قوانین و مراحل خرید و فروش خودرو در ترکیه

  دوشنبه، 12 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
قوانین و مراحل خرید و فروش خودرو در ترکیه
طبق آماری که در رسانه‌ها منتشر شده، در ۸ ماهه سال ۲۰۲۱ میلادی، ایرانی‌ها ۴۶۰۰ خانه در ترکیه خریده‌اند و زندگی‌شان را در این کشور شروع کرده‌اند. قطعا این افراد در نظر دارند تا برای رفت و آمد خودرویی هم زیر پایشان باشد، با این حال قوانین خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو در ترکیه تا حدودی با ایران متفاوت است. در این مطلب با این قوانین آشنا می شوید.

خرید خودرو در ترکیه را در صورتی که بخواهید با ایران مقایسه کنید تفاوت های فاحشی را متوجه می شوید. به خصوص که در عصر حاضر داشتن ماشین به یکی از ضروریات زندگی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است. حتی با توجه به این که ترکیه دارای سیستم حمل و نقل و وسایط نقلیه بسیار گسترده و مجهزی می باشد باز هم بسیاری از افراد به خصوص ایرانیان ترجیح می دهند خود دارای خودرو شخصی باشند.

البته در نظر داشته باشید که تنوع خودروها در ترکیه به مراتب بشتر از ایران می باشد و بسیاری از برندهای معروف تولید اتومبیل در این کشور نمایندگی های فعال دارند. ولیکن نکته ای که باید به آن توجه کنید این مورد می باشد که خرید ماشین در ترکیه به مانند ایران سرمایه محسوب نمی شود و در صورتی که بخواهید به عنوان سرمایه گذاری در ترکیه به آن بیاندیشید ضرر خواهید کرد.

به این دلیل که افزایش قیمت خودرو که در ایران مشاهده می کنید در ترکیه وجود ندارد و همچنین هزینه های نگهداری خودرو در ترکیه بسیار بالا می باشد. بازار اتومبیل ترکیه بازاری با تنوع بالا شامل انواع برندها و مدل های متفاوت می باشد، برندهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی همه و همه در این بازار حضور دارند و شرکت هایی مانند رنو، فیات، تویوتا، هوندا، هیوندای و فورد برای افزایش فروش خود و کاهش قیمت ها در این کشور خط تولید راه اندازی کرده اند.

بازار خودرو ترکیه

اقتصاد ترکیه، برعکس ایران با جهان داد و ستد دارد و خودروهای روز جهان را می توان در بازار این کشور خریداری کرد. فیات، رنو، پژو، تویوتا، فولکس واگن، هیوندای و فورد پرطرفدارترین برندها در بازار خودرو ترکیه محسوب می شوند. اما همه ماشین های این کشور وارداتی نیست و ترک ها، خودروهایی مثل فیات اژه را مونتاژ و تولید می کنند.با وجود تنوع فراوان خودروهای صفر و روز جهان، بازار خرید و فروش ماشین کارکرده در این کشور هم رونق دارد و خیلی از افراد، به خصوص ایرانی های مهاجر ترجیح می دهند تا خودروی مورد نظرشان را از بازار دست دوم تهیه کنند.

نکته جالب دیگر در مورد بازار خودرو ترکیه، عرضه اتومبیل های دیزلی است که باعث شده مصرف بنزین ترک ها ۸ میلیون لیتر در روز باشد، در صورتی که ایرانی ها ۸۱ میلیون لیتر بنزین در روز می سوزانند. دلیل دیگر مصرف کم بنزین در ترکیه، قیمت بالای آن و همین طور سیستم حمل و نقل عمومی گسترده است.

آیا برای خرید خودرو در ترکیه نیاز به اقامت هست؟

هر شهروند خارجی که در ترکیه قصد خرید خودرو دارد باید اقامت این کشور را داشته باشد. فرقی ندارد اجازه ی اقامت از چه نوع و تا چه مدتی باشد.برای خرید خودرو در کشور ترکیه اجازه ی اقامت در ترکیه اجباری ست. به اتباع خارجی که برای دریافت پلاک شخصی اقدام می کنند، پلاک آبی رنگ تعلق می گیرد. با پایان یافتن مدت زمان اقامت در صورت عدم تمدید، دارنده ی پلاک آبی اجازه ی تردد با خودرو را نخواهد داشت و چنانچه مبادرت به این کار کند، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.همچنین خارجی هایی که در ترکیه برای خرید خودرو اقدام می کنند، معاف از پرداخت مالیات هستند.

مراحل خرید خودرو در ترکیه

برای خرید اتومبیل در ترکیه می توانید به نمایشگاه های خودرو، یا به سایت های فروش آنلاین مراجعه کنید. حتما فروشگاه از اعتبار نمایشگاه حقیقی یا مجازی که انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید.در گام بعدی خودرو های مورد علاقه تان را به دقت بررسی کنید و از میان شان یکی را انتخاب کنید. از این جا به بعد باید وارد پروسه ی اداری خرید و ثبت مالکیت جدید شوید.
بعد از تواقفات مکتوب شده بین خریدار و فروشنده در نمایشگاه خودرو، دو طرف معامله باید به دفتر نوتر برای ثبت سند مراجعه کنند. سپس خریدار باید برای دریافت پلاک جدید خودرو (یابانجی) از اداره ی راهنمایی و رانندگی اقدام نمايد. ضمنا برای خرید خوردو در ترکیه نیاز به گواهینامه ی رانندگی نیست.

معامله خودرو

مدارک لازم جهت خرید خودرو در ترکیه

  • کارت شناسایی (پاسپورت یا کارت اقامت)
  • شماره ی مالیاتی که باید از اداره ی مالیات (ورگی) دریافت شود
  • برگه ی معاینه ی فنی خودرو که توسط فروشنده ارائه می شود
  • برگه ی تسویه حساب های عوارض و جریمه های خودرو (فروشنده)
  • پرداخت هزینه های جاری انتقال مالکیت (معاینه ی فنی، نوتر و تعویض پلاک)

خرید خودرو صفر در ترکیه

تقریبا همه شرکت های خودروسازی در ترکیه نمایندگی و عاملیت فروش دارند و در صورتی که قصد خرید خودرو صفر را داشته باشید، می توانید به یکی از این نمایندگی ها مراجعه کنید و یا از طریق سایت فروش اینترنتی، اتومبیل مورد نظرتان را بخرید.بعد از پرداخت قیمت خودرو، با در دست داشتن مدرک اقامت، ترجمه پاسپورت و رسید پرداختی به نمایندگی مراجعه کنید و خودرو را تحویل بگیرید.همه مراحل به نام زدن و پلاک توسط کمپانی انجام می شود. همچنین بهتر است در زمان ثبت سفارش، خودرویتان را بیمه کنید.

خرید خودرو کارکرده در ترکیه

بعضی از افراد ترجیح می دهند تا برای کاهش هزینه ها و پرداخت پول کمتر، خودرو کارکرده و دست دوم بخرند. برای خرید ماشین دست دوم در ترکیه می توان به نمایشگاه ها و یا سایت های خرید و فروش اتومبیل کارکرده مراجعه کرد. هر چند در سایت بعضی از شرکت های خودروسازی، بخشی با عنوان فروش خودرو دست دوم وجود دارد.در صورتی که می خواهید ماشین کارکرده بخرید، بهتر است با پرداخت ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیر، از نظرات کارشناس یا اکسپرت خودرو استفاده کنید.

نقل و انتقال خودرو در ترکیه

نقل و انتقال مالکیت خودرو در ترکیه، از طریق دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می شود. کارت اقامت، ترجمه ترکی پاسپورت، اصل پاسپورت و کد مالیاتی ترکیه، از جمله مدارکی است که باید در هنگام مراجعه به دفاتر نوتر همراه داشته باشید.پیش از انتقال خودرو، فروشنده باید بدهی های مالیاتی، جریمه ها و توقیف را پرداخت کرده باشد. اما هزینه تاییدیه نوتر مدارک به عهده خریدار است. همچنین بعد از ثبت نوتر باید برای دریافت بیمه اقدام کنید که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است.

بعد از اینکه نقل و انتقال خودرو انجام و کارت ماشین به نام صاحب جدید صادر شد، خریدار یک ماه وقت دارد تا با مراجعه به پلیس و یا ثبت نام از طریق سایت، برای دریافت پلاک اقدام کند.بهتر است خودروهایی را خریداری کنید که پلاک ترکیه داشته باشند، به دلیل اینکه پلاک های خارجی برای رفت و آمد در این کشور نیاز به تمدید دارند. پلاک خودروهای افراد خارجی با حرف M مشخص می شود و در صورتی که اقامت افراد تمدید نشود، پلاک خودرو نیز باطل خواهد شد.

نکات مهم خرید ماشین در ترکیه

  • قیمت خودروهای دیزلی از بنزینی در ترکیه بالاتر می باشد ولیکن باید در نظر داشته باشید که قیمت سوخت بنزین بالاتر است.
  • در صورتی که به عنوان تبعه خارجی قصد خرید خودرو در ترکیه دارید به شما پیشنهاد می شود که خودروهای با پلاک ترک خریداری کنید زیرا که خودروهایی با پلاک های خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد در ترکیه دارند. همچنین ماشین با پلاک های خارجی را شما فقط می توانید به شهروندان سایر کشورها بفروشید به همین دلیل سبب می شود که شما فقط مالک خودرو خودتان باشید.
  • بر خلاف ایران در ترکیه برای نقل و انتقال سند خودرو از مبایی نامه استفاده نمی شود. به همین دلیل حتما مبلغ خرید خودرو را در نوتر و بعد از انتقال سند به نامتان واریز کنید. و بهتر است این نقل و انتقال پول از حساب بانکی شما و به صورت مستند به فروشنده باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود که حتما قبل از هر چیزی اقدام به افتتاح حساب در ترکیه نمایید.
  • بعد از خرید خودرو حتما نسبت به بیمه آن اقدام کنید. در ضمن شما می توانید با ارسال پیامک با هزینه پایین نسبت به انواع خسارت های پرداختی شرکت بیمه مطلع شوید.
  • در صورتی که قصد خرید خودرو در ترکیه و به صورت دست دوم دارید، حتما قبل از هر چیزی نسبت به معاینه فنی آن اقدام کنید. در ترکیه شرکت هایی به نام اکسپرتیز وجود دارند که با پرداخت هزینه های پایین این کار را برای شما انجام می دهند.
  • از اصلی ترین موردهای صادرات ترکیه به اروپا خودرو می باشد به همین دلیل شما با خیال بسیار راحت می توانید از ماشین های با مونتاژ ترکیه استفاده کنید.
  • در ترکیه مالیات بر خودرو به صورت سالیانه از مالک خودرو دریافت می شود و آن هم با توجه به متغیرهایی به مانند حجم سیلندر و مدل ماشین و … می باشد.
  • در نظر داشته باشید به مانند ایران بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنی اختیاری می باشد.

سخن آخر

خرید ماشین در ترکیه، دریافت گواهینامه ترکیه، هزینه خرید خودرو در ترکیه و قیمت ماشین در این کشور، صرف نظر از اینکه آیا شما شهروند ترکیه هستید یا به عنوان یک تبعه خارجی با اجازه اقامت معتبر هستید، روندی ساده و تقریبا مشابه دارد. قیمت خودرو در ترکیه نیز تا حد زیادی به مدل، میزان سلامت ماشین، نوع کاربری، سال ساخت، امکانات خودرو و ...، دارد و اگر شما به دنبال مناسب ترین قیمت برای خرید ماشین در ترکیه هستید، مطمئن باشید جستجوی شما زمان زیادی نخواهد گرفت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (355 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (343 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (295 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (223 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (194 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (179 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (103 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (78 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (70 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ناگفته های جالب خانم بالا زن 95 ساله و صیغه‌ای شاه قاجار؛ از مراسم عقد و عروسی تا اضافه شدن به حرمسرای ناصرالدین شاه+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور