه دار روز استفاده کنید و دل شما نسبت به آن زده نشود. این روش ها شامل موارد زیر می باشند :

  • استفاده از پرتقال در سالاد میوه
  • استفاده از آب پرتقال به همراه چند میوه دیگر
  • استفاده از پرتقال و شکر قهوه ای به عنوان دسر
  • تهیه کیک پرتقالی

زنان باردار در یک روز چه مقدار می توانند پرتقال مصرف کنند؟

روزانه ۸۵ میلی گرم ویتامین C برای زنان باردار توصیه می شود. این مقدار ویتامین C از ۳ عدد پرتقال تامین می شود. با این حال، فراموش نکنید که مقدار ویتامین C موجود در غذاهای دیگر که در طول روز مصرف می کنید را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که مصرف روزانه شما از میزان مصرف توصیه شده در روز تجاوز نمی کند زیرا پرتقال می تواند محیط معده را اسیدیته کند. مصرف پرتقال را روزانه و به طور متوسط افزایش دهید، به جای آنکه در یک روز ۱۰ عدد مصرف کنید و در روز بعد مصرفی نداشته باشید بهتر است روزانه به طور ۲ تا ۳ عدد پرتقال بخورید.

آیا می توانید در دوران بارداری دانه های پرتقال را بخورید؟

دانه های پرتقال در دوران بارداری هیچ گونه آسیبی به همراه ندارد. اما مراقب دانه های بزرگ باشید تا خدای نکرده موجب ناراحتی و خفگی نشود. بهتر است پرتقال کوچک یا نارنگی که دارای دانه های بسیار ریز هستند و به راحتی پوست کنده می شوند، میل کنید.خوردن پرتقال در بارداری فواید زیادی دارد، اما قبل از مصرف در دوران بارداری، ابتدا با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک اجازه داد، آن را به اعتدال مصرف کنید. این میوه را می توان به عنوان یک میوه عالی در برنامه غذایی بعد از بارداری نیز گنجاند. محتوای کم چربی و شاخص گلیسمی پرتقال به شما کمک می کند تا بعد از زایمان، به وضعیت اولیه خود بازگردید. پرتقال دارای خواصی است که پوست را تغذیه و از پیری زودرس جلوگیری می کند. بنابراین در طول بارداری در میان وعده های خود این میوه خوشمزه را فراموش نکنید و سالم بمانید!

آیا مصرف پوست پرتقال برای مادران باردار بی خطر است؟

جالب است بدانید که پوست پرتقال حاوی مقدار بیشتری از ویتامین C (دو برابر مقدار این ویتامین در خود میوه) است. همچنین، پوست پرتقال منبع غنی از آنتی اکسیدان­ها و مواد ضد التهاب است. بر این اساس، پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف پوست این میوه در دوران بارداری، ایده مناسبی می­باشد. برای این منظور، شما می­توانید به سادگی پوست پرتقال را رنده کرده و به ماست، فرنی یا سالاد روزانه خود اضافه کنید، اما شما باید قبل از استفاده از پوست پرتقال، آن را کاملاً بشویید. همچنین، می­توانید پوست پرتقال را در آب گرم قرار دهید تا نرم­تر شود. با این حال، توجه داشته باشید که پوست میوه و سبزیجات در برخی موارد، حاوی سموم دفع آفات و میکروب­های مضر است.اگرچه پرتقال ممکن است مزایای فراوانی را به بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد ارائه دهد، شما باید درک کنید که این میوه نیز باید در حد اعتدال مصرف شود.

آیا خوردن آب پرتقال در دوران بارداری امن است؟

بله، آب پرتقال پاستوریزه و بدون هیچ گونه افزودنی گزینه خوبی برای مصارف روزانه مادران باردار است. روزانه حداکثر یک تا دو ساعت بعد از غذا می­توانید دو لیوان آب پرتقال میل کنید. در نظر داشته باشید که این نوشیدنی سرشار از کلسیم است و به داشتن استخوان­های سالم در بدن خود شما و جنین کمک قابل توجهی می­کند. همچنین، آب پرتقال غنی شده برای مادران باردار مبتلا به بیماری صبحگاهی یا عدم تحمل لاکتوز گزینه خوبی است. با این وجود، قبل از استفاده از این نوشیدنی باید با ارائه­دهنده خدمات بهداشتی در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (64 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (25 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (18 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (18 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...