دلایل بالا رفتن خود به خود دور موتور ماشین

  دوشنبه، 17 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
دلایل بالا رفتن خود به خود دور موتور ماشین
گاز خوردن بی دلیل خودرو مشکل جدی نادری نیست و بیشتر ماشین‌های ایرانی و خصوصا محصولات سایپا هر چند وقت یکبار با این مسئله رو به رو هستند. اما در صورت توجه نکردن به آن در بلند مدت مشکلات جدی و پر هزینه‌ای را به بار می‌آورند. در این مطلب دلایل گاز خوردن بی دلیل را با هم بررسی می کنیم.

یکی از مشکلات رایج و آشنا در خودروهای ایرانی، گاز خوردن بی دلیل خودرو است. گاز خوردن خودرو دلایل بسیار زیادی دارد و تا حد بسیار زیادی نیز قابل رفع و حل شدن است. قبل از هر چیزی باید دلیل بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو را در بخش فنی آن جستجو کنید چراکه این مشکل به دلیل نقص فنی ایجاد می شود که در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل آن می پردازیم.

گاز خوردن ماشین به چه معناست؟

زمانی که خودرو شتاب همیشگی را ندارد و با فشردن پدال گاز خودرو شتاب نمی گیرد یعنی ماشین در حال گاز خوردن است. تشخیص گاز خوردن خودرو کار آسانی است چرا که هر راننده ای با شتاب و قدرت خودروی خود آشنایی دارد و زمانی که ماشین شتاب همیشگی را ندارد متوجه این موضوع می شود. برای اطمینان از وجود این مشکل باید یک جای خلوت را برای رانندگی انتخاب کرده و با سرعت بالا رانندگی کنید که در این صورت به طور دقیق متوجه می شوید که خودرو گاز می خورد یا خیر.

اگر خودروی ایرانی سوار می شوید حتما برای یک بار هم که شده با این مشکل مواجه شده اید و این مشکل را تجربه کرده اید چون مشکل گاز خودرن بی دلیل خودرو در خودروهای ایرانی شکلی آشناست.

اما اگر به هر دلیلی تاکنون این مسئله را تجربه نکرده اید، شاید برایتان عجیب باشد و ندانید که منظور از گاز خوردن خودرو چیست. باید توضیح بدهم که در این حالت. بدون این که پایتان را بر روی پدال گاز فشار دهید، ماشین گاز خورده و دور موتور بالا می رود و حتی به ۲۰۰۰-۳۰۰۰ نیز خواهد رسید. در حالت رانندگی ماشین شتاب لازم را ندارد و با این که پدال گاز را فشارمی دهید احساس می کنید ماشین راه نمی رود و یا به عبارتی جون کافی ندارد. در هنگام عوض کردن دنده هم، وقتی کلاچ را فشار می دهید به محض فشار دادن کلاچ دور موتور بالا می رود. این کار باعث می شود در هنام عوض کردن دنده صدایی از گیربکس ماشینتان بشنوید که این مسئله در بلند مدت باعث خراب شدن گیربکس می شود و هزینه ای سنگین را برای شما به بار می اورد.

معمولا گاز خوردن اتومبیل در ابتدای امر کار پیچیده ای نیست و در اولین معاینه ی خودرو توسط مکانیک مشکل پیدا خواهد شد اما گاهی نیز این مشکل سخت تر رفع شده و صاحب خودرو را اذیت می کند.

دلایل بالا رفتن دور موتور خودرو

گاز خوردن بی دلیل خودرو یکی از مواردی است که اگر نادیده گرفته شود می تواند در بلند مدت خسارات جبران ناپذیری را بر روی خودرو باقی بگذارد. از آن گذشته گاز خوردن بی دلیل خودرو در حین رانندگی برای هر راننده ای ناخوشایند است و بهتر است قبل از آن که بیشتر اعصابتان را به هم بریزد، به دنبال علت گاز خوردن خودرو و رفع آن باشید.

سنسور دریچه گاز

محل قرار گیری این سنسور روی دریچه گاز و نزدیک استپر موتور است. این سنسور وظیفه تنظیم پاشش سوخت انژکتورها را به عهده دارد. همچنین یکی دیگر از وظایف این سنسور مطلع کردن کامپیوتر خودرو از موقعیت دریچه گاز است. زمانی که پدال گاز فشرده می شود، میزان مقاومت الکتریکی و ولتاژ ورودی به کامیپوتر خودرو تغییر می کند و ای سی یو با ارسال سیگنال هایی میزان باز و بسته بودن صفحه ترال را مشخص می کند. این قطعه ارتباط نزدیکی با گاز دادن ماشین دارد و می تواند در گاز خوردن خودرو موثر باشد. یکسان نبودن پدال گاز با پشت آمپر، بالا ماندن دور موتور در دور آرام، دیر پایین آمدن دور موتور از دلایل معیوب بودن این سنسور است.

استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعاتی است که با کمک شمع، سنسور اکسیژن، کویل، ترموستات و… وظیفه خود را انجام می دهد. این قطعه در تولید گشتاور موتور نقش بسزایی ایفا و دستورات یونیت موتور را عملیاتی می کند. این قطعه با بهبود عملکرد خودرو، میزان هوای ورودی به موتور را تنظیم می کند. اگر این قطعه به درستی کار نکند، خودرو در دور پایین موتور خاموش می شود و در دور بالای موتور گاز خوردن خودرو را به همراه دارد.

مپ سنسور

سنسور فشار مانیفولد هوا یا مپ سنسور به طور مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل است. زمانی که این سنسور به درستی کار نکند ، خودرو از کار می افتد. کامپیوتر خودرو با کمک اطلاعات دریافتی از این سنسور، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می کند. زمانی که این سنسور معیوب باشد، تنظیم باز و بسته بودن دریچه هوا به هم می ریزد و سبب گاز خوردن خودرو می شود.

پدال گاز

پدال گاز هم در گاز خوردن ماشین دخیل است. اگر پدال گاز سفت شود، شکسته شود، کابلِ خرابی داشته باشد یا هر اختلال دیگری داشته باشد، مشخص است که عملکرد کاملی نخواهد داشت و هر چه قدر هم که فشار روی آن وارد شود، ماشین گاز نمی خورد و شتاب نمی گیرد. برای مثال بد نیست بدانید که علت سفت شدن پدال گاز معمولا مربوط به تجمع مواد در سیم پدال گاز است که موجب اختلال در عملکرد پدال هنگام باز و بسته شدن می شود.

دور موتور

سیم گاز

خرابی با بهتر بگوییم پارگی سیم گاز خودرو در خودرو هایی که سن بالاتری دارند، شایع تر است. وقتی سیم گاز پاره می شود، پدال گاز خلاص شده و سرعت ماشین کم می شود و در نهایت خودرو متوقف می شود، بنابراین یکی از دلایل گاز خوردن ماشین، پارگی یا در شُرُف پارگی بودن سیم گاز است. زمانی که سیم گاز پاره شده باشد، اگر خودرو را با انتخاب دنده یک و با نیم کلاچ راه بیاندازیم، نهایتا خودرو با سرعت حداقلی به حرکت ادامه می دهد و در صورت رسیدن به شیب سربالایی متوقف و خاموش می شود.

دریچه گاز

دریچه گاز قطعه ای است که ميزان گشتاور و توان خروجي موتور را کنترل می کند. اين وسيله با استفاده از يک شير پروانه اي (Butterfly Valve) و تغيير زاويه آن، ميزان جريان هواي (Air Flow) ورودي به موتور را تنظيم مي كند. به این ترتیب ميزان پاشش سوخت نيز متناسب با اين ميزان هوا کاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم مي شود. به علاوه دریچه گاز با استفاده از يک مسير جانبي به موتور اجازه مي دهد زماني که موتور تحت بار نيست و فشاری روی پدال گاز وارد نمی شود، موتور به صورت بي بار (idle) همچنان روشن بماند.

انژکتورها

این قطعات الکترونیکی و مکانیکی در ورودی سیلندر خودرو قرار دارند. سوخت رسانی در خودروهای انژکتوری توسط انژکتور انجام می شود. این قطعه نیز به طور مستقیم با کامپیوتر خودرو در ارتباط است. با توجه به مسئولیتی که این قطعه به عهده دارد، خرابی آن مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت که گاز خوردن ماشین یکی از دلایل آن است.

انژکتور

ECU یا کامپیوتر خودرو

کامپیوتر خودرو یکی از مهم ترین بخش های خودروست که مانند مغز در بدن انسان کار می کند. ای سی یو با استفاده از سنسورهای مختلفی که در جای جای خودرو دارد، گزارش کاملی از عملکرد خودرو دریافت می کند و براساس آن تصمیم می گیرد. حال اگر مغز خودرو دچار مشکل شود، ممکن است خودرو کارکرد خود را از دست بدهد.

سیستم ورودی هوا و منیفولد

منیفولد در دو بخش دود و هوا دسته بندی می شود. منیفولد دود، دود حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می کند و منیفولد هوا، مخلوط سوخت و هوا را به داخل محفظه احتراق می فرستد. این وظیفه ساده حساسیت بسیار بالایی دارد که ایجاد اختلال در آن سبب گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور می شود.

نشانه های نیاز خودرو به تنظیم موتور

تنظیم موتور خودرو باید چه زمانی انجام شود و علائمی که خودروی شما در زمان نیاز به تنظیم موتور نشان می دهد را شرح می دهیم. نشانه هایی مانند کم شدن شتاب خودرو، صدای غیر عادی موتور، لرزش بدنه، روشن شدن چراغ چک و مواردی از این قبیل، نشان دهنده فرا رسیدن زمان تنظیم موتور است.

چراغ های اخطار

چراغ های اخطار روی داشبورد خودرو، هدفمند طراحی شده اند. این چراغ ها با روشن شدن خودرو روشن می شوند و گاهی به دلایل خاصی و برای اشاره به یک مشکل بالقوه در سیستم خودرو یا قطعات آن روشن می مانند. به این چراغ های اخطار توجه کنید؛ اگر ضمن حرکت ماشین همچنان روشن می مانند، در اولین فرصت برای رفع مشکل اقدام کنید. ممکن است علت ساده ای مانند سوختن لامپ چراغ عقب و یا مشکلی جدی مانند ایرادی در سیستم انتقال سوخت باشد. تشخیص و رفع عیب یک مشکل جزئی به شما کمک می کند که از مشکلات بزرگتر و هزینه بر در این راه اجتناب کنید .

ریپ زدن

اگر خودرو شما به طور ناگهانی – موقع گاز دادن یا موارد مشابه – گاهی ریپ می زند، این مسئله نه تنها نشانه بروز یک عیب است، بلکه ممکن است شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. موتورها طوری طراحی شده اند که به خصوص زمانی که بیش از همیشه به آنها احتیاج دارید (مثلا در بزرگراه)، عملکرد قابل قبول و قابل اطمینانی داشته باشند؛ علت این مشکل ممکن است کثیفی شمع ها یا گرفتگی فیلتر سوخت و یا مواردی کاملا متفاوت باشد .

بد استارت خوردن

شما ممکن است در اوایل صبح کمی خواب آلود باشید اما مسلماً خودروی شما این اجازه را ندارد! اگر زمانی که به آن نیاز دارید استارت نمی خورد یا برای روشن شدن باید چندین بار استارت بزنید، و یا اینکه استارت می خورد اما روشن نمی شود، مطمئناً مشکلی وجود دارد؛ علت این مشکل می تواند ضعیف بودن باطری ، نقصی در سیستم استارت و یا انواع مشکلات دیگر باشد .

مصرف سوخت نامناسب

اگر علی رغم اینکه اطمینان دارید همان مسافت همیشگی را طی می کنید و شخص دیگری هم از ماشین شما استفاده نمی کند، احساس می کنید مصرف بنزین ماشین زیاد شده ، احتمالاً خودرو شما در مصرف سوخت دچار مشکل شده است. در این حالت، با مصرف یک گالن سوخت مسافت کمتری را طی می کنید و باید دلیل این مشکل را پیدا کنید. افت ناگهانی درجه بنزین در مسافت تعیین شده برای هر واحد سوخت نشان می دهد که خودرو آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد. علت این مشکل شاید فشار باد نامناسب چرخ ها یا گیر کردن قطعه ای از سیستم ترمز باشد، شاید هم زمان تنظیم خودرو فرا رسیده است میزان مصرف سوخت خودروی خود را کنترل کنید تا قبل از اینکه دچار مشکل جدی شود، از وضعیت سیستم آن مطلع شوید .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (213 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (101 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (43 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (29 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!