ساعدنیوز
ساعدنیوز

فرمول ها و نکات مهم فیزیک دهم

  سه شنبه، 09 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
فرمول ها و نکات مهم فیزیک دهم
با توجه به اینکه فیزیک یکی از درس های مهم کنکور میباشد دانش آموزان باید با نهایت آمادگی در این درس به سراغ آزمون بروند و در این بخش نکات مهم کنکوری به همراه فرمول های مهم را برای شما جمع آوری کرده ایم.

یکاهای اصلی

آن دسته از کمیت ها یی را که یکا های آنها به طور مستقل و بدون رابطه با یکاهای دیگر تعریف شده اندرا کمیت های اصلی و یکاهای آنها را یکاهای اصلی می نامند.

یکاهای فرعی

یکاهای که مستقل نبوده و با استفاده از یکاهای اصلی تعریف می شوند. و به کمک قانونهای فیزیکی و رابطه های به کمیتهای دیگر وابسته اند. به غیر از ۷ کمیت اصلی فوق مابقی کمیت ها فرعی است. مانند: مساحت، حجم، سرعت، توان، نیرو، فشار، بسامد و …

یکای جرم: واحد اندازه گیری جرم کیلو گرم است. مقیاس اندازه گیری جرم استوانه ای از پلاتین- ایریدیوم با ابعاد معین است. که در مئزه سور پاریس نگهداری می شود.

یکای زمان: واحد زمان ثانیه است و یک ثانیه عبارت است از : ۹۱۹۲۶۳۱۷۷۰ برابر زمان نوسان هسته اتم سزیم رادیو اکتیو.

یکای طول: واحد طول متر است و یک متر برابر فاصله ای انتخاب شد که نور در معینی از ثانیه در خلا می پیماید.و به کمک تعریف نمونه استانداردی ساخته شده است که در موزه سور در پاریس نگهداری می شود. این نمونه میله ای از جنس پلاتین و ایریدیوم در دمای صفر درجه سلسیوس است.

نماد گذاری علمی: برای سادگی و کاهش اشتباه در محاسبات از نماد گذاری علمی استفاده می شود.بدین صورتکه هر مقدار را به صورت حاصل ضرب عددی بین ۱ تا ۱۰ و توان صحیحی از ۱۰ می نویسند.

نکته : در SI هفت کمیت و یا یکای اصلی داریم و مابقی کمیت ها فرعی به حساب می آیند. به عنوان مثال طول کمیت اصلی است و با یکای متر بیان می شود.و یکاهای کوچکتر و یا بزرگتر از آن مانند نیز که کمت اصلی طول را اندازه گیری میکند را به عنوان یکای های اصلی می شناسیم.

معرفی کلی از مباحث فیزیک در کنکور

درس فیزیک در کنکور ( هم برای رشته ریاضی و هم برای علوم تجربی ) اهمیت خاصی دارد به گونه ای که تمام دانش آموزان رتبه برتر روی این درس حساب خاصی باز میکنند و با صرف وقت بر روی مطالب پر اهمیت تر ان نتیجه تلاش خودشون رو میگیرن. دانش آموزان و داوطلبان به دنبال بهترین منابع کنکور تجربی و ریاضی برای آزمون سراسری هستند. مطالعه بهترین منابع نه تنها به دانش آموزان مباحث درسی را به بهترین شکل آموزش می دهد بلکه نقش مهمی در رتبه نهایی آن ها ایفا می کند. یکی از دروسی که نقش مهمی در کنکور سراسری برای دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی دارد درس فیزیک است. مطالعه بودجه بندی فیزیک و اطلاع از فصل های مهم به دانش آموز کمک می کند تا عملکرد بهتری در کنکور داشته باشد

  • فیزیک دهم
  • فیزیک یازدهم
  • فیزیک دوازدهم

بودجه بندی فیزیک پایه دهم: ۲۷ درصد سوالات کنکور

فیزیک پایه دهم شامل ۴ فصل است. دانش آموزان رشته تجربی با مطالعه فیزیک پایه دهم به ۸ سوال از ۳۰ سوال فیزیک کنکور پاسخ می دهند. فیزیک پایه دهم ۲۷ درصد از سوالات کنکور را شامل می شود. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه دهم به صورت زیر است:

  1. فصل اول (فیزیک و اندازه گیری): فصل اول پایه دهم در کنکور سراسری تنها ۱ سوال دارد.
  2. فصل دوم (کار، انرژی و توان): این فصل شامل ۲ سوال در کنکور سراسری است.
  3. فصل سوم (ویژگی های فیزیک مواد): فصل سوم برای دانش آموزان رشته تجربی شامل ۲ سوال است.
  4. فصل چهارم (دما و گرما): فصل دما و گرما نیز در کنکور سراسری شامل ۳ سوال است.

بودجه بندی فیزیک پایه یازدهم: ۳۰ درصد سوالات کنکور

فیزیک پایه یازدهم از ۳ فصل تشکیل شده است. دانش آموزان رشته تجربی با مطالعه پایه یازدهم به ۹ سوال فیزیک در کنکور پاسخ می دهند. فیزیک پایه یازدهم در حالت کلی ۳۰ درصد سوالات فیزیک را شامل می شود. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه یازدهم به صورت فصل به فصل به شرح زیر است:

  1. فصل اول (الکتریسیته ساکن): این فصل شامل ۳ سوال در کنکور سراسری است.
  2. فصل دوم (الکتریسیته جاری): فصل دوم پایه یازدهم در کنکور سراسری، ۳ سوال دارد.
  3. فصل سوم (مغناطیس و القای الکترومغناطیس): فصل مغناطیس و القای الکترومغناطیس شامل ۳ سوال است.

بودجه بندی فیزیک پایه دوازدهم: ۴۳ درصد سوالات کنکور

دانش آموزان و داوطلبان در کنکور سراسری باید ۴ فصل پایه دوازدهم را مطالعه کنند. پایه دوازدهم در کنکور سراسری رشته تجربی شامل ۱۳ سوال است. دانش آموزان در کنکور با مطالعه این فصل به ۴۳ درصد از سوالات پاسخ می دهند. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه دوازدهم به صورت زیر است:

  1. فصل اول (حرکت بر خط راست): فصل اول پایه دوازدهم شامل ۳ سوال است.
  2. فصل دوم (دینامیک) : فصل دوم پایه دوازدهم یعنی فصل دینامیک در کنکور سراسری ۳ سوال دارد.
  3. فصل سوم (نوسان و امواج): این فصل در کنکور سراسری ۴ سوال دارد.
  4. فصل چهارم (فیزیک اتمی و هسته ای): فصل چهارم پایه دوازدهم شامل ۳ سوال است.

بودجه بندی فیزیک کنکور نظام جدید رشته ریاضی

دانش آموزان رشته ریاضی در کنکور سراسری باید به ۴۵ سوال فیزیک در ۵۵ دقیقه پاسخ دهند. این درس یکی از مهم ترین دروس تخصصی رشته ریاضی است. دانش آموزان در کنکور ریاضی به سوالات فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم پاسخ می دهند. فیزیک پایه دهم در کنکور سراسری برای دانش آموزان رشته ریاضی ۱۲ سوال دارد و ۲۷ درصد از سوالات را شامل می شود. فیزیک پایه یازدهم در رشته ریاضی با ۱۳ سوال شامل ۲۹ درصد از سوالات فیزیک در کنکور است. دانش آموزان با مطالعه فیزیک پایه دوازدهم می توانند به ۴۴ درصد از سوالات یعنی ۲۰ سوال فیزیک پاسخ دهند. ما در قسمت زیر به صورت فصل به فصل، بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی را به شما توضیح می دهیم.

بودجه بندی فیزیک پایه دهم: ۲۷ درصد سوالات کنکور

دانش آموزان رشته ریاضی باید در فیزیک پایه دهم ۵ فصل را مطالعه کنند. این پنج فصل از ۱۲ سوال در کنکور سراسری تشکیل شده است. فیزیک پایه دهم با ۱۲ سوال ۲۷ درصد سوالات فیزیک را شامل می شود. بودجه بندی فیزیک کنکور برای پایه دهم به صورت زیر است:

  1. فصل اول (فیزیک و اندازه گیری): فصل اول فیزیک برای دانش آموزان رشته ریاضی سوالی ندارد.
  2. فصل دوم (کار و انرژی): این فصل شامل ۲ سوال در کنکور سراسری است.
  3. فصل سوم (ویژگی های فیزیکی مواد): ویژگی های فیزیکی موارد برای دانش آموزان رشته ریاضی شامل ۳ سوال است.
  4. فصل چهارم ( دما و گرما): این فصل در کنکور رشته ریاضی ۳ سوال دارد.
  5. فصل پنجم (ترمودینامیک): این فصل نیز در کنکور سراسری بیشترین تعداد سوال را دارد. فصل پنجم برای دانش آموزان رشته ریاضی ۴ سوال دارد.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده