غذاهای مفید و مضر برای خرگوش

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
غذاهای مفید و مضر برای خرگوش
چنان چه که شما از خرگوش ها در منزل نگهداری می کنید، حتما می دانید که مهم ترین اصل در نگهداری یک خرگوش، تامین نیاز های غذایی او می باشد. تغذیه می تواند میزان سلامت و تندرستی پت شما را تا میزان زیادی تشخیص دهد. در این مقاله ما شما را بیش از پیش با انواع غذای خرگوش آشنا می کنیم

خرگوش ها یکی از دوست داشتنی ترین موجودات خانگی هستند که نگهداری و مراقبت از آن ها در منزل به آسانی امکانپذیر است و نیاز به فضای زیاد، تجهیزات و وسایل خاصی ندارد. یکی از مهمترین نکات نگهداری خرگوش در خانه، توجه به تغذیه این حیوان و آشنایی با غذا های مجاز و ممنوعه برای این جانور است. در این مقاله ابتدا به معرفی انواع غذای خرگوش که مفید و ضروری هستند می پردازیم و در ادامه غذا هایی که باید از دادن آن به خرگوش اجتناب کنید را توضیح می دهیم.

تغذیه مناسب برای خرگوش خانگی

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. نسبت به تغذیه سالم برای خرگوش باید توجه کافی داشته باشید. خرگوش ها نیز از خوردن مواد غذایی خوشمزه لذت می برند. بدون شک خرگوش ها یکی از بهترین و محبوب ترین حیوانات خانگی محسوب می شوند. همچنین نگهداری از آنها در محیط خانه بسیار ساده و راحت می باشد. البته این نکته مهم را فراموش نکنید برای تهیه غذای مناسب باید به نوزاد و بالغ بودن خرگوش خود توجه کنید.

مواد غذایی که خرگوش خانگی مصرف می کند باید فیبر بسیار بالایی داشته باشد همچنین مواد غذایی باید کم کالری نیز باشد. اگر به این موضوع توجه کافی نداشته باشید بدون شک برخی مشکلات برای سلامتی خرگوش به وجود می آید. یکی از بهترین مواد غذایی برای خرگوش یونجه تازه می باشد. همچنین آبی که خرگوش روزانه مصرف می کند باید تمیز باشد. البته فراموش نکنید برای انجام بررسی های لازم باید به طور مرتب به دامپزشک مراجعه کنید.

خرگوش

خرگوش ها روزانه چه مقدار غذا می خورند؟

میزان غذای خرگوش در روز: بخش عمده رژیم غذایی خرگوش باید شامل یونجه یا علف مرغوب که متعادل با اندازه بدن آن هاست باشد. این نوع تغذیه به حفظ سلامت عمومی خرگوش شما کمک می کند زیرا یونجه مقدار مناسب فیبر مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش را در اختیار آن ها قرار می دهد. بقیه رژیم غذایی آن ها را می توان از سبزیجات برگ دار تازه تشکیل داد که باید هر روز در دو نوبت صبح و عصر تهیه شوند. نکته مهم دیگر این است که روزانه بیش از دو فنجان سبزیجات تازه نباید به خرگوش های بالغ داده شود. نژادهای کوتوله و خرگوش های زیر 5 کیلوگرم نیز باید فقط یک فنجان سبزیجات تازه در روز دریافت کنند.

بهترین مواد غذایی برای خرگوش

خرگوش ها پستاندارانی دوست داشتنی هستند که برخی افراد آن ها را به عنوان حیوان خانگی نگه می دارند. کسانی که حیوان خانگی آن ها خرگوش است باید توجه زیادی به غذای خرگوش داشته باشند زیرا در صورت تغذیه نامناسب، خرگوش دچار مشکلات سلامتی جدی خواهد شد.یکی از مهم ترین موارد در نگهداری و مراقبت از خرگوش خانگی بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. که باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید. در ادامه با غذا های مناسب و مفید برای خرگوش آشنا خواهید شد.

یونجه تازه و خشک

یونجه تازه و خشک بدون شک جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب می شود. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید خرگوش نباید بیش از حد یونجه مصرف کند. چرا که مواد موجود در یونجه قند بسیار بالایی دارد. فیبر موجود در یونجه برای سلامت دستگاه گوارش خرگوش بسیار مهم و ضروری می باشد. همچنین یونجه از رشد بیش از حد دندان های خرگوش نیز جلوگیری می کند. بنابراین در انتخاب یونجه تازه باید توجه کافی داشته باشید. به هیچ عنوان یونجه های قهوه ای رنگ را خریداری نکنید. نسبت به این موارد باید توجه کافی داشته باشید.

سبزیجات مورد نیاز برای خرگوش

سبزیجات نیز در لیست غذای مفید برای خرگوش قرار می گیرند. سبزیجات نیز باید در مواد غذایی روزانه خرگوش قرار داشته باشد. بنابراین در انتخاب سبزیجات نیز باید توجه کافی داشته باشید. سبزیجاتی که انتخاب می کنید باید کاملا تمیز و سالم باشد. برخی از سبزیجات مورد نیاز برای خرگوش شامل ریحان، هویج، کرفس، شوید، کاهو، نعناع، جعفری و... می باشد.

آب تازه برای خرگوش

آب تازه نیز یکی از مهم ترین مواد غذایی برای خرگوش می باشد. که باید نسبت به این موضوع نیز توجه کافی داشته باشید. آبی که خرگوش مصرف می کند باید همیشه تازه و تمیز باشد. روزانه باید آب خرگوش را تعویض کنید. اگر خرگوش به اندازه کافی آب مصرف نمی کند. می توانید از برخی سبزیجات برای خرگوش استفاده کنید.

میوه مورد نیاز برای خرگوش

میوه تازه نیز جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب می شود. البته باید توجه داشته باشید خرگوش نباید بیش از حد میوه مصرف کند. روزانه به مقدار خیلی کم می توانید میوه را در اختیار خرگوش خود قرار دهید. برخی از میوه های مورد علاقه خرگوش شامل سیب، گیلاس، هلو، گلابی، انبه و... می باشد.

پلت مخصوص برای خرگوش

پلت مخصوص نیز جزو غذای مناسب برای خرگوش محسوب می شود. البته برای خرید پلت باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. پلتی که خریداری می کنید باید تازه باشد. همچنین خرگوش نباید بیش از حد پلت مصرف کند. پلت هایی که پروتئین و قند بالایی دارند باعث ایجاد چاقی و برخی بیماری ها در بدن خرگوش می شوند. به هیچ عنوان پلت های مخلوط شده با ذرت و.. را به خرگوش خود ندهید.

غذاهای مضر برای خرگوش

همانطور که می دانید خرگوش ها غذا های شیرین را دوست دارند. البته فراموش نکنید مواد غذایی شیرین جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب نمی شوند. برخی از مواد غذایی مضر برای خرگوش شامل سیب زمینی، شکلات، ماکارونی، گوشت، حبوبات و... می باشد. بدون شک با مصرف این مواد غذایی برخی بیماری ها و مشکلات برای سلامتی بدن خرگوش به وجود می آید.

تغذیه نامناسب چه مشکلاتی را برای خرگوش ایجاد می کند؟

مهم ترین نکته در نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. اگر مواد غذایی که خرگوش مصرف می کند سالم نباشد. برخی مشکلات و بیماری ها برای خرگوش به وجود می آید. در ادامه با برخی از این مشکلات آشنا خواهید شد.

  • بی اشتهایی
  • برخی بیماری های قلبی و کبدی
  • سنگ کلیوی و مثانه
  • چاقی بیش از حد خرگوش
  • مشکلات دندانی
  • مدفوع نرم و...

ظرف غذای خرگوش باید به چه صورت باشد؟

غذای مفید برای خرگوش یکی از مهم ترین موارد در سلامت خرگوش می باشد. از این رو باید در انتخاب ظرف غذای مناسب نیز توجه کافی داشته باشید. چرا که در سلامت خرگوش موثر است. بهتر است ظرف پلاستیکی و یا سرامیکی را خریداری کنید. همچنین این نکته مهم را فراموش نکنید باید روزانه ظرف آب و غذای خرگوش را تمیز نمایید.

غذای مناسب برای خرگوش نوزاد

یکی از مهم ترین موارد در نگهداری و مراقبت از خرگوش نوزاد بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. برای تغذیه خرگوش نوزاد می توانید از شیر آماده مخصوص خرگوش نوزاد استفاده کنید. که برای انجام این کار باید از قطره چکان استفاده کنید. همچنین برای هضم بهتر غذا خرگوش نوزاد بهتر است از کپسول اسیدوفیلوس استفاده کنید. به مرور زمان و در 11 روزگی خرگوش بهتر است از پلت های مخصوص نیز استفاده کنید.

آب مورد نیاز خرگوش ها باید چگونه باشد؟

آب شیرین باید 24 ساعته در دسترس حیوان خانگی شما باشد. برخی از خرگوش ها کاسه های آب را ترجیح می دهند و برخی دیگر علاقه به خوردن آب در بطری دارند. اگر آب خرگوش خود را در کاسه به او می دهید مطمئن شوید که خرگوش آن را در قفس نمی ریزد. تامین مداوم آب تمیز و تازه برای هیدراته نگه داشتن روده خرگوش شما ضروری است . بدون آب کافی، محتویات روده می تواند خشک شود و در صورت تکرار این عمل می تواند به عنوان تهدیدی برای زندگی خرگوش شما باشد. توجه داشته باشید که خرگوش شما ممکن است از نظر ظاهری هیدراته به نظر برسد، حتی زمانی که روده هایش دچار خشکی شده باشد. اگر خرگوش شما طی 12 تا 24 ساعت مدفوع خود را دفع نکرده باشد به احتمال زیاد روده او دچار خشکی شده است. در صورت بروز این مشکل بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید.حداقل یکبار در روز آب خرگوش خود را عوض کنید. همچنین باید روزانه کاسه آب را با صابون و آب گرم تمیز کنید.

هنگام استفاده از ماده غذایی جدید برای تغذیه خرگوش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام استفاده از هر گونه غذای جدید به خاطر داشته باشید، همیشه این کار را به آرامی و در طی چند هفته انجام دهید تا از مشکلات احتمالی مانند ناراحتی های گوارشی جلوگیری شود. خرگوش ها نیز مانند انسان ها با یکدیگر متفاوت اند و به همین دلیل برخی از آن ها نمی توانند غذاهای خاصی را تحمل کنند. وقتی برای اولین بار می خواهید از یک ماده غذایی به عنوان غذای خرگوش خود استفاده کنید، مقدار کمی از آن را به خرگوش بدهید و 24 ساعت منتظر بمانید، اگر مدفوع خرگوش شما حالت چرب داشته باشد ماده غذایی را بردارید و از استفاده مجدد آن اجتناب کنید. بنابراین سبزیجات جدید را به آرامی و در مقادیر کم به حیوان خانگی خود بدهید و سپس مدفوع خرگوش را کنترل نمایید. به خاطر داشته باشید همیشه غذای خرگوش را بشویید و از گیاهان کنار جاده ها یا حاوی آفت کش ها استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با غذای مفید برای خرگوش به طور کامل آشنا شدید. یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مناسب برای خرگوش می باشد. مواد غذایی که خرگوش خانگی مصرف می کند باید فیبر بسیار بالایی داشته باشد همچنین مواد غذایی باید کم کالری نیز باشد. یکی از بهترین مواد غذایی برای خرگوش یونجه تازه می باشد. به طور کلی می توان گفت باید نسبت به تغذیه سالم خرگوش توجه کافی داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس