ساعدنیوز
ساعدنیوز

سوالاتی درباره ی استفاده از رتینول برای دور چشم

  جمعه، 22 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
سوالاتی درباره ی  استفاده از رتینول برای دور چشم
در این مقاله می‌توانید با مهم‌ترین روش صحیح استفاده از رتینول آشنا شوید. در این مقاله با ما همراه باشید.

رتینول چیست؟

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در تولید محصولات ضد پیری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند به راحتی از لایه سطحی پوست (اپیدرم) عبور کند و به لایه میانی که محل سنتز کلاژن و الاستین است، برسد.رتینول در لایه میانی پوست (درم) با آنزیم های خاصی واکنش می دهد و در نهایت اثرات ضد پیری خود را اعمال می کند. به طور کلی مهم ترین فواید رتینول برای پوست عبارتند از:

  • تحریک ساخت کلاژن و الاستین
  • افزایش سرعت گردش سلولی
  • کاهش چین و چروک های پوست
  • کمک به ترمیم و بازسازی سلول های پوستی
  • کاهش اندازه منافذ باز
  • کمک به درمان آکنه ها
  • بهبود رنگ پوست و کاهش لکه های تیره
  • تقویت کننده جریان خون مویرگی در زیر پوست
  • آنتی اکسیدان قوی
  • بهبود دهنده بافت کلی پوست

آیا می توان از رتینول در زیر چشم و یا اطراف چشم استفاده کرد ؟

با توجه به اینکه پوست اطراف چشم و یا دور چشم یا زیر چشم از مستعد ترین قسمت های صورت هستند که به راحتی دچار چین و چروک های ریز و علائم پیری می شوند ، این سوال مطرح می شود که آیا می توان رتینول که ماده ای شناخته شده در پیشگیری و از بین بردن و درمان انواع چین و چروک های پوستی است را در زیر چشم ویا اطراف چشم استفاده کرد یا خیر ؟

پاسخ به این سوال :

بله قطعا می توان و کاملا امن است اگر به درستی و با دقت استفاده گردد ! خیلی ها ممکن است تصور کنند که چون پوست اطراف چشم ظریف است و رتینول ماده ای قویست ، پس نباید آن را زیر چشم یا اطراف چشم استفاده کرد ! رتینول نوعی ویتامین A و آنتی اکسیدانی قوی است بنابراین دلیلی وجود ندارد که مزایای شگفت انگیز رتینول را از دست بدهید. به خاطر داشته باشید ، از آنجایی که پوست اطراف چشم بسیار ظریف است ، باید ترجیحا کرم دور چشمی استفاده کنید مخصوص این ناحیه ساخته شده باشد ( مثلا یک کرم دور چشم اختصاصی حاوی رتینول ) . استفاده از مرطوب کننده های معمولی در اطراف چشم می تواند نامناسب باشد. زیرا پوست اطراف چشم بسیار ظریف است. بنابراین همواره از محصولات اختصاص دور چشم استفاده کنید. در صورتی که به هر دلیل نمی خواهید از محصولی استفاده کنید که حاوی رتینول است امروزه محصولات دور چشم ملایم تری تولید شده اند که مزایای مشابهی مانند رتینول رو ارائه می دهند و همان قدرت را دارند ، با این تفاوت که ملایم تر بوده و در مورد افراد با پوست حساس نیاز کاملا قابل استفاده هستند ، مثلا محصولات یا کرم های دور چشم که حاوی پپتاید ها هستند. مانند کرم دور چشم تایتان که جزئیات آن را می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر مشاهده کنید :

چرا باید از رتینول برای پوست دور چشم استفاده کنیم؟

پوست دور چشم از لحاظ ساختاری با دیگر نواحی صورت متفاوت بوده و بسیار نازک تر و حساس تر است. همچنین میزان کلاژن و الاستین، تعداد غدد چربی و عوامل مرطوب کننده طبیعی در پوست دور چشم، کمتر از سایر نقاط صورت می باشد.تمامی این تفاوت ها باعث شده تا طی روند پیری و افزایش سن، بیشترین صدمات به پوست حساس دور چشم وارد شوند و اولین چین و چروک ها در این ناحیه بروز پیدا کنند. استفاده از ترکیبی مانند رتینول که خواص ضد پیری آن کاملا به تایید رسیده اند، برای کل صورت به ویژه دور چشم بسیار مفید است. با توجه به فواید گفته شده درباره رتینول، استفاده از کرم دور چشم حاوی رتینول می تواند باعث کاهش چروک ها، تیرگی و پف دور چشم شود و از بروز علائم پیری جلوگیری کند. رتینول کیفیت بافت دور چشم را بهبود می بخشد و از پوست حساس دور چشم در برابر رادیکال های آزاد و عوامل پیری محافظت می کند. چروک های دور چشم را کاهش می دهد و با افزایش ساخت کلاژن و الاستین، قوام و انعطاف پذیری پوست دور چشم را حفظ می کند.

رتینول

از چه سنی می توان استفاده از سرم های دور چشم حاوی رتینول را شروع کرد ؟

اینگونه نیست که برای استفاده حتما منتظر بمانید تا خطوط ریز و چین و چروک های ریز در اطراف چشم مشاهده شوند و بعد شروع به استفاده از محصولات حاوی رتینول کنید. اما باید توجه داشته باشید که به محض مشاهده پف زیر چشم ، چین و چروک ها یا حلقه های تیره در ناحیه اطراف چشم ، استفاده از یک کرم دور چشم حاوی رتینول یا پپتاید ها را شروع کنید ، این موضوع می تواند به شما در رفع این مشکلات و نگرانی های پوستی کمک کند.

آیا رتینول به سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک های ریز کمک می کند؟

پوست اطراف چشم تا 40 درصد در مقایسه با دیگر قسمت های صورت نازک تر است و به همین دلیل است که این ناحیه جایی است که معمولاً چین و چروک های ریز خیلی زود ظاهر می شوند. رتینول با توجه به تسریع سرعت کلاژن سازی و افزایش سرعت کلاژن سازی و کمک به چرخه سلولی بهتر می تواند به سفت شدن پوست ، درمان و از بین رفتن چین و چروک های اطراف چشم و همچنین درمان تیرگی های اطراف چشم کمک کند ، توجه داشته باشید که به منظور رفع این نگرانی ها حتما از کرم دور اختصاصی استفاده کنید. کرم های دور چشم حاوی رتینول.

آیا رتینول در درمان پف زیر چشم هم موثر است ؟

بله ! کاملا. رتینول می تواند نه تنها بافت پوست را یکدست تر نشان دهد ، بلکه باعث سفت تر شدن پوست زیر یا اطراف چشم نیز بشود.توجه داشته باشید که امروزه سرم هایی نیز وجود دارند که حاوی مقدار ملایمی از رتینول هستند مانند سرم رتینول تایتان ، با توجه به اینکه قدرت جذب سرم ها در مقایسه به کرم ها بالاتر است ، انتخاب و استفاده از سرم های حاوی رتینول در اطراف چشم نیز می تواند خیلی کمک کننده و مفید باشد. جزئیات سرم رتینول 1% تایتان ساخت کشور کانادا را نیز می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر مشاهده و مطالعه کنید.

عوارض رتینول برای دور چشم چیست؟

در ساخت کرم های دور چشم حاوی رتینول ، حساسیت و نازکی پوست اطراف چشم در نظر گرفته شده و بر همین اساس فرموله شده اند. پس اگر به روش صحیح از کرم دور چشم رتینول استفاده کنید، احتمال بروز حساسیت بسیار کاهش می یابد و یا حتی به صفر می رسد.با این حال تعدادی از مهم ترین عوارض رتینول برای پوست اطراف چشم عبارتند از:

  • خشکی و پوسته ریزی
  • قرمزی و التهاب
  • افزایش حساسیت پوست به نور

راه حل:

معمولا کرم های دور چشم رتینول حاوی ترکیبات آبرسان برای جلوگیری از خشکی پوست هستند. اما اگر کرم دور چشم رتینول باعث خشکی پوست در شما شد، با استفاده از یک دور چشم آبرسان می توانید این مشکل را به سادگی برطرف کنید. رتینول حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می دهد. بنابراین در طول دوره استفاده از رتینول، حتما از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید

توجه: یکی از مهم ترین عوارض رتینول، تاثیر منفی آن بر روی جنین و نوزاد شیرخوار است. از این رو استفاده از رتینول به خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.

طریقه مصرف رتینول:

از آنجا که فرمولاسیون کرم دور چشم حاوی رتینول کاملا ملایم و سازگار با پوست حساس دور چشم است، می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از این محصولات استفاده کنید.اما برای احتیاط بیشتر توصیه می شود به مدت دو هفته کرم دور چشم رتینول را به صورت شب درمیان و سپس هر شب استفاده کنید. در این مدت از ضد آفتاب دور چشم غافل نشوید!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (458 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (250 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (218 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (191 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (89 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (77 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (42 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (24 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سابق تیم ملی والیبال/رونمایی شهرام محمودی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس