فواید و عوارض خوردن پای مرغ در بارداری

  جمعه، 12 اسفند 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید و عوارض خوردن پای مرغ در بارداری
پای مرغ، حاوی پروتئین‌های مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. این مواد، در دوران بارداری بسیار ضروری هستند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز به شرح خواص پای مرغ در بارداری و مواد موجود در آن می‌پردازیم.

پای مرغ یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین غذا های دنیا می باشد پای مرغ سرشار از کلسیم و کلاژن است و بیشتر در کشور چین مصرف می شود در قسمت زیر اطلاعاتی در مورد ارزش غذایی پای مرغ و خواص پای مرغ برای زنان باردار را قرر داده ایم .

خواص پای مرغ در بارداری

خواص پای مرغ در بارداری به دلیل حضور مواد ارزشمندی مانند کلسیم، منیزیم و کلاژن موجب تضمین سلامت جنین و مادر می‌شود. تشکیل استخوان در جنین، تقویت و آمادگی مادر برای زایمان، کاهش خطر زایمان زودرس، مبارزه با بی‌خوابی و افسردگی از مهمترین خواص پای مرغ در بارداری است.

پای مرغ

پروتئین کلاژن

یکی از خواص پای مرغ در بارداری، داشتن پروتئینی به نام کلاژن است. کلاژن اصلی‌ترین پروتئین در بدن انسان است که از زنجیره سه پروتئین که به صورت مارپیچی به هم متصل هستند تشکیل شده است. این ساختار منحصر به فرد باعث خاصیت ارتجاعی در آن می‌شود. تقریبا 33 درصد پروتئین‌های بدن کلاژن هستند. این پروتئین از بافت و اندام‌های بدن حمایت کرده و باعث اتصال آن‌ها به استخوان می‌شود. در حقیقت استخوان‌ها نیز ترکیبی از کلاژن و مواد معدنی از قبیل کلسیم و فسفر هستند. نقش کلاژن در بافت‌ها، مشابه نقش فولاد در ساختمان‌ها است که باعث شکل دهی و حفظ ساختار کلی آن بافت می‌شود. از این رو مصرف پای مرغ در دوران بارداری مفید است و باعث تقویت بدن و آمادگی آن برای زایمان می‌شود.

کلسیم

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در پای مرغ، کلسیم است. این ماده معدنی در دوران بارداری بسیار ضروری است، زیرا جنین برای تامین نیاز‌های رشد خود به کلسیم نیاز دارد و اگر این نیاز از طریق غذای که مادر مصرف می‌کند، تامین نشود، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر می‌گیرد و در درازمدت مادر دچار پوکی استخوان می‌شود. به همین دلیل، مصرف پای مرغ تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به پوکی استخوان در دوران بارداری دارد. باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره شیردهی نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان مبتلا نشود.

منیزم

پای مرغ حاوی مقدار زیادی منیزیم است. این ماده یکی از عناصر اصلی برای سلامت بدن، به خصوص در دوران بارداری است. در ادامه به شرح فواید پای مرغ که ناشی از وجود منیزیم در آن است، می‌پردازیم.

جذب کلسیم و تنظیم فشار خون

منیزیم موجود در پای مرغ، در جذب کلسیم بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر، کلسیم همانند منیزم در دوران بارداری ضروری است. بسیاری از خانم‌هایی که به فشار خون بسیار بالا مبتلا هستند، مسمومیت بارداری را تجربه می‌کنند و مسمومیت بارداری با خطرات جدی برای مادر و جنین همراه است. منیزیم، نقش کلیدی در تنظیم فشار خون طبیعی در دوران بارداری دارد. به همین دلیل مصرف پای مرغ در دوران بارداری، به دلیل داشتن منیزم، در تنظیم فشار خون موثر است. از دیگر خواص پای مرغ به واسطه داشتن منیزم، تسکین عوارض یائسگی و سندرم درد‌های پیش از قاعدگی (PMS) در زنان است.

کاهش خطر زایمان زودرس

فقر منیزیم در دوران بارداری علاوه بر گرفتگی‌های شدید عضلانی و یبوست دائم می‌تواند منجر به تحریک پذیری شدید رحم شده و با ایجاد انقباضات شدید رحمی خطر زایمان زود رس را افزایش دهد. به همین دلیل مصرف پای مرغ به دلیل داشتن منیزیم، در کاهش خطر زایمان زودرس تاثیر گذار است. سنتز پروتئین، کاهش اسپاسم‌های برونشیتی (تنگی مجاری تنفسی) در شش‌ها و بهبود عملکرد غده پاراتیروئید از دیگر خواص پای مرغ است که به سلامتی خانم‌ها در دوران بارداری کمک می‌کند.

بهبود سلامت کلی مادر باردار

منیزیم موجود در پای مرغ، قابلیت دسترسی زیستی به ویتامین B6 و کلسترول را افزایش می‌دهد، عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و از پوکی استخوان، بی‌خوابی، یبوست، سکته‌های قلبی، فشارخون بالا، میگرن، سنگ‌های کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. پای مرغ به دلیل داشتن منیزیم، تاثیر زیادی در درمان میگرن، بی‌خوابی و افسردگی در دوران بارداری دارد. همچنین ثابت شده است منیزیم اشکال شدید اختلالات روانی، چون حملات پاتیک (ترس شدید و بیمارگونه)، استرس، اضطراب و آشفتگی‌های افراطی را درمان می‌کند.

پای مرغ

مضرات پای مرغ برای زنان باردار

پای مرغ حاوی کلاژن بسیار زیاد می باشد و این پروتئینی برای سلامت پوست و مفاصل خیلی مفید است. با این حال، برخی از مضرات بالقوه مصرف پای مرغ برای سلامتی نیز وجود دارد که برخی از آنها را به صورت موردی با هم بررسی میکنیم.

  • کلسترول بالا: پای مرغ سرشار از کلسترول است که در صورت مصرف زیاد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

  • سدیم بالا: پای مرغ همچنین سرشار از سدیم است که می تواند فشار خون را افزایش دهد، اگر بیماری قلبی دارید مراقب مصرف بیش از حد آن باشید.

  • ایجاد آلرژی: برخی از افراد ممکن است به مرغ یا سایر مواد مورد استفاده در فرآوری مرغ مانند پای مرغ حساسیت داشته باشند که می تواند علائمی مانند خارش، کهیر و مشکلات تنفسی برای این افراد به وجود بیاورد.

هشدار در مصرف پای مرغ

پوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مرغ‌ها به آن‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آن‌ها هورمونی داده باشد که همه این‌ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از خرید پای مرغ از سالم بودن آن مطمئن شوید و قبل از پخت، آن‌ها را به صورت دقیق و به روش صحیح پاک کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW