ساعدنیوز
ساعدنیوز

غذاهای مفید و مضر برای خرگوش

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
غذاهای مفید و مضر برای خرگوش
چنان چه که شما از خرگوش ها در منزل نگهداری می کنید، حتما می دانید که مهم ترین اصل در نگهداری یک خرگوش، تامین نیاز های غذایی او می باشد. تغذیه می تواند میزان سلامت و تندرستی پت شما را تا میزان زیادی تشخیص دهد. در این مقاله ما شما را بیش از پیش با انواع غذای خرگوش آشنا می کنیم

خرگوش ها یکی از دوست داشتنی ترین موجودات خانگی هستند که نگهداری و مراقبت از آن ها در منزل به آسانی امکانپذیر است و نیاز به فضای زیاد، تجهیزات و وسایل خاصی ندارد. یکی از مهمترین نکات نگهداری خرگوش در خانه، توجه به تغذیه این حیوان و آشنایی با غذا های مجاز و ممنوعه برای این جانور است. در این مقاله ابتدا به معرفی انواع غذای خرگوش که مفید و ضروری هستند می پردازیم و در ادامه غذا هایی که باید از دادن آن به خرگوش اجتناب کنید را توضیح می دهیم.

تغذیه مناسب برای خرگوش خانگی

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. نسبت به تغذیه سالم برای خرگوش باید توجه کافی داشته باشید. خرگوش ها نیز از خوردن مواد غذایی خوشمزه لذت می برند. بدون شک خرگوش ها یکی از بهترین و محبوب ترین حیوانات خانگی محسوب می شوند. همچنین نگهداری از آنها در محیط خانه بسیار ساده و راحت می باشد. البته این نکته مهم را فراموش نکنید برای تهیه غذای مناسب باید به نوزاد و بالغ بودن خرگوش خود توجه کنید.

مواد غذایی که خرگوش خانگی مصرف می کند باید فیبر بسیار بالایی داشته باشد همچنین مواد غذایی باید کم کالری نیز باشد. اگر به این موضوع توجه کافی نداشته باشید بدون شک برخی مشکلات برای سلامتی خرگوش به وجود می آید. یکی از بهترین مواد غذایی برای خرگوش یونجه تازه می باشد. همچنین آبی که خرگوش روزانه مصرف می کند باید تمیز باشد. البته فراموش نکنید برای انجام بررسی های لازم باید به طور مرتب به دامپزشک مراجعه کنید.

خرگوش

خرگوش ها روزانه چه مقدار غذا می خورند؟

میزان غذای خرگوش در روز: بخش عمده رژیم غذایی خرگوش باید شامل یونجه یا علف مرغوب که متعادل با اندازه بدن آن هاست باشد. این نوع تغذیه به حفظ سلامت عمومی خرگوش شما کمک می کند زیرا یونجه مقدار مناسب فیبر مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش را در اختیار آن ها قرار می دهد. بقیه رژیم غذایی آن ها را می توان از سبزیجات برگ دار تازه تشکیل داد که باید هر روز در دو نوبت صبح و عصر تهیه شوند. نکته مهم دیگر این است که روزانه بیش از دو فنجان سبزیجات تازه نباید به خرگوش های بالغ داده شود. نژادهای کوتوله و خرگوش های زیر 5 کیلوگرم نیز باید فقط یک فنجان سبزیجات تازه در روز دریافت کنند.

بهترین مواد غذایی برای خرگوش

خرگوش ها پستاندارانی دوست داشتنی هستند که برخی افراد آن ها را به عنوان حیوان خانگی نگه می دارند. کسانی که حیوان خانگی آن ها خرگوش است باید توجه زیادی به غذای خرگوش داشته باشند زیرا در صورت تغذیه نامناسب، خرگوش دچار مشکلات سلامتی جدی خواهد شد.یکی از مهم ترین موارد در نگهداری و مراقبت از خرگوش خانگی بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. که باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید. در ادامه با غذا های مناسب و مفید برای خرگوش آشنا خواهید شد.

یونجه تازه و خشک

یونجه تازه و خشک بدون شک جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب می شود. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید خرگوش نباید بیش از حد یونجه مصرف کند. چرا که مواد موجود در یونجه قند بسیار بالایی دارد. فیبر موجود در یونجه برای سلامت دستگاه گوارش خرگوش بسیار مهم و ضروری می باشد. همچنین یونجه از رشد بیش از حد دندان های خرگوش نیز جلوگیری می کند. بنابراین در انتخاب یونجه تازه باید توجه کافی داشته باشید. به هیچ عنوان یونجه های قهوه ای رنگ را خریداری نکنید. نسبت به این موارد باید توجه کافی داشته باشید.

سبزیجات مورد نیاز برای خرگوش

سبزیجات نیز در لیست غذای مفید برای خرگوش قرار می گیرند. سبزیجات نیز باید در مواد غذایی روزانه خرگوش قرار داشته باشد. بنابراین در انتخاب سبزیجات نیز باید توجه کافی داشته باشید. سبزیجاتی که انتخاب می کنید باید کاملا تمیز و سالم باشد. برخی از سبزیجات مورد نیاز برای خرگوش شامل ریحان، هویج، کرفس، شوید، کاهو، نعناع، جعفری و... می باشد.

آب تازه برای خرگوش

آب تازه نیز یکی از مهم ترین مواد غذایی برای خرگوش می باشد. که باید نسبت به این موضوع نیز توجه کافی داشته باشید. آبی که خرگوش مصرف می کند باید همیشه تازه و تمیز باشد. روزانه باید آب خرگوش را تعویض کنید. اگر خرگوش به اندازه کافی آب مصرف نمی کند. می توانید از برخی سبزیجات برای خرگوش استفاده کنید.

میوه مورد نیاز برای خرگوش

میوه تازه نیز جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب می شود. البته باید توجه داشته باشید خرگوش نباید بیش از حد میوه مصرف کند. روزانه به مقدار خیلی کم می توانید میوه را در اختیار خرگوش خود قرار دهید. برخی از میوه های مورد علاقه خرگوش شامل سیب، گیلاس، هلو، گلابی، انبه و... می باشد.

پلت مخصوص برای خرگوش

پلت مخصوص نیز جزو غذای مناسب برای خرگوش محسوب می شود. البته برای خرید پلت باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید. پلتی که خریداری می کنید باید تازه باشد. همچنین خرگوش نباید بیش از حد پلت مصرف کند. پلت هایی که پروتئین و قند بالایی دارند باعث ایجاد چاقی و برخی بیماری ها در بدن خرگوش می شوند. به هیچ عنوان پلت های مخلوط شده با ذرت و.. را به خرگوش خود ندهید.

غذاهای مضر برای خرگوش

همانطور که می دانید خرگوش ها غذا های شیرین را دوست دارند. البته فراموش نکنید مواد غذایی شیرین جزو غذای مفید برای خرگوش محسوب نمی شوند. برخی از مواد غذایی مضر برای خرگوش شامل سیب زمینی، شکلات، ماکارونی، گوشت، حبوبات و... می باشد. بدون شک با مصرف این مواد غذایی برخی بیماری ها و مشکلات برای سلامتی بدن خرگوش به وجود می آید.

تغذیه نامناسب چه مشکلاتی را برای خرگوش ایجاد می کند؟

مهم ترین نکته در نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. اگر مواد غذایی که خرگوش مصرف می کند سالم نباشد. برخی مشکلات و بیماری ها برای خرگوش به وجود می آید. در ادامه با برخی از این مشکلات آشنا خواهید شد.

  • بی اشتهایی
  • برخی بیماری های قلبی و کبدی
  • سنگ کلیوی و مثانه
  • چاقی بیش از حد خرگوش
  • مشکلات دندانی
  • مدفوع نرم و...

ظرف غذای خرگوش باید به چه صورت باشد؟

غذای مفید برای خرگوش یکی از مهم ترین موارد در سلامت خرگوش می باشد. از این رو باید در انتخاب ظرف غذای مناسب نیز توجه کافی داشته باشید. چرا که در سلامت خرگوش موثر است. بهتر است ظرف پلاستیکی و یا سرامیکی را خریداری کنید. همچنین این نکته مهم را فراموش نکنید باید روزانه ظرف آب و غذای خرگوش را تمیز نمایید.

غذای مناسب برای خرگوش نوزاد

یکی از مهم ترین موارد در نگهداری و مراقبت از خرگوش نوزاد بدون شک غذای مفید برای خرگوش می باشد. برای تغذیه خرگوش نوزاد می توانید از شیر آماده مخصوص خرگوش نوزاد استفاده کنید. که برای انجام این کار باید از قطره چکان استفاده کنید. همچنین برای هضم بهتر غذا خرگوش نوزاد بهتر است از کپسول اسیدوفیلوس استفاده کنید. به مرور زمان و در 11 روزگی خرگوش بهتر است از پلت های مخصوص نیز استفاده کنید.

آب مورد نیاز خرگوش ها باید چگونه باشد؟

آب شیرین باید 24 ساعته در دسترس حیوان خانگی شما باشد. برخی از خرگوش ها کاسه های آب را ترجیح می دهند و برخی دیگر علاقه به خوردن آب در بطری دارند. اگر آب خرگوش خود را در کاسه به او می دهید مطمئن شوید که خرگوش آن را در قفس نمی ریزد. تامین مداوم آب تمیز و تازه برای هیدراته نگه داشتن روده خرگوش شما ضروری است . بدون آب کافی، محتویات روده می تواند خشک شود و در صورت تکرار این عمل می تواند به عنوان تهدیدی برای زندگی خرگوش شما باشد. توجه داشته باشید که خرگوش شما ممکن است از نظر ظاهری هیدراته به نظر برسد، حتی زمانی که روده هایش دچار خشکی شده باشد. اگر خرگوش شما طی 12 تا 24 ساعت مدفوع خود را دفع نکرده باشد به احتمال زیاد روده او دچار خشکی شده است. در صورت بروز این مشکل بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید.حداقل یکبار در روز آب خرگوش خود را عوض کنید. همچنین باید روزانه کاسه آب را با صابون و آب گرم تمیز کنید.

هنگام استفاده از ماده غذایی جدید برای تغذیه خرگوش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام استفاده از هر گونه غذای جدید به خاطر داشته باشید، همیشه این کار را به آرامی و در طی چند هفته انجام دهید تا از مشکلات احتمالی مانند ناراحتی های گوارشی جلوگیری شود. خرگوش ها نیز مانند انسان ها با یکدیگر متفاوت اند و به همین دلیل برخی از آن ها نمی توانند غذاهای خاصی را تحمل کنند. وقتی برای اولین بار می خواهید از یک ماده غذایی به عنوان غذای خرگوش خود استفاده کنید، مقدار کمی از آن را به خرگوش بدهید و 24 ساعت منتظر بمانید، اگر مدفوع خرگوش شما حالت چرب داشته باشد ماده غذایی را بردارید و از استفاده مجدد آن اجتناب کنید. بنابراین سبزیجات جدید را به آرامی و در مقادیر کم به حیوان خانگی خود بدهید و سپس مدفوع خرگوش را کنترل نمایید. به خاطر داشته باشید همیشه غذای خرگوش را بشویید و از گیاهان کنار جاده ها یا حاوی آفت کش ها استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با غذای مفید برای خرگوش به طور کامل آشنا شدید. یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری و مراقبت از خرگوش بدون شک غذای مناسب برای خرگوش می باشد. مواد غذایی که خرگوش خانگی مصرف می کند باید فیبر بسیار بالایی داشته باشد همچنین مواد غذایی باید کم کالری نیز باشد. یکی از بهترین مواد غذایی برای خرگوش یونجه تازه می باشد. به طور کلی می توان گفت باید نسبت به تغذیه سالم خرگوش توجه کافی داشته باشید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (86 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان و پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...