دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

فریب در ازدواج چیست؟ و چه عواقبی برای طرفین در پی دارد! 

دوشنبه، 13 آذر 1402
عقد نکاح یکی از مهم ترین پیمان هایی است که بر پایه شان و شخصیت افراد اجرا می شود، به همین دلیل اگر افراد بخواهند قبل از وقوع عقد خود را بر خلاف آنچه که هستند نشان دهند، به معنای فریب، نیرنگ به حساب می آید، که شخصی که قصد فریب دادن طرف مقابل را داشته مجرم حساب شده و باید به سزای عملش برسد،

یکی ازدعاوی که امروزه در دادگاه های ایران در حال افزایش است، دعاوی کیفری خانواده برای رسیدگی به پرونده های فریب در ازدواج یا تدلیس در نکاح است، برخی از افراد در هنگام ازدواج خود را بر خلاف آنچه که هستند نشان می دهند و یا به نوعی دیگر قصد فریب همسر خود را دارند اما این کار کاملا غلط است، زیرا کسی که زیر بنای زندگی خود را بر پایه دروغ بنا کند پایه زندگی خود را سست کرده است و مطمعنا بعداز ازدواج مشکلات زیادی گریبان گیر او می شود که منجر به طلاق و جدایی است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر مشهد بعد از تهران بیشترین امار طلاق را ثبت کرده است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم بیشتر به بررسی فریب در ازدواج چیست؟ چه عواقبی برای طرفین در پی دارد! بپردازیم و از اهمیت وکیل کیفری در این نوع از پرونده ها صحبت کنیم در ادامه همراه ما باشید.

فریب در ازدواج به چه معناست؟

تدلیس یا فریب در ازدواج زمانی رخ می دهد که قبل از انعقاد عقد، یکی از زوجین طرف مقابل خود را به امور که واقعیت ندارد فریب دهد، فریب در ازدواج یکی از مسائل کیفری خانواده است که قابلیت پیگیری در دادسراهای عمومی را دارد، شما می توانید با مراجعه به بهترین وکیل کیفری در مشهد از حقوق خود در این باره اطلاعات کسب کرده و روند پیگیری پرونده فریب در ازدواجتان را به خوبی مدیریت کنید،.

مجازات تدلیس یا فریب در ازدواج از دو منظر قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی قابل بررسی می باشد، درصورتی که زن و مردی در زمان عقد دچار فریب در ازدواج شوند، این امکان را قانون برای آنها در نظر گرفته است که برای طرف مقابل خود مجازات کیفری و حقوقی در نظر بگیرند، مجازات حقوقی در فریب ازدواج به این صورت است که با اثبات دروغ طرف مقابل، اقدام به فسخ نکاح می کنند. در مجازات کیفری برای فریب ازدواج هم باید دروغ اثبات شود هم تقاضای جریمه نقدی داشته باشند، نکته جالب برای حکم فریب در ازدواج! قانون نیز برای مجازات فریب در ازدواج حبس بین 6 ماه تا 2 سال را در نظر گرفته است، حال که موضوع فریب در ازدواج را برایتان بازگو کردیم حال برای برخی سوال است که چه عواملی جزو فریب در ازدواج به شمار می آید؟ در جواب این سوال بهتر است موارد ذیل را مطالعه کنید.

  • فریب در تمکن مالی

  • فریب در شغل

  • فریب در تحصیلات

  • فریب در اعتقادات

  • فریب در بکارت

  • فریب درموضوع دو همسری

  • فریب در موضوع طلاق

  • فریب در اعتیاد

  • فریب در سلامت روحی

10 مورد از مهمترین موارد فریب در ازدواج

اعمالی که به قصد فریب همسر است باید ارادی باشد، به این منظور که فرد به قصد فریب و عمدی این اعمال را انجام داده باشد، همچنین عمل فریب در ازدواج باید قبل از ازدواج صورت گرفته باشد، یعنی طرفین بعد از ازدواج از طریقه های مختلف قصد مکر و نیرنگ یکدیگر را داشته باشند، فریب در ازدواج می تواند به دلایل مختلف باشد که چنانچه هر کدام از عیوب زیر زمان عقد در مرد و یا زن بوده و هرکدام از آن بی خبر بوده باشند، می تواند درخواست طلاق دهند.

موارد فریب در ازدواج توسط مرد:

  1. جنون (دیوانگی)

  2. خصاء (بیماری جنسی)

  3. کوتاه بودن آلت تناسلی به اندازه ای که توانایی رابطه زناشویی نداشته باشد.

موارد فریب در ازدواج توسط زن:

  1. جنون (دیوانگی)

  2. قرن (بیماری جنسی)

  3. جذام (بیماری پوستی)

  4. برص (بیماری پوستی)

  5. افضاء (بیماری جنسی)

  6. زمین گیری

  7. نابینایی از هر دو چشم

فریب در ازدواج با فرض باکره نبودن زوجه؟

یکی از موضوعاتی که در دادگاه ها بسیار شایع شده و شنیده می شود بحث باکره نبودن زوجه پیش از عقد است، اگر مردی ادعا نماید که همسرش پیش از عقد باکره نبوده و نسبت به این امر پیش از ازدواج آگاه نباشد و با فرض دوشیزه بودن اقدام به ازدواج با آن زن کرده است خصوصا نسبت به زن هایی که عمل بکارت انجام داده اند چرا که اثبات این امر راحت تر خواهد بود، در صورت اثبات این امر توسط زوج عمل آنها از مصادیق فریب در ازدواج است و هم از بعد حقوقی ازدواج قابل فسخ است و هم از بعد کیفری زوجه مجازات خواهد داشت.

تدلیس در نکاح به چه معناست؟

عقد نکاح یکی از مهم ترین پیمان هایی است که بر پایه شان و شخصیت افراد اجرا می شود، به همین دلیل اگر افراد بخواهند قبل از وقوع عقد خود را بر خلاف آنچه که هستند نشان دهند، به معنای فریب، نیرنگ به حساب می آید، که شخصی که قصد فریب دادن طرف مقابل را داشته مجرم حساب شده و باید به سزای عملش برسد، شاید برایتان جالب باشد که چند تا از داستان هایی که در دادگاه ها بررسی شده و به عنوان جرم فریب در ازدواج شناخته شده است را باهم بررسی کنیم!

مردی که به دلیل مریضی پایش را قطع کرده بودند و از پای مصنوعی استفاده میکرد، به خواستگاری دختری رفت و آن را به عقد خود درآورد، پس از اینکه زن متوجه شده پای مرد مصنوعی است به دادگاه رفته و به جرم فریب در ازدواج از آن شکایت کرده است.

و یا داستان دیگری که باید به آن اشاره کرد داستان زنی است که به دلیل فریب در ازدواج به دادگاه مراجعه کرده بود، این زن به دلیل سوختگی که بالای آرنجش داشته به دادگاه مراجعه می کند، صحبت های این خانم به اینصورت بود که بالای آرنج دست چپم با آبجوش سوخته بود، هنگامی که این مرد به خواستگاری من آمد خانواده ام مخالفت کردند که در باره این عارضه به همسرم بگویم بعداز عقد وقتی همسرم دست مرا دید بسیار خشمگین شد و به جرم فریب در ازدواج از من شکایت کرد، او همچنین بسیار مسمم به طلاق من است.

مجازات جرم تدلیس در ازدواج!

تدلیس در نکاح نیز در قانون جرم محسوب می شود به همین دلیل قانون گذار آنها را جرم نگاری کرده و قوانین جدیدی در سال 1402 برای آن وضع کرده است، در ادامه به بررسی قانون مجازات تدلیس در نکاح می پردازیم.

  • طبق ماده 1128قانون جرم فریب در نکاح چنانچه هر یک از زوجین، قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به آنچه حقیقت ندارد، از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن، فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مجرم شناخته شده و مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌ گردد.

چنانچه این مطلب را برایتان شرح دادیم ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که آیا تدلیس در ازدواج قابل گذشت است؟ در جواب این سوال باید طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی، این جرم از جرایم قابل ببخشش به شمار می رود این در صورتی ممکن است که شاکی در هر مرحله از رسیدگی پرونده از شکایتش صرف نظر کند پرونده مختومه اعلام می شود و یا حتی اگر مجرم در زندان یا بازداشتگاه باشد به سرعت آزاد می شود.

کلام آخر

مقاله فریب در ازدواج چیست؟ و چه عواقبی برای طرفین در پی دارد! به پایان رسید در این مطالب درباره 10 مورد از مهمترین موارد فریب در ازدواج، فریب در ازدواج با فرض باکره نبودن زوجه، مجازات جرم تدلیس در ازدواج و مطالب مهم دیگری که دانستن آنها در این گونه از دعاوی می تواند مفید باشد را شرح دادیم، همچنین این موضوع را ذکر کردیم که حضور وکیل در اینگونه از پرونده ها بسیار مفید بوده و توانسته کمک شایانی به حل پرونده ها باشد، تشکر که تا واپسین این مطالب همراه ما بودید و زمان ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دادید، امیدوارم مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 01 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
تولد گرفتن نعیمه نظام دوست برای عمو پورنگ در خانه لاکچری و دلنشینش+ویدیو/ فقط آخرش رو ببینید😂
نگاهی به کیک تولد دوقلوی پرنقش و نگار سلاطین پرسپولیس علی آقا پروین و محمود خوردبین / عجب عکس های خوشگلی روی کیکا کار شده 😍
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "خرچنگ" را که در "باغ لالۀ قرمز" مخفی شده است در عرض 5 ثانیه پیدا کنند
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری