فوت و فن های شستن ماشین

  پنجشنبه، 20 خرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
فوت و فن های شستن ماشین
شست و شوی ماشین هم مانند هر شت و شوی دیگری اصولی دارد، در هنگام شستشوی خودرو باید برخی نکات را به خوبی رعایت کنید. در این مطلب شما را با این اصول و نکات آشنا میکنیم.

خودرو برای صاحب اصلی آن یک سرمایه گذاری نسبتاً بزرگ است و در طول عمر آن هزینه هایی زیادی صرف تعمیر و نگهداری آن مانند تعویض روغن، تایرها و لنت های ترمز می شود. بیشتر رانندگانی که رابطه نزدیکی با خودروی خود دارند و درواقع به آن شخصیت می بخشند، اکثر اوقات ایمنی و ملاحظات نگهداری آن را رعایت می کنند. اما آیا تا به حال مورد ساده ای مانند شست و شوی خودرو را هم به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفته اید؟ هرچند وقت یک بار باید خودرو را تمیز کرد؟ اهمیت این موضوع تا چه حد است؟

شستشوی ماشین کار خسته کننده ای به نظر می رسد به همین خاطر بسیاری از افراد برای شستشوی خودرو خود به کارواش مراجعه می کنند. شستن اتومبیل در خانه بسیار ساده است، به شرط این که از تکنیک درست و البته ابزارهای مناسب استفاده کنید. بنابراین به جای مراجعه به کارواش و پرداخت هزینه های اضافی، در خانه، خودرو خود را بشویید، البته بهتر است قبل از اقدام به شستشوی خودرویتان این بخش را مطالعه کنید زیرا روش های غیر صحیح شستشو و استفاده از ابزار و شوینده های نامناسب به خودرو شما آسیب می رساند.

گام اول: وسایل مهم

پیش از هرچیز، بیایید با هم به یک توافق برسیم که سعی کنیم برای این پروسه، نهایت تلاش خود برای صرفه جویی در مصرف آب به کار ببندیم. تردیدی نیست که اولویت اول برای هر کاری، شناخت ابزار مخصوص آن است. ابزارهای شستن خودرو در مطلب امروز ما، کمی حرفه ای تر از آن چیزی هستند که پیش تر تصور می کردید.

شستن خودرو

  • شما برای شست وشوی خودرو به روش حرفه ای ها، به دو سطل نیاز دارید که یکی مخصوص آب خالص و دیگری، برای مواد شوینده است. نکته طلایی برای این سطل ها، وجود محافظ یا صافی برای هرکدام است. حین شست وشوی خودرو، امکان دارد ناخالصی های دانه درشت به سطل ها برگردند که می توانند موجب ایجاد خط وخش روی بدنه باشند.
  • ابزار بعدی، اسفنج مخصوص است. قاعدتاً این روزها تهیه اسفنج مخصوص شستن خودرو، هزینه نامتعارفی دارد؛ ولی منظور ما، اسفنج های نرم با سایز متوسط و قابلیت جذب مقادیر قابل توجهی از مواد شوینده است.
  • اکیداً توصیه می کنیم که برای این کار، چند دستمال تمیز نخی کنار بگذارید. البته تجربه نشان داده است که دستمال های جدید موسوم به نانو نیز که برای تمیزی سطوح استفاده می شود، جهت پاک کردن بدنه خودرو بسیار کارآمد است. یادتان باشد که انتخاب ایده آل، دستمال های مایکروفایبر هستند که به لطف وجود ترکیب الیاف پلی استر با بار مثبت و الیاف نایلون با بار منفی، بهترین تأثیر را در جذب مایعات و جرم دارند.
  • انتخاب مواد شوینده برای تمیزکردن خودرو، یک هنر است. درواقع حرفه ای ها معمولاً سراغ مواد ویژه شست وشوی بدنه می روند. فرمولاسیون مواد متعارف یعنی صابون، مایع و پودر ظرف شویی یا لباس شویی، با ساختار رنگ خودروها سازگار نیست. مهم این است که این مواد، باید کف قابل توجهی را ارائه دهند. در استفاده از مواد اسیدی یا قلیایی زیاده روی نکنید تا کیلر روی رنگ از بین نرود.

بهترین شامپو شستشوی خودرو چیست؟

تا همین چند سال پیش شاید استفاده از واژه «شامپو خودرو» کمی عجیب به نظر می رسید. ولی این روزها استفاده از موادی موسوم به شامپو خودرو کاملاً بدیهی و کاربردی شده است. این مایع تمیزکننده مانند نمونه های مشابه بهداشت فردی، دارای ویژگی های مخصوص به خود است. طبیعتاً ماهیت پاک کنندگی و تمیزکنندگی آن باید در اولویت قرار بگیرد. از سوی دیگر شامپوهای مطرح در بازار علاوه براین ها می بایست خاصیت محافظت از رنگ خودرو در مقابل عوامل مخرب زیست محیطی را نیز داشته باشند.

معرفی انواع شامپو شستشوی خودرو

بهترین مایع برای شستن خودرو الزاماً شامپو نیست ولی به طور حتم استفاده از این مایع تمیزکننده مزایایی دارد که برتری خود را نسبت به دیگر روش ها نشان می دهد. شامپوی خودروها شامل چند سری هستند که لازم است پیش از خریداری و استفاده از آن ها مطلع باشید. نکته مهم همینجاست که باید از پیش بدانید که هدف از این پروسه تمیزکاری چیست. در حال حاضر شامپوهایی برای براق کنندگی، برای لایه برداری، برای افزایش مقاومت کیلر و هم چنین برخی مدل های نانو برای ترمیم خراشیدگی های سطحی در بازار موجود است.

شستن خودرو با نوشابه درست است؟

استفاده از نوشابه به عنوان شامپو شستشوی خودرو، پدیده جدیدی در دنیای خودروها نیست. قدیمی ترها استفاده از آن را به کرات توصیه کرده بودند. نوشابه های گازدار به دلیل استفاده از اسید فسفریک، قابلیت خوبی در پاک کنندگی سریع کثیفی از روی بدنه خودرو دارند؛ اما حقیقت آن است که معایب شستن خودرو با نوشابه بیش از مزایای آن است. قند مصنوعی، رنگ های خوراکی، رنگ های کاراملی و شربت ذرت با فروکتوز بالایی که در این نوشیدنی ها وجود دارد به مرور باعث تخریب رنگ بدنه به ویژه در مجاورت نور خورشید می شود.

شستن خودرو با شامپو بچه؟

اخیراً برخی از تجربه های شخصی نشان داده که استفاده از شامپو مخصوص کودک موسوم به شامپو بچه تأثیر خوبی بر تمیزی خودرو در زمان شستن دارد. شامپوهای کودکان به دلیل وجود مواد آمفوتری موجب براقی رنگ بدنه می شوند. از سوی دیگر عدم استفاده از سولفات نیز می تواند به محافظت از رنگ بدنه نیز کمک کند. استفاده از شامپو بچه هیچ ممنوعیتی ندارد ولی اغلب به دلیل پایین بودن غلظت مواد صابونی از قدرت پاک کنندگی کثیفی ها برخوردار نیستند.

شستن خودرو با وایتکس؟

وایتکس یا با اسم علمی اش آب ژاول، یکی از قوی ترین محلول های مصنوعی گندزدا به حساب می آید. وجود مقادیر زیادی از کلر داخل وایتکس آن را تبدیل به یکی از محبوب ترین مایع های سفیدکننده کرده است. شاید به همین دلیل باشد که برخی از این روش برای تمیزکاری بیش از حد خودروی خود استفاده می کنند. در صورت زیاده روی در استفاده از وایتکس مطمئن باشید که کیلر از بین می رود. از وایتکس تنها به میزان اندک آن هم در ترکیب زیاد با آب بهره ببرید. تجمع این مایع در قسمت های پلاستیکی خودرو می تواند موجب پوسیدگی شود.

شستن خودرو

گام دوم: دست به کار شوید

تهیه بهترین ابزار برای شستن خودرو، الزاماً به معنی تمام شدن کار نیست. شما تا الان فقط نیمی از راه را رفته اید. سعی کنید در ادامه مسیر، طبق اولویت بندی رفتار کنید.

  • شاید عجیب باشد ولی زمان شستن خودرو نیز برای اجرای بهتر این پروسه اهمیت دارد. طبیعی است که وقتی نور کافی برای مشاهده ریزه کاری های بدنه وجود نداشته باشد، نمی توان پروژه را تکمیل کرد. از سوی دیگر، شاید قرارگرفتن در زیر نور مستقیم خورشید نیز ایده بهتری باشد؛ ولی نکته این جا است که آفتاب داغ، فاصله بین شستن تا خشک کردن بدنه را بسیار کوتاه می کند. این کار منجر به باقی ماندن رد آب یا مواد شوینده روی بدنه می شود.
  • در مرحله بعد، سعی کنید با یک دستمال معمولی، گردوغبار و آلودگی های فیزیکی مانند فضولات پرندگان را از روی بدنه حذف کنید.
  • اگر دسترسی به دستگاه کارواش سیار با قابلیت پرتاب پرفشار آب را دارید، بخش اعظمی از راه را رفته اید. برای این کار، سعی کنید مخزن دستگاه را با آب غیرشرب پُر کنید. در غیر این صورت، مطابق با قولی که به یکدیگر داده ایم، نباید سراغ شلنگ آب شهری برویم.
  • با استفاده از چند سطل آب، تمام سطح بیرونی بدنه را خیس کنید. بگذارید آب از بالا به پایین حرکت کند؛ از سقف به سمت شیشه ها و از بالای شیشه ها به سمت درب ها. برای کاپوت و صندوق عقب نیز قسمت بالایی را انتخاب کنید.
  • حالا که بدنه خودرو به خوبی خیس خورد، زمان استفاده از مواد شوینده است. در عین حال که پروسه را به آرامی انجام می دهید، باید زمان را هم در نظر بگیرید تا مواد شوینده روی بدنه و به خصوص شیشه ها خشک نشود. حرکت اسفنج روی بدنه را به صورت خطی انجام دهید. حرکت چرخشی، منجر به ایجاد خط وخش روی بدنه می شود. از تمرکز روی یک نقطه خاص پرهیز کنید. نگذارید اسفنج از ماده شوینده خالی شود و در فواصل زمانی مشخص، آن را آغشته کنید.
  • این که تمام قسمت های بدنه را با مواد شوینده تمیز کنید و سپس سراغ آب کشی بروید، عملاً شدنی نیست. پس هر قسمت را که شستید، بلافاصله سراغ آب کشی همان قسمت بروید. سعی کنید این ترتیب را رعایت کنید: سقف، شیشه جلو، کاپوت، شیشه عقب، صندوق و در آخر، شیشه ها و درب ها.

شستن خودرو

گام سوم: کار را تمام کنید

آب گرفتن، شستن و دوباره آب گرفتن، تنها بخش مربوط به تمیزکاری بود؛ حالا نوبت به خشک کردن بدنه رسیده است.

  1. سعی کنید دستمالی که برای خشک کردن بدنه استفاده می کنید، با دستمالی که برای خشک کردن شیشه ها استفاده می شود، متفاوت باشد.
  2. وقتی دستمال تمیز شما غرق آب می شود، کیفیت لازم برای جذب رطوبت را از دست می دهد. از سوی دیگر، با هر رفت وبرگشت، اگر بخواهید دستمال را چلانده و آب آن را بگیرید، زمان زیادی را از دست می دهید. بنابراین، توصیه می شود حداقل دو دستمال برای این کار کنار بگذارید. اگر به سبک قدیمی ها لنگ واقعاً نخی برای این کار داشته باشید، خیلی عالی است.

رینگ و لاستیک فراموش نشود

فرض کنید کت و شلوار تمیز و آراسته ای به تن دارید؛ ولی کفش هایتان خاکی است. این درست مانند اتفاقی است که گاهی اوقات پیش می آید و افراد با شستن بدنه، شستن رینگ و لاستیک را فراموش می کنند. البته خبر خوب این است که شستن رینگ و لاستیک، پیچیدگی های بدنه را ندارد. اگر خودروی شما رینگ فابریک دارد، می توانید با اسفنج کشیدن لای پره ها، آن را تمیز کنید. در غیر این صورت، اگر چرخ ها مجهز به قالپاق هستند، می توانید با جداکردن، آن ها را به راحتی بشورید.

در حال حاضر، اسپری مخصوص شستن لاستیک بخش بزرگی از کار تمیزکردن این قسمت را راحت کرده است. اساس کار آن ، پاشیدن روی لاستیک و رها کردن به مدت چند دقیقه است؛ به عبارت دیگر، با این روش اصلاً نیازی به آب کشی و خشک کردن لاستیک ها ندارید.

شست و شوی خودرو هرچند وقت یک بار لازم است؟

اکثر کارشناسان، شست و شوی خودرو را هر ۲ هفته یا هر ۲۰ روز یک بار به طور منظم توصیه می کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که نمک نسبتاً زیادی وجود دارد (نزدیک دریا یا مناطق برفی که بیشتر اوقات جاده ها نمک پاشی می شوند)، برای ممانعت از پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی باید در فواصل زمانی کوتاه تری خودرو را شست.

اگر اکثر مواقع در مناطق روستایی و یا حاشیهٔ شهرها که دارای درخت ها و محیط سبز بیشتری هستند، رانندگی می کنید باید بیشتر از دیگررانندگان حواس تان به خودرو باشد. همان طور که گفته شد کابوس پرندگان، به علت اسیدی بودن نباید مدت زمان طولانی روی بدنهٔ خودرو بماند؛ این گزینه برای حشرات و شیرهٔ گیاهان نیز صدق می کند. در صورت مشاهده هرگونه از این عوامل روی بدنه خودرو، هرچه سریع تر به تمیز کردن آن ها بپردازید. اگراز خودرو به صورت روزانه استفاده نمی کنید و در پارکینگ سرپوشیده نگهداری می شود، فاصلهٔ بین دفعات کارواش یا شست و شو را می توان افزایش داد.

باور عمومی بر این است که در فصل تابستان باید بیشتر به شست و شوی خودرو پرداخت؛ اما جالب است بدانید که در فصل زمستان خودرو به شست و شوی بیشتری نیاز دارد. دشمن بدنهٔ خودرو در فصل سرما، نمک است. توصیه می شود در این فصل به دفعات بیشتری و البته با دستگاه های فشار قوی به تمیز کردن و از بین بردن نمک روی بدنه بپردازید.

بدیهی است که کابین خودرو در معرض نمک یا حشرات نیست، ولی از تمیز کردن این قسمت از خوردو غافل نشوید. برای تضمین نبود هرگونه خرده های موارد خوراکی، برگ خشک شده یا موی سگ از جاروی برقی به خصوص در زیرپایی ها و شکاف صندلی ها استفاده کنید. برای شست وشو و از بین بردن لک های صندلی ها، می توان از ترکیب آب گرم و مواد شوینده استفاده کرد. البته برای جلوگیری از پارگی و افت کیفیت روکش های چرمی، باید هر ۳ ماه یک بار آن ها را با مواد مخصوص تمیز کرد. اگر شغل اصلی فرد رانندگی با خودرو باشد یا کابین بیش از حد در معرض تابش خورشید قرار بگیرد، این مدت زمان به ۲ ماه کاهش پیدا می کند.

واکس و پولیش بدنه لازم است؟

توصیه می شود برای حفظ کیفیت رنگ و حفظ بهترین وضعیت بدنه، حداقل سالی ۲ بار واکس زدن را در نظر داشته باشید. برای تشخیص شرایط بدنه آزمایش زیر را انجام دهید:

کمی آب را روی بدنهٔ خودرو بریزید. اگر آب به حالت قطره مانند در آمد، بدنه و رنگ در موقعیت مناسبی قرار دارد در غیر این صورت، زمان واکس زدن فرا رسیده است.

واکس بدنه، فوایدی بیش از صرفاً براق و زیبا کردن خودرو دارد. با واکس زدن بدنه موارد خورنده ای که قبلا اشاره کردیم، مانند نمک، شیرهٔ گیاهان، حشرات، کابوس پرندگان و ...، از بین می روند. علاوه بر این، واکس روی بدنه، نقش یک لایهٔ محافط بین رنگ و گردوخاک را نیز ایفا می کند. در آخر، بهترین کاری که می توان برای تمیز کردن خودرو انجام داد، سرویس کامل پولیش و کارواش است. بیشتر مراکز کارواش حرفه ای و بزرگ، سرویس کامل شست و شوی خودرو از کابین تا بدنه و جلوپنجره را با قیمت های مختلف ارائه می دهند. با این روش که به راحتی توسط خود فرد هم قابل انجام است، نفس تازه ای به خودرو خواهید بخشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (204 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (92 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (44 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!