دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

فشن شو ایرانیان، خانواده سلطنتی عمان را مجذوب خود کرد 

چهارشنبه، 14 تیر 1402
کد خبر: 347073
ساعد نیوز: نمایشگاه مد و فشن لباس‌های بومی در منطقه تجاری الخویر با حضور 18 مزون ایرانی حرفه‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از روزنامه هفت صبح، نه برای ما که با مناسبات سیاسی عمان آشنا نیستیم ولی برای خود مردم این کشور آن روز خیلی عجیب بود که یک زن ایرانی نمایشگاهی در مسقط برگزار کرده که خانواده سلطان هیثم، سلطان عمان هم به تماشای این نمایشگاه آمده‌اند. داستان مهری، برگزارکننده این نمایشگاه از شش سال قبل شروع شد. زمانی که با همسر، پسر یک ساله و دختر حدودا 8 ساله‌اش چمدان‌هایشان را در بندرعباس بستند و برای زندگی در یک کشور دیگر راهی عمان شدند.

نه کسی را آنجا می‌شناختند و نه حتی عربی بلد بودند حرف بزنند. مانند بقیه مهاجرها کمی زمان برد تا مهری هم با محیط اخت شود ولی به جز گذشت زمان، یک ماجرای جالب دیگر هم راه او را به سطوح خیلی بالاتر مناسبات سیاسی این کشور باز کرد. تا جایی که در فشن شوی لباسی که هفته اول تیر ماه برگزار کرده بود ‌ سه زن از نزدیکان سلطان هیثم هم از آن بازدید کردند. آن هم در شرایطی که مردم عمان خیلی سخت و به ندرت اجازه دارند که با این خانواده ارتباط مستقیم بگیرند.

ماجرای دوستی با خانواده سلطان عمان
آغاز این دوستی به سال شروع و گسترش کرونا برمی‌گردد. خود مهری اینطور روایت کرده: «آن زمان من شروع کردم به دوختن ماسک‌های چهار فیلتره که افراد با رنگ‌های عبایشان ست می‌کردند. تنها کسی که در عمان این کار را می‌کرد من بودم. ماسک‌های من به دست ملکه عمان هم رسید و روی صورت همسر سلطان هیثم هم دیده شد. خانواده سلطنتی استقبال زیادی کردند و همین باعث شد که ماریا ابراهیم معروف شود.»

ماریا ابراهیم کیست؟ مهری می‌گوید که روزهای اول وقتی خودش را معرفی می‌کرد، عرب‌ها آن را تشخیص نمی‌دادند برای همین هم به جای مهری به او ماریا می‌گفتند. ابراهیم هم که اسم پدرش بود. اینطور شد که ماسک‌ها به نام «ماریا ابراهیم» شهرت یافت. «بدون اینکه من از کسی بخواهم، تعریف و تمجید از کارم فراگیر شد. بارها به مراسم مختلف دعوت شدم. مثلا یک مراسم قهوه الصباح که شبیه برنامه‌های صبحگاهی ماست از من دعوت کرد تا مهمان برنامه‌شان باشم و مصاحبه کنم.»

مصاحبه‌ای که آن زمان به خاطر مسلط نبودن به زبان عربی آن را رد کرد ولی این بار هم مانع شهرتش نشد. در مراسم خانواده سلطنتی بارها دعوت شد و بارها برایشان به عنوان هدیه ماسک تزیین شده می‌برد که با بهترین پارچه‌ها و نگین‌ها و کریستال‌ها درست می‌شد. آنها هم ماسک‌ها را می‌زدند و برند «ماریا ابراهیم» بین زنان عمان روز به روز شهرت بیشتری پیدا می‌کرد.

خیاط‌های ایرانی بهترند یا عمانی؟
اولین بار وقتی که مهری در عروسی یک خانواده عمانی شرکت کرد متوجه نکته جالبی در پوشش زنان عمانی شد. «دیدم لباس‌هایشان چقدر شبیه لباس‌های ماست. این خیلی برایم جالب بود که زن‌ها کندوره بندرعباسی و لباس زنانه بلوچی می‌پوشیدند. دوباره در مراسم دیگر دیدم زن‌ها نه لباس خاص عربی بلکه از همین لباس‌هایی که ما می‌پوشیدیم به تن دارند. لباسشان چیزی مشابه کندوره (لباس زنان بندرعباسی) خود ما بود و بعضی‌هایشان هم بلوچی به تن داشتند ولی به لباس بندرعباسی ما، می‌گفتند عمانی و لباس بلوچی هم همان بلوچی صدا می‌زدند.»

همان موقع این ایده به ذهنش رسید که ای کاش طراح‌ها و خیاط‌های بندر اینجا بیایند و از ایده‌هایشان رونمایی کنند. این‌ها توضیحات این کارآفرین 42 ساله است که می‌گوید دقت کرده بود خیاط‌های ایرانی وسواس بیشتری به تمیز بودن دوخت لباس دارند. او به هفت صبح اینطور می‌گوید: «می‌گفتم ای کاش موقعیتی فراهم می‌شد که من از خیاط‌‍‌های ایرانی دعوت کنم اینجا کارهایشان را ارائه کنند تا تفاوت کار تمیز و بی‌دقت را به آنها نشان دهم.»

پذیرایی از 18 مزون ایرانی و خانواده سلطنتی
بعد از گذشت مدت زمان بیشتری از اقامت مهری و خانواد‌ه‌اش در عمان و ارتباطات بیشتری که با خانواده سلطنتی گرفت انگیزه بیشتری برای برگزار کردن این نمایشگاه یا فستیوال پیدا کرد. این نمایشگاه دست آخر اول تیرماه برگزار شد و در فشن شوی او مزون‌های مختلف ایرانی از بندرعباس، سیستان و بلوچستان و حتی خیاط‌های تهرانی که کارهای بلوچی می‌دوزند آمدند و کارهایشان را ارائه دادند.

خانواده سلطنتی عمان هم که مهمان ویژه او بودند. آنقدر ویژه که به جای پذیرفتن دعوت نمایشگاه یک فرد مصری، حضور در فشن شوی ماریا را ترجیح دادند. حسینی درباره مواجهه عمانی‌ها با آثار ایرانی‌ اینطور می‌گوید:«عمانی‌ها ایران را با این لباس‌ها نمی‌شناختند و وقتی آثار مزون‌های ایرانی را می‌دیدند می‌گفتند ما نمی‌دانستیم جنوب ایران هم شبیه ما لباس می‌پوشند.»

مهری یک گروه موسیقی متشکل از سه دختر بندری هم دعوت کرد که راهی مسقط شوند و برای فستیوال اجرای زنده داشته باشند. نمایشگاه مهری از اول تا چهارم تیر در هتل سفیر پلازای مسقط برگزار شد. نمایشگاه مد و فشن لباس‌های بومی در منطقه تجاری الخویر با حضور 18 مزون ایرانی حرفه‌ای.


5 پسندیدم 5 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
1 سال پیش

چقدر خوب کاش یه روز منم برام عمان
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
ویراستاری تخصصی مقاله
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ترجمه تخصصی کتاب
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟