غسل های واجب بانوان و نحوه انجام آنها

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
غسل های واجب بانوان و نحوه انجام آنها
بانوان دو غسل واجب به نام غسل حیض و غسل جنابت دارند که غسل حیض بعد از اتمام عادت ماهانه و غسل جنابت بعد از رابطه زناشویی باید انجام شود.

غسل های واجب بانوان

غسل، در لغت به معنای شستن است و در اصطلاح به مجموعه ای از اراده قلبی و اجرای عملی در خصوص شستن بدن گفته می شود.در دین اسلام پاکیزگی یکی از مواردی است که بسیار به آن توجه شده است، غسل کردن هم که در برخی موارد واجب و در برخی موارد مستحب است نمونه ای از اهمیت بهداشت فردی و پاکیزگی است.

غسل ها بر پایهٔ حکم شرعی به دو دسته تقسیم می شود: غسل های واجب و غسل های مستحب

غسل های واجب هفت غسل است : 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل میت 6) غسل مس میت 7) غسلی که به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می شود.از میان غسل های واجب 4 غسل حیض، استحاضه، نفاس و جنابت برای زنان واجب است.

به طور کلی حکمت و اسرار غسل ها مانند غسل حیض فقط جنبه تمیزی و نظافت ظاهری و جسمی ندارد بلکه از نظر معنوی بیشتر تاثیر دارد. به همین دلیل غسل باید با نیت قربت انجام شود در غیر اینصورت اگر حتی نجاست با غسل تمیز شود باز هم آن غسل صحیح نیست. واجب بودن غسل به معنای به نجس بودن زن در زمان حیض بودن نمی باشد؛ همان گونه که جنب بودن مردان دلیل بر نجاست آنها نیست و در مبطلات وضو نیز نجاستی به وجود نمی ­آید تا با وضو برطرف شود. بنابراین نیت به قصد غربت در همه غسل ها موجب پاکی و طهارت فرد می شود.

خانم باحجاب

غسل حيض چیست؟

  • حيض خونى است كه غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود, و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند.
  • خون حيض در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن سرخ مايل به سياهى يا سرخ تيره است و با فشار و كمى سوزش بيرون مىآيد.
  • مدت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود, و اگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد حيض نيست .
  • بايد سه روز اول حيض پست سر هم باشد, پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست.

این غسل از غسل های واجب خانم ها است که پس از پایان عادت ماهیانه واجب می شود. بیشتر مراجع معتقدند که با این غسل نمی توان نماز خواند.

غسل حیض به دو روش انجام می شود:

  1. ارتماسی: غسل ارتماسی به این معنی است که یک دفعه تمام بدن را به نیت غسل در آب فرو ببرید.
  2. ترتیبی: در این روش ، ابتدا سر و گردن و سپس بقیه بدن را باید بشویید. البته بهتر است بعد از شستن سر و گردن اول طرف راست و سپس طرف چپ بدن را بشوید.

اگر کسی چند غسل برعهده داشته باشد که همگی آن ها واجب باشند، می تواند به نیت همه آن ها یک غسل انجام دهد که این کار برای خانمهایی که هر ماه حائض می شوند و مجبور به انجام غسل هستند، بسیار کمک می کند. اگر بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه خانمی، لکه دید (قلیله، متوسطه، کثیره) باید غسل استحاضه انجام بدهد.

غسل استحاضه چیست؟

به طور معمول، هر خونی که غیر از خونریزی های متداول حیض و نفاس و بیماری باشد، استحاضه نامیده می شود.این یک حکم کلی و بدون تعیین زمان و سن است، یعنی همان طور که در دوران حیض می توان دچار استحاضه شد، پیش از بلوغ و بعد از یائسگی نیز امکان دیدن خون استحاضه وجود دارد.در حقیقت قبل از بلوغ و بعد از یائسگی، تنها خونی که امکان دارد زن ببیند، خون استحاضه است، و او دیگر پس از یائسگی خونی تحت عنوان حیض یا نفاس، نخواهد دید.برای تشخیص نوع استحاضه، زن باید مقدارى پنبه یا مانند آن را داخل فرج نموده، کمى صبر کند تا وضعیت خود را دریابد.اگر خون در دستمال یا پنبه ای که زن داخل فرج خود نموده، نفوذ نکند و تنها روی آن را آلوده کند، از طرف دیگر ظاهر نشود؛ استحاضه قلیله است.اگر خون در پنبه فرو رود، ولی از پنبه به دستمالی که معمولاً زن ها برای جلوگیری از خون می بندند نرسد، اگرچه در یک گوشه آن باشد استحاضه متوسطه است.اگر خون پنبه را فراگرفته از پنبه گذشته و به دستمال برسد استحاضه کثیره است.

غسل جنابت در زنان چیست؟

فقها درباره غسل جنابت زنان ملاک های متفاوتی دارند :

  • آیت الله خامنه ای :اگر زن به اوج لذت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود، جنابت محقق شده و غسل بر او واجب می‏شود و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.
  • آیت الله سیستانی :اگر آبی با شهوت از بدن خارج شود و بدن سست شود ،جنابت حاصل شده و این آب نجس است، ولی اگر این سستی حاصل نشود، در صورتی که آب زیاد باشد و با شهوت خارج شود، بنابر احتیاط واجب همان حکم را دارد.
  • آیت الله بهجت :علایم منی صرفاً شهوت و سست شدن بدن نیست .چنان چه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شود، آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر هیچ یک از نشانه های بالا را نداشته باشد، حکم منی را ندارد.

غسل جنابت بـه خودی خود واجب نیست اما برای انجام کارهایی کـه شرط آن ها داشتن طهارت اسـت، مانند: نماز، داخل شدن مسجد، دست زدن بـه خط قرآن و… غسل جنابت واجب می شود. طبق نظر اکثر فقها جنابت در زنان هم زمان با رطوبتی کـه از زن ها خارج در حالت ارگاسم «اوج لذت جنسی» خارج می شود رخ میدهد و این رطوبت در حکم منی اسـت و باید غسل جنابت کند. بنابر این واجب اسـت بعد از هر مقاربت و نزدیکی، زن و مرد غسل جنابت انجام دهند؛ چه از آن ها منی خارج شده باشد یا نشده باشد.

غسل نفاس چیست؟

زمانی که خانمی زایمان می کند و بعد از پایان خونریزی، غسل نفاس بر آن واجب می شود. بنابر احتیاط واجب با این غسل نماز نخوانید و وضو بگیرید.

  • با توجه به اینکه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) در تعیین سن یائسگی احتیاط دارند مقلدین معظّم ٌله می توانند در این مساله با رعایت شرایط عدول، به مجتهد دیگری رجوع نمایند.
  • خون نفاس: خونی است که بر اثر زایمان نوزاد، به مدت معینی از رحم زن بیرون می آید.

خون حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نیست. خون نفاس بیشتر از ده روز نیست ولى امکان دارد که کمتر از سه روز باشد. خون استحاضه می تواند کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان