دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

قلعه مانداگارانا مرند یادگار تمدن 6000 ساله ایران 

شنبه، 17 شهریور 1403
کد خبر: 407250
ساعدنیوز: قلعه مانداگارانا یکی از بزرگ ترین نشانه های قدمت تاریخی شهرمرند است که در محدوده شرقی شهر قرار دارد و از جاذبه های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.

به گزارش ساعدنیوز، این قلعه در قسمت شرقی شهر مرند واقع شـده و آثار بجای مانده از آن نشان میدهد که این قلعـه در هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی 6000 سال پیش بنا گردیده است و لادیمیرمینورسکی این قلعه را ازنوع قلعه های خشتی او را رکویی میداند که در حمله سارگون دوم پادشاه آشور تخریب شده است.

ویلیاطرجکسون امریکائی نیز قلعه مرند را باقیمانده یکی از آتشکده های دوره ساسانی می شمارد و می گوید که مرند روزگاری در عهد ساسانیان پایتخت شهرستان ( واسپورگان ) بوده است. واژه گول تپه که به این قلعه اطلاق می شود شکل پهلوی و آذری گل فارسی است که معنای آتش وافگر آتش و شعله آتش دارد و کول در ترکی به معنی خاکستر و در کردی به معنی آتش است.
گول تپه منطقه ی وسیعی است که در پشت گورستان عمومی باغ رضوان مرند در داخل باغ های مشجر قرار دارد که در اثر خاکبرداری وسیع جهت کود باغات و کف کوره های آجرپزی ، از صورت یک تپه ی مرتفع بصورت یک گودال وسیع در آمده است.
این منطقه نزدیک رودخانه ی زیلبر واقع است و ثابت کننده ی حرف پدرانمان که عقیده دارند زمانی رودخانه ی زیلبر از وسط شهر مرند می گذشته است ،که با تخریب مرند قدیم در اثر سیل یا جنگ و یا زلزله ، باقیمانده ی اهالی مرند از دامنه های کوه سانبوران به طرف دامنه های کوه میشوو نقل مکان کرده اند و این آتشکده به مرند قدیم تعلق دارد.

  برچسب ها: مرند خبر با تو

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 17 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به حضور بازیگران معروف در عروسی دختر اکبر عبدی+عکس/ گوهر خیراندیش و کمند امیرسلیمانی هم بودند
(فیلم) ترکی حرف زدن پدرانه رهبر معظم انقلاب با یک دختر کوچولو / آقا میکروفونشو داد تا حنانه کوچولو یه توپ دارم قلقلیه بخونه ...
تبدیل پایان نامه به مقاله
(عکس) دست نوشته نوه دختری آیت الله هاشمی رفسنجانی بر روی درب اتاق شخصی ایشان بعد از وفات / بیایید بیایید که جان دل ما رفت ...
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چای نذری خوری علی دایی در کربلا / این حسین کیست که عالم همه دیوانه ی اوست + عکس
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
لحظه تصادف پژو 206 از پشت به سوزوکی ویتارا (فیلم)
یادی کنیم از زور آزمایی های روح الله داداشی قهرمان مسابقات مردان آهنین/ روحش شاد و یادش گرامی+ فیلم
مراحل سابمیت مقاله